نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در طی دو سال گذشته مجلس به طور تمام قد از کشاورزان و همچنین کشاورزان زعفران کار حمایت کرده و مشکلات آنها را پیگیری و برطرف می‌کند.

وی افزود: با توجه به آمار و اطلاعاتی که داریم امسال میزان زعفران با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها، کاهش یافته و تبع آن عملکرد و برداشت زعفران کاهش و با توجه به عرضه کم آن، قیمت‌ها هم افزایش خواهد داشت و به هیچ وجه ما به عنوان‌نمایندگان مجلس اجازه نخواهیم داد دلالان و مافیا بخواهند روی قیمت زعفران تأثیر بگذارند و مانند سال‌های قبل هم چنان از زعفران کاران حمایت می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت، وزارت کشاورزی و وزارت صنعت را مکلف کردیم شرایطی را فراهم کند که زعفران ایران علاوه بر قاچاق به دیگر کشورها و در بعضی موارد با برندهای مختلف از جمله اسپانیا در بازار جهان عرضه می‌شود از این پس با برند ایرانی عرضه شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: این نوید را به کشاورزان می‌دهم امسال محصول زعفران خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و مطمئن باشند که همیشه بازار را رصد می‌کنیم و کاملاً به این موضوع واقف هستیم که عده‌ای می‌خواهند از قِبَل کشاورزان زعفران کار، پول به جیب بزنند و حالا نیز این مافیا به بورس رسوخ کرده و می‌خواهد از طریق بورس کالا، قیمت زعفران را کاهش دهد.

وی افزود: این بازی هر ساله‌ای است که با نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران راه می‌اندازند و تازگی ندارد، این بار اما ورود دلالان و مافیا به بازار زعفران کمی متفاوت است. آنها این بار با ورود به بورس کالا و عرضه زعفران پایین‌تر از نرخ معمول، قصد دارند جلوی شیب ملایم افزایش قیمت زعفران و نزدیک شدن آن به قیمت جهانی را بگیرند.

ساخت استخر کشاورزی

اعظمی گفت: دلالان و مافیای زعفران، تصمیم داشتند در هر شرایطی با عرضه زعفران ارزان قیمت، در بازار زعفران جو منفی و روانی ایجاد کنند اما با ورود به موقع مجلس و حمایت مدیران بورس کالای ایران جلوی این عرضه گرفته شد و آنها از رسیدن به اهداف خود باز ماندند، اما اکنون و با آرام شدن جو بازار مجدد سعی دارند با عرضه زعفران ارزان قیمت در بورس، بار دیگر به اهداف خود دست یابند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در عین‌حال تصریح کرد: این اطمینان را به زعفران کاران عزیز می‌دهیم که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی این اجازه را به دلالان و مافیا نخواهند داد.

وی گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده، انتظار می‌رود با همکاری همه دستگاه‌های ذی ربط ضمن کمک به حفظ جایگاه ایران در بازار زعفران جهان با حمایت از کشاورزان، باعث افزایش سطح زیر کشت، بهبود عملکرد، بسته بندی شیک، و تجاری سازی این محصول ارزآور استراتژیک کشور باشیم. همچنین مقرر شد با همکاری وزارت امور خارجه و با فعال نمودن دیپلماسی اقتصادی بازارهای هدف بیشتری برای این محصول در جهان فراهم کرد.

کد خبر 5566249

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه آزاد بخت در همایش مدیریت بحران آب و تغییر الگوی کشت در شهرستان کوهدشت با بیان اینکه که بحران آب حاصل چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب موجود است، اظهار داشت: برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است که از نشانه‌های این می‌توان به وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان زایی و گرد و غبار اشاره کرد.

وی ضمن ارائه گزارش کاملی از آخرین وضعیت منابع آب این شهرستان و با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه مدیریت مصرف و برداشت از منابع آب افزود: از ابتدای سال جاری در کوهدشت برق ۹۰ حلقه چاه کشاورزی و صنعتی به دلیل اضافه برداشت قطع و مالکین ملزم به نصب کنتور شدند.

مدیر منابع آب کوهدشت افزود: تاکنون حدود ۷۰ کنتور هوشمند در سطح شهرستان بر روی چاه‌های صنعتی و کشاورزی نصب شده که تعداد ۲۵ دستگاه مربوط به سال جاری بوده است. همچنین حدود ۳۰ دستگاه توسط کشاورزان خریداری شده و در نوبت نصب قرار دارد.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

آزاد بخت، تغییر زمان کشت محصولات آبدوست، ممنوعیت کشت در فصل بهار و تابستان، الزام چاه داران به نصب کنتور هوشمند تا پایان سال جاری که در صورت عدم نصب کنتور تمدید نشدن پروانه بهره برداری، برخورد جدی با کشاورزان مهاجر و غیربومی، تقویت طرح‌های آبخیزداری توسط اداره منابع طبیعی در راستای احیای آبخوان کوهدشت از راهکارهای لازم اجرا بمنظور حفظ منابع آب موجود در شهرستان دانست.

کد خبر 5566277

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شرایط خاص دنیا و جامعه به ویژه در حوزه کشاورزی اظهار کرد: تأمین امنیت غذایی مهم و اولویت کشور و وزارت کشاورزی است.

وی با بیان اینکه گیلان جز ۱۰ استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی است، گفت: باید نخستین فعالیت در استان گیلان به حوزه کشاورزی باشد زیرا سرمایه گذاری در این حوزه نتیجه بخش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نگاه در حوزه کشاورزی علمی است، اضافه کرد: در این راستا تلاش شده با امضای تفاهم نامه با دانشگاه‌ها زمینه ورود علم به زمین‌های کشاورزی فراهم شود.

محمدی با اشاره به اینکه رسیدن به نتیجه در این مسیر زمانبر است، ادامه داد: کاروان‌های ترویجی در حوزه زراعی تشکیل شده و با دنبال این هستیم که این کاروان در حوزه باغی نیز تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد علمی باید به ثروت تبدیل شود، تصریح کرد: امروز شرایط حساس شده و با تغییرات اقلیم و کاهش نزولات جوی مواجه هستیم و افزایش دمای هوا و وقوع سیل‌ها هشداری برای ما است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه عرصه طبیعی نباید تخریب شود، گفت: گیلان بر خلاف استان‌های شمالی هنوز بکر باقی مانده و باید این عرصه‌های طبیعی حفظ شود.

محمدی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی به حوزه کشاورزی اختصاص داده شده است، افزود: سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به ویژه در استان گیلان با توجه به اقلیم و جغرافیا به همه کشور باز می‌گردد.

قیمت عایق استخر

وی با بیان اینکه گیلان در تولید مرغ از رتبه پنجم به سوم رسیدیم، گفت: در تولید برنج تأمین کننده قوت ۲۰ میلیون ایرانی را تأمین می‌کنیم و علارغم کاهش بارش‌ها و وجود نگرانی در زمینه تأمین منابع آبی با همکاری همه به ویژه کشاورزان و با کار دانشی و علمی پیش بینی شده شاهد بیشترین تولید محصول در سال زراعی جاری باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان برداشت شده که عملکرد شالیزارها مطلوب است، ادامه داد: امسال پیش‌بینی شده یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک از زمین‌های زراعی استان برداشت شود و برنامه جهاد کشاورزی افزایش ظرفیت‌ها و میزان تولید است.

وی با بیان اینکه با استفاده از ارقام پرمحصول به دنبال جهش تولید برنج هستیم، تصریح کرد: تجربه تحریم و جنگ و اوکراین نشان داده که کشورها به آسانی غلات را در اختیار دیگران نمی‌گذارند.

محمدی در ادامه بر لزوم حفظ عرصه‌های تولید در استان گیلان تأکید و اضافه کرد: امروز شاهد هجوم تغییر کاربری‌ها در استان گیلان هستیم اما خط قرمز جهاد کشاورزی گیلان عرصه‌های حاصلخیز کشاورزی که اجازه تغییر کاربری نمی‌دهیم.

کد خبر 5566305

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر فتحی صبح پنج شنبه در همایش سنددار کردن اراضی کشاورزی که با حضور مسئولین استانی و دادستان تبریز برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی و تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله (ع)، سنددار کردن زمین‌های کشاورزی علیرغم قوانین متناقضی که در این خصوص وجود دارد را اقدامی سازنده توصیف نموده و گفت: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد هماهنگی و همدلی بیشتر بین سازمانهای مربوطه در راستای افزایش سرعت اجرای قانون سنددار کردن اراضی کشاورزی است و این مهم با هدایت و راهبری دادستان تبریز بیش از پیش عملی خواهد شد.

وی عملکرد استان در حوزه سنددار کردن کشاورزی را نامناسب دانسته و خاطرنشان کرد: سند برای کشاورز قدرت می‌آورد و کشاورزان باید از حق خود برخوردار باشند که از سند خود در امورات لازم استفاده نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی سنددار کردن اراضی کشاورزی را مأموریتی در حوزه وظایف سازمان جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک دانست و اظهار داشت: هر آنچه که بتواند به ارتقا وضعیت کشاورزان و جامعه روستایی منجر شده، گره‌ی از مشکلات وی گشوده و حوزه کشاورزی را بهبود ببخشد، از وظایف جهاد کشاورزی است و باید در راستای اجرایی شدن آن تلاش مضاعف نمود.

قیمت عایق استخر خاکی

فتحی تلاش جهاد کشاورزی برای درج پلاک ماشین آلات کشاورزی جهت دریافت سوخت را نمونه‌ای از اقدامات این مجموعه در راستای حل مشکلات کشاورزان دانسته و گفت: در حوزه توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی نیز ما مستقیماً مسئولیتی نداشتیم اما داوطلبانه پیشقدم شدیم تا به تخصیص سوخت به ماشین آلاتی که در تولید نقش اساسی دارند، نقش فعال ایفا نمائیم.

وی با اشاره به ضرورت صدور سند برای اراضی کشاورزی از بعد حل مسائل اجتماعی و کشاورزی، گفت: برای سرمایه گذاری و صدور پروانه در حوزه کشاورزی، داشتن سند شرط است و اگر این سند صادر نشود کشاورز از دریافت مجوز لازم نیز محروم می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی صدور سند زمین‌های کشاورزی را وظیفه‌ای مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی و اداره ثبت اسناد و املاک دانسته و اظهار داشت: از همه مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها می‌خواهم همکاری تمام عیاری در این حوزه داشته باشند تا این قانون با سرعت هر چه بیشتر اجرا شود.

فتحی ادامه داد: از آنجا که صدور سند مسأله‌ای تقاضا محور است، باید کشاورزان را مجاب نمائیم که اجرای این قانون عوائد و منافع زیادی برای آنها دارد.

وی با اشاره به تعهد وزیر محترم جهاد کشاورزی در خصوص سنددار کردن تمامی اراضی کشاورزی تا پایان کار دولت سیزدهم، گفت: یکی از شاخص‌های بررسی عملکرد شهرستانها، سنددار کردن اراضی خواهد بود و در پایان هر ماه، عملکرد هر شهرستان در این خصوص ارزیابی خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی رفع تداخل ارضی را از اولویت‌های این سازمان دانسته و با ابراز نارضایتی از سرعت اجرای این طرح، گفت: اجرای این طرح‌ها باید در نهایت منجر به صدور سند برای کشاورز شود چرا که اگر از این ظرفیت قانونی به درستی استفاده نشود، برای کشاورزان مشکل ساز خواهد شد.

فتحی در پایان کارنامه استان در حوزه رفع تداخل و سنددار کردن اراضی را ناموفق خوانده و ابراز امیدواری کرد با همکاری، هماهنگی و همدلی همه سازمانها، روند اجرای این قانون سرعت بگیرد.

کد خبر 5566344

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آذربایجان غربی با تولید دو میلیون تن محصولات باغی یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی به خصوص سیب در کشور محسوب می‌شود، اشتغال به کار بیش از ۳۰ درصد از جمعیت استان در بخش کشاورزی به ویژه در بخش باغداری سبب شده صنعت باغبانی به عنوان صنعت مادر و تولید ثروت به شمار می‌رود.

تولید میانگین سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی، احداث و ایجاد ۱۶ باب کارخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی آبمیوه و کنسانتره بخشی از مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی به خصوص سیب در این استان محسوب می‌شود.

سالانه بیش از چهار میلیون تن سیب درختی در کشور تولید می‌شود و آذربایجان‌غربی با تولید بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن از این محصول مقام نخست کشور را در این زمینه دارد؛ در این استان اشتغال حدود ۶۰ هزار خانوار به صورت مستقیم به سیب وابسته است و بیش از ۱۸۰ هزار خانوار به صورت غیرمستقیم در این عرصه فعالیت می‌کنند.

عایق استخر

در کنار موانع سنتی سالیانه ازجمله نبود برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه‌های خارجی؛ در سال‌های اخیر مشکلات ارزی موجب شده تا صادرات و فروش سیب با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد.

نبود کانال بانکی مشخص بین ایران و کشورهای همسایه، نبود صرافی‌های مجاز در کشورهای هدف، عدم تولید محصولات با ذائقه روز دنیا ازجمله پوره سیب، چای سیب، میوه خشک و غیره و اصرار بر صادرات سیب به‌صورت تازه خوری و کنسانتره، وجود مشکلات حمل‌ونقل به همراه صرف زمان طولانی برای طی رویه‌های صادراتی ازجمله تخلیه و بارگیری مجدد در پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، افت و تلفات محصولات کشاورزی و تحمیل هزینه اضافی برای صادرکنندگان از دیگر موضوعاتی است که به مشکلات بازار صادرات سیب دامن زده است.

 

امسال ۹۰۰ هزار تن سیب از باغات آذربایجان غربی برداشت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ظهر پنجشنبه در جلسه میز ملی سیب کشور از پیش بینی برداشت ۹۰۰ هزار تن سیب امسال از باغات استان خبر داد و گفت: امسال به دلیل شرایط جوی میزان برداشت سیب نسبت به سال گذشته کاهش داشته و پیش بینی می‌شود ۹۰۰ هزار تن از باغات استان سیب برداشت شود که از این میزان ۷۰۰ هزار تن سیب درختی و ۲۰۰ هزار تن سیب صنعتی خواهد بود.

اکبر کرامتی با بیان اینکه از ۱۱۷ هزار هکتار مساحت باغات استان ۷۱ هزار هکتار باغات سیب است که بیشترین میزان محصول تولیدی مربوط به شهرستان‌های ارومیه، سلماس، مهاباد و اشنویه بوده، افزود: تأمین ارقام تجاری یکی از موضوعات عمومی مهم سیب در کشور به شمار می‌رود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد متأسفانه در یک بازه زمانی ۲۵ روزه به یکباره شاهد برداشت بیش از یک میلیون سیب در استان هر سال هستیم که این موضوع مدیریت، عرضه و تقاضا در این بخش را دچار چالش می‌کند.

وی عدم بهره وری بهینه با راندمان بالا در باغات سیب به دلیل کاهش، تولید در واحد سطح و کاهش ضریب نفوذ مکانیزاسیون در باغات، بالا بودن هزینه‌های تولید، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت استاندارد محصولات باغی به همراه عدم وجود ساز و کار و دستورالعمل مناسب به منظور جمع آوری را بخشی از مشکلات تولید سیب در استان برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین کمبود زیرساخت و امکانات سورت و درجه بندی میوه، عدم برندسازی در محصولات باغی، ناقص بودن مراحل تکمیلی پایانه صادراتی میوه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۴۵ واحد سورت و بسته بندی سیب در استان فعال است اما بروز رسانی واحدهای بسته و افزایش آنها از نیازهای ضروری در استان به شمار می‌رود.

 

صنایع بسته بندی و سردخانه‌های استان بازسازی و بروز رسانی شوند

کرامتی همچنین با اشاره به قدیمی بودن سردخانه‌ها در استان اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر تجهیزات و تکنولوژی‌های سردخانه‌های استان قدیمی بوده و برای رفع چالش نگهداری و صادرات محصولات باغی به خصوص سیب باید سردخانه‌های استان بازسازی و تجهیزات آنها به روز رسانی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر اینکه بیشتر باغات استان در بخش سیب پایه بذری هستند، گفت: این موضوع میزان مصرف نهاده‌ها و آب را افزایش و کیفیت و بهره وری را کاهش داده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کرامتی با اشاره به گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومانی در بخش تولیدات عنوان کرد: تشکیل زنجیره سیب برای رفع موانع و مشکلات پیش روی این بخش به خصوص در بخش سیب ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نبود کامیون‌های یخچال دار به دلیل بالا بودن فسادپذیری محصولات کشاورزی را از مهم‌ترین مشکلات صادرات در استان عنوان و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها ۵ الی ۱۰ کامیون یخچال دار در استان وجود دارد که با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی اصلاً جوابگو نیست.

کرامتی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در طول سال بازارهای صادراتی کشورهای خارجی را داشته باشیم، باید ارقام با تیپ‌های رشدی متفاوت که دارای قدرت رقابتی و بازار پسندی بهتری هستند و همچنین ارقام پایه رویشی را در باغات استان که اکثراً پایه بذری دارند، اصلاح و جایگزین کرده و توسعه دهیم.

وی با اشاره به ضرورت تدوین نقشه راه در مورد سیب استان گفت: بر اساس تأکیدات استاندار آذربایجان غربی با تدوین نقشه راه سیب با رویکرد توجه به تولید، بازار پس از تولید، صنایع تبدیلی و … تلاش می‌شود مسائل و مشکلات سیب استان ساماندهی شود.

 

سایر فرآورده‌های جانبی سیب نیز مورد توجه قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم میز ملی توسعه صادرات سیب درختی با بیان اینکه از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود، اظهار کرد: استان بواسطه هم مرزی با ۳ کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد، با راه اندازی مرز کیله می‌توان بازارهای بیشتری را به لیست بازارهای هدف صادراتی اضافه کرد.

جواد کرمی با تاکید بر اینکه باید چالش‌ها و مشکلات سیب استان را شناسایی و برای رفع مشکلات چاره اندیشی کرد، گفت: میز سیب فرصتی است تا با همکاری مدیران ارشد، تجار و صادر کنندگان از این فرصت به نحو احسن بهره بگیریم.

معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود، بر ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه تاکید کرد.

وی با انتقاد از اینکه توجه به محصولات جانبی سیب مغفول مانده است، گفت: متأسفانه فقط به کنسانتره سیب توجه شده که ضروری است از سایر محصولات جانبی سیب نیز بهره برداری کنیم.

کرمی با اشاره به محدودیت منابع آبی، بر ضرورت جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر به جای محصولات پرآب بر تاکید کرد و افزود: متأسفانه کشاورزی در استان سنتی است که باید کشاورزی نوین و مدرن جایگزین کشاورزی سنتی شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخش هاست.

معاون استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود ادامه داد: استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرز بودم با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد.

حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای پتانسیل‌های فراوانی است و فقط سیب جزو این پتانسیل‌ها نیست، خواستار حمایت نمایندگان مجلس، مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات محصولات کشاورزی استان شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی استانی کشاورزی و مرکز تولید سیب کشور است، اظهار کرد: نباید استان مورد بی توجهی قرار گیرد، لذا ضروری است زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات فراهم شود که این مهم، جز با همکاری مسئولان میسر نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است گفت: حمایت نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات لازم است.

انتظار با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده و این استان بزرگترین کانون تولید سیب کشور است، ادامه داد: مسئولان لازم است با همفکری و تعامل لازم، زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه صادرات در استان فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه از بالا بودن میزان بهره‌های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است که باید این موضوع بازنگری شود.

کد خبر 5566515

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آذربایجان غربی با تولید دو میلیون تن محصولات باغی یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی به خصوص سیب در کشور محسوب می‌شود، اشتغال به کار بیش از ۳۰ درصد از جمعیت استان در بخش کشاورزی به ویژه در بخش باغداری سبب شده صنعت باغبانی به عنوان صنعت مادر و تولید ثروت به شمار می‌رود.

تولید میانگین سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی، احداث و ایجاد ۱۶ باب کارخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی آبمیوه و کنسانتره بخشی از مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی به خصوص سیب در این استان محسوب می‌شود.

سالانه بیش از چهار میلیون تن سیب درختی در کشور تولید می‌شود و آذربایجان‌غربی با تولید بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن از این محصول مقام نخست کشور را در این زمینه دارد؛ در این استان اشتغال حدود ۶۰ هزار خانوار به صورت مستقیم به سیب وابسته است و بیش از ۱۸۰ هزار خانوار به صورت غیرمستقیم در این عرصه فعالیت می‌کنند.

عایق استخر

در کنار موانع سنتی سالیانه ازجمله نبود برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه‌های خارجی؛ در سال‌های اخیر مشکلات ارزی موجب شده تا صادرات و فروش سیب با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد.

نبود کانال بانکی مشخص بین ایران و کشورهای همسایه، نبود صرافی‌های مجاز در کشورهای هدف، عدم تولید محصولات با ذائقه روز دنیا ازجمله پوره سیب، چای سیب، میوه خشک و غیره و اصرار بر صادرات سیب به‌صورت تازه خوری و کنسانتره، وجود مشکلات حمل‌ونقل به همراه صرف زمان طولانی برای طی رویه‌های صادراتی ازجمله تخلیه و بارگیری مجدد در پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، افت و تلفات محصولات کشاورزی و تحمیل هزینه اضافی برای صادرکنندگان از دیگر موضوعاتی است که به مشکلات بازار صادرات سیب دامن زده است.

 

امسال ۹۰۰ هزار تن سیب از باغات آذربایجان غربی برداشت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ظهر پنجشنبه در جلسه میز ملی سیب کشور از پیش بینی برداشت ۹۰۰ هزار تن سیب امسال از باغات استان خبر داد و گفت: امسال به دلیل شرایط جوی میزان برداشت سیب نسبت به سال گذشته کاهش داشته و پیش بینی می‌شود ۹۰۰ هزار تن از باغات استان سیب برداشت شود که از این میزان ۷۰۰ هزار تن سیب درختی و ۲۰۰ هزار تن سیب صنعتی خواهد بود.

اکبر کرامتی با بیان اینکه از ۱۱۷ هزار هکتار مساحت باغات استان ۷۱ هزار هکتار باغات سیب است که بیشترین میزان محصول تولیدی مربوط به شهرستان‌های ارومیه، سلماس، مهاباد و اشنویه بوده، افزود: تأمین ارقام تجاری یکی از موضوعات عمومی مهم سیب در کشور به شمار می‌رود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد متأسفانه در یک بازه زمانی ۲۵ روزه به یکباره شاهد برداشت بیش از یک میلیون سیب در استان هر سال هستیم که این موضوع مدیریت، عرضه و تقاضا در این بخش را دچار چالش می‌کند.

وی عدم بهره وری بهینه با راندمان بالا در باغات سیب به دلیل کاهش، تولید در واحد سطح و کاهش ضریب نفوذ مکانیزاسیون در باغات، بالا بودن هزینه‌های تولید، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت استاندارد محصولات باغی به همراه عدم وجود ساز و کار و دستورالعمل مناسب به منظور جمع آوری را بخشی از مشکلات تولید سیب در استان برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین کمبود زیرساخت و امکانات سورت و درجه بندی میوه، عدم برندسازی در محصولات باغی، ناقص بودن مراحل تکمیلی پایانه صادراتی میوه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۴۵ واحد سورت و بسته بندی سیب در استان فعال است اما بروز رسانی واحدهای بسته و افزایش آنها از نیازهای ضروری در استان به شمار می‌رود.

 

صنایع بسته بندی و سردخانه‌های استان بازسازی و بروز رسانی شوند

کرامتی همچنین با اشاره به قدیمی بودن سردخانه‌ها در استان اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر تجهیزات و تکنولوژی‌های سردخانه‌های استان قدیمی بوده و برای رفع چالش نگهداری و صادرات محصولات باغی به خصوص سیب باید سردخانه‌های استان بازسازی و تجهیزات آنها به روز رسانی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر اینکه بیشتر باغات استان در بخش سیب پایه بذری هستند، گفت: این موضوع میزان مصرف نهاده‌ها و آب را افزایش و کیفیت و بهره وری را کاهش داده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کرامتی با اشاره به گردش مالی ۶ هزار میلیارد تومانی در بخش تولیدات عنوان کرد: تشکیل زنجیره سیب برای رفع موانع و مشکلات پیش روی این بخش به خصوص در بخش سیب ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نبود کامیون‌های یخچال دار به دلیل بالا بودن فسادپذیری محصولات کشاورزی را از مهم‌ترین مشکلات صادرات در استان عنوان و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها ۵ الی ۱۰ کامیون یخچال دار در استان وجود دارد که با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی اصلاً جوابگو نیست.

کرامتی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در طول سال بازارهای صادراتی کشورهای خارجی را داشته باشیم، باید ارقام با تیپ‌های رشدی متفاوت که دارای قدرت رقابتی و بازار پسندی بهتری هستند و همچنین ارقام پایه رویشی را در باغات استان که اکثراً پایه بذری دارند، اصلاح و جایگزین کرده و توسعه دهیم.

وی با اشاره به ضرورت تدوین نقشه راه در مورد سیب استان گفت: بر اساس تأکیدات استاندار آذربایجان غربی با تدوین نقشه راه سیب با رویکرد توجه به تولید، بازار پس از تولید، صنایع تبدیلی و … تلاش می‌شود مسائل و مشکلات سیب استان ساماندهی شود.

 

سایر فرآورده‌های جانبی سیب نیز مورد توجه قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم میز ملی توسعه صادرات سیب درختی با بیان اینکه از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود، اظهار کرد: استان بواسطه هم مرزی با ۳ کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد، با راه اندازی مرز کیله می‌توان بازارهای بیشتری را به لیست بازارهای هدف صادراتی اضافه کرد.

جواد کرمی با تاکید بر اینکه باید چالش‌ها و مشکلات سیب استان را شناسایی و برای رفع مشکلات چاره اندیشی کرد، گفت: میز سیب فرصتی است تا با همکاری مدیران ارشد، تجار و صادر کنندگان از این فرصت به نحو احسن بهره بگیریم.

معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود، بر ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه تاکید کرد.

وی با انتقاد از اینکه توجه به محصولات جانبی سیب مغفول مانده است، گفت: متأسفانه فقط به کنسانتره سیب توجه شده که ضروری است از سایر محصولات جانبی سیب نیز بهره برداری کنیم.

کرمی با اشاره به محدودیت منابع آبی، بر ضرورت جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر به جای محصولات پرآب بر تاکید کرد و افزود: متأسفانه کشاورزی در استان سنتی است که باید کشاورزی نوین و مدرن جایگزین کشاورزی سنتی شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخش هاست.

معاون استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود ادامه داد: استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرز بودم با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد.

حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای پتانسیل‌های فراوانی است و فقط سیب جزو این پتانسیل‌ها نیست، خواستار حمایت نمایندگان مجلس، مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات محصولات کشاورزی استان شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی استانی کشاورزی و مرکز تولید سیب کشور است، اظهار کرد: نباید استان مورد بی توجهی قرار گیرد، لذا ضروری است زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات فراهم شود که این مهم، جز با همکاری مسئولان میسر نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است گفت: حمایت نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات لازم است.

انتظار با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده و این استان بزرگترین کانون تولید سیب کشور است، ادامه داد: مسئولان لازم است با همفکری و تعامل لازم، زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه صادرات در استان فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه از بالا بودن میزان بهره‌های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است که باید این موضوع بازنگری شود.

کد خبر 5566515

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، رحمان فرمانی بعدازظهر پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: گلستان از ۱۹ پروژه گردشگری کشاورزی آماده خدمات به گردشگران برخوردار بوده و بیشترین ظرفیت مزرعه گردشگری در کشور را به خود اختصاص داده است.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گلستان بیان کرد: این مزارع گردشگری با مساحت کل ۵۹ هکتار در شهرستان‌های گرگان، رامیان، کلاله، کردکوی، مینودشت، گنبدکاووس و مراوه‌تپه واقع شده است.

وی افزود: تنوع قومیتی و اقلیمی در استان گلستان موجب شده تا مزارع گردشگری کشاورزی شهرستان خدماتی متنوع و مطابق با اقلیم و فرهنگ منطقه را ارائه دهند که وجه تمایز گردشگری در استان گلستان محسوب می‌شود.

قیمت عایق استخر

فرمانی با اشاره به این‌که گردشگری کشاورزی در کشور شاخه نوپا و تجربه‌ای جدید است، بیان کرد: در مزارع گردشگری استان خدماتی از جمله عرضه محصولات کشاورزی، انواع درختان و میوه‌ها، صیفی‌جات، پرورش اسب، دامداری، پرورش ماهی، اسب‌دوانی، خدمات اقامتی و پذیرایی، ارائه غذاهای بومی و محلی، محصولات ارگانیک، صنایع‌دستی و غیره ارائه می‌شود و امکانات رفاهی شامل نمازخانه، سرویس بهداشتی، آب، برق، گاز، مسیر دسترسی و غیره فراهم شده است.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گلستان گفت: هفت پرونده گردشگری کشاورزی هم در کمیسیون تائید و در حال طی کردن مراحل اخذ مجوز است که با صدور پروانه این هفت مزرعه، تعداد مزارع گردشگری استان گلستان به ۲۶ واحد خواهد رسید.

وی با تأکید بر این‌که گلستان پایلوت گردشگری کشاورزی در سطح کشور است، یادآور شد: مجوز اولین مزرعه گردشگری کشور در این استان صادر شده و با توجه به ظرفیت‌های غنی گلستان در این حوزه و استقبال در ایجاد مزارع گردشگری، در آینده نزدیک این استان به دستاوردهای قابل‌ توجه جذب و اقامت گردشگر در این حوزه خواهد رسید.

کد خبر 5566571

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میری دیسفانی ظهر پنجشنبه در نشست خبری در محل جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه در سال گذشته به افراد جویای کشت گیاهان دارویی تا سقف ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شد اظهار کرد: نتیجه آن کسب رتبه اول در کشت گیاهان دارویی در کشور بود که بخش بزرگی از آنها در شهرستان مشهد و شهرستان‌های اطراف کشت شده است زیرا عمده مراکز فرآوری گیاهان دارویی در مشهد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: یکی از راهکارهای ما برای اصلاح الگو کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های خوبی است که به عنوان اقتصاد بدون وابستگی به نفت به آن آنگاه می‌شود ویکی از راهکارهای ما برای اصلاح الگو کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی است.

عایق استخر خاکی

میری دیسفانی افزود: نباید به خام فروشی گیاهان دارویی اکتفا کرد و ارزش افزوده ای که ما انتظارش را داریم پس از فرآوری می‌توان شاهدش بود اما عمده صادرات گیاهان دارویی متأسفانه به صورت خام فروشی است زیرا خطوط فرآوری مورد نیاز در حوزه دارویی و آرایشی به تازگی در دست توسعه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: ۳۷ دشت در خراسان رضوی ممنوعه هستند که در آنها اجازه حفر چاه داده نمی‌شود، اما در مناطق مرزی که دارای آب آزاد هستند مانند درگز می‌توان به ایجاد شهرک‌های گلخانه‌هایی که نیاز به حق چاه نداشته باشند اقدام کرد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم شریفی: برنج با سطح تقریبی ۵۵۰ هزار هکتار رتبه دوم سطح کشت را بعد از گندم در کشور داشته و بنا بر اظهارات کارشناسان جهاد کشاورزی، در استان گلستان هم امسال بیش از ۶۵ هزار هکتاراز اراضی کشاورزی به کشت شالی اختصاص یافته است.

علی رغم هشدارهای جهاد کشاورزی گلستان و ممنوعیت کشت برنج با آب زیرزمینی، سود اقتصادی حاصل از کشت برنج باعث شده کشاورزان به سمت تولید این محصول تابستانه که مصرف آب بالایی دارد، گرایش یابند.

مهم‌ترین چالش کشت برنج با روش رایج و سنتی، مصرف فراوان آب و زحمت زیاد کشاورزان است که با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی جاری و زیرزمینی کشور، می‌طلبد پژوهش و ترویج در اقلیم‌های مختلف کشور به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر و سهولت و بهره‌وری بیشتر، پیش برود تا کشاورزان در شرایط کم‌آبی، از فواید و عواید حاصل از این کشت سودمند محروم نشوند و تولید این محصول در کشور رونق داشته باشد.

«هادی جرجان»، کشاورز ۴۷ ساله گلستانی ساکن شهر سرخنکلاته موفق شده، برنج را به روش خشکه کاری و بدون مصرف آب زیاد کشت کرده و محصولی بسیار باکیفیت و با عملکردی برابر با روش کشت غرقابی، برداشت کند.

خبرگزاری مهر با این کشاورز موفق در زمینه تولید برنج به روش خشکه کاری گفتگو کرده است که در ادامه خواهد آمد.

*چه مدت به حرفه کشاورزی اشتغال داشته و در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟

ژئوتکستایل

مدت ۲۷ سال است که به حرفه کشاورزی اشتغال داشته و از ۲۰ سالگی زراعت را آغاز کردم. تحصیلات من هم مرتبط با شغلم بوده و بنده تا مقطع کاردانی در رشته کشاورزی تحصیل کردم.

*چند هکتار زمین زراعی دارید و بیشتر چه محصولاتی کشت می کنید؟

حدود ۲۴ هکتار زمین کشاورزی داشته و بیشتر برنج، ذرت، گندم، سیب زمینی و باقلا کشت می کنم.

«خشکه کاری برنج» ضامن زراعت در خشکسالی/۳۰ درصد هزینه ها کم شد

*چند سال است که برنج را به روش خشکه کاری کشت می کنید؟

تقریبا به مدت هفت سال است که برنج را به صورت خشکه کاری کشت می کنم ، در این روش، برخلاف روش سنتی کشت برنج که به صورت غرقابی انجام می شود، بذر برنج در بستر خشک به صورت مستقیم، کشت شده و آبیاری آن برخلاف روش غرقاب مرسوم و رایج، به صورت دوره‌ای و برحسب نیاز و شرایط خاک انجام می شود.

*جرقه کشت شالی به صورت خشکه کاری چطور به ذهن شما رسید؟

در سال ۱۳۸۷ زمانی که شالی را در خزانه ریختم مشاهده کردم مقداری از دانه های شالی در فضای بیرون خزانه در زمین خشک و بدون استفاد آب زیاد سبز شده اند. دیدن دانه های شالی سبز شده در زمین خشک اولین جرقه کشت برنج به روش خشکه کاری را در ذهن من ایجاد کرد و در همان سال اولین بار برنج را به روش خشک، کشت کردم ولی متاسفانه به دلیل عدم استفاده از روش آبیاری تحت فشار و کنترل علف های هرز نتوانستم محصول برداشت کنم.

برای بار دوم در سال ۱۳۹۴ تصمیم گرفتم به روش خشکه کاری شالی کشت کنم و این بار از آبیاری تحت فشار هم استفاده کردم و به جرات می توانم بگویم که اولین کشاورز در ایران هستم که برنج را به روش خشکه کاری با استفاده از آبیاری تحت فشار ابداع کرده است.

استخر ذخیره آب باران

برای بار دوم موفق شدم محصول برداشت کنم اما نتیجه باز هم مطلوب نبود و دلایلی مثل عدم کشت برنج در زمان مناسب، نداشتن تجربه و مهارت کافی در کنترل علف های هرز در این کار دخیل بود.

ولی در سال های بعد متوجه ظرافت های کشت به روش خشکه کاری شدم و توانستم محصول بسیار با کیفیت، با تناژ بالا و در عین حال با مصرف آب کم تولید کنم و امسال هفتمین سال است که برنج به روش خشکه کاری کشت می کنم.

«خشکه کاری برنج» ضامن زراعت در خشکسالی/۳۰ درصد هزینه ها کم شد

*مزایای کشت برنج به روش خشکه کاری را توضیح دهید؟

بزرگترین مزیت کشت برنج به روش خشکه کاری صرفه جویی در مصرف آب است در این روش حداقل مصرف آب ۵۰ درصد کاهش می یابد . با توجه به خشکسالی که کشورمان با آن دست به گریبان است موضوع بسیار مهمی بوده که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

علاوه بر مصرف آب کمتر، آبیاری محصول هم برای کشاورز آسان تر بوده و هزینه کمتری خواهد داشت به طوری که حداقل ۳۰ درصد در هزینه های کاشت صرفه جویی می شود. به طور مثال من ۲۴ هکتار شالیزار را با استفاده از دو کارگر آبیاری کردم درصورتی که در روش سنتی نیاز به نیروی کار زیادی است.

سهولت کاشت برنج مزیت دیگر کشت برنج به روش خشکه کاری است، در این روش دیگر نیاز به گِل کردن زمین و نشاء نداریم و با خطی کار گندم در عرض یک روز ۱۰ تا ۱۵ هکتار زمین را زیر کشت شالی می بریم.

در روش خشکه کاری بذر بسیار کمتری نیاز است و تنها ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار استفاده می شود.

استفاده از سموم کمتر، عدم فرسایش خاک و کاهش ۳۰ درصدی هزینه کشت برنج از مزایای خشکه کاری استاستفاده از سموم کمتر، سهولت سمپاشی و عدم فرسایش خاک از دیگر مزیت های مهم روش خشکه کاری برنج است. کشت برنج به روش غرقابی تمام مواد آلی زمین را می کشد و عملکرد محصول بعدی به شدت پایین می آید در حالی که در زمینی که به روش خشکه کاری است، کشت محصول دوم هم با سهولت بیشتری انجام می شود و هم عملکرد بالاتری دارد.

*چالش های کشت برنج به روش خشکه کاری چیست؟

مهمترین نکته در کشت برنج به روش خشکه کاری کاشتن به موقع محصول است نباید در کشت تاخیر داشته باشیم و در اردیبهشت ماه کار کشت محصول را انجام دهیم.

نکته بعدی مهار آفت است که کشاورزان باید با هوشیار بوده و رسیدگی به موقع مانع از آفت زدگی محصول شوند تا بتوانند تناژ بالایی بگیرند.

*نظر شما در مورد طرح ممنوعیت کشت برنج برای حفظ آب های زیر زمینی چیست؟

قانون ممنوعیت کشت برنج چند سالی است که از سوی مسئولان وضع شده است اما عملاً راه به جایی نبرده و کشاورزان هرساله برنج کشت می کنند و این به دلیل آن است که هیچ محصول جایگزینی که بتواند از لحاظ اقتصادی با برنج رقابت کند، نداریم.

مسئولان به جای ممنوعیت کشت برنج، کشاورزان را حمایت کنند و خشکه کاری را ترویج کنند تا هم معیشت کشاورز تامین شود و هم منابع آب و خاک کشاورزی حفظ شود.

*چرا خشکه کاری برنج در کشور در سطح وسیع انجام نمی شود؟

برای خشکه کاری برنج نیاز است اراضی کشاورزی به روش نوین آبیاری تحت فشار مجهز شود و این مسئله هزینه زیادی برای کشاورزان در پی دارد، اگر جهاد کشاورزی با دادن تسهیلات ارزان قیمت کشاورزان را حمایت کند تا آن ها بتوانند اراضی خود را به سیستم آبیاری نوین مجهز کنند، قطعا کشاورزان از خشکه کاری استقبال خواهند کرد.

با توجه به کاهش ذخایر آب های زیر زمینی و خشکسالی، حمایت دولت از کشاورزان ضرورت دارد و عملکرد محصول هزینه ها را جبران می کند.

*آیا برای گسترش کشت شالی به روش خشکه کاری اقدامی هم انجام داده اید؟

صفحات مجازی برای ترویج خشکه کاری تشکیل داده و آموزش های لازم را از این طریق در اختیار کشاورزان قرار می دهم.

کشاورزان زیادی هم حضوری مراجعه کرده و بدون هیچ چشم داشتی به آن ها آموزش دادم ، کشاورزانی از استان های دیگر کشور هم با من تماس گرفتند و امروزه با روش خشکه کاری برنج کشت می کنند.

کد خبر 5564178

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید محصولات سالم کشاورزی نیازمند این است که زنجیره تولید این محصولات در کشور به شکل کامل و بی نقصی شکل گیرد.

استخر ذخیره ی کشاورزی

این کار از طریق ایجاد سامانه دیجیتال برای مدیریت بازیگران این حوزه، ارائه خدمات فنی تولید، ارائه خدمات رهگیری، برند سازی، بازاریابی و غیره انجام شدنی است و می تواند شرایط برای تولید مستمر و بهینه محصولات سالم کشاورزی را فراهم کند.

تولید محصولات سالم کشاورزی به معنای تامین امنیت غذایی در کشور است که این هدف مهم و راهبردی در کشور به عنوان یک سیاست ملی در دستگاه‌ها و نهادهای متولی در حال پیگیری است. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از حامیان این کار با کمک شرکت های دانش بنیان در تلاش است تا این هدف را در کشور پیاده‌سازی کند.

یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه اجرای ۵ پروژه ملی برای ارتقای تولید محصولات گواهی شده کشاورزی است. پروژه‌هایی چون «استقرار پلتفرم زنجیره تولید محصولات سالم کشاورزی»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (گندم)»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (ذرت)»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (محصولات صیفی)»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (میوه‌ها)».

طرح‌هایی که با افزایش تاب آوری ملی و جهش تولید در اقلام اساسی و مهم کشاورزی می تواند نقش بسزایی در رونق دادن به این صنعت مادر و مهم در کشور داشته باشد. صنعتی که بسیاری از بخش های اقتصاد را به صورت محلی و بین المللی تحت تأثیر قرار می دهد و عرصه‌ای است که نیاز بشر به آن دایمی و مستمر است و در سال‌های اخیر اهمیت تامین امنیت غذایی و وامداری آن به صنعت کشاورزی بیشتر خودنمایی می‌کند.

کد خبر 5564542

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، سلسله رویدادهای فناوری های نوین کشاورزی (NAT) با هدف کلان حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه فناوری های نوین کشاورزی به همت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری و با حضور بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری کشاورزی برگزار می‌شود.

تشکیل و تکمیل زنجیره های ارزش کشاورزی با توسعه، ترویج(انتشار) و هم افزایی فناوری های نوین کشاورزی (تحقیق و توسعه، طراحی محصول، تامین مواد اولیه، تولید، توزیع، بازاریابی و ارائه خدمت

ورق پلاستیکی استخر

به مصرف کننده نهایی)، ترویج و توسعه روش های نوآوری و تحقیق و توسعه باز فیمابین بخش خصوص و مرکز تحقیقاتی و پژوهشی با حمایت نهاد پشتیبان و افزایش عملکرد در تولید و ارائه خدمت با بهره گیری از ظرفیت های موجود در فناوری های نوین کشاورزی از دیگر اهداف رویدادهای فناوری های نوین کشاورزی است.

نخستین رویداد از این سلسله رویدادها روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه با محوریت بذر و کشت بافت گیاهی، زیست فناوری گیاهی، کشاورزی عمودی و کشاورزی دقیق و هوشمند در خانه نوآوری و فناوری ایران واقع در سالن ۳۷A محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه نخستین رویداد فناوری های نوین کشاورزی از ساعت ۹ تا ۱۱ روز چهارشنبه با سخنرانی دکتر خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار و به دنبال آن جلسات تجاری و شبکه سازی با حضور مدیران، فناوران و بازیگران کلیدی این حوزه تشکیل می شود. این رویداد با برپایی پنل تخصصی بررسی صنعت بذر از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ و پنل تخصصی بررسی صنعت کشت بافت ایران از ساعت ۱۶ تا ۱۸ ادامه می یابد. در این پنل ها، ضمن مروری بر تجارب موفق و ناموفق در عرصه صنعت بذر و کشت بافت ایران، فناوری های نوین قابل استفاده در این صنایع، نقاط قوت و ضعف و فرصت های اقتصادی و مالی و راهکارهای رفع چالش های موجود در این دو حوزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. ملاقات ها و نشست های B۲B با محوریت هم افزایی و توسعه فناوری ها و بازدید از نمایشگاه فناوری های نوین کشاورزی که با مشارکت شرکت ها، مراکز تحقیقاتی، استارت آپ‏ها و شتاب دهنده های بخش کشاورزی برپا شده از دیگر برنامه های این رویداد است.

کد خبر 5564550

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ محمدي ظهر امروز سه شنبه در آئين تکريم و معارفه رئيس سابق و جديد سازمان جهاد کشاورزي خوزستان بيان کرد: بخشي از امنيت ملي کشور در دست 62 هزار نفر پرسنل جهاد کشاورزي و 4 و نيم ميليون نفر کشاورز است.

 

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت جهاد کشاورزي افزود: شعار وزير جهاد کشاورزي «اقتدار غذايي» است که به همراه اقتدار تکنولوژي که امروز در وزارت و ديگر عرصه‌ها در حال پيگيري است تحت عنوان دانش بنيان در حال برنامه ريزي و اجراست.

 

وي با بيان اينکه در اقتدار غذايي همه چيز مستتر است، اظهار کرد: ارزآوري، اشتغال پايدار، ثروت آفريني در دل اقتدار غذايي و به همراه تکنولوژي است؛ بنابراين بايد فضا و رويه براي امنيت غذايي تغيير و تحول يابد و با روش جديد طراحي شود.

ژئوگريد

وي با بيان اينکه از 62 هزار نفر پرسنل جهاد کشاورزي 9 هزار نفر ايثارگر هستند، اضافه کرد: اگر تحول و توسعه کشاورزي را يک مثلث در نظر بگيريم فني مهندسي، نهادهاي مردمي و سرمايه سه رأس اين مثلث هستند.

 

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت جهاد کشاورزي بيان کرد: وزارت جهاد کشاورزي تنها وزارت خانه‌اي است که در آن هم بخش دولتي و هم بخش خصوصي وجود دارد.

 

وي با بيان اينکه مردم نبايد در پيچ و خم ادارات ما گم شوند، گفت: عملکرد ما متبلور در توليد است و اگر نتوانيم اعتماد عمومي را جلب کنيم بي شک کارها پيش نخواهد رفت.

 

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت جهاد کشاورزي افزود: طبق بيانات رئيس جمهور بايد اقتصاد روستاها و کشاورزي متحول شود و تلاش کنيم تا مردم کنار ما باشند.

 

محمدي با اشاره به اينکه کشاورزي خوزستان قلب ايران است که بيش از 13 درصد محصولات کشاورزي کشور در اين استان توليد مي‌شود، گفت: کارآمدي و اميدوار بودن مديران از شاخص‌ها و اولويت‌هاي مهم ما براي انتخاب مديران است.

 

کد خبر 5564748

 

منبع مهرنيوز

 

 



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شهريار عصر سه‌شنبه در نشست توسعه و ترويج الگوي کشت در اردبيل اظهار کرد: امسال شرايط مناسبي را در کشت و زرع شاهد بوديم اما همچنان برخي از کشاورزان با زير پا گذاشتن الگوي کشت ارائه شده، سعي کردند کشت خودسرانه برخي محصولات پر آب‌بر به ويژه هندوانه را در پيش بگيرند.

روف گاردن

وي تصريح کرد: در کنار اعمال سياست‌هاي تشويقي براي کشاورزان در رعايت الگوي کشت، ضروري است تا در ارائه آب مورد نياز به اراضي نيز الگوي کشت مورد توجه قرار گيرد تا خارج از اين رويه آبي به زارعين اختصاص نيابد.

 

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: عمده کشاورزان با برنامه‌هاي تشويقي و ترغيبي سعي مي‌کنند الگوي کشت را مد نظر قرار داده و کشت محصولات استراتژيک به ويژه گندم، جو و دانه‌هاي روغني را در پيش بگيرند ولي همچنان برخي از کشاورزان به ويژه در مناطق شمالي استان به اين الگو توجهي نمي‌کنند.

 

شهريار افزود: اميدواريم با همکاري شرکت آب منطقه‌اي متناسب با کشت و زرع و رعايت الگوي کشت تأمين آب و ساير نهاده‌هاي مورد نياز را شاهد باشيم تا کشاورزان بر اساس الگوي ارائه شده بتوانند کشت خود را در اراضي حاصلخيز انجام دهند.

 

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل خاطرنشان کرد: استان اردبيل با توليد 4.5 ميليون تن انواع محصولات کشاورزي چهار درصد توليد کشور را به خود اختصاص داده که عمده اين توليدات با کيفيت بالا و بر مبناي الگوي کشت رقم مي‌خورد.

 

منبع مهرنيوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است. این نوع کشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر در کشورمان مطرح شده و اکنون اهمیت آن با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تأثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان است.

 

در این راستا، چند سالی است که بحث کشت فراسرزمینی در کشور ما مطرح شده و حالا با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تأثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان شده است.

 

از دیرباز یکی از آرزوها خودکفایی کشور در تولید محصولات راهبردی کشاورزی مثل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی بوده است، اتفاقی که نیازمند منابع آبی در استان‌های مختلف است اما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی این سال‌ها و کمبود منابع آبی در بسیاری از استان‌ها مدت زمانی است که محقق نشده و همین موضوع باعث شده از طرحی به نام کشت فرا سرزمینی یاد شود.

 

براین اساس، کشت فرا سرزمینی با توجه به کمبود منابع آبی در ایران، محدودیت در فعالیت‌های بخش کشاورزی و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در پایداری امنیت غذایی در کشور مورد توجه وزارت کشاورزی و دولت قرار گرفته است.

 

در همین زمینه محسن شاطرزاده، مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح در کشور گفت: از سال گذشته فصل جدیدی در وزارت جهاد کشاورزی برای کشت فراسرزمینی شروع و برای این طرح مجری انتخاب شد، زمانی که این سمت را برعهده گرفتم با وزیر وقت جهاد کشاورزی به این جمع‌بندی رسیدیم که لازم است وزیر جهاد کشاورزی، سیاست‌های وزارتخانه در خصوص کشت فراسرزمینی را ابلاغ کند. این سیاست‌ها تدوین و نهایی شد و در دی ماه سال ۱۳۹۹ از سوی وزیر وقت جهاد کشاورزی در چهار محور ابلاغ شد.

 بام سبز

۴محصول تحت پوشش‌اند

 

وی اضافه کرد: بر این اساس فقط چهار محصول ذرت، سویا، جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا و آفتابگردان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و تسهیلات به متقاضیان مربوطه ارائه می‌شود. سالانه ۱۵ میلیون تن واردات از این چهار محصول به کشور انجام می‌شود به طوری که ما فقط ۱۰ میلیون تن ذرت در سال وارد می‌کنیم که رقم بسیار بزرگی است.

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

به گفته شاطرزاده، تسهیلات کشت فراسرزمینی به کسانی تعلق می‌گیرد که در ایران ثبت شده باشند و در وزارت جهاد تشکیل پرونده داده و صلاحیت حرفه‌ای آنها در کمیته تعیین صلاحیت وزارت جهاد کشاورزی تأیید شده باشد. این کمیته متشکل از چهار معاون وزیر جهاد می‌باشد. شرکت‌های تأیید صلاحیت شده برای عقد قرارداد به معاونت بازرگانی وزارت جهاد یا شرکت‌های مباشر معرفی می‌شوند.تعهد خرید از طریق خرید تضمینی یا سلف خری یا کشت قراردادی هم محور سوم این سیاست‌ها است؛ به عبارتی ما قبل از فصل کشت، با تولید کننده قرارداد می‌بندیم و دو ماه بعد از فصل برداشت، محصول باید در گمرک ایران به وزارت جهاد تحویل داده شود. خرید در قالب قرارداد و بصورت ارزی خواهد بود. پیش پرداخت در قالب تسهیلات ارزی توسط بانک مرکزی و یا صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد.

 

وی ادامه داد: ما موافقت صندوق توسعه ملی را اخذ کردیم تا بتوانیم برای کسانی که با ما قرارداد می‌بندند، وام‌های ارزی درخواست کنیم. ضمن اینکه بر اساس مصوبه بانک مرکزی که در سال ۹۷ تصویب شده، این بانک آماده پرداخت ارز نیمایی به فعالان کشت فراسرزمینی است که البته این فعالان باید از طرف وزارت جهاد کشاورزی معرفی شوند. در سیاست‌های جدید فقط به محصول نهایی تسهیلات می‌دهیم و به زمین و ماشین آلات و سایر هزینه‌های تولید تسهیلاتی تعلق نمی‌گیرد. به عبارتی در آغاز فصل کشت پیش پرداخت ارزی در قبال ضمانت‌نامه به فعال کشت فراسرزمینی پرداخت می‌شود و زمانی که محصول نهایی را در گمرک ایران تحویل داد مابقی آ نرا تسویه خواهیم کرد.

 

انتخاب هفت شرکت بزرگ و تأیید صلاحیت آنها

 

شاطرزاده اضافه کرد: ناگفته نماند حداقل محصول تحویلی برای عقد قرارداد با فعالان کشت فراسرزمینی باید ۵۰ هزار تن باشد و اگر میزان تولید کمتر از این رقم باشد، با متقاضی قرارداد بسته نخواهد شد. به عبارتی فعال کشت فراسرزمینی باید حداقل ۱۵ هزار هکتار زمین آبی یا بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین دیم داشته باشد تا بتواند حداقل ۵۰ هزار تن محصول را تولید کند. بنابراین کسانی که مساحت زمین‌هایشان کمتر از این ارقام باشد، امکان عقد قرارداد با وزارت جهاد و استفاده از تسهیلات را ندارند. در زمان عقد قرارداد اسناد اجاره یا مالکیت این زمین‌ها باید ارائه شود و این اسناد باید به تأیید سفارت و کنسولگری کشورمان در کشور محل تولید رسیده باشد.

 

وی گفت: سال گذشته این سیاست‌ها به شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف ابلاغ و فراخوان داده شد ضمن اینکه تاکنون هفت شرکت بزرگ که متقاضی این کار بودند درخواست داده و پرونده تشکیل داده‌اند. صلاحیت تعدادی از آنان در کمیته ذیربط تأیید شده و هم اکنون مراحل عقد قرارداد نهایی را طی می‌کنند. ضمن اینکه تقاضای حدود ۲۰ شرکت نیز در دست بررسی است. هفت شرکت بزرگی که صلاحیت آنها تأیید شده هر کدام بین ۵۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار زمین در یک کشور خارجی در اختیار دارند. با توجه به زمانبر شدن ابلاغ نظامنامه کشت فراسرزمینی توسط وزیر جهاد (ابلاغ در چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱) این شرکتها فعلاً در مرحله عقد قرارداد با شرکتهای مباشر هستند.

 

به گفته این مقام مسئول، ما برای فعالان کشت فراسرزمینی، کشور خاصی را برای انجام کشت تعیین نمی‌کنیم اما به متقاضیان مشورت‌ها و اطلاعات لازم را می‌دهیم ولی به طور کلی از کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، اوکراین و برزیل استقبال بیشتری صورت گرفته است ضمن اینکه در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، ساحل عاج، غنا و ماداگاسکار نیز متقاضیانی داشته‌ایم. فعلاً چند شرکت خصوصی در کشورهای قزاقستان و روسیه و برزیل و اوکراین و آذربایجان و ازبکستان فعال هستند. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از فعالان کشت فراسرزمینی حمایت شده و آنجا عنوان شده است که در شرایط مساوی برای واردات کالا بین تجار و تولید کننده محصول فراسرزمینی، وزارت جهاد کشاورزی باید محصول را از تولید کننده کشت فراسرزمینی خریداری کند. این تبصره در برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شده است.

 

شاطرزاده ادامه داد: در اینجا باید تصریح کنم اگر فعال کشت فراسرزمینی محصولی را کشت کند و آن محصول به هر دلیلی از بین برود و یا کشور مبداً ممنوعیت صادرات وضع کند ما مسئولیتی را قبول نمی‌کنیم و تمام مسئولیت‌های حقوقی بر عهده خود فعالان است. ما تنها محصول نهایی را تحویل می‌گیریم و هزینه آن را پرداخت می‌کنیم.

 

وی گفت: کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید سرمایه کافی داشته و تجربه کافی در حوزه سرمایه گذاری و اقتصاد بین‌الملل و مدیریت پروژه‌های بزرگ بین‌المللی تجربه داشته باشند و کارشناسان حقوقی مجربی در اختیار داشته باشند ضمن اینکه در سیاست‌های ابلاغی جدید کشاورز ایرانی به خارج از کشور اعزام نمی‌شود بلکه از ظرفیت کشاورزان بومی آن کشورها در کنار مدیریت ایرانی استفاده می‌شود چرا که در سال‌های گذشته حضور کشاورزان ایرانی در برخی از کشورها با توجه به اینکه به قوانین و فرهنگ و زبان آن کشورها آشنایی نداشتند، چالش‌های زیادی را ایجاد کرده بود. باید بگویم وزارت جهاد کشاورزی نه می‌تواند و نه اجازه دارد در این حوزه سرمایه گذاری کند و تمام سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

 

کد خبر 5564595

 

منبع مهرنیوز

 
 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سرهنگ پاسدار احمد ابراهیمی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره اقدامات سازمان بسیج سازندگی سپاه گیلان در حوزه اشتغال اظهار داشت: بسیج سازندگی یکی از مجموعه‌هایی است که در حوزه ایجاد اشتغال از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.

ورق استخر

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان با بیان اینکه برای نخستین بار سال گذشته اعتباری از محل تبصره 16 لایحه بودجه کشور برای ایجاد اشتغال به بسیج سازندگی اختصاص داده شد خاطرنشان کرد: برای بیش از 822 نفر سال گذشته در گیلان اشتغالزایی شد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه محلی از دیگر اقدامات بسیج سازندگی بود که اکنون به ثمر نشسته است گفت: بیش از هزار و 348 صندوق در گیلان راه‌اندازی شده که اعتبار آن در حوزه اشتغال، معیشت و سایر امور بنا به تشخیص متولیان به افراد اختصاص می‌یابد.

بیشتر بخوانید
سپاه 8000 بسته معیشتی و 50 جهیزیه در استان گیلان توزیع می‌کند

"شرکت‌های فناور" استان گیلان درصدد افزایش تولیدات و کاهش هزینه‌های حوزه کشاورزی و شیلات هستند

کمبودی در تأمین آرد و اقلام موردنیاز استان گیلان وجود ندارد

ابراهیمی درباره اقدامات بسیج در حوزه کشاورزی افزود: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با همراهی گروه‌‌های جهادی طرح "بسیج همگام با کشاورز" را راه‌اندازی کرد که مرحله نخست آن از 3 سال‌ گذشته به اجرا درآمد هدف از راه‌اندازی این طرح افزایش تولید در واحد سطح بود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان با اشاره به اینکه مردم استان گیلان اغلب به کشت ارقام محلی برنج مشغول هستند عنوان کرد: در طرح همگام با کشاورز سعی شد تا با روش‌های علمی، دانش‌بنیان و آزمایش خاک افزایش تولید محقق شود.

وی افزود: طی 3 سال از آغاز این طرح در مزارعی که تحت حمایت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی بود شاهد افزایش 20 درصدی محصول بودیم و تلاش داریم این اقدامات را در سایر مزارع دنبال کنیم تا در نهایت به خودکفایی در تولید محصول برنج دست یابیم.

ابراهیمی درباره فعالیت‌های درمانی بسیج در ایام اوج کرونا اذعان داشت: از همان روزهای آغازین شیوع بیماری کرونا گروه‌های جهادی وارد عمل شدند و کمک حال کادر درمان بودند که به دلیل ارائه خدمات بی‌دریغ طی این دو سال کمال تشکر و قدردانی را از آنان داریم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان گفت: گروه‌های جهادی در ایام شیوع کرونا هم در حوزه درمان و هم در کمک به معیشت مردم پای کار بودند و اقدامات آنان در حوزه واکسیناسیون نیز سبب شد تا استان گیلان رتبه نخست واکسیناسیون را از آن خود کند.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی و بسیجیان استان گیلان اکنون نیز در حوزه تزریق نوبت سوم واکسن کرونا به هم‌استانیان پای کار هستند تا استان گیلان در انجام واکسیناسیون نوبت سوم هم به آمار خوبی برسد و این شرایط فروکش نسبی بیماری کرونا تداوم داشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به اقدامات بسیج در حوزه حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان بیان کرد: سازمان بسیج علمی و پژوهشی به دنبال توسعه طرح‌های دانش‌بنیان است و فناورانی که طرح فناورانه قابل اجرا دارند می‌توانند با مراجعه به این مجموعه از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های بسیج سازندگی در فضای مجازی است افزود: بازارچه‌های فروش در فضای مجازی در کشور راه‌اندازی شده و اعضای صندوق‌ها در صورت اینکه تولیدکننده باشند به سامانه‌های فروش کشوری ورود می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه فعالیت این سامانه در سطح کشوری، استانی، شهرستانی و محلی است گفت: از طرفی بنیاد تعاون نیز شرکتی برای خرید و فروش کالا ایجاد و علاوه بر آن بسیج سازندگی در هر شهرستان اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و دائمی جهت حمایت از مشاغل کرده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان درباره بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگانی در اقشار بسیج تصریح کرد: گروه‌های جهادی متخصصین در همه اقشار همراه گروه‌های جهادی هستند و فرهیختگان از این طریق تجارب خود را به جوانان انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت تمام اقشار بسیج از جمله بسیج پزشکان، بسیج اصناف، بسیج حقوقدانان و سایر اقشار در استان بهره‌گیری می‌شود افزود: به عنوان مثال بسیج حقوقدانان طی 10 روز آینده در سراسر استان گیلان اقدام به ارائه مشاوره حقوقی رایگان می‌کند.

انتهای پیام/614/ش

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، محمد حسن عصاره ظهر امروز در جلسه کمیته فنی بذر سیب زمینی استان اردبیل اظهار داشت: کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب زمینی به منظور تولید بذر گواهی‌شده و استاندارد، با محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌شود.

وی گفت: در این کمیته، کارشناسان باید با نظرات فنی و تجربی دقیق موضوع تولید بذر سیب زمینی را بررسی کرده و راهکارهای تولید بذر مورد تایید و دارای گواهی معتبر را برای تصویب در هیات امنای موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور ارائه کنند.

عصاره تصریح کرد: بر اساس استانداردهای تدوین شده، برای تولید بذر دارای گواهی، ایجاد مزارع ایزوله و با فاصله 400 متر از مزارع همجوار ضروری است و اگر این فاصله رعایت نشود، تولید بذر گواهی شده، میسر نخواهد بود.

ورق ژئوممبران ایرانی

رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور با اشاره به انتقاد تولید کنندگان بذر سیب زمینی استان اردبیل در خصوص سختگیرانه بودن این فاصله مزارع تولید بذر در استان اردبیل اظهار کرد: برای بررسی این موضوع، باید کمیسیون بازنگری تشکیل شده و مخالفان و موافقان این ایده همدیگر را قانع کرده و نتیجه مذاکرات فنی و کارشناسی خود را برای تصمیم گیری اعلام کنند.

وی تاکید کرد: از نظر فنی در خصوص موضوع حساس تامین استاندارد بذر، نباید امروز کاری بکنیم که در سال‌های پیش‌رو، برای مردم و کشاورزان گرفتاری و مشکل جدی دیگری ایجاد شود.

عصاره اضافه کرد: در بحث تولید بذر سیب زمینی تنها مشکل موضوع ایزولاسیون مزارع تولید بذر نیست چرا که میزان مصرف بذر گواهی شده هم چندان زیاد نبوده و لازم است که با کمک دولت، تولید و مصرف بذر سیب زمینی همگام پیش برود.

وی، سیب زمینی را بعد از گندم در بحث امنیت غذایی کشور محصول بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: استان اردبیل در تولید این دو محصول منطقه پراهمیتی به شمار می رود و نقطه امید کشور در این زمینه است.

رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور بیان کرد: بخش مهمی از تولید محصول و بذر سیب زمینی کشور هر چند بدون گواهی رسمی، در اردبیل انجام می شود و اگر این استان در زمینه تولید دچار مشکل شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد.

یاسر عبداللهی معاون اقتصادی استاندار اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به کشت سیب زمینی در 21 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل گفت: این استان با تولید سالانه بیش از 800 هزار تن سیب زمینی، جزو پنج منطقه برتر کشور در زمینه تولید این محصول به شمار می رود.

عبداللهی افزود: برای توسعه کشت سیب زمینی در استان اردبیل برنامه چهار ساله ای تدوین شده که در قالب آن، کشت این محصول با محوریت تغییر الگوی کشت و نیز تولید بذر در خود استان دنبال می شود.

وی با بیان این که کلیه زیرساخت‌ها برای تولید بذر بومی سیب زمینی در استان اردبیل فراهم است و شرکت‌های دانش بنیانی در این زمینه در استان شکل گرفته است، اظهار کرد: مدیران استان نیز عزم خود را برای تولید بذر در خود استان جزم کرده‌اند و از تولید بذر در داخل استان حمایت می شود.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای تولید سالانه 180 هزار تن بذر سیب زمینی در داخل این استان تا چهار سال آینده گفت: رسیدن به این هدف میسر است.

وی با تاکید بر پیگیری هدف تولید بذر مصرفی استان اردبیل در داخل این استان و ایجاد مزارع تولید بذر سیب زمینی بیان کرد: باید راهکارهای ایجاد مزارع تولید بذر در استان بررسی شده و بذر گواهی شده در استان تولید و روانه بازار شود.

عبداللهی خواستار کاهش فاصله 400 متری مزارع بذر مادر با مزارع کشت محصول در دشت اردبیل شد و گفت: کارشناسان باید برای تولید بذر سیب زمینی در تعیین استاندارد جدید رایزنی کنند و مقررات سخت تولید بذر تجدید نظر شود.

وی اضافه کرد: اردبیل در حوزه تولید بذر سیب زمینی توان بالایی دارد و هر چند که بذر گواهی شده در استان به مقدار کافی تولید نمی‌شود ولی نباید نیاز بذری این استان از جاهای دیگر تامین شود.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به سهم 31 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال استان اردبیل و تولید بالای چهار میلیون تن محصول در این استان، گفت: با توجه به نقش پررنگ کشاورزی در اقتصاد و اشتغال استان، توجه بیشتر به این بخش در اردبیل ضروری است.

پوشش استخر کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه، دشت اردبیل را مستعدترین منطقه برای زراعت سیب زمینی در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به ایجاد ایستگاه تحقیقات سیب زمینی کشور در اردبیل و نقش این استان در تولید یک پنجم نیاز کشور به این محصول، باید بذر مصرفی این منطقه نیز در داخل استان تولید شود.

احمد شهریار افزود: برای خرید بذر سیب زمینی، سالانه بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال سرمایه از استان اردبیل خارج شده و تمام آلودگی و امراض این محصول نیز با بذرهای متفرقه وارد استان می شود.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری، 33 مزرعه الگویی و سایت نمونه کشت سیب زمینی در اردبیل به مساحت 103 هکتار ایجاد شده که در آنها بذر الیت و سوپر الیت به عنوان پایه تولید بذر این محصول کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این مزارع شرایط مطلوبی برای تولید بذر دارند و وضعیت آنها به صورت مستمر رصد می شود و طبق آخرین برآوردها، عاری از هر گونه آفت و بیماری ساقه، ریشه و غده سیب زمینی است.

وی خواستار حمایت از این 33 سایت الگویی تولید بذر سیب زمینی شد و بیان کرد: این تولیدکنندگان نیازمند 60 میلیارد ریال تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش هستند.

شهریار با اشاره فعالیت سه شرکت تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل با ظرفیت تولید سالانه 380 هزار عدد غده سیب زمینی گواهی شده، گفت: در حال حاضر حدود سه میلیون عدد غده سیب زمینی به عنوان بذر در سطح استان استفاده و کشت می شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود 100 کشاورز سیب زمینی کار پیشرو با توان فنی و تولیدی بالا در استان اردبیل بیان کرد: همه این تولیدکنندگان امکان تولید بذر مرغوب برای تامین 80 هزار تن نیاز بذری استان را دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برنامه ریزی برای خودکفایی تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل با هدف نهایی تامین بذر مورد نیاز استان و تامین بخش مهمی از نیاز بذری کشور را اقدامی ارزشمند خواند و اظهار کرد: برای تحقق این هدف، 10 کارشناس کشاورزی به عنوان متخصص و ناظر عالی سیب زمینی استان به کارگیری شده است.

لازم به توضیح است در این جلسه تعدادی از سیب زمینی کاران بزرگ، کارشناسان حوزه کشت و تولید محصول و بذر سیب زمینی استان اردبیل به بررسی مسائل مرتبط با این محصول مهم پرداختند.

بیشتر بخوانید
برنامه 5 ساله برای تولید 180 هزار تن بذر سیب‌زمینی در اردبیل تدوین می‌شود

پیش‌بینی برداشت ‌180 هزار تن سیب‌زمینی از ‌اراضی چهارمحال و بختیاری

‌سیب‌زمینی ‌در همدان گران شد

استان اردبیل تا اواخر دهه 70 در تولید بذر مرغوب سیب زمینی در سطح کشور پیشتاز بود ولی به علل فنی، طی 2 دهه گذشته جایگاه خود را در تولید بذر سیب زمینی از دست داد.

طی 2 دهه گذشته کشاورزان سیب‌زمینی‌کار استان اردبیل به استفاده از بذر سیب زمینی سایر مناطق کشور روی آورده‌اند که اغلب هم نامرغوب و آلوده به آفات و بیماری هم بوده است.

بنا به اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، علت کاهش رغبت کشاورزان بومی این استان به استفاده از بذر بومی، برخی اقدامات غیرکارشناسی و ارائه خدمات فنی و مهندسی نادرست و در نتیجه متضرر شدن سیب زمینی کاران بوده و سابقه بد استفاده از بذر نامرغوب بومی و تعطیل شدن فعالیت‌های ترویجی موجب وضعیت کنونی شده است.

انتهای پیام/143

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- ندا سپاهی: فعالیت هشت معدن سنگ تزئینی تراورتن در جوشِقان و اِستَرک از دهه ۱۳۸۰ تاکنون نه تنها هیچ امتیازی برای روستا و روستاییان نداشته که گستره تخریب آنها به طبیعت، محیط‌زیست، باغات و مزارع و میراث فرهنگی منطقه آسیب جدی وارد کرده است.

می‌گویند نام جوشِقان از توابع نیاسر کاشان بر گرفته از چشمه جوشان است و وجود دو چشمه تاریخی ثلاثه و بارینجه بین جوشقان و استرک از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود و روستاییان را سیراب می‌کند اما شوربختانه شدت تخریب معادن تروارتن به حدی است که با وجود اتمام ماده معدنی، هزاران هکتار خارج از محدوده‌های مجاز سنگ استخراج می‌شود و در نبود نظارت تیغ معادن متخلف به قلب آبخوان‌های کم نظیر کارستی منطقه رسیده و این در حالی است که برغم شکایت و اعتراض اهالی و هشدارهای شرکت آب منطقه‌ای و اداره منابع طبیعی استان، مسئولان شهرستان جلوی این تخلفات ویران‌کننده را نمی‌گیرند.

معادن سنگ به آب خوردند

آنطور که علی‌اکبر ایوبی، عضو شورای اسلامی روستای جوشقان- استرک به خبرنگار مهر می‌گوید: تخریب این هشت معدن به حدی است که منظر روستای ما را برهم زده، گردوخاک مردم را اذیت می‌کند. به تازگی شرکت آب منطقه‌ای بررسی کرده، اتفاقی که افتاده استخراج معادن سنگ به آبخوان رسیده و برداشت‌ها آنقدر پایین رفته که به آب رسیده و گل بالا آمده، دیگر سنگ نیست و به همین دلیل آب منطقه‌ای می‌گوید معادن اینجا باید بسته شوند.

وی می‌افزاید: روزانه ۶۰ تریلی از این منطقه سنگ می‌برند که تردد این ماشین‌های سنگین جاده را هم خراب کرده، از بُعد روانی بین مردم نیز درمورد این معادن همیشه صحبت و گاهاً اختلاف نظر است و اداره صنعت، معدن و تجارت هیچ نظارتی بر معادن این منطقه ندارد.

قیمت ورق پلاستیکی

عضو شورای اسلامی روستای جوشقان استرک با بیان اینکه حجم تخریب این هشت معدن بسیار بالاست، ادامه می‌دهد: مسئولان آمار دقیقی از میزان سهمیه این معادن اعلام نمی‌کنند اما این‌ها حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تن سهمیه دارند و سالی ۴۰۰ هزار تن سنگ می بَرند اما اداره صمت نظارتی ندارد و کسی حامی مردم نیست که حتی به متخلفان تذکر بدهد

ایوبی می‌گوید: معادن سنگ به آب خوردند، اگر با فعالیت معادن چشمه‌ها بخشکد و آب روستای ما از بین برود چه کسی پاسخگوست؟ وقتی بلوک سنگی هزار تُنی را می‌ریزند یک آبراهه از بین می‌رود، جوشقان جزو روستایی است که چشمه‌های آب آن مانند چشمه سلیمانیه فین خیلی مهم است. ثلاثه و بارینجه کشاورزی و شرب ما را تأمین می‌کند.

وی می‌گوید: بنا به اظهارات کارشناسان این‌ها باید تعطیل شود اما متأسفانه بزرگان و مسئولان شهر اقدام نمی‌کنند و حالا معدن‌داران روی شکایت ما، شکایت کردند و فعالیت‌هایشان شدت گرفته و اگر این‌ها تا شش ماه دیگر ادامه دهند صدها تن دیگر سنگ می‌برند.

یکی از ساکنان روستا نیز که خود را رحیمی معرفی می‌کند، به خبرنگار مهر می‌گوید: چند سال پیش صحبت معدن داران این بود که به همه پول می‌دهیم از اینجا بروند یعنی انقدر اینجا برایشان اهمیت دارد در حالی که روستای ما با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت یک روستای دامپرور و کشاورزی است اما بنا به دلایلی برخی معدن داران حتی بین مردم اختلاف انداختند؛ یکی از یک خانواده علیه معادن اینجاست یکی موافق و مردم و خانواده‌ها را رو در روی هم قرار دادند، خیلی اذیت کردند.

وی می‌گوید: اکنون ۲ برابر سهمیه برداشت، سنگ می بَرند و هیچ نظارتی نیست. اگر روزانه باسکول را کنترل کنند میزان استخراج زمین تا آسمان متفاوت است و در حالی که باید روزی ۲۰ تا ماشین ببرند ۶۰ تا می‌برند و جایی اگر قرار باشد ۱۰ سال تخریب شود با این روند سه ساله تخریب شده است.

چنگال مخرب معادن آب را گِل کرد/فروچاله‌ها در کمین کاشان

منابع طبیعی: تخریب‌ها گسترده است

در همین پیوند امین حافظی رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: از هشت معدن تراورتن فعال در جوشقان- استرک، ۶ محدوده معدنی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مجوز دارد و ۲ محدوده معدنی صرفاً با مجوز صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند و مجوزی از منابع طبیعی ندارند.

وی با اشاره به اینکه اولین مجوز منابع طبیعی استان برای معادن جوشقان استرک سال ۱۳۸۰ صادر شده و سوابق صدور مجوز برای دیگر معادن منطقه به سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ برمی گردد، خاطرنشان می‌کند: مجوزهای منابع طبیعی برای این معادن مربوط به ۲۰ سال پیش است هر چند اداره کل صمت ممکن است پیش از سال‌های ۸۰ نیز به این معادن مجوز داده باشد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان می‌افزاید: مجوز این ۶ محدوده معدنی از سوی منابع طبیعی برای مساحت‌های بسیار کم صادر شده به طوری که مجموع مساحت‌هایی که منابع طبیعی استان به این ۶ معدن واگذار کرده است به ۴۰ هکتار نمی‌رسد اما عمق تخریب‌ها خیلی بیشتر است.

حافظی با بیان اینکه گستره تخریب این معادن روز به روز بیشتر می‌شود، می‌افزاید: این هشت معدن به نحوی در این سال‌ها کار کردند که روستاهای منطقه به غیر از آلودگی زیست محیطی و هوا به لحاظ منظر و سیمای طبیعی وضعیت نامناسبی دارند.

وی می‌گوید: اداره منابع طبیعی در صورتی به مجوزهایی که صادر کرده پایبند است که معادن در مساحتی که مجوز دادیم فعالیت معدنی انجام دهند که متأسفانه ایشان رعایت نکردند و در مساحتی فراتر از مجوزهای ما استخراج می‌کنند به طوری که مجبور شدیم برای ۲ معدن این منطقه به مراجع قضائی شکایت کنیم.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: دیدگاه امروز منابع طبیعی این است که عرصه‌ها باید با هزینه معدن‌داران اصلاح، احیا و بازسازی و نخاله‌ها و باطله‌های معدنی که سیمای روستاها را برهم زده، جمع آوری شود که اداره صمت به تازگی برای یکی از معادن این منطقه مجوز بارگیری باطله‌ها را داده که اینها را از محل معدن خارج کند و این امر باید به همه معادن تسری یابد و همه باطله‌ها از منطقه خارج شود.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

حافظی با بیان اینکه سطح فعالیت معادن باید به سطحی که منابع طبیعی مجوز داده محدود شود، می‌گوید: مجوزهای ما برای هر کدام از این معادن در سطح پنج هکتار یا ۶ هکتار بوده، زمانی که ماده معدنی این پنج هکتار تمام شده عملاً باید از حق انتفاع خارج و بازسازی شود و به منابع طبیعی بازگردد؛ اگر این اتفاق بیافتد معضل برطرف می‌گردد اما اگر معادن بخواهند روی پروانه‌های بهره برداری صمت ادامه فعالیت دهند بی تردید تا سالیان سال ذخیره بهره برداری دارند و این تخریب‌ها، آلودگی محیط‌زیست و هوا و نابودی باغات و اراضی زراعی ادامه خواهد داشت زیرا حجم برداشت‌ها و باطله‌ها بسیار زیاد است.

چنگال مخرب معادن آب را گِل کرد/فروچاله‌ها در کمین کاشان

برداشت هر بلوک تراورتن خیانت است

همچنین مسعود سیدی پور مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه معادن تراورتن جوشقان استرک با استخراج بدنه اصلی آبخوان کارستی این منطقه، سرشاخه‌های تغذیه منابع آب کاشان را از بین برده‌اند به خبرنگار مهر می‌گوید: تخریب محیط‌زیست با فعالیت معادن تراورتن جوشقان-استرک به عینه اتفاق افتاده است.

وی اضافه می‌کند: این معادن سالیان متمادی است که بدون اخذ هیچ مجوزی از شرکت آب منطقه‌ای فعال بوده اند و طی دو سال اخیر که با انجام مطالعاتی متوجه وجود منابع کارستی در منطقه و تأثیر مخرب فعالیت این معادن بر منابع آب کاشان شده‌ایم و بارها طی مکاتباتی به ارگان‌های مختلف هشدار دادیم، متأسفانه برداشت معادن با شدت بیشتری در حال انجام است.

سیدی پور خاطرنشان می‌کند: با مطالعاتی که انجام دادیم متوجه وجود یک نوار باریک کارستی در آبخوان این منطقه شدیم؛ وجود این آبخوان کارستی کم نظیر در دل کویر ایران لطف خدا بوده زیرا باید پارامترهای مختلفی باشد که یک چشمه یا آبخوان کارستی شکل بگیرد اما شوربختانه با دست خودمان در حال نابود کردن آن هستیم.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌افزاید: طی هفت ماه گذشته با مطالعات دفتری، پایش‌های میدانی، تجهیز به شبکه پیزومتری و نمونه برداری شیمیایی آب در منطقه به این نتیجه رسیدیم که بلوک‌های تراورتنی که این هشت معدن استخراج می‌کنند از بدنه اصلی و اپی‌کارست آبخوان است، به بیان ساده‌تر دارند آبخوان را می کَنند و می بَرند و این روند عملاً در مدت زمان کوتاهی باعث می‌شود که چشمه‌های منطقه نابود شود هرچند هم اینک این اتفاق به نحوی افتاده اما ادامه آن، شرایط منطقه را حادتر و وخیم‌تر خواهد کرد.

معادن سنگ بدنه اصلی آبخوان را می بَرند

وی با اشاره به تأثیر برداشت و تخریب بدنه آبخوان کارستی این منطقه توسط معادن، خاطرنشان می‌کند: سرشاخه‌های تغذیه کننده آبخوان آبرفتی کاشان در حال از بین رفتن است که تشدید فرونشست را در منطقه به دنبال دارد و همین امر سبب شده که فرونشست زمین در شمال کاشان بیشتر اتفاق افتد؛ از سوی دیگر قنوات خشک شده و پیشروی آب شور دریاچه نمک به سمت کاشان را شاهد هستیم.

سیدی پور می‌گوید: با از بین رفتن این منبع کارستی آب چاه‌ها کاهش یافته و کاشان درمورد چاه‌های آب شرب با مشکل روبه رو خواهد شد که این امر بارگذاری بیشتر بر زاینده رود را به دنبال خواهد داشت زیرا عملاً یکی از سرشاخه‌ها و آب‌های زیر زمینی منطقه را می‌خشکانیم و شرب مردم را کاهش می‌دهیم که برای تأمین آن باید انتقال آب انجام شود.

به گفته وی آبخوان کارستی جوشقان استرک که مانند یک اسفنج بیش از نیمی از بارش‌های جوی را ذخیره و به چشمه‌ها منتقل می‌کند عملاً دارند از بین می‌برند و در واقع محل تغذیه آبخوان را استخراج می‌کنند.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان این شرایط را یک فاجعه زیست محیطی توصیف می‌کند و گوید: نباید این شرایط ادامه داد باشد اگرهم تا پیش از این بوده خسارتی که وارد کرده جبران ناپذیر است.

سیدی پور با ابراز نگرانی درخصوص ادامه فعالیت مخرب معادن تراورتن بر ابخوان منطقه، می‌گوید: اکنون ممکن است این چشمه‌ها و منابع زیر سطحی در پی فعالیت‌ها حذف شده باشند و چه بسا پایین دست دره‌ای که به کاشان و نائین منتهی می‌شود، خشک شده و هیچ خروجی به آبخوان کاشان ندارد و این یعنی نابودی منطقه.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای می‌گوید: این فاجعه زیست محیطی را به تمامی ارگان‌های ذی‌ربط استان اصفهان و کاشان اعلام کردیم اما متأسفانه به نفع معدن‌داران پیش می‌رود.

سیدی پور با تاکید بر اینکه فعالیت این معادن باید متوقف شود، تصریح می‌کند: حتی یک روز فعالیت این معادن برای آبخوان منطقه فاجعه بار است؛ منطقه و آبخوان کاشان برای منافع شخصی عده‌ای در حال تخریب و نابودی است، آنهم معادن سنگ تزئینی تراورتن و شوربختانه از زمانیکه ما مخالفت خود را اعلام کردیم برداشت و تخریب معادن جوشقان استرک زیادتر شده است.

وی تاکید می‌کند: محیط‌زیست، منابع طبیعی و سازمان زمین شناسی همه مخالف ادامه فعالیت مخرب این معادن اند و از مسئولان می‌خواهیم این‌ها تعطیل شوند زیرا ادامه این روند سبب پیش روی آب شور در کاشان، نابودی سرشاخه‌های تغذیه منابع آب زیرزمینی و تشدید فرونشست منطقه و بارگذاری بیشتر بر حوضه زاینده‌رود خواهد شد.

چنگال مخرب معادن آب را گِل کرد/فروچاله‌ها در کمین کاشان

فروچاله‌ها در کمین کاشان!

در همین ارتباط ایمان انتظام رئیس گروه آب زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به خبرنگار مهر می‌گوید: فرونشستی که در سراسر ایران با آن مواجه هستیم بر اثر پایین رفتن سطح آب در آبخوان و تراکم لایه‌های ریزدانه اتفاق افتاده است. آب کارست، آبی است که در منافذ سنگ‌ها به صورت غار یا حفره‌های بزرگ تشکیل می‌شود و از دل سنگ خارج می‌شود؛ از این رو به طور ذاتی فرونشستی که ما در ایران با آن مواجه هستیم با کارست فرق دارد.

فعالیت معادن چشمه‌های کارستی را آلوده می‌کند

وی ادامه می‌دهد: با وجود این در منطقه‌ای مانند همدان ما فروچاله‌هایی را شاهد هستیم که منشأ کارستی دارند زیرا در آن منطقه تا حد زیادی آبخوان برداشت شده و در برخی جاها حتی حفاری‌ها وارد منابع آهکی و کارستی شده است و از آنجا هم آب برداشت شده که این موجب شده در همدان فروچاله‌هایی داشته باشیم.

رئیس گروه آب زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه شکل‌گیری فروچاله‌های کارستی متفاوت از مسئله فرونشست است، خاطرنشان می‌کند: اگر میزان برداشت آب آنقدر زیاد باشد که به آبخوان برسد و وارد قسمت کارستی شود امکان شکل گیری فروچاله‌ها وجود دارد، در جوشقان استرک فعالیت معدنی ممکن است به آلودگی آب چشمه کارستی بیانجامد زیرا آب کارستی به دلیل قرارگیری در محیطی بسته پتانسیل آلودگی بالایی دارد.

انتظام اظهار نظر درخصوص وضعیت چشمه کارستی جوشقان استرک و آبخوان این منطقه را تحت تأثیر فعالیت معادن منوط به مطالعات و بررسی بیشتر می‌داند و اضافه می‌کند: باید توجه داشت شکاف‌هایی طولانی و عمیق که در دشت کاشان وجود دارد بیشتر حاصل نشست زمین و وجود خاک‌های مسئله دار است و نمی‌توان گفت که فرونشست دشت کاشان ارتباط مستقیم با آب کارستی داشته باشد.

به گزارش مهر در آخرین جلسه شورای معادن استان که تیرماه امسال در استانداری اصفهان برگزار شد، در پی اعلام گزارش و مخالفت آب منطقه‌ای، ادارات کل محیط‌زیست، منابع طبیعی و سازمان زمین شناسی با فعالیت مخرب معادن تراورتن جوشقان استرک قرار بر بررسی بیشتر مسئله با اعمال نظر شرکت آب منطقه‌ای شد

اما آنطور که مدیر محیط زیست شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید اکنون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان پیش‌دستی کرده و با اعمال نظرات خود مصوبه‌ای را در خصوص فعالیت این معادن ابلاغ کرده است که طی این مصوبه سازمان صمت استان قرار است چهار معدن تراورتن همچنان ادامه فعالیت دهند و سالانه ۲۵ درصد از استخراج خود بکاهند در حالی که با توجه به شرایط وخیم آبخوان منطقه، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد حتی استخراج یک بلوک از این منطقه خیانت به آب و آبخوان است.

آب منطقه‌ای از معادن شکایت و آنها را تعطیل کند

در همین راستا محمد سرجوقیان معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: در آخرین جلسه شورای معادن استان در تیرماه امسال در حضور استاندار، فرماندار و دادستان کاشان موضوع معادن جوشقان- استرک مطرح و در نهایت مقرر شد لیست معادن منطقه را تهیه و برای معاونت عمرانی استانداری ارسال کنیم و جلسه‌ای در خود معادن با حضور آب منطقه‌ای و معاونت دستگاه‌های متولی برای تعیین چگونگی فعالیت این‌ها تشکیل شود که هر معدن تا چه اندازه می‌تواند ادامه کار دهد.

وی می‌افزاید: صحبتی مبنی براینکه معادن تراورتن جوشقان استرک اصلاً نباید کار کنند، در جلسات مطرح نبوده است؛ هشت معدن در این منطقه وجود دارد که در جلسه شورای معادن گفتند از این تعداد چهار معدن متروکه است در حالی که ما در این منطقه معدن متروکه نداریم، هر هشت معدن تراورتن پروانه بهره‌برداری دارد و فعال هم هستند و همه این معادن به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درخصوص ادامه کار این هشت معدن نظر کارشناسی دارند و اگر واقعاً از نظر ایشان ادامه فعالیت این معادن ضرر و زیان می‌زند، در اختیار خود آب منطقه‌ای است که دادخواست تنظیم کند و معادن را ببندند؛ این امر در حیطه وظیفه ما نیست.

کد خبر 5561727

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیرو منویّات رهبر معظم انقلاب و مسئولان عالی رتبه کشور و در مسیر استعدادیابی اراضی در استان سالانه به طور متوسط حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ فقره تخصیص عرصه با مساحت میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار برای فعالیت‌های مختلف تولیدی-خدماتی شناسایی و تأیید می‌شود.

وی افزود: این فرآیند قانونی مبتنی بر ضوابط فنی و معیارهای ابلاغی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است که مسیر تغییر کاربری اراضی ملی را مبتنی بر اصول شناخته شده علمی با مد نظر قرار دادن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تخصیص عرصه و هموار سازی مسیر تولید و اشتغال میسر می‌کند.

معاون اداره استعدادیابی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: برابر ابلاغیه وزیر محترم جهاد کشاورزی همه وظایف و اختیارات واگذاری اراضی ملی شده و دولتی جهت اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی موضوع مواد ۳۱ و ۳۲ آئین نامه اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیا اراضی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سلب و به سازمان امور اراضی محول و موضوع شناسایی، استعدادیابی، تعیین کاربری، تخصیص و بهره برداری از اراضی مذکور با هدف استفاده بهینه از سرزمین، حفظ تعادل اکولوژیک و توسعه پایدار به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور واگذار شده است.

ساخت استخر کشاورزی

وی اضافه کرد: در همین رابطه متقاضیان دریافت اراضی ملی شده و دولتی به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستانها مراجعه و بعد از تهیه نقشه مختصاتی پرونده مربوطه به منظور استعدادیابی اراضی مورد درخواست به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ارجاع می‌شود.

کد خبر 5561834

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - اعظم سالار: بر کسی پوشیده نیست که مراتع با پوشش گیاهی متنوع خود فواید بسیاری برای انسان و محیط‌زیست دارند. مراتع با رشد گیاهان به صورت خودرو منبع مناسبی برای تغذیه دام‌ها و حیوانات ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر در برابر رشد و توسعه بیابان‌ها ایستادگی می‌کنند. استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در آن، مراتع نقش حیاتی را ایفا می‌کنند.

مراتع در واقع یکی از منابع تأمین کننده نیاز علوفه کشور است و در بسیاری استان‌ها طی طول سال تغذیه گوسفندان از طریق این مراتع صورت می‌گیرد و تنها برای مدت کوتاهی نیاز به غذادهی دستی به دام‌ها است اما در استان سمنان اینگونه نیست ما در استانی زندگی می‌کنیم که چهار پنجمش را بیابان و کویر فرا گرفته و خشکسالی از جمله مهمترین مشکلاتش است. استانی خشک که در آن علوفه و تعلیف، آبرسانی و سرسبزی و بیابان‌زدایی و مقابله با رشد آن، از جمله مسائل حیاتی هستند که با توسعه و زندگی مردم گره می‌خورند.

سالیان اخیر متر متر و سانتی متر به سانتی متر، بیابان‌ها به سمت شهرها و روستاهای استان سمنان پیش می‌آیند و از سوی دیگر شاهد کم آبی و کاهش بارندگی هستیم به نحوی که در سال زراعی گذشته بارش‌ها ۴۰ درصد کمتر از سال قبل از آن بود که این یک هشدار جدی برای ما است تا بتوانیم از اندک آب مانده در استان به صورت بهینه استفاده کنیم. از سوی دیگر در بسیاری مناطق استان شاهد هستیم که سستی خاک به دلیل دستکاری طبیت شرایط را برای بروز مخاطرات و فجایع متأسفانه مهیا ساخته است.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

«دام مازاد بر ظرفیت» معضل مراتع سمنان/سستی خاک مقدمه بروز خطر است

اهمیت مراتع برای استان خشک سمنان

مراتع می‌توانند سبب نفوذ آب در زمین باشند برای مثال یک گیاه درمنه ۴۰ سانتی متری می‌تواند ۲۰۰ لیتر آب ارزشمند را پای ریشه خود نگه دارد و فرض کنید در یک هکتار اراضی بیابانی ما ۴۰۰ بوته درمنه را داشته باشیم. طبیعت و مراتع کار خودشان را به خوبی بلد هستند آنان می‌دانند که چطور حرکت آب را در زمین هدایت نمایند و اگر انسان بگذارد، می‌توانند برای حیات ابنای بشر و حیوانات و دیگر مفید واقع شوند.

پوشش گیاهی و مرتع جز حیاتی زندگی مردم استان سمنان محسوب می‌شود زمانی که پوشش گیاهی مناسب نباشد، باد و سیل ذره‌ذره خاک را به مکان‌های دیگر می‌برند. فرسایش خاک می‌تواند به خاک منطقه آسیب جدی بزند و اثرات آن را در کاهش کیفیت خاک، کم شدن پتانسیل خاک برای تولید محصولات کشاورزی و افت کیفیت آب‌های سطحی می‌توان مشاهده کرد. یکی دیگر از فواید وجود مرتع و پوشش گیاهی، حفظ حاصلخیزی خاک منطقه است.

و اهمیت دیگر، نگهداری خاک در سر جایش و عدم سرازیری گل و لای و سیلاب به سمت شهرها و روستاها است. امروز در همین استان سمنان روستاهایی واقع شده‌اند که به دلیل دخالت‌های انسان در طبیعت، هر لحظه مستعد بروز فجایع انسانی مانند سیلاب هستند که جان مردم را تهدید می‌کند فقط هم به این دلیل که مراتع و کوه‌ها و اراضی طبیعی را از بین برده‌ایم. به دلیل اهمیت مرتع به سراغ سید ابوالفضل ولی‌ئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان رفتم و به گفتگو نشستیم.

*در تعریف ساده، مرتع به چه می‌گویند؟

به زبان ساده زمینی که هیچ زراعتی در آن انجام نشده مرتع است یعنی زمین تاکنون شخم نخورده و بذری یا گیاهی در آن کاشت نشده باشد این به آن معنی نیست که این زمین خالی از هر گیاهی باشد خیر؛ بلکه خالی از گیاهان دست کاشت انسان است.

در این زمین‌ها در فصل بهار، برخی گیاهان به صورت خودرو، می‌رویند که پوشش گیاهی مرتع را تشکیل می‌دهند. مرتع‌ها معمولاً در دامنه و ارتفاعات کوه‌ها وجود دارند. در گذشته مراتعی در زمین‌های صاف و مسطح وجود داشتند اما این روزها این‌گونه مراتع کمتر دیده می‌شوند.

* میزان مراتع در استان سمنان چقدر است؟

وسعت مراتع قابل تعلیف استان سه میلیون و ۷۴۱ هزار هکتار است. این مراتع در قالب یک هزار و ۲۵۲ سامانه عرفی مرتعی ساماندهی شده است همچنین مراتع استان سمنان به تناسب فصل تعلیف به مراتع ییلاقی و قشلاقی تقسیم شده که وسعت مراتع ییلاقی قابل تعلیف استان ۷۸۴ هزار هکتار و وسعت مراتع قشلاقی قابل تعلیف ۲۹۵ هزار و ۷۰۰ هکتار است.

به لحاظ درجه کیفی وسعت مراتع خوب ۲۲۵ هزار هکتار با پوشش متراکم، مراتع متوسط ۵۸۴ هزار هکتار با پوشش نیمه متراکم و مراتع فقیر، دو میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۰۰ هکتار با پوشش کم تراکم قابل تقسیم هستند.

*بیشترین مشکلاتی که در بحث مراتع استان وجود دارد؟

بیشترین مشکلات مرتبط با حضور دام مازاد بر ظرفیت و تعلیف دام خارج از زمان مقرر (چرای زود هنگام) در مراتع است در این راستا در صورت انجام فعل مذکور توسط مرتع داران، برابر مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

*بیشتر توضیح دهید

در واقع چرای دام در مراتع می‌بایست برابر تقویم زمانی تعیین شده در فصل تعلیف و برابر سوابق ممیزی هر مرتع به تناسب نوع آن (ییلاق یا قشلاق) صورت پذیرد. این تقویم زمانی برای مراتع ییلاقی معمولاً از اوایل خرداد ماه تا پایان شهریور ماه هر سال و برای مراتع قشلاقی از اوایل آذر ماه تا اواخر اسفند تعیین شده است.

باید این را هم در نظر داشت که رعایت ظرفیت چرایی دام و زمان تعلیف از جمله اصول مهم در حفظ و احیا پوشش گیاهی مراتع است. در ممیزی مراتع نام افراد ذی صلاح (مرتع داران) و تعداد دام مجاز به تعلیف تعیین و افراد مکلف به رعایت ظرفیت چرا و زمان ورود و خروج به مراتع است.

*اقداماتی که برای مراتع انجام دادید را بگویید

اقدامات شامل تهیه طرح‌های مرتعداری سامانه‌های عرفی مرتعی، اجرای پروژه‌های بیولوژیک و بی و مکانیک شامل بذرپاشی، کپه کاری، ذخیره نزولات آسمانی، تبدیل دیمزارهای کم بازده در قالب عملیات احیایی و اصلاحی مراتع به منظور توسعه پوشش گیاهی و حفاظت آب و خاک، بوده است.

از سوی دیگر اداره کل منابع طبیعی استان سمنان در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی در رویشگاه‌های مستعد نیز اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار دارد چرا که این گیاهان هم نیاز آبی کمتری دارند و هم با ارزش افزوده بالای خود می‌توانند به اشتغال و تولید استان کمک کنند.

از طرف دیگر باید به اقدامات دیگری مانند ساخت آبشخور بهداشتی برای شرب دام، مرمت چشمه، احداث آغل‌های بهداشتی و.... اشاره کرد این اقدامات البته در قالب طرح‌های مرتعداری احاله مدیریت شده است از سوی دیگر اجرای پروژه مدیریت چرای دام در مراتع استان سمنان از دیگر کار ویژه‌های منابع طبیعی در زمینه مراتع است.

*برنامه‌هایی که در آینده برای مراتع استان دارید؟

همانطور که در بالا هم بیان شد تکمیل طرح‌های مرتعداری برای سامانه‌های مرتعی فاقد طرح و احاله مدیریت آنها، پایش مراتع استان در قالب پروژه مدیریت چرای دام در مراتع، احیا و توسعه رویشگاه‌ها گیاهان دارویی و کشت آنان یکی از برنامه‌های ویژه منابع طبیعی است چرا که نیاز آبی کمتری داشته و سازگاری خوبی هم با محیط استان سمنان دارد.

منابع طبیعی استان سمنان همچنین تهیه طرح‌های تلفیقی مرتعداری به منظور استفاده از تمامی پتانسیل‌های مرتع اعم از بهره برداری از گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل، گردشگری و.... را نیز در دستور کار دارد و برنامه ریزی خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

*انتظار شما به عنوان متولی مراتع استان سمنان از دامداران، مردم و مسئولان چیست؟

در وهله اول انتظار ما از مرتع داران و بهره برداران عرصه‌های مرتعی رعایت قوانین و مقررات و به خصوص رعایت ظرفیت چرای دام و زمان تعلیف در ورود و خروج دام است که بتوان دوره استراحتی به مرتع داد تا بتواند خودش را ترمیم کند ما نباید مراتع را مصرف کنیم بلکه باید از آن استفاده کنیم.

از سوی دیگر پیگیری تهیه طرح‌های مرتعداری تلفیقی به منظور مدیریت علمی مراتع در سامانه‌های مرتعی فاقد طرح، پیگیری اجرای عملیات اصلاحی و احیایی مندرج در طرح‌های مرتعداری به منظور حفظ پوشش گیاهی و منابع آب و خاک از دیگر تقاضاهای ما است این کار می‌تواند به حفظ پتانسیل تولیدی مراتع کمک کند که امری بسیار مهم است نباید فراموش کرد که استان سمنان با خشکسالی روبرو است در نتیجه این اقدامات برای ما اهمیت دارد.

در وهله دوم مردم هستند؛ انتظار از مردم در قالب رعایت نکات حفاظتی اعم از گزارش به موقع تخلفات احتمالی در مراتع اعم از تصرف اراضی و یا تخریب مراتع یا آتش سوزی احتمالی است ما از مردم می‌خواهیم در واقع یاریگر ما باشند تا بتوانیم از مراتع و اراضی طبیعی و ملی مراقبت کنیم به عبارت دیگر باید گفت مردم به نوعی همیار منابع طبیعی هستند.

و سوم انتظار از مسئولان این است که در قالب تأمین نیروی کارشناسی و تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز اعم پروژه‌های اجرایی ملی و استانی، ما را یاری رسانند چرا که کار ما با فصل و روز و ساعت در ارتباط است و باید طرح‌ها به موقع خودشان انجام شوند تا تأثیر بگذارند.

*کلام آخر

حفظ و احیا انفال الهی از جمله مراتع وظیفه‌ای همگانی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود. لذا ما از رسانه‌ها و فعالان فرهنگی می‌خواهیم تا نسبت به این موضوعات بیشتر واکنش نشان داده و به ما نیز کمک کنند.

کد خبر 5561809

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح شنبه در شورای برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: صندوق توسعه و حمایت از بخش کشاورزی خراسان جنوبی اوایل دولت نهم ایجاد شد.

وی ادامه داد: با اقدامات خوبی که در این زمینه در آن زمان انجام شد، رتبه دوم کشور در این خصوص را کسب کردیم اما اکنون در رتبه ۲۳ کشور قرار داریم.

جعفری اضافه کرد: با توجه به این که بانک کشاورزی هیچ گونه اعتباری در این باره اختصاص نمی‌دهد، وضعیت صندوق خوب نیست.

قیمت عایق استخر

وی بیان کرد: هر چند پیشنهاد ما برای کمک به این صندوق برای حمایت از بخش کشاورزی استان، ۵۰ میلیون تومان بود ولی با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای این منظور در این جلسه موافقت شد.

جعفری با بیان اینکه علاوه بر تقویت دامداری استان که وضعیت بدی دارد، فصل خرید زرشک هم در پیش است، افزود: با توجه به اینکه اعتبار دولتی برای این کار اختصاص نمی‌یابد، با کمک به این صندوق باید به تکمیل زنجیره‌های محصولات کشاورزی استان کمک شود.

وی با اشاره به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، ادامه داد: در این راستا دو هزار هکتار با توجه به نیاز خراسان جنوبی، به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یافته تا با انجام آن، نیاز ما با استان‌های دیگر در این خصوص کاهش یابد.

کد خبر 5561948

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر عبداللهی عابد ظهر شنبه در نشست کمیته استانی فنی سیب زمینی در استان اردبیل با بیان اینکه اردبیل در حوزه تولید بذر سیب‌زمینی دارای توان بالایی است، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان برای تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن بذر سیب‌زمینی در داخل استان اردبیل تا چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

وی افزود: به دنبال فراهم‌سازی زیرساخت‌های تولید بذر بومی سیب‌زمینی در استان هستیم و در این زمینه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اردبیل استفاده می‌شود و نیاز است مدیران استانی نسبت به تولید بذر در استان اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل بیان کرد: توسعه کشت سیب‌زمینی در استان اردبیل با تدوین برنامه چهار ساله در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم بتوانیم با محوریت تغییر الگوی کشت و تولید بذر در استان اردبیل شاهد تحقق اهداف مورد نظر در راستای توسعه کشت سیب‌زمینی باشیم.

قیمت عایق استخر خاکی

عبداللهی عابد ادامه داد: باید راهکارهای اساسی برای ایجاد مزارع تولید بذر در استان بررسی شده و بذر گواهی شده در استان تولید و روانه بازار شود که این مسئله به عنوان اولویت اساسی و مهم مطرح است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه از استان خارج می‌شود، گفت: در راستای خودکفایی تولید بذر سیب‌زمینی در استان اردبیل اقدامات ارزشمندی در حال انجام است و ۱۰ کارشناس کشاورزی در حال فعالیت برای توسعه حوزه کشاورزی و سیب‌زمینی هستند.

کد خبر 5561961

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، چندین سال است که کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، این خشکسالی‌ها حتما بر کشاورزی و باغداری تاثیر خود را گذاشته است اما باید دانست نمی‌توان کشاورزی و باغداری را متوقف کرد بلکه ادامه این روند نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی دارد، راه حل‌هایی که هم سازگار با خشکسالی و هم به نفع کشاورزان باشد.

در واقع با وجود خشکسالی‌ها، اﻫﻤﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻘﻼﻧﯽ و ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻣﻨﺎﺑﻊ آب ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار و ﺑﻪ وﯾﮋه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﮐﺸﺎورزی ﻣﻄﺮح ﻣﯽﮔﺮدد، ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻤﺒﻮد آب ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﻀﻞ ﺟﻬﺎن در ﻗﺮن ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ و تنها کشور ما نیست که با چنین چالشی دست و پنجه نرم می‌کند، اما راهکار چیست؟

سیستم‌های نوین آبیاری از مهم‌ترین راه‌های مقابله با بحران کم‌آبی

یکی از اقداماتی که می‌تواند موثر باشد، ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی آﺑﯿﺎری است چرا که سامانه‌های آبیاری، ذﺧﯿﺮه ﻗﺎﺑﻞ اﺗﮑﺎی ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮای ﮐﺸﺎورزان ﻓﺮاﻫﻢ می‌کنند، شایان ذکر است اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤ� ﯿﺎت ذﺧﯿﺮهﺳﺎزی، ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻬﺘﺮ و ﻧﯿﺰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﻣﯿﺴﺮ ﻣﯽﮔﺮدد.

ذﺧﯿﺮه آﺑﯽ ﺑﻪ ﮐﺸﺎورزان اﺟﺎزه ﻣﯽدﻫﺪ ﺗﺎ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آب زراﻋﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، یکی از راهکارها آبیاری نوین است که البته باید با آموزش همراه باشد، اینطور نیست که بدون آموزش برای تمامی محصولات تنها یک روش آبیاری صحیح باشد.

در واقع سیستم‌های نوین آبیاری از مهم‌ترین راه‌های مقابله با بحران کم‌آبی، پیشگیری از کاهش ذخیره منابع آب‌های زیرزمینی، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است‌‌. با توجه به اینکه استان چهارمحال و بختیاری هم نیاز مبرمی به این نوع آبیاری دارد باید دید چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است‌.

اجرای سیستم نوین آبیاری در 68 هزار هکتار اراضی استان

عایق استخر

غلامرضا ذاکری، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: سیستم‌های نوین آبیاری در راستای کاهش مصرف آب افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری در سطح مزارع اجرا می‌شوند.

ذاکری بیان داشت: این سیستم‌ها شامل سیستم‌های بارانی تلفیقی، نوار طیف و قطره‌ای در باغات هستند و میزان پتانسیل افزایش راندمان سیستم‌ها بین 35 تا 70 درصد است که در پروژه آبیاری قطره‌ای در باغات تا 90 درصد نیز می‌رسد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در آبیاری طیف که آبیاری نواری در مزارع است تا 95 درصد راندمان آبیاری وجود دارد. با آبیاری نوین بهره‌وری آب بسیار افزایش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به آمار سامانه‌ها در سطح استان از مجموع 118 هزار هکتار اراضی آبی نزدیک به 68 هزار هکتار آن اجرای سیستم نوین آبیاری صورت گرفته است که همین موجب افزایش بهره‌وری آب نزدیک به 1.6 کیلوگرم در مترمکعب است که این نرم در سطح کشور در رتبه‌های بالا قرار دارد.

اجرای سیستم آبیاری نوین برای 1800 هکتار در حال انجام است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: استان چهارمحال و بختیاری از نظر درصد تشکیل اراضی آبی به اجرای سیستم نوین آبیاری در سطح کشور در رتبه دوم قرار دارد، چرا که بیش از 56 درصد اراضی استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده که این نشان دهنده استقبال و درک عمیق کشاورزان از اهمیت و مرایای این سیستم‌ها است.

وی گفت: در بحث خشکسالی در چند سال اخیر استان چهارمحال و بختیاری کاهش تولید با توجه به کمبود آب نداشته است چرا که استفاده از سیستم آبیاری نوین خصوصاً سیستم طیف که بسیار کم مصرف‌تر نسبت به مابقی سیستم‌ها بوده رواج پیدا کرده است، آموزش‌ها به بهره‌برداران داده شده که می‌توان گفت نمود خوبی داشته است.

ذاکری تصریح کرد: امسال از محل اعتبارات سال گذشته، 46 میلیارد تومان مصوب داشته که از این میزان تاکنون 29 میلیارد و 600 میلیون تومان آن تخصیص یافته است، متاسفانه با توجه به اینکه امسال قسمتی از این اعتبار به صورت اسناد خزانه است، حجم کار را کاهش می‌دهد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر نزدیک به هزار و 800 هکتار سیستم نوین آبیاری در حال اجرا وجود دارد که از ابتدای سال جاری تقریبا نزدیک 400 هکتار به بهره‌برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید
300 میلیارد تومان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری استان گلستان اختصاص یافت

سرانه فضای سبز در کرمانشاه کمتر از استاندارد است/ 66 درصد کمبود منابع آبی برای آبیاری فضای سبز

63 درصد اراضی مستعد کشاورزی استان قزوین سامانه‌های آبیاری نوین ندارند

ذاکری در پایان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات 1401 که در ماه‌های آینده تخصیص داده می‌شود، امید است یک سطح قابل توجهی از اراضی را برای آبیاری نوین پوشش داد، در اعتبارات سفر ریاست جمهوری هم مبلغی نزدیک به 250 میلیارد تومان مصوبه شده است و هنوز قطعی نیست که امید است در جلسات سفر ریاست جمهوری این مصوبه قطعی شود تا سطح بسیاری از اراضی را در خصوص اجرای سیستم نوین آبیاری پوشش داد.

انتهای پیام/7540/ی

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اعمال سیاست ارز ترجیحی (ارز دولتی 4200 تومانی) و ارز چندنرخی که با اهدافی مانند جلوگیری از افزایش هزینه خانوارهای ایرانی و نیز بهبود اوضاع تولیدکنندگان بخش کشاورزی و تقویت تولید داخلی صورت گرفت اما به واقع در بخش کشاورزی مانند دو تیغه یک قیچی و تهدیدکننده بخش کشاورزی عمل کرد. سیاست ناسنجیده ارز دولتی به مانند پتک سنگینی بود که بر سر بخش کشاورزی کوبیده شد و آن را به اغما برد.

به طور خلاصه پاره‏‌ای از تاثیرات مخرب ارز ترجیحی بر بخش کشاورزی عبارتند از:

عایق استخر خاکی
1- شاخص بهای تولیدکننده بخش کشاورزی (معیاری از هزینه تولید و شاخص پیش‌نگر که با یک وقفه به سطح مصرف ­کننده انتقال پیدا می‌کند) و قیمت بازاری کالاهای کشاورزی را افزایش داد و مردم از منافع ارز بهره‌ای نبرده‌اند.

2- به دلیل کاهش منابع مالی برای سرمایه‌گذاری‌های مولد و در واقع هدایت منابع یارانه‌ای به سمت واردات نهاده‏‌ها و کالاهای اساسی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کند و بطئی شد (عدم توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و حرکت به سمت تنوع بخشی نظام تامین مالی کشاورز)‎‏

3- در بخش کشاورزی کاهش بهره‌وری رخ داد و عملاً به دلیل نبود انگیزه‌‏های لازم چسبندگی در بخش، بهره‏ وری در سطح پایین و رو به کاهش رخ داد.

4- دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی در عمل عقیم شد و هیچ گونه سرمایه‌‏گذاری جدی در فناوری‏‌های نوآورانه مبتنی بر پایه دانشی شکل نگرفت.

5- بخش کشاورزی در چرخه عدم ارتقای بهره‌وری و عدم سرمایه‌گذاری جدی گرفتار شد که نتیجه آن افزایش فقر در بخش کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و کاهش انگیزه‌های تولید کشاورزی بود.

6- برخی از طرح‌های خودکفایی به سمت توقف تغییر جهت دادند؛ به‏ گونه‌ ای که به عنوان مثال در ارتباط با گندم، ردیف بودجه خودکفایی گندم حذف شد.

7- حمایت‌های سیاستی از تولید داخلی محصولات اساسی جدی گرفته نشد.

8- تقویت زیرساخت‌های صادراتی شکل نگرفت و به جای آن هم تولید و هم صادرات محصولات پرآب‌بر در دستور کار و حتی مورد تشویق قرار گرفت، به‏ گونه‌‏ای که امروز به تهدیدی برای امنیت غذایی کشور تبدیل شده است. در واقع،‏ تغییر سیاست‌های الگوی کشت از محصولات اساسی و کم‌آب‏‌بر به سمت محصولات پرآب‌بر و در واقع صادرات آب مجازی رخ داده است.

9- توجه به ارتقای بهره‌وری نهاده‌های کشاورزی به ‏ویژه در حوزه دام و طیور از فوریت خارج شد، به‏گونه‏ای که زمینه‌‏های تشدید واردات را فراهم آورد.

10- تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی رخ داد، زیرا واردات گسترده، تولید محصولات اساسی را در داخل کشور غیراقتصادی کرد.

11- عدم ایجاد قدرت بازاری برای محصولات اساسی تولیدی کشور رقم خورد.

12- عدم ایجاد زمینه‌‌های لازم برای افزایش تولید در واحد سطح و ارزان‌سازی تولید کالاهای اساسی برای تحرک در بازار جهانی؛

13- پایین نگه‌داشتن قیمت محصولات کشاورزی به ‏طور جدی در دستور کار قرار گرفت تا انگیزه‌‏های تولید تضعیف شود (تضعیف تولید داخلی به‏ ویژه در حوزه کالاهای اساسی مشمول قیمت‌‏گذاری) به نوعی مالیات پنهان بر این گونه کالاها وضع شد.

14- هدررفت و نشت‏ ‌بخشی از یارانه ارزی پرداختی (مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و بازار) در طول زنجیره ارزش کالاهای کشاورزی (تفاوت قیمت نرخ ارز دولتی و آزاد و سودی که نصیب واردکنندگان ایجاد می‌کند باعث رقابت شدیدی برای واردات، کاهش تولید و فساد و عدم بهره‌مندی همه ذی‌نفعان از منافع ارز، تورم، شکل‌گیری انتظارات تورمی شد (شکل‌گیری رفتارهای سودجویانه و ضد تولید ملی).

در این راستا نتیجه‌گیری می‌شود‏ که؛ ارز ترجیحی ضربات بسیار بزرگی به بخش کشاورزی وارد کرده است که نیازمند اصلاح نظام تخصیص یارانه از بخش واردکنندگان به انتهای حلقه زنجیره است تا سودآوری در بخش کشاورزی تقویت شود.

جهت‌‏گیری به سمت اصلاح نرخ ارز به نوعی، نوگرایی و پوست‌اندازی و حرکت به سمت واقعی‌سازی تولیدات کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی و ارتقای امنیت درآمدی کشاورزان می‌‏باشد که در میان‌مدت و بلندمدت به نفع کشاورز، کشاورزان و همه کشور است.

انتهای پیام/

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محسن حسنی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در اهواز، با بیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز در 528 هزار و 420 هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، اظهار داشت: از این سطح 116هزار و 640هکتار مبارزه در اراضی دیم و 411 هزار و 780 هکتار در اراضی آبی انجام شده.

وی افزود : مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ در 199 هزار هکتار، کشیده برگ در 150 هزار و 669 هکتار و توام (دومنظوره) در 178 هزار و 751 هکتار از مزارع گندم استان انجام شد.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: کشاورزان باید به توصیه‌های فنی کارشناسان با هدف افزایش عملکرد محصول و نیز مصرف بهینه سموم کشاورزی توجه کنند

حسنی با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری‌ها در 97 هزار هکتار از مزارع گندم خوزستان انجام شد، تصریح کرد: از این میزان 91 هزار هکتار جهت پیشگیری از خسارت بیماری های مهم برگی و پنهان گندم صورت گرفت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مبارزه با آفات نیز در سال زراعی 1401-1400 در 122 هزار و 597 هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، افزود: سمپاشی با نظارت کامل همکاران حفظ نباتات که بصورت مداوم از مزارع پایش دارند و فقط در صورت نیاز و به منظور جلوگیری از خسارت اقتصادی به کشاورز صورت می گیرد.

حسنی همچنین از مبارزه با علفهای هرز و بیماری ها و آفات در سایر محصولات پاییزه مهم چون کلزا خبر داد و گفت: در مجموع 131 هزار و 225 هکتار مبارزه با علفهای هرز بصورت پیش رویش و پس رویش و یا ترکیبی در مزارع کلزا صورت گرفته و 6هزار هکتار مبارزه با بیماری سفیدک داخلی انجام شده است.

استخر ذخیره آب باران

وی ادامه داد: در خصوص مبارزه با آفات در مجموع 15 هزار هکتار از مزارع کلزا علیه کک ، کرم برگخوار و شته مبارزه شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: دولت بودجه خیلی خوبی از نفت به استان خوزستان اختصاص داد

بیشتر بخوانید
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان منصوب شد

فرصت استثنایی برای بیمه دام ها در خوزستان/ پرداخت 70 درصد بیمه توسط دولت

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان سطح مبارزه با علفهای هرز در مزارع جو در سطح استان را 7 هزار و 387 هکتار عنوان کرد و گفت : 290 هکتار مبارزه با بیماری ها و یک هزار هکتار مبارزه با آفات در مزارع جو صورت گرفته است.

انتهای پیام /341/ش

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر‌، بارش باران نقش مهمی در تقویت سفره‌های زیرزمینی و تأمین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری دارد، این درحالی است که استان بوشهر در منطقه جنوب کشور از مناطق کم بارش است که در سال‌های اخیر با کاهش بارش باران بر تداوم خشکسالی‌ها افزوده است به گونه‌ای که نگرانی در تأمین آب شرب و کشاورزی مضاعف کرده است.

از سوی دیگر با درنظر گرفتن اهمیت بخش کشاورزی در این استان و وابستگی معیشت بسیاری از ساکنان استان به کشت و کار این نگرانی ایجادشده که در برخی مناطق شرایط خشکسالی و کم آبی به‌خصوص در قطب‌های کشاورزی منطقه شرایط را فوق بحرانی کرده و معیشت کشاورزان را با چالشی جدی روبرو کرده باشد.

90 درصد آب آشامیدنی از خارج از استان تأمین می‌شود

امام جمعه بوشهر این استان را یکی از فقیرترین استان‌های کشور از نظر میزان بارندگی و منابع آب دانست و اظهار داشت: اکنون حدود 90 درصد آب آشامیدنی از خارج از استان تأمین می‌شود.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه آب یک کالای استراتژیک و مهم در حیات انسان و حفظ محیط زیست است تصریح کرد: توجه به طرح‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید، توزیع و مصرف آب امری مهم و ضروری است.

ژئوتکستایل

وی به هدر رفت آب پرداخت و با بیان اینکه نوسازی شبکه‌ها و هوشمندسازی آنان یک ضرورت است گفت: بخش عظیمی از آب شبکه در سیستم توزیع هدر می‌رود که باید به سمت دانش محور کردن سیستم توزیع و سیستم‌های نوین حرکت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر باتأکید بر تسریع در تکمیل پروژه‌ها افزود: ساخت سد و اجرا طرح‌های آبخیزداری اقدام ارزشمندی است و در این راستا با تسریع در اجرا سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، باید سفره‌های آب زیرزمینی احیا شود.

امام جمعه بوشهر توجه به برنامه‌های دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی با حفظ منابع آب و خاک و توسعه صنایع تبدیلی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: باید فرهنگ استفاده بهینه از آب به‌عنوان یک کالای استراتژیک ملی توسعه یابد.

سرانه مصرف آب در استان بوشهر حدود 2 برابر میانگین کشور است

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، بیشترین منابع آب شرب استان در 2 استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد و این درحالی است که طرح‌های سد سازی در دستور کار قرار گرفته است.

علی محمدی با اشاره به وابستگی آب شرب بوشهر به استان‌های همسایه اظهار داشت: 90 درصد منابع آب شرب استان بوشهر از خارج آن تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه همه بوشهری‌ها با مشکلات کمبود آب شرب آشنا هستند تصریح کرد: سرانه مصرف آب در استان بوشهر حدود 2 برابر میانگین کشور است که بخشی از آن به سبب شرایط آب و هوایی و بخش دیگری به تأسیسات منازل مربوط می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه مقدار میانگین سرانه مصرف آب در کشور نسبت به جهان بیشتر است خاطر نشان کرد: این عدد در جهان حدود 100 تا 150 لیتر در شبانه‌روز به میزان هر نفر، در کشور 200 تا 250 به ازای هر نفر و در استان بوشهر بالای 500 لیتر است و در بعضی از شهرها به 700 لیتر نیز می‌رسد.

محمدی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در استان بوشهر مربوط به بخش کشاورزی است تصریح کرد: سهم 90 درصدی بخش کشاورزی از منابع آب استان نگران‌کننده است و در این راستا میانگین بهره‌وری و راندمان مصرف آب در کشاورزی کشور و استان در سطح قابل قبولی قرار ندارد.

باید به دنبال کشت جایگزین در برخی مناطق باشیم

وی از قرار داشتن دشت‌های استان بوشهر در حالت ممنوعه و بحرانی دانست و افزود: با توجه به برداشت بی‌رویه و تداوم خشکسالی‌ها تمام قطب‌های کشاورزی استان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، گیاهان کم آب طلب و توسعه فناوری‌های نوین را یک ضرورت دانست و بیان کرد: میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است که در سال آبی گذشته 17 درصد نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است.

3 سد تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری و آبگیری می‌رسد

محمدی از ساخت سد برای حل مشکلات تأمین آب خبر داد و تصریح کرد: 3 سد در استان بوشهر با حجم مخزن بیش از 700 میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است که میزان ذخیره این 3 سد قریب به 350 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه 6 سد دیگر در استان با حجم مخزن 650 میلیون مترمکعب در نقاط مختلف استان بوشهر در حال ساخت است خاطر نشان کرد: از 6 سد مذکور، 3 سد تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری و آبگیری می‌رسد.

بیشتر بخوانید
دشت‌های استان بوشهر با بیلان منفی آب روبه‌رو است

بوشهر از نظر منابع آب استانی فقیر است

بارش باران در استان بوشهر بیش از 75 درصد کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با معرفی دیگر طرح‌های توسعه منابع آب استان بوشهر گفت: با تکمیل این پروژه‌ها، در 3 سال آینده در زمینه تأمین آب از حوزه‌های داخلی استان به شرایط نسبتاً مطلوبی خواهیم رسید.

محمدی با اشاره به نقش مهم تغییر فرهنگ مصرف منابع آب و انرژی اظهار کرد: بهبود فرهنگ مصرف آب و تغییر الگوی مصرف نقش مهمی در جلوگیری از بحران و تنش دارد که مدیریت مصرف آب باید در دستور کار همگان قرار بگیرد.

اصلاح روش تغییر الگوی کشت مورد توجه ویژه قرار گرفته است

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به مشکل تامین آب اظهار داشت: اصلاح روش تغییر الگوی کشت مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در این راستا کشت گلخانه‌ای در اولویت است.

نوذر منفرد اصلاح روش کشاورزی در استان را از راهکارهای جدی برای برون رفت از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: ترویج روش‌های آبیاری نوین یکی دیگر اولویت‌ها است که امسال طرح نخلستان در مدیریت مصرف آب در برخی از نخیلات تکمیل می‌شود.

وی خشکسالی دو دهه اخیر ، برداشت بی‌رویه آب، مدیریت مصرف، توسعه سطح زیر کشت و استفاده از روش‌های آبیاری را مشکلات این حوزه دانست و بیان کرد: روند طولانی خشکسالی سبب شده وضعیت کمی و کیفی آب‌های سطحی و زیرزمینی دچار افت شدید شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر بر ضرورت تبدیل محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به درون گلخانه‌ها و حذف محصولات آب‌بر از چرخه تولید تاکید کرد.

انتهای پیام/190/ی

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، کاهش نزولات آسمانی و 16 سال خشکسالی سبب شده این استان با کمبود شدید منابع آبی رو‌به رو شود.

موضوعی که استاندار سمنان نیز چالش کم‌آبی را یکی از معضلات حال حاضر این استان می‌داند و بر این باور است طرح‌های بهره‌وری و مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی باید با جدیت پیگیری شود.حال باید دید مدیران بخش کشاورزی برای مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش چه اقداماتی را مدنظر دارند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کاهش شدید نزولات آسمانی و خشکسالی مکرر در سنوات اخیر یکی از تهدیدهای اصلی و مصائب تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان سمنان محسوب می‌شود.

محمدرضا قاسمی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال زراعی جاری به لحاظ میزان نزولات آسمانی و میزان بارش‌ها شرایط خیلی بدی را گذراندیم و در حال گذراندن این وضعیت هستیم در حال حاضر تمام اقدامات ما باید در جهت کاهش اثرات مخرب و مخاطرات ناشی از خشکسالی باشد.در قالب کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و مقابله با خشکسالی اقداماتی را در بخش کشاورزی در دستور کار داریم.

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و حفظ آب سفره‌های اولویت جدی است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: مهم‌ترین این طرح‌ها در مرحله نخست بهینه‌سازی آب است با توجه به اینکه بخش زیادی از منابع آبی مورد مصرف در بخش کشاورزی منابع آب‌های زیرزمینی هستند بنابراین حفظ سفره‌های آب زیرزمینی و صرفه‌جویی در مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف در محیط مزرعه با افزایش عملکرد و راندمان آبیاری به‌عنوان یک اولویت شناخته می‌شود و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع یک اولویت جدی تلقی می‌شود.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه قنوات یکی از منابع آبی مهم در استان در مناطق کویری و بیابانی استان سمنان محسوب می‌شود بهسازی و لایروبی این قنوات و اصلاح و احیای آن‌ها در دستور کار است.

وی تصریح کرد: اگرچه قنوات نیز وابسته به نزولات آسمانی هستند اما تلاش بر این است حداقل میزان قابل استحصال و برداشت از این قنوات با انجام اقدامات اصلاحی از این قنوات انجام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یکی دیگر از موضوعات مهم در مدیریت آب موضوع انتقال آب است و روش‌های انتقال آب به مزارع اعم از لوله‌گذاری، کانال‌های آبیاری عمومی جزو اصلی‌ترین اقدامات در حوزه آب‌وخاک است. البته تسطیح و تجهیز و نوسازی اراضی است جزو حوزه آب‌وخاک است.

کشت گیاهان مقاوم به خشکی به‌ویژه در غلات یک هدف‌گذاری ویژه است

استخر ذخیره ی کشاورزی

قاسمی خاطرنشان کرد: در حوزه تولیدات گیاهی توجه به کشت گیاهان مقاوم به خشکی، شناسایی و کشت ارقام مقاوم به خشکی و شوری به‌ویژه در غلات به‌عنوان محصولات راهبردی استراتژیک یکی دیگر از هدف‌گذاری ویژه است.

وی افزود: همچنین توسعه کشت حفاظتی و به حداقل رساندن عملیات خاک‌ورزی موضوع دیگر در برخی از محصولات که بیشتر محصولات صیفی و سبزیجات است. توسعه کشت نشایی و تولید نشا به‌منظور تولید این قبیل از محصولات پیگیری می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ‌خاطرنشان کرد: این کار در استان سمنان آغاز شده است و اقدامات خوبی نیز از سوی همکاران انجام شده است و امیدواریم در بخش آموزش و ترویج هم این فرایند را در محیط مزرعه کامل کنیم.

قاسمی گفت: نکته بسیار مهم دیگر در مقابله با کم‌آبی و خشکسالی توسعه کشت در فضای بسته و توسعه کشت گلخانه‌ای است و این مهم می‌تواند مصرف آب را تا 80 درصد نسبت به روش‌های سنتی و محیط باز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید
استان همدان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد

پیش‌بینی تنش کم آبی در 500 روستای استان لرستان/ مشکل تامین آب 11 شهر دور از تصور نیست

عضو مجمع نمایندگان بوشهر: راهکار اساسی در رفع کم آبی نوار ساحلی تنگستان تدوین و اجرایی شود

"کم آبی" مهم‌ترین موضوع و معضل استان خراسان شمالی است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: یک اولویت دیگر در توسعه کشت گلخانه‌ای روش‌های کشت هیدروپونیک است که در آن‌ها بستر کشت به شکل آبی تعریف می‌شود و با بازچرخانی آب ضمن کاهش مصرف با عملکرد بهتر و تولید محصول باکیفیت‌تر می‌تواند به افزایش درآمد بهره‌بردار و تولیدکننده و همین‌طور هدف‌گذاری اصلی در کاهش مصرف آب کمک کند.

انتهای پیام/363/ن

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محمد محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، با اشاره به احتمال سرایت بیماری سفیدگ انگور در مزارع استان خراسان شمالی اظهار داشت: خوشبختانه بیماری هنوز وارد فاز طغیان نشده اما پیش‌بینی‌ها این است که شاید وارد فاز طغیان بیماری شویم.

استخر کشاورزی

وی افزود: به دلیل کوچک بودن خوشه‌های انگور می‌توان با سم پاشی‌های به موقع و مدیریت باغداران٬ این بیماری تا حد زیادی کنترل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: آموزش‌های لازم به تاکداران برای مقابله با این بیماری داده شده و بهترین راه مدیریت این بیماری از آفت‌کشی در باغات است که اگر این موضوع محقق شود می‌توانیم مقابل طغیان این بیماری ایستادگی کنیم.

بیشتر بخوانید
بودجه اصلاح سیستم باغداری در استان قزوین 5 برابر شد

انتخاب باغداری به‌جای پشت میزنشینی/کارآفرین خراسان رضوی از رموز موفقیتش می‌گوید

گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با پزشک کشاورز/ باغداری موفق که بازار ‌فلفل‌دلمه‌ روسیه، اوکراین، آذربایجان و ارمنستان را تصاحب کرد

محمدزاده تصریح کرد: سموم مورد نیاز برای مقابله با سفیدک داخلی گندم را در اختیار داشته و باغداران می‌توانند از این سموم استفاده کنند. سموم در سه نوبت باید در باغات استان استفاده شود تا اثربخشی مناسب را داشته باشد که در حال حاضر زمان مناسبی برای جلوگیری از سرایت این بیماری است.

به گزارش تسنیم در سال 1395 بیش از 40 درصد از باغات انگور استان خراسان شمالی بر اثر بیماری سفیدک داخلی گندم مورد آسیب جدی قرار گرفت که صادرات این محصول ارزشمند به کشورهای همسایه٬ استان‌های مجاور و حتی بازار استان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

این بیماری سبب خزان زودرس در تاکستان‌ها شده و کیفیت انگور را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این بیماری با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت نسبی بالای 50 درصد تشدید می‌شود.

استان خراسان شمالی دارای 16 هزار هکتار باغ انگور است که از این مساحت 11 هکتار آبی و 4000 هکتار دیم است که سالانه حدود 180 تن انگور برداشت می‌شود.

انتهای پیام/311/ح

 منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ هم‌اندیشی علمی اخلاق کشاورزی و محیط زیست با حضور مسئولان، فرهیختگان و اساتید دانشگاه و حوزه علمیه با تأکید بر حل چالش‌ها و مسائل حوزه کشاورزی و محیط زیست، در دانشگاه امام صادق علیه السلام توسط اندیشکده دین، محیط زیست و کشاورزی و با همکاری خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

عایق استخر

دکتر محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در این هم‌اندیشی با اشاره به اینکه تنها راه دستیابی به امنیت غذایی پایدار انجام فعالیت‌های کشاورزی با کمترین تأثیرات منفی بر محیط زیست است، گفت: برای داشتن کشاورزی پایدار، نوعی از اخلاق لازم است که انسان را وادار سازد ضمن احترام به محیط زیست، آن را نه به‌دلیل منافع انسان، بلکه به‌دلیل ارزش وجودی محیط زیست، حفاظت نماید.

رئیس سازمان مهندسین بسیج کشاورزی گفت: اثرات کشاورزی بر محیط زیست را می‌توان در 3 بخش اصلی آلودگی‌های ناشی از کشاورزی و اثر آن را بر سلامت موجودات زنده، استفاده نادرست از منابع طبیعی در کشاورزی، مانند: خاک و آب، دستکاری‌های انسان در حیوانات و گیاهان به‌منظور افزایش تولید مورد بررسی قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اعلام اینکه میانگین فرسایش خاک سالانه ایران حدود 15 تن در هکتار است خاطرنشان کرد: نرخ فرسایش خاک در ایران، حدود 3 برابر متوسط قاره آسیا است که رتبه اول کشورهای در حال توسعه و رتبه اول در جهان متعلق به ماست.

به‌گفته جهانسوز، نرخ سالانه فرسایش خاک در ایران تا 33 تن در هکتار نیز گزارش شده است که 5 تا 6 برابر حد مجاز می‌باشد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با بیان اینکه در کل جهان 82 کشور با مشکل تأمین غذا مواجه هستند که 34 کشور از آنها اسلامی می‌باشند، اضافه کرد: طی قرن بیستم بیشتر کشورها خصوصاً کشورهای در حال توسعه صرفاً به‌دلیل توجه به پدیده‌هایی نظیر افزایش جمعیت، افزایش تولید محصولات کشاورزی و تنوع‌بخشی به آن و بالابردن رفاه، به پیامدهای زیست‌محیطی آن توجه کافی را نداشته‌اند، به همین خاطر، امروزه بسیاری از ملل با چالش‌ها و مشکلات مربوط به محیط زیست روبه‌رو هستند که راهکار حل این چالش‌ها توجه به اخلاق محیط زیست و کشاورزی است.

جهانسوز با بیان اینکه کشاورزی در واقع مولود منابع طبیعی است و هر گونه بی‌توجهی به کشاورزی باعث لطمه دیدن منابع طبیعی می‌شود، ابراز کرد: در تعالیم اسلامی و نیز بیانات امامین انقلاب لزوم توجه به خودکفایی و امنیت غذایی و توجه ویژه به اقتدار مسلمین در همه زمینه‌ها خصوصاً در زمینه غذا، توجه به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست توأمان و مکرراً تأکید شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به عدم توجه به نگاه‌های زنجیره‌ای تولید و توزیع و مصرف در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: ما متأسفانه احساس می‌کنیم انجام کارهای خوب و مؤثر به‌خصوص در بخش کشاورزی خیلی سخت است و این در حالی است که خداوند در آیه 96 سوره اعراف بشارت می‌دهد؛ اگر قوم و گروهی ایمان بیاورند و تقوای الهی پیشه کنند برکات را از آسمان و زمین بر آنها فرو خواهیم فرستاد و آنها را کمک خواهیم کرد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اظهار اینکه منهای امسال سالانه حدود 9 میلیارد دلار فقط صرف واردات محصولات استراتژیک کشاورزی مثل گندم می‌شود، افزود: در زمان حاضر از 608 دشت کشور، 408 دشت ممنوعه داریم و یکی از چالش‌ها، شوری فزاینده آب است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام نیز در این هم‌اندیشی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا در کشاورزی نگاه ویژه‌ای به اخلاق کشاورزی داشته‌اند، گفت: یکی از خلأهای موجود در عرصه کشاورزی، عدم توجه به اخلاق کشاورزی است که متأسفانه شاهد ترجمه این گونه آثار هستیم و این در حالی است که منابع دینی اعم از قرآن و روایات، در عرصه اخلاق کشاورزی بسیار غنی است و نیازی به ترجمه در این زمینه وجود ندارد.

عضو هیئت امنای دانشنامه کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از گام‌های بزرگ رسول خدا(ص) درباره تحول در کشاورزی، ایجاد انقلاب کشاورزی بود و رسول خدا، ارزش کشاورزی و کشاورزان را بین عموم مردم جا انداخت، ادامه داد: رسول خدا برای جا انداختن ارزش کشاورزی در اقتصاد، جهاد فرهنگی بسیار بزرگی کرد که این جهاد از جنگ‌های نظامی هم سخت‌تر بود و با توجه به کاستی‌های فراوان کشور در زمینه کشاورزی، در زمان حاضر نیز ما نیاز به جهاد فرهنگی بزرگی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی داریم.

حسینی با تأکید بر ضرورت حفاظت آب و خاک و جنگل خاطرنشان کرد: آیات و روایات متعددی در زمینه حفاظت از آب و خاک و جلوگیری از اسراف و اتلاف این منابع وجود دارد و این منابع برای همه افراد در همه اعصار و مکان‌ها است و نباید به‌راحتی این منابع را هدر بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عزیزالله فهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم نیز در این هم‌اندیشی با انتقاد از بلندمرتبه‌سازی در شهرها گفت: فضای شهر از جمله مشترکات عمومی و ملک عموم مردم است و نباید عده‌ای برای کسب منافع اقتصادی و شخصی این فضاها را به تسخیر خود درآورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تأکید بر مبغوضیت شدید شرعی در مورد ساختن بناهای مرتفع اضافه کرد: در روایات متعدد ساخت بناهای مرتفع نهی شدید شده است؛ برای نمونه در روایات آمده است؛ هنگامی که کسی بلندتر از هشت ذراع خانه بسازد ندا می‌رسد؛ "ای فاسق‌ترین فاسق‌ها، چه می‌خواهی؟"

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: نهی از مرتفع‌سازی بناها از طرف شرع دلایل و مستندات متعددی دارد که از جمله این دلایل می‌توان به مذاق شریعت، آیات و روایات نفی تکاثر و فقر در شرع، تحریم اسراف و تحریم اضرار اشاره کرد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام و عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با اشاره به اینکه چالش محیط زیست در دنیا و ایران از مسئله عبور کرده و تبدیل به بحران شده است، گفت: مسئله و بحران محیط زیست یکی از مسائل و چالش‌های اساسی کشورهای مختلف دنیا و نظام جمهوری اسلامی ایران است و به همین خاطر این حل مسائل مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی در اولویت دانشگاه امام صادق علیه السلام قرار دارد.

رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام افزود: مسائل محیط زیست را نمی‌توان تک‌بعدی حل کرد و برای حل بحران‌های محیط زیست نباید از آموزه‌های اسلامی غفلت نمود و ضروری است الهیات محیط زیست بالمعنی الاعم نقش‌آفرینی مؤثری در هندسه حکمرانی نظام آب و محیط زیست داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در اسلام واقعاً حرف‌های زیادی در زمینه اخلاق محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد، گفت: یکی از مسائلی که همواره دغدغه فقها بوده است محیط زیست و منابع طبیعی بوده و فقهای عظام در ضمن آیه «و اذا تولی سعی فی الارض لیهلک الحرث و النسل» در گذشته و حال، فتاوای بسیار مهمی بیان کرده‌اند که این فتاوی و آموزه‌های دینی می‌تواند سهم مهمی در سیاستگذاری و برنامه‌های خرد و کلان کشور در زمینه کشاورزی و محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید
نجات اقتصاد کشور از واردات 15میلیارددلاری محصولات کشاورزی با راهبرد خودکفایی

سه چالش عمده خودکفایی محصولات راهبردی کشاورزی چیست؟

خودکفایی گندم چه ضرورتی دارد؟

انتهای پیام/+

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرقدس، مشکل کم‌آبی یکی از معضلات مهم کشاورزان شهرقدس است و تأمین آب جهت کشت غلات به‌ویژه گندم به‌عنوان غله‌ای استراتژیک موضوعی است که می‌بایست مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

تأمین آب از تصفیه‌خانه فاضلاب که در روستای زرنان شهرستان قدس قرارگرفته و حدود 350 لیتر بر ثانیه خروجی پساب دارد می‌تواند با مدیریت درست مسئولان در تأمین منابع آبی کمک کننده باشد اما پساب خروجی این تصفیه‌خانه با فاضلاب تصفیه نشده شهرقدس ترکیب شده و به صورت هرزآب هدر می‌رود و این مسئله موجب گلایه بسیاری از کشاورزان منطقه شده است و لازم است حق آبه کشاورزان از منابع آبی پرداخت شود.

همچنین مسئله دیگر اهمیت حفاظت از باغات و نبود امنیت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه است که موجب شده ماشین آلات، تجهیزات و وسایل آبیاری قطره‌ای و حتی تابلوها و کابل‌های برق به سرقت رود و این معضل بر روند آبیاری قطره‌ای اثرگذار بوده و خسارت مالی بسیاری بر کشاورزان وارد ساخته است.

لایه استخر

کشاورزان صاحب زمین جهت صیانت از باغ‌های خود حق فنس کشی ندارند و اوقاف این حصار کشی را مبنی بر تهیه سند اجاره‌ای وقفی دانسته که در این صورت هزینه‌های بسیاری از سوی کشاورز باید پرداخت شود و در نهایت مالک زمینی که سال‌ها در حفظ فضای سبز و تولید محصولات کشاورزی فعالیت داشته، حال باید با پرداخت مبالغ بالایی مستأجر اوقاف شود!

بهروز سلگی در این زمینه اظهار داشت: تنش آبی در سال‌های گذشته نیز وجود داشته اما امسال بیشتر شده و حق آبه اراضی کشاورزی از کشاورزان دریغ شده و پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت اما آب اختصاص یافته پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و باید از منبع ثابت پساب تصفیه‌خانه آب مورد نیاز کشاورزی تأمین شود.

بیشتر بخوانید
استاندار همدان: صرفه‌جویی نشود با قطعی آب روبه‌رو می‌شویم/جهاد کشاورزی از کشت گیاهان پرآب جلوگیری کند

طرح زراعت چوب با همکاری سپاه و جهاد کشاورزی در گیلان اجرا می‌شود

دبیرخانه تنوع زیستی باید از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شود

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان قدس در ادامه خاطرنشان کرد: اراضی کشاورزی نیازمند حفاظت هستند تا جلوی چرای دام، سرقت‌ها، آتش‌سوزی و دیگر آسیب‌ها گرفته شود اما نوع سند باغات با بخشنامه‌های امور اراضی جهت حصار کشی سازگار نیست و بیشتر باغ‌ها دارای قولنامه و صلح قطعی هستند و لازم است دستگاه‌های متولی استانی بخشنامه‌های جدید ابلاغ کرده تا بتوان به کشاورزان منطقه خدمات ارائه داد.

 

انتهای پیام/ی

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد ٬ مهدی رشیدی امروز در شورای حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اظهار داشت: با مساله خشکسالی و کم آبی گسترده در استان روبرو هستیم و باید برای مقابله با این موضوع برنامه جدی و عملیاتی داشته باشیم.

وی افزود: آموزش و آگاه سازی کشاورزان برای تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت کشت محصولات کم آب بر٬ یک اولویت بسیار مهم و ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: همکاری کشاورزان برای عبور از شرایط بحرانی بسیار مهم است.محور اصلی توسعه استان در حوزه کشاورزی و دامپروری است و ایجاد انگیزه برای کشاورزان و سهیم شدن آنان در بهره وری منابع آب بدون شک نتایج مطلوب تری را در بر دارد.

رشیدی بر اطلاع رسانی مستمر و سریع به کشاورزان در این خصوص تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی امیدواریم کشاورزان همکاری‌های لازم را برای گذر از این وضعیت انجام دهند.

بیشتر بخوانید
خشکسالی از سر استان سمنان دست‌بردار نیست/کشاورزی با چالش کم آبی رو به‌ رو شد

پویش مردمی صرفه‌جویی آب برای عبور از بحران کم آبی

استخر ژئوممبران

استان همدان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد

به گزارش تسنیم٬ خراسان شمالی 11 محدوده مطالعاتی دارد که به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو توسعه بهره برداری از این منابع را در هشت محدوده مطالعاتی ممنوع اعلام کرده و وضعیت منابع آب در چهار دشت از این محدوده‌ها بحرانی است.

300 روستای خراسان شمالی دارای تنش آبی هستند که از این تعداد بیش از 80 روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند. بارندگی در هشت ماه سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 50 درصدی مواجه بوده و وضعیت برای منابع آبی استان نگران کننده است.

انتهای پیام/311/ن

 منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

افشین صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در استان در سال زراعی 1401 – 1400بیش از 1800 هکتار است که در دو شهرستان سرپل‌ذهاب و قصرشیرین کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه دو کارخانه قند بیستون و همدان آماده پذیرش محصول کشاورزان هستند عنوان کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد محصول به حد کافی رشد کرده و به تولید اقتصادی رسیده و ضروری است که کشاورزان براساس برنامه ابلاغی کارشناسان و کارخانه هر چه سریعتر محصول خود را برداشت کنند و تحویل کارخانه دهند.

بیشتر بخوانید

ورق استخر
افزایش 60 درصدی قیمت تضمینی چغندرقند

وضعیت کشت چغندرقند در سمنان؛ موانعی که کام کشاورزان این محصول شیرین را "تلخ" کرد

حمایت‌های فنی و اعتباری و تأمین آب مورد نیاز زراعت چغندرقند افزایش یابد

صفوی با اشاره به معرفی گیاه زراعی جدید با عنوان سورگوم دانه‌ای با توجه به خشکسالی شدید که در سال زراعی جاری با آن مواجه هستیم گفت: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری وزارتخانه گیاه جدیدی را معرفی می‌کند که نیاز آبی کمی دارد و طول دوره رشد آن حدود 90 روز است و شرکت پشتیبانی امور دام نیز آن را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند برای آشنایی با گیاه زراعی سورگوم دانه‌ای به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند افزود: بذر مناسب با قیمت مناسب تهیه شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام /832/ی

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

کامران ساروقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: پایین بودن درآمد کشاورز و پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی کفاف جذب چندین نفر را برای کار در مزرعه توسط کشاورزان را نمی‌دهد و سود حاصل از برداشت محصول جوابگوی هزینه دستمزد کارگران نیست.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های کشاورزی، گفت: سالانه 500 هزار کارگر فصلی در بخش کشاورزی لرستان کار می‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به بیمه تامین اجتماعی کارگران به عنوان یکی از سیاست‌های دولت در حمایت از کارگران فصلی، عنوان کرد: کلیه کارگاه‌های کشاورزی دارای پروانه فعالیت کشاورزی صادره از سوی نظام صنفی کشاورزی با هر متراژ زمین مشمول معافیت بیمه‌ای هستند و براساس این طرح هر کارگاه کشاورزی تا پنج نفر کارگر را می‌تواند بیمه کند.

پوشش استخر کشاورزی

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی لرستان تنها باغات و کارگاه‌های مسقف را مشمول طرح بیمه تامین اجتماعی کارگران کرده است، بیان کرد: این در حالی است که این طرح در تمام بخش‌های کشاورزی باید اجرا شود تا کشاورزان با رغبت و خاطر آسوده به فعالیت کشاورزی مشغول شود و از مهاجرت به شهرها و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید
70 هزار تن گندم امسال از کشاورزان خراسان شمالی خریداری می‌شود

افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی استان مرکزی در دستور کار است

ایران پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه می‌شود

ساروقی با اشاره به وجود بیش از 150‌ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی لرستان، گفت: سطح اراضی کشاورزی لرستان حدود 800 هزار هکتار است که در واقع چهار و هفت دهم اراضی کشاورزی کشور در لرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد جمعیت لرستان در روستاها ساکن هستند، تصریح کرد: سالانه حدود 2 میلیون و 900 هزار تن تولیدات کشاورزی داریم که سهم بخش زراعی حدود 2 میلیون و 200 هزار تن، 300 هزار تن محصولات باغی و 400 هزار تن دام، طیور و آبزیان است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: ارزش افزوده ناشی از فروش محصولات کشاورزی 8 هزار و 800 میلیارد تومان است و در واقع 40 درصد اقتصاد استان لرستان مربوط به بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/641/ح

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی درباره ارائه حمایت های جدید از تولیدکنندگان صنعت طیور کشور گفت: ما برای حمایت از تولید و عادلانه سازی یارانه ها سه طرح تامین سرمایه در گردش و تسهیلات، خرید قراردادی و حذف تعرفه صادراتی را در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده ایم.

وی درباره طرح تامین سرمایه در گردش و تسهیلات برای مرغداران و دامداران، گفت: 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت توسط هیئت دولت تصویب شده و هفته گذشته پرداخت و اجرای عملیاتی آن آغاز شده است.

ورق ژئوممبران ایرانی

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته علاوه بر روزهای کاری، شعبات منتخب بانک کشاورزی به دامدارن و مرغدران در این راستا خدمات ارائه کرده اند و در این هفته نیز ارائه خدمات برای پرداخت تسهیلات سرعت می گیرد.

به گفته ساداتی نژاد، تلاش شده تا برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش قوانینی که دست و پا گیر بوده رفع و تسهیلات با سهولت در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که خرید قراردادی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: تولید کنندگان ما ممکن است نگران فروش محصولات خود در پایان دوره باشند، بنابراین شرکت پشتیبانی امور دام از هم اکنون پیش خرید و یا خرید قراردادی را انجام می‌دهد و تولیدکنندگان هیچ دغدغه ای در خصوص فروش محصولات خود زمانی که وارد بازار می شود را ندارند و این شرکت با نرخ مصوب محصول آنها را خریداری می کند.

وی با اشاره به رفع محدودیت ها در صادرات برخی از محصولات گفت: عوارض صادراتی در محصولاتی که مازاد آن ممکن است وجود داشته باشد مانند مرغ، تخم مرغ و یا شیر توسط ستاد تنظیم بازار برداشته شد تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند و مازاد تولید بتواند وارد بازارهای صادراتی شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که زنجیره های بزرگ ما در کشور از جمله اتکا، کوثرو زنجیره خوراک دام همه آمادگی دارند خرید قراردادی را از مرغداران انجام دهند؛ تصریح کرد: تولیدکنندگان این حوزه هیچ دغدغه ای برای فروش محصول و تامین نهاده نداشته باشند.

ساداتی نژاد ادامه داد: اتحادیه دامدارن، انجمن و اتحادیه واردکنندگان، آماده فروش اعتباری برای تامین نهاده های دامی برای مرغداران و دامداران هستند، لذا هیچگونه معدوم سازی جوجه یک روزه با این برنامه ریزی صورت پذیرفته قابل قبول نیست.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولیدکنندگان ما تامین کننده غذای مردم کشورهستند و با شرایط و امکاناتی که در طرح مردمی سازی یارانه ها از جمله تسهیلات، خرید قراردادی و آزادسازی صادرات شکل گرفته است حتی معدوم سازی یک جوجه هم قابل قبول نیست‌‌ و در مورد فیلم منتشر شده از معدوم سازی جوجه های یک روزه در فضای مجازی باید اذعان داشت که این کار غیر حرفه ای بوده و به گفته رئیس جمهور کار غیر شرعی است و این مورد معدوم سازی جوجه یک روزه از ارزش فعالیت تولیدی آن ها کم نمی کند.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از مردم کشورمان به دلیل معدوم سازی جوجه یک روزه توسط یکی از تولیدکنندگان، افزود: من اعلام می‌کنم که ما در کنار تولید کنندگان کشورهستیم و مثل همیشه حامی آنان بوده و هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مردم کشورمان و مصرف‌کنندگان حامی تولیدکنندگان کشورمان هستند.

وی ضمن تشکر از دستگاه قضا برای ورود به مسئله معدوم سازی جوجه های یک روزه در کشور، تصریح کرد: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها 24 ساعته آمادگی دارند تا به هرگونه مسئله، سوال و مشکل تولیدکنندگان این حوزه پاسخ دهند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: هرگونه تولید مازاد اعم از شیر، مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه را به طور کامل در اختیار می گیریم و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

انتهای پیام/

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

بهمن شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراردبیل اظهار داشت: به دنبال حذف دلالان از بازار خرید و فروش گندم حمل و خروج گندم از مناطق استان هستیم تا هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای ساماندهی وضعیت کشاورزان و نیز بهبود وضعیت آنان فراهم شود و بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

وی بیان کرد: خرید و فروش گندم و حمل و خروج آن از تمام مناطق استان ممنوع است و در این زمینه نگهداری گندم در انبار بدون ثبت در سامانه گندم نگهداری شده قاچاق محسوب شده و با مصادره محصول انبار شده به نفع دولت و صاحب آن به تعزیرات حکومتی شاهد تحقق اهداف مورد نظر در این زمینه خواهیم بود.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قیمت پایه گندم کشاورزان 11 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده که امسال نیز برداشت بیش از 300 هزار تن گندم آبی و دیم از اراضی کشاورزی این استان برداشت می‌شود.

شهریار عنوان کرد: امسال میزان سطح کشت گندم آبی و دیم در مجموع 277 هزار هکتار خواهد بود و خریداری 170 هزار تن گندم تولیدی کشاورزان در سال گذشته انجام یافته است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان خرید گندم از گندمکاران نیز نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد و با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در طول سال انتظار می‌رود در حدود 13 هزار تن گندم سال گذشته به قیمت امسال در اختیار دولت قرار بگیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اجرای طرح‌های حمایتی کشاورزان گندمکار با کاهش 60 درصدی قیمت کود با همکاری عوامل دخیل برای افزایش سطح زیرکشت امسال نسبت به سال گذشته محقق شده است.

بیشتر بخوانید
بیش از 22 هزار تن گندم در استان گلستان خریداری شد

ارزش واردات گندم 3 برابر شد

افغانستان به واردات بیش از 2 میلیون گندم نیاز دارد

شهریار افزود: اردبیل جزو استان‌های پیشگام در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهاست که با اختصاص 290 هزار هکتار از اراضی دیم رتبه برتر در بین 15 استان مجری این طرح را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: به‌زودی برداشت گندم در برخی مناطق استان آغاز می‌شود که در این زمینه هماهنگی‌های لازم برای عرضه محصول گندم کشاورزان انجام یافته تا خرید تضمینی و پرداخت به موقع بها گندم فراهم شود و درصدد هستیم تا مشکلات و نارسایی‌های سال گذشته پیش نیاید.

انتهای پیام/144/ح

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم سید جواد ساداتی‌نژاد در نخستین نشست ستاد ملی زراعت که به منظور هماهنگی اجرای کشت قراردادی محصولات زراعی برگزار شد، به نقش تولید به عنوان وظیفه اصلی در وزارت جهادکشاورزی تاکید و بازار را ضامن بقای تولید پایدار دانست.

او با اشاره به این که تولید خط قرمز وزارت جهادکشاورزی است، گفت: با توجه به وضعیت دنیا همه تلاش ما باید در راستای تقویت و کاهش وابستگی برای امنیت غذایی کشور باشد.

ساداتی‌نژاد، یکی از مهمترین مباحث زراعت را کشت قراردادی دانست و گفت: کشاورزی قراردادی باید اصالت داشته باشد و کشت قراردادی باید به معنای واقعی صورت گیرد.

او افزود: اگر قرار است کشت قراردادی انجام شود باید حتماً با کشاورز قرارداد بسته شود و در این خصوص کلیه امکانات و ملزومات در اختیار خود کشاورز قرار خواهد گرفت.

قیمت ورق پلاستیکی

وزیر جهاد کشاورزی سال جاری را سال اول اجرای کشت قراردادی دانست و افزود: با توجه به وسعت عملیات و انجام کامل کشت گندم به صورت قراردادی در سال جاری، مسایل و مشکلات پیش خواهد آمد، لذا محوری‌ترین کار برگزاری جلسات تنگاتنگ و هماهنگی با کشاورزان قبل از شروع فصل کشت است.

ساداتی‌نژاد گفت: دومین مسئله بااهمیت و ضروری، موضوع الگوی کشت است که با توجه به شرایط حساس دنیا و هماهنگی ما با سیاست‌های روز دنیا اجرای الگوی کشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: با توجه به شرایط جهانی هیچ وقت بهتر از حال حاضر الگوی کشت قابلیت و ظرفیت اجرا نداشته و می‌توان گفت الان زمان طلایی برای اجرای الگوی کشت است. در این خصوص باید کشت محصولات آب‌بر را به کشت دانه‌های روغنی، غلات و محصولات استراتژیک تغییر دهیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها گفت: دیمزار‌ها در بخش کشاورزی فراموش شده‌اند، بنابراین تولید در دیمزار‌ها باید مورد تاکید باشد.

وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت و نقش بذر در کشت قراردادی و بر لزوم استفاده از بذر باکیفیت و مرغوب جهت انجام کشت قراردادی تاکید کرد و ادامه داد: باید شرکت‌های بذری در خصوص کیفیت بذور دقت و نهاد‌های نظارتی موضوع را بررسی کنند.

ساداتی نژاد با اشاره به اهمیت کود مصرفی در کشاورزی، افزایش سقف مکانیزاسیون را جهت انجام کشت قراردادی الزامی دانست.

بیشتر بخوانید
198 هزار تن بذور انواع محصولات کشاورزی توزیع شد

وزیر جهاد کشاورزی: معدوم سازی یک جوجه هم قابل قبول نیست‌‌

انتهای پیام/

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علی‌اکبر مویدی ظهر امروز در بازدید از پروژه‌های کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: به دنبال تحقق اهداف مورد نظر در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و رسیدن به امنیت غذایی هستیم تا با فناوری‌های جدید در سایه دانش‌ و علم مشکلات را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی در خط مقدم تامین امنیت غذایی هستند که درصدد هستیم در حوزه دانش، علم و فناوری پشتیبانی‌های لازم را انجام داده و با حمایت‌های لازم به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم که این مسئله به نوبه خود حائز اهمیت و اساسی است.

ساخت استخر کشاورزی

معاون وزیر و رئیس مؤسسه ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: 126 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سایه تقویت نظام علم و دانش تولید شده و راهی به جز افزایش بهره‌وری در کشور و تامین امنیت غذایی پایدار نداریم و درصدد هستیم برای رسیدن به این عرصه خود را به علوم و فنون جدید مجهز کنیم.

مویدی تصریح کرد: کاروان‌های تخصصی با محوریت تولید سیب‌زمینی، کلزا و روش‌های نوین آبیاری راه‌اندازی می‌شود که در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در این زمینه برای ارتقای کمی و کیفی تولید به دنبال کسب اطلاعات و دانش کشاورزان هستیم تا بتوانیم در سایه افزایش نفوذ دانش و راهکارها و راهبردهای اساسی شاهد دستیابی به پایداری تولید باشیم.

بیشتر بخوانید
پدافند غیرعامل و ضرورت آن در بخش کشاورزی؛ تولید محصولات راهبردی در استان سمنان

استان البرز اهداف خوبی در ارتقای نرخ بهره‌وری در حوزه کشاورزی دارد

عامل آتش‌سوزی عمدی مزرعه کشاورزی در پیشوا دستگیر شد

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت یک هزار و 800 کارشناس متخصص و عضو هیئت علمی در دستور کار قرار گرفته و درصدد هستیم با تولید علم و دانش ظرفیت تولید و ارتقای بهره‌برداری را شاهد باشیم و توسعه کشت قراردادی را تحقق بخشیم.

معاون وزیر و رئیس مؤسسه ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: 212 برنامه در قالب این کاروان ترویجی اجرا می‌شود که به همین منظور درصدد هستیم نظام ترویج نوین را تقویت کرده و با توسعه کشت قراردادی پشتیبانی‌های لازم را در این زمینه شاهد باشیم.

انتهای پیام/144/ش

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شمیرانات، مجتبی ذاکریان عصر امروز با اشاره به گام‌های موثر در جهت مقابله با ساخت‌‌و‌ ساز بی‌رویه اظهار داشت: ساخت‌و‌ سازهای بی‌رویه شمیرانات در حوزه کشاورزی‌ به معضل تبدیل شده است.

وی افزود: کشاورزی با محوریت باغداری و گردشگری از شاخص‌های مهم توسعه شمیرانات است که با وجود محصولات مرغوب کشاورزی با چالش‌های زیادی مواجه هستند.

فرماندار شهرستان شمیرانات ساخت‌ و‌ سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را غیر قابل توجیه خواند و بیان کرد: تفکیک اراضی کشاورزی ، عدم وجود سردخانه و انبار نگهداری محصولات و نبود مرکزی برای عرضه فروش مستقیم محصولات کشاورزی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشاورزان است.

ذاکریان به افزایش قیمت زمین در لواسانات و رودبار قصران اشاره کرد و گفت: گرانی افسارگسیخته اراضی کشاورزی منجر به تمایل کشاورزان برای فروش زمین‌ها به غیربومی‌ها و خوش‌نشینان شده است.

وی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌‌های حفظ کشاورزی را نظیر سردخانه و مرکز فروش محصولات و همچنین برهم زدن بساط دلالان را بسیار مهم عنوان کرد و پیگیری دستگاه‌های نظازتی را بسیار حائز اهمیت دانست‌.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: تشویق جوانان، معتمدان و شوراهای منطقه به تاسیس و یا فعال‌سازی مجدد تعاونی‌ها را یکی از اقدامات فرمانداری در راستای تغییر دیدگاه شهروندان و رونق بیش از پیش کشاورزی شمیرانات است که باید با جدیت این موضوع پیگیری شود.

بیشتر بخوانید
گازرسانی به روستای "پس قعله" شمیرانات

شمیرانات با 290 شعبه اخذ رأی آماده برگزاری انتخابات + فیلم

کوهنورد حادثه‌دیده در ارتفاعات شمیرانات نجات یافت

ذاکریان به توسعه فعالیت‌های کشاورزی به صنایع تبدیلی اشاره و بیان کرد: حفظ و صیانت هز کشاورزی سد مستحکمی در برابر دلالان و سودجویانی است که نباید اجازه تخریب مناطق بکر به دلالان داده شود.

وی تولیدات سالانه محصولات باغی شمیرانات را در استان تهران و کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: شهرستان شمیرانات با تولید 76 هزار تن گیلاس رتبه نخست ممتاز را در 4 هزار و 544 هکتار سطح زیر کشت داراست.

فرماندار شمیرانات با اشاره به رتبه نخست تولید آلبالو در استان تهران افزور: 6 هزار و 328 تن در 485 هکتار اراضی کشاورزی شمیرانات زیر کشت این محصکل است و در تولید سیب استان تهران با تولید 64 هزار و 860 تن در یک هزار و 282 هکتار سطح زیر کشت جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستیم‌.

ذاکریان در پایان خاطرنشان کرد: بالغ بر 4 هزار و 500 نفر در اراضی کشاورزی قابل کشت این شهرستان شمیرانات مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/ش

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار داشت: تولید سالم و توجه به استانداردهای مربوط و به حداقل رساندن سموم و عناصر شیمیایی در مواد غذایی باید اولویت باشد.

وی گفت: مصرف نهاده شیمیایی منجر به باقیمانده در محصولات کشاورزی می‌شود که توجه به استانداردها به سلامت جامعه کمک می کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به نقش بسیار مهم زنان روستایی در تولید محصولات کشاورزی گفت: در این زمینه و تولید محصولات سالم و استاندارد نیز قطعاً زنان تولید کننده در روستاها نقش ویژه ای دارند.

قیمت عایق استخر خاکی

قاسمی با اشاره به ضرورت توانمند سازی زنان روستایی گفت: موضوعات توانمندسازی زنان روستایی باید به طور ویژه مد نظر قرار گیرد. و از این طریق اشتغال به ویژه اشتغال خرد خانگی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه باید تولید کنندگان محصولات سالم و استاندارد باید حمایت شوند و ایجاد سیاست های تشویقی یک ضرورت است گفت: در این زمینه نیاز است تا شهرداری های نیز به کمک کشاورزان این حوزه بیایند و از طریق واگذاری غرفه به این بخش کمک کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با واگذاری غرفه و عرضه مستقیم محصولات بدون واسطه کشاورزان می توانند به سود قابل قبول و ارزش افزوده دست یابند.

قاسمی همچنین بر ضرورت تأمین منابع ارزان قیمت بانکی، و تجاری سازی و برند سازی تاکید کرد.

قیمت عایق استخر

وی گفت: باید از طرق مختلف و برگزاری نشست های مختلف محصولات سالم به آحاد جامعه معرفی شود و با استفاده از ظرفیت رسانه برای آگاهی بخشی در این حوزه بهره گرفت و اقبال مردم را گسترش داد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در حوزه تولید محصولات سالم تولیدات گلخانه‌ای و محصولات باغی در اولویت است و در این برنامه به شکل جدی تر و پررنگ دیده شود.

قاسمی با بیان اینکه استفاده از عوامل زیستی باید جدی تر گرفته شود گفت: باید عوامل زیستی جدید شناسایی شوند و در این میان نقش عوامل تحقیقات و پژوهش بسیار مهم است و باید به کمک این حوزه بیاید.

وی با بیان اینکه استمرار تولید محصول سالم در مزارع و باغات بسیار مهم است گفت: اگر سالی روی یک محصول کار شد در سالهای آتی هم باید این روند ادامه یابد اگر چه شاید در تولید محصول سالم با افت عملکرد مواجه باشیم اما استمرار فعالیت بهره بردار را می‌تواند به عملکرد نرمال برساند‌.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ایجاد غرف مستقیم مشوق خوبی برای استمرار فعالیت تولید کنندگان محصولات سالم است گفت: در کنار استفاده از ظرفیت شهرداری برای ایجاد غرف، تعاون روستایی و فروشگاه های مکان خوبی برای عرضه و فروش است.

انتهای پیام/ش

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

"حمید بهنگار" مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حاشیه رویداد فناورانه گام دوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ فعالیت ما در زمینه تولید تجهیزات هوشمند کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی است و تاکنون چهار محصول اصلی تولید کردیم.

وی گفت:‌ "سامانه هواشناسی کشاورزی" مهم‌ترین محصول است که به عنوان ابزاری برای کشاورزی داده‌محور مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که اطلاعات مزرعه در 10 سال گذشته مبنای پایه یادگیری قرار می‌دهد و بر آن مبنا با استفاده از سنسورهایی که در مزرعه قرار دارد، سنجش تصاویر ماهواره‌ای و Apiهای مختلفی که در دنیا رایج است، آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و هوش مصنوعی را در آن اعمال می‌کنیم و در نهایت توصیه‌هایی به کشاورز و بهره‌بردار ارائه می‌شود.

عایق استخر

بهنگار تصریح کرد: این توصیه‌‌ها به چند دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که بخشی از آنها توصیه‌های تغذیه‌ای، کودی، نهاده‌ای و سمومی هستند و یک بخشی از این توصیه‌ها، توصیه‌های آبی و بخشی نیز کاشت،‌ داشت و برداشت هستند.

مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان گفت:‌ توصیه‌های عمومی شامل یخ‌زدگی، سرمازدگی و گرمازدگی محصولات است که جزو توصیه‌های مهم است و به نوعی این سامانه، می‌تواند پیش‌آگاهی مخاطرات را به کشاورز یادآوری کند و قادر است تمهیدات و اقدامات لازم را قبل از ورود بحران انجام دهد.

بهنگار گفت: بیشتر کاربرد این محصول در مزارع و باغات است اما در صنایع دیگر و کشت و صنعت‌ها نیز که کشت‌های ترکیبی نیز انجام می‌دهند معمولاً از این محصول استفاده می‌کنند.

وی گفت:‌ تجهیزات سخت‌افزاری این سامانه مبتنی بر اینترنت اشیاء پیاده‌سازی شده و پلتفرم نرم‌افزاری سامانه، مبتنی بر هوش مصنوعی پیاده شده است. صفر تا 100 طراحی،‌ تولید و مونتاژ سامانه نیز در داخل کشور انجام شده است.

بیشتر بخوانید
رویداد "گام دوم" سرآغاز حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین/ تفاهم‌نامه 1500 میلیارد تومانی دانشگاه آزاد با 40 نهاد مالی

طهرانچی: دانشگاه ازاد در گام دوم انقلاب به دنبال تضمین آینده جوانان است/دانشگاه کارآفرین را محقق می‌کنیم

حضور 3 هزار آزمایشگاه، استارتاپ و شرکت‌های فناور در رویداد بزرگ "گام دوم"

انتهای پیام/

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

نادر تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراردبیل اظهار داشت: تولید 320 هزار تن گندم در استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته که به همین منظور خرید تضمینی 190 هزار تن محصولات کشاورزی در استان انجام می‌یابد که به همین منظور خرید از سوی تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی آماده دریافت محصول از نیمه دوم خردادماه هستند.

وی بیان کرد: خرید و فروش گندم خارج از سیستم بدون مشکل است و در این زمینه باید خریدار میزان خرید و ذخیره‌سازی خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برساند هیچ مشکلی در خرید و فروش آزاد گندم وجود ندارد که در این زمینه 274 هزار هکتار محصول استراتژیک گندم در استان اردبیل زیرکشت می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: 52 هزار هکتار آبی و 222 هزار هکتار از محصول تولید شده در استان اردبیل مورد توجه است و درصدد هستیم در استان اردبیل 100 هزار هکتار محصول جو را کشت و 190 هزار تن برداشته باشیم.

تقی‌زاده تصریح کرد: خرید محصولات کشاورزی به صورت توافقی است اما به دلیل قیمت بازار آزاد که تا حدودی بالاتر از قیمت توافقی است تولیدکنندگان نسبت به عرصه محصولات به شکل آزاد رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: میزان جو برای تامین نهاده‌های دامی دامداران به میزان کافی ذخیره‌سازی شده و ارتقای بهره‌وری کشاورزی در استان اردبیل با اجرای 212 برنامه اساسی در دستور کار قرار گرفته است.

قیمت عایق استخر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: دومین کاروان ترویجی با هدف ارتقای بهره‌وری کشاورزی در استان فعالیت دارد که در این زمینه کارشناسان مجرب فعالیت دارند و درصدد هستیم وضعیت تولید محصول به صورت مدرن و با استفاده از سیستم هوشمند انجام یابد تا بتوانیم اجرای طرح آبیاری را به وضعیت مطلوب برسانیم.

بیشتر بخوانید
معاون وزیر جهاد کشاورزی: سالانه 1.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان سمنان تولید می‌شود

تولید "سامانه هواشناسی کشاورزی" مبتنی بر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

وزیر جهاد کشاورزی: اگر اصلاح یارانه‌ها اجرا نمی‌شد ‌قیمت کالاها افزایش چندبرابری نسبت به شرایط فعلی داشت

تقی‌زاده اظهار کرد: انتقال یافته‌های علمی به جهادگران عرصه تولید با هدف ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری‌های جدید در حوزه تولید و ابعاد مختلف رقم خورده که در این زمینه در تلاش هستیم تا استفاده از این شرایط را برای افزایش بهره‌وری و تولید محصولات و نیز ارتقای اشتغال و ارزش افزوده برای تولیدکنندگان رقم بزنیم و از راهکارهای مدرن و دانش‌بنیان نهایت استفاده را ببریم.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی به این شکل است تا بتوانیم از ظرفیت‌های کشاورزی استان به نحو احسن استفاده شود تا شاهد تحقق اهداف مورد نظر و نیز بهره‌برداری اقتصادی از این ظرفیت مهم و استراتژیک باشیم که این مسئله به نوبه خود حائز اهمیت و اساسی است و باید مورد توجه واقع شود.

انتهای پیام/144/ی

 

منبع تسنیم

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مرداد 1401 | نظرات ()