نوشته شده توسط : شیما شریفی


واسطه‌هایی که از درب کارخانه با قیمت هر تن ۲۲۰ هزار تومان سیمان فله را خریداری می‌کنند و گاهی با دو برابر این قیمت در بازار می‌فروشند یا اینکه شرکت‌های بتن آماده همین سیمان را با آب و شن و ماسه مخلوط می‌کنند و بتن را با چندین برابر قیمت سیمان می‌فروشند. این روزها یک عامل مهم دیگر هم باعث شده تا سیمان نسبت به یک ماه پیش با جهش قیمت مواجه شود که آن هم چیزی جز تعطیلی اغلب واحدهای تولیدی

کاربرد ورق ژئوممبران

 

سیمان نیست. تعطیلی که به دلیل قطع گاز در زمستان و مشکلات خرید مازوت اتفاق افتاده و باعث افزایش هزینه‌های تولید سیمان شده است و از آنجا که سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده حاضر به اعمال افزایش قیمت و ابلاغ آن نیست، سیمانی‌ها ترجیح می‌دهند با تعطیلی کارخانه از ورشکستگی کامل واحد خود جلوگیری کنند. امروزه قیمت سیمان در منطقه خلیج فارس ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر تن است و حتی سیمان در عراق و افغانستان (مقاصد صادراتی عمده ایران) بیش از ۶۵ دلار در هر تن معامله می‌شود. تعیین قیمت ۱۰ دلار برای هر تن سیمان در حالی اتفاق می‌افتد که ایجاد یک میلیون تن ظرفیت این محصول به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار نیاز دارد و امروزه بیش از ۷۷ کارخانه سیمانی با ظرفیت حدود ۹۰ میلیون تن در خطر تعطیلی قرار دارند. معمولا سیمانی‌ها برای توضیح شرایط، صنعت سیمان را با فولاد مقایسه می‌کنند و می‌گویند که در دنیا نسبت قیمت سیمان به فولاد عددی در حدود یک به هفت است که اکنون در ایران این نسبت به بیش از یک به ۴۰ افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که میزان هزینه‌ها برای احداث یک کارخانه با ظرفیت یک میلیون تنی فولاد به اندازه یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان است (حدود ۱۵۰ میلیون دلار) اما با بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌شود جمع میزان درآمد تمامی‌ تولیدکننده‌های سیمان به اندازه یک کارخانه یک میلیون تنی فولاد است. بنابراین در حالی که صنعت فولاد می‌تواند ظرف چند سال بازگشت سرمایه را جبران کند، اما بازگشت سرمایه در صنعت سیمان با قیمت‌های کنونی به اذعان تمامی‌ تولیدکنندگان دست‌نیافتنی است. البته ظرف چند روز اخیر بدون توجه به بلایی که قیمت‌گذاری بر سر صنعت سیمان آورده، تلاش‌هایی از طرف دولت برای قیمت‌گذاری در فولاد صورت گرفت، اما خوشبختانه با تلاش برخی از نمایندگان مجلس، جلوی این اتفاق گرفته شد.

کاهش ۵۰ درصدی تولید سیمان
علی‌اصغر گرشاسبی، مدیر عامل سیمان «هگمتان» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: از ۲۳ آبان گاز ما قطع شد و کارخانه با مازوت کارش را شروع کرد. حدود ۲۰ روز یکی از خطوط متوقف شد، اما در حال حاضر هر دو خط فعال هستند. نکته مهم اینکه کیفیت مازوت هم با سال‌های گذشته متفاوت است و تاثیر منفی بر کیفیت تولید گذاشته است. بنابراین با احتساب هزینه حمل، حدود چهار برابر هزینه گاز برای هر لیتر مازوت پرداخت می‌کنیم که حدود ۴۰ هزار تومان هزینه تولید هر تن سیمان را افزایش داده است و متاسفانه شاهد هیچ گونه مساعدتی برای افزایش قیمت از طرف دولت نیستیم. بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند و در ۳ هفته اول دی‌ میانگین تولید نسبت به آبان ۵۰درصد کاهش یافته است که این اتفاق روی بازار به ویژه در استان‌های پرمتقاضی مانند تهران و استان‌های شمالی تاثیر منفی گذاشته و موجب افزایش قیمت شده است به گونه‌ای که در برخی شهرها هر کیسه سیمان به بیش از ۳۰ هزار تومان هم رسیده است؛ در حالی که درب کارخانه با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

سود سیمان را دلالان می‌برند
وی با اشاره به اینکه متاسفانه سود صنعت سیمان را دلالان می‌برند، گفت: درحال حاضر مصرف‌کننده و تولیدکننده منفعتی از سود سیمان نمی‌برند. اخیرا موضوع دستوری شدن قیمت فولاد مطرح شده، اما بسیاری از نمایندگان و مسوولان برای جلوگیری از این اتفاق بسیج شدند در حالی که برای صنعت سیمان که در مسیر نابودی است، هیچ کدام از مسوولان اقدامی‌ نمی‌کنند و حتی سازمان حمایت حاضر نیست هزینه‌هایی را که اخیرا به واسطه مازوت بر سیمانی‌ها تحمیل شده با افزایش مقطعی قیمت‌ها جبران کند. صنعت سیمان همواره سعی کرده کمک حال دولت باشد و اگر دولت در شرایط کنونی نمی‌تواند قیمت را آزاد کند، حداقل قیمت‌ها را تعدیل کند. ضمن اینکه مشکل ما صرفا مازوت نیست؛ به طور نمونه در بخش قیمت آجرنسوز تا ۳۰۰درصد و در بخش پرداخت حقوق پرسنل تا ۳۵ درصد رشد داشته‌ایم. اگر امروز صنعت سیمان هنوز هم به طور کامل نابود نشده است، به خاطر ذخایر انبارهای شرکت‌هاست و قطعا در چند ماه آینده این افزایش هزینه‌ها خودش را نشان می‌دهد.

ویژگی ورق ژئوممبران

 

گرشاسبی با بیان اینکه برخی از کارخانه‌های کشور تا ۶۰ سال قدمت دارند، می‌افزاید: چنانچه یکی از قطعات کارخانه‌ها نیازمند تعویض باشد، با توجه به نبود پشتوانه مالی و هزینه‌های دلاری تامین قطعات، کارخانه‌ها در مسیر تعطیلی قرار می‌گیرند.

انتقاد از نگاه دوگانه نمایندگان مجلس
وی ‌ادامه می‌دهد: با وجود اینکه جلسات مختلفی از طریق انجمن و همچنین مدیران کارخانه‌ها با نمایندگان مجلس داشته‌اند، متاسفانه مجلس هیچ‌گونه اقدام موثری انجام نمی‌دهد و در عوض برخی از صنایع چنانچه دچار کوچک‌ترین مشکلی شوند، مجلس بلافاصله اقدام می‌کند. صنعت سیمان منحصر به تولیدکننده نیست و میلیون‌ها سهامدار به واسطه قیمت‌گذاری دستوری متضرر شده‌اند.

مدیرعامل سیمان هگمتان خاطرنشان می‌کند: قطعا بخش زیادی از قیمت سیمان در بازار ناشی از وجود واسطه‌ها است و باید چارچوب‌هایی وجود داشته باشد که تولیدکننده به افراد شناسنامه‌دار سیمان بفروشد و هر کسی نتواند به دلالی سیمان ورود کند، اما دولت صرفا ترجیح می‌دهد به تولیدکننده فشار وارد کند. وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث تغییر صادرات از سیمان به کلینکر شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه سیمان در فاصله‌های دور بر اثر رطوبت ممکن است دچار تخریب شود، ترجیح می‌دهند کلینکر را صادر کنند. در فواصل نزدیک مانند کشورهای شرقی و حوزه CIS سیمان صادر می‌کنیم، اما عراق به خاطر توسعه این صنعت و اشتغال‌زایی ترجیح می‌دهد کلینکر وارد کند. این تولیدکننده می‌افزاید: با ادامه این روال میزان تولید به دلیل عدم صرفه اقتصادی به شدت کاهش پیدا می‌کند و در ابتدای سال آتی این کاهش تولید با توجه به افزایش تقاضای کشور مشخص می‌شود و به طور خودکار در بازار موجب افزایش قیمت‌ها به سود دلالان و ضرر مصرف‌کننده می‌شود. بنابراین از یک طرف تولیدکننده ورشکست می‌شود و از طرف دیگر قیمت‌ها بر خلاف میل مسوولان بالا می‌رود.

انتقاد از وزارت راه و شهرسازی

نصب ورق ژئوممبران

 


گرشاسبی در مورد مشکلات حمل‌ونقل سیمان عنوان می‌کند: از اسفند ۹۸ تا دی ۹۹ طی چند نوبت حدود ۱۳۰ درصد رشد نرخ حمل را تجربه کرده است و متاسفانه وزارت راه هم در این خصوص تدبیر درستی اتخاذ نمی‌کند. در واقع صرفا می‌خواهد مشکلات حمل و نقل اعم از کمبود و فرسوده بودن ناوگان و فقدان سیستم‌های مدیریتی را با افزایش نرخ‌ها جبران کند در حالی که هر اندازه افزایش نرخ صورت گرفته میزان حمل کالا کاهش پیدا کرده است. در حالی که روزانه قابلیت تحویل ۶ هزار تن سیمان داریم، به دلیل کمبود ماشین‌آلات حمل روزانه ۳۵۰۰ تن توزیع و تحویل می‌دهیم. در بخش صادرات هم تمامی ‌شرکت‌های سیمانی به‌ویژه در بخش جنوب با مشکلات حمل‌ونقل مواجه هستند. درحال حاضر وضعیت صنعت سیمان به گونه‌ای است که هزینه حمل تقریبا با قیمت کالا برابری می‌کند در حالی که در تمامی ‌صنایع در نهایت هزینه حمل ۱۰ درصد قیمت کالاست. سوال این است که سازمان حمایت چرا سراغ هیچ کدام از متغیرهایی که موجب افزایش قیمت سیمان در بازار می‌شود، نمی‌روند و صرفا تولید را نشانه رفته‌اند. وی در پاسخ به این سوال که ظاهرا پرداخت یارانه انرژی به صنعت سیمان از طرف دولت باعث شکل‌گیری قیمت‌گذاری دستوری شده است، می‌گوید: یارانه انرژی به بسیاری از صنایع پرداخت می‌شود، اما در هیچ‌کدام شاهد قیمت‌های دستوری نیستیم. از دولت می‌خواهیم انرژی را به صورت آزاد به ما

ژئوممبران

 

بفروشد و اجازه بدهد با نرخ فوب خلیج‌فارس مانند تمام دنیا به قیمت ۵۰ تا ۷۰ دلار بفروشیم. حتی در بخش شرقی افغانستان سیمان حدود ۹۰ دلار است، اما متاسفانه ما متفاوت از تمام دنیا با صنعت سیمان برخورد می‌کنیم.

 

منبع سایت خبری دنیای اقتصاد



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

هر چند این تعطیلی بر اساس مذاکرات اخیر انجمن و سازمان محیط زیست، جنبه فراگیر خود را از دست داده است؛ اما متاسفانه موضوع تعطیلی موقت صنایع شن و ماسه، داستانی است که اغلب سال‌ها تکرار می‌شود. این پرسش مطرح است که آیا این تصمیم‌ها، بهترین روش برای کاهش آلودگی هواست و اساسا تاثیری بر کاهش آلاینده‌های هوا می‌گذارد؟

خرید ورق ژئوممبران

 

قانون‌های بالادستی متعددی وجود دارند که دولت را از تعطیل کردن واحدهای تولیدی منع کرده است و حکم به تعطیلی برخی صنایع بدون مستندات کافی را ممنوع کرده است. اما متاسفانه این قوانین به خوبی اجرا نمی‌شوند. در سال‌های گذشته که دچار کمبود گاز طبیعی می‌شدیم، به جای اینکه صنعت در اولویت دریافت گاز باشد، در اولویت تعطیلی قرار می‌گرفت و اکنون نیز در ماجرای آلودگی محیط‌زیست، برخی مسوولان محلی، کارخانه‌های شن و ماسه را به تعطیلی کشاندند.

انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران، با سابقه‌ترین نهاد صنفی شن و ماسه کشور و با ۱۲۰ عضو، از صنوف پیشرو در رعایت امور محیط‌زیستی و مسوولیت اجتماعی در سطح منطقه و استان است. متاسفانه اما چندسالی است که به ناحق، گرفتار تعطیلی ناشی از آلودگی هوا می‌شود. با محمدنبی یوسفیان، رئیس این انجمن به گفت‌وگو نشستیم.

در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش آلودگی هوا، دستور تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه و آسفالت در برخی استان‌های کشور صادر شد. برخی معتقدند این تصمیم با قوانین مصوب مجلس به‌ویژه قانون حمایت از تولید رقابت‌پذیر و قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در تعارض است. شما چه نظری دارید؟
درخصوص تبعات کلی این تصمیم، باید اشاره کنیم به ناامنی گسترده روانی و اقتصادی ناشی از این دست تصمیمات. اینکه شما به ناگاه و به‌صورت خلق‌الساعه با دستورالعمل‌هایی مواجه شوید که تمام قراردادهای شما، مسوولیت‌های شما و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت شما را تحت تاثیر قرار دهند و پاسخی هم برای آن نداشته باشید. توجه داشته باشید که مصالح سنگدانه‌ای در همه‌جای دنیا به‌عنوان کالایی استراتژیک شناخته شده و با توجه به وابستگی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۲۰۰ رسته شغلی به این صنف و صنعت، تلاش می‌شود تا کمترین شتابزدگی و روزمرگی در مواجهه با این حوزه در دستور کار قرار گیرد. لازم به یادآوری است که حدود ۷۵درصد حجم بتن و ۹۵ درصد حجم آسفالت را شن و ماسه تشکیل می‌دهد. در خود استان تهران به تنهایی حدود ۱۱ هزار نفر کارگر به‌طور مستقیم در این صنف مشغول به کارند. اما متاسفانه شاهدیم که امسال نیز مانند دوره‌های گذشته با کوچک‌ترین تغییری در وضعیت جوی استان، تیغ تیز تعطیلی به سمت معادن شن و ماسه نشانه می‌رود.

نکته مهم درخصوص مکان معادن شن و ماسه این است که ما تعیین‌کننده مکان تولید شن و ماسه نیستیم! شن و ماسه یک معدن است و باید در مکان مناسب و دارای ظرفیت، با احداث کارخانه، فرآوری شود. پس موضوع جانمایی و جابه‌جایی از اصل منتفی است. نکته دوم، بازار مصرف ماست. پروژه‌های عمرانی و ساخت‌‌وسازها، مهم‌ترین مصرف‌کنندگان ما هستند و به‌دلیل حجم بسیار بالای مصرف، و در نتیجه نیاز به ترانسپورت گسترده، عملا ناچاریم اطراف شهرها و سکونتگاه‌های انسانی باشیم. شما تصور بفرمایید حجم‌های چند ۱۰ تنی شن و ماسه، سوار بر کامیون‌های سنگین و درشت‌پیکر، در تمام طول جاده‌ها و اتوبان‌های کشور در تردد باشند. چه خسارات فنی، اقتصادی، انسانی و زیست‌محیطی دیگری به بار خواهد آمد.

تصمیم ممنوعیت موقت تولید، با مشورت انجمن بوده‌است؟
انجمن به دغدغه‌های زیست‌محیطی احترام می‌گذارد اما راه‌حل را تعطیلی صنعت نمی‌دانیم. متاسفانه تصمیمات دایر بر تعطیلی و توقف فعالیت معادن، صرفا طی یک فرآیند اطلاع‌رسانی و از طریق نامه‌نگاری اداری به ما اعلام می‌شود و در همه مشورت‌هایی که تاکنون با ما انجام شده، مخالفت صریح و قطعی خود را با این موضوع اعلام کرده‌ایم. باید توجه داشته باشیم که با توجه به ماهیت روزفروش معادن شن و ماسه، تنها نتیجه ادامه این تعطیلی، افت فروش، بحران نقدینگی، تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و تعدیل نیروی کار مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. گفتنی است، تحت تاثیر تحولات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، کاهش ارزش پول ملی و کاهش شدید حجم فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های دولتی و خصوصی و پس از آن نیز همه‌گیری ویروس کرونا، ما هم‌اکنون با افت سنگین فروش و نقدینگی در معادن شن و ماسه مواجه هستیم که ادامه آن، خصوصا با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال می‌تواند بسیار مشکل‌آفرین باشد.

خرید ژئوممبران 

 

آیا تحقیقی توسط شما یا دستگاه‌های اجرایی نظارت‌کننده بر فعالیت شما انجام شده که کارخانه‌های‌ شن و ماسه، چه تاثیر زیست‌محیطی دارند؟ اعم از آلودگی‌های اخیر یا سایر آلاینده‌ها؟
ما معتقدیم که تعطیلی معادن شن و ماسه هنگام آلودگی هوای کلان‌شهرها قصه‌ای کهنه و شگردی نخ‌‍‌نما شده است. فرار رو به‌جلوی مسوولان همه دولت‌ها، شوراها و شهرداری‌ها، فارغ از هر رنگ و حزب و جناحی. بدون اینکه تا به‌حال یک نفر، و فقط یک نفر توانسته باشد پاسخی منطقی و علمی به این موضوع بدهد که آلودگی شیمیایی هوای شهرها با ذرات زیر ۵/ ۲ میکرون، چه ارتباطی با فعالیت تولیدی معادن شن و ماسه دارد؛ آن‌هم در شرایطی که در وضعیت وارونگی هوا، حتی بادی هم نمی‌آید تا همین اندک خاک معادن را هم جابه‌جا کند. همین امروز و پس از گذشت ۲۰ روز از تعطیلی کامل معادن، در کنار تعطیلی تمامی فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و رفت و آمدها و...، بازهم شاهد افت کیفیت هر روزه هوا هستیم.

ما که منکر موضوع آلودگی نیستیم، اما مساله ما، آدرس غلط دادن است. اساسا تولید ذرات زیر ۵/ ۲ میکرون در معادن شن و ماسه بسیار کم و ناچیز است.کوچک‌ترین ذرات تولیدی ما ۱۰ میکرون هستند و اینها هم برای جابه‌جایی، به سرعت باد حدودا ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارند. که خب اگر چنین بادی باشد، دیگر ما وارونگی هوا نداریم!

با توجه به مسوولیت اجتماعی که درخصوص کاهش آلاینده‌ها بر عهده اعضای انجمن است، از پروژه‌های ارتقای زیست‌محیطی که انجمن و اعضا در سال‌های اخیر انجام دادند بگویید و اینکه تا چه حد روند تولید را متناسب با ارزش‌های زیست‌محیطی اصلاح کرده‌اید؟
در حوزه اقدامات زیست‌محیطی ما واقعا پیشرو بوده‌ایم. به اذعان تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل از سال‌ها پیش ما با هزینه‌های بسیار سنگین، نصب تجهیزات تصفیه آب در معادن را آغاز کردیم که با بازگردانی چندباره آب مصرفی در فرآیند شست‌وشوی مصالح، مصرف آب را تا حدود ۹۰درصد کاهش می‌دهد. نکته دوم، شست‌وشوی مواد اولیه پیش از آغاز فرآیند تولید، برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار است. تمامی خطوط تولیدی ما به سیستم‌های آب‌پاش مجهزند که اجازه تولید خاک را نمی‌دهد. استفاده از مه‌پاش‌ها، سومین راهکار ماست. با استفاده از دستگاه‌های ایجاد قطرات ریز آب، همان اندک غبار تولیدی در فرآیند استارت کارخانه‌ها نیز بر زمین می‌نشینند.

موارد استفاده ژئوممبران

 

بحث بعدی در کنار مدیریت مصرف آب، تلاش در راستای آبخیزداری است. در جریان سیلاب‌های چندسال گذشته استان، مدیریت صحیح آب مازاد ظرفیت سد کرج توسط معادن شن و ماسه بود که جلوی بروز فاجعه در سطح منطقه و استان را گرفت. همکاران ما در ایام تعطیلی عید با حضور شخصی و در اختیار گذاشتن نیروها و ماشین‌آلاتشان، توانستند با هدایت آب به سمت حوضچه‌های آرامش معادن، جلوی هدررفت حجم وسیعی از آب و ایجاد خسارت به شهرستان و استان را بگیرند و در کنار آن نیز تا چند متر، حجم و سطح آب سفره‌های زیرزمینی منطقه را افزایش دهند؛ حتی به قیمت زیر آب رفتن خطوط تولیدی و زیان به کارخانه‌های خودشان.

یا موضوع مشارکت در طرح پیک‌سایی برق؛ ما در ایام تابستان و در روزهای اوج فشار و بار شبکه، با تغییر و کاهش ساعات کاری به مدت حدود دو ماه، به‌‌رغم همه مشکلاتی که برایمان ایجاد می‌شود، حجم عمده‌ای برق را آزاد می‌کنیم تا فشار از شبکه برداشته شده و جلوی قطعی برق گرفته شود.

اگر بخواهیم وارد حوزه مسوولیت اجتماعی نیز بشویم که یک مثنوی کم است. سراغ آن را می‌توانید از تمامی مسوولان سطح شهرستان و استان، در همه حوزه‌های عمرانی، بهداشتی، انتظامی، امنیتی، خیریه و... بگیرید.

 

منبع سایت خبری دنیای اقتصاد



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

با حضور پروفیل‌ها در ساختمان، استحکام کششی، برشی و تسلیم سازه در مقادیر بسیار زیادی افزایش یافته و وزن کلی ساختمان نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. پروفیل‌ها در انواع گوناگونی تولید می‌شوند تا در قسمت‌های متفاوتی از سازه به کار بروند؛ هر پروفیل در هر شکل، کاربردی مخصوص به خود دارد. در این مقاله از اصفهان آهن، قصد داریم ابتدا انواع پروفیل‌های ساختمانی را بررسی کنیم، سپس درباره کاربرد این مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی صحبت کنیم.

قیمت ورق ژئوممبران

 

قوطی پروفیل‌ها جزء جدایی‌ناپذیر بسیاری از صنایع و ساختمان‌‌ها هستند؛ پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی‌های مورد نظر در موارد مختلفی قابل استفاده هستند.

پروفیل چیست؟
پروفیل به مقاطع فولادی توخالی گفته می‌شود که در شکل‌های متنوعی مانند مربعی، مستطیلی، دایره‌ای و جعبه‌ای تولید و عرضه می‌شوند. پروفیل‌ها بوسیله ورق‌های فولادی تولید می‌شوند؛ این ورق‌ها به صورت آلیاژی تولید شده‌اند. پروفیل‌ها با ورق‌های فولادی گوناگونی ساخته می‌شوند؛ به عنوان نمونه، دسته‌ای از پروفیل‌ها با ورق‌های گالوانیزه و دسته‌ای دیگر با ورق‌های سیاه تولید می‌شوند.

اصفهان آهن

پروفیل ساختمانی دقیقا چیست؟
پروفیل‌ها به صورت کلی به دو دسته پروفیل‌های ساختمانی و پروفیل‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. همانطور که از نام این دو گروه مشخص است، کاربرد مخصوص هر کدام، باعث شده است که متخصصان پروفیل‌ها را به این دو دسته تقسیم کنند.

پروفیل‌های ساختمانی در قسمت‌ها و بخش‌های گوناگونی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌ای از پروفیل‌های ساختمانی برای تولید درب و پنجره و دسته‌ای دیگر در مستحکم‌سازی سازه به کار می‌روند.

هر کدام از پروفیل های ساختمانی، براساس کاربرد، با ورق خاصی تولید شده‌اند؛ به عنوان نمونه، پروفیل های ساختمانی درب و پنجره به سبب اینکه مواجه‌ی بیشتری با رطوبت دارند، معمولا از ورق‌های گالوانیزه فولادی (روی‌اندود) تولید می‌شوند.

ویژگی های پروفیل‌های ساختمانی
یکی از مهم‌ترین مسائل در بکارگیری مصالح ساختمانی، این مسئله است که مصالح ساختمانی باید انعطاف و شکل‌پذیری مطلوبی داشته باشند. پروفیل های ساختمانی، قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری نسبتا مطلوبی دارند و این مسئله، فرآیند استفاده از این مصالح را آسان‌تر می‌کند. اگر قابلیت انعطاف‌پذیری را به کناری بگذاریم، سایر ویژگی‌های پروفیل ساختمانی موارد زیر است:

• قابلیت جوش‌پذیری مطلوب.

• دقت ابعادی بسیار زیاد.

• مقاومت مطلوب در برابر فشارهای احتمالی.

• ضخامت زیاد و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر ضربات و خوردگی‌ها.

انواع پروفیل های ساختمانی
پروفیل های ساختمانی به دسته‌ها و گروه‌های متفاوتی تقسیم شده‌اند؛ یکی از مهم‌ترین تقسیم‌بندی‌های پروفیل های ساختمانی، مورد زیر است:

• پروفیل‌های باز:

به سبب شکل ظاهری به این نام معروف شده‌اند؛ این دسته شامل مواردی مانند تیرآهن، تسمه، میگلرد، چهارپهلو، هاش، ناودانی و نبشی می‌شود.

• پروفیل‌های بسته:

فروش ورق ژئوممبران 

 

این گروه از پروفیل‌ها نیز، به سبب شکل ظاهری با عنوان "پروفیل‌های بسته" شناخته شده‌اند؛ پروفیل‌های بسته شامل انواعی مانند پروفیل UPVC، پروفیل کرکره برقی، پروفیل درب و پنجره و انواع پروفیل لوله و قوطی می‌شود.

در ادامه این مقاله، انواع پروفیل های ساختمانی را بصورت مختصر بررسی می‌کنیم:

پروفیل به شکل I
این پروفیل‌ها که شکلی مانند I انگلیسی دارند، به سبب مقاومت خمش بسیار مطلوب، در قسمت‌های متعددی از ساختمان سازی به کار می‌روند. تیرآهن‌های I شکل، در سه نوع کلی تولید می‌شوند و هر کدام از این مدل‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند:

• تیرآهن IPB
اصفهان

این مقطع فولادی در سه مدل سبک، متوسط و سنگین تولید می‌شود و قیمت تیرآهن در این سه مدل متفاوت است. ویژگی این پروفیل، نسبت به سایر پروفیل شکل ظاهری آن است. تیرآهن IPB با بالی پهن‌تر از سایر تیرآهن‌ها تولید می‌شود. از این پروفیل در مستحکم‌سازی ستون سازه‌ها استفاده می‌شود.

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید.

به یاد داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت.

• تیرآهن INP:
تیرآهن INP یکی از رایج‌ترین انواع تیرآهن موجود در بازار است. این تیرآهن نیز مانند تیرآهن IPB، گزینه مناسبی برای مستحکم‌سازی ستون‌هاست. بال تیرآهن INP به صورت شیب‌دار است و این مسئله، تفاوت‌هایی در کاربرد این تیرآهن ایجاد می‌کند.

• تیرآهن IPE:
از تیرآهن IPE به سبب اینکه پهنای بال بیشتری دارد در اتصالات پرچی و پیچی بسیار استفاده می‌شود. درباره خواص مکانیکی و شیمیایی این نوع تیرآهن باید بگوییم که بسیار شبیه به تیرآهن INP است.

پروفیل سپری T
پروفیل سپری T در قسمت‌های گوناگونی از یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت اتصالات انواع سازه‌های فولادی، در ساخت انواع خرپا، در ساخت سقف شیروانی و در ساخت در و پنجره از این پروفیل استفاده می‌شود.

این پروفیل، مقاومت خمشی کمی دارد و این مسئله باعث می‌شود که استفاده از سپری در اتصالات فولادی با سختی‌هایی همراه شود.

پروفیل زد Z

فروش ژئوممبران 


احتمالا تا به حال یک نقشه ساختمانی مهندسی را از نزدیک دیده‌اید. علامت Z در این نقشه‌ها، بیانگر پروفیل زد است. پروفیل زد علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایع دیگری مانند کشتی‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این پروفیل معمولا در ساخت سقف‌های شیروانی فلزی استفاده می‌شود.

پروفیل آبرو
پروفیل آبرو یکی دیگر از انواع پروفیل های ساختمانی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پروفیل آبرو در جمع‌آوری و انتقال آب باران یا برف سقف‌ها استفاده زیادی می‌شود. پروفیل آبرو به سبب اینکه مواجه زیادی با مایعات دارد و در معرض خوردگی بیشتری قرار دارد، از ورق‌های فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود.

پروفیل تسمه
تسمه یک پروفیل ساختمانی است که که عرض آن کمتر از 160 میلی‌متر می‌باشد. پروفیل تسمه در نقشه‌های ساختمانی با علامت اختصاری PL نشان داده می‌شود.

پروفیل نبشی L
نبشی یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل های ساختمانی است. این پروفیل معمولا در اکثر پروژه‌های عمرانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه بال و ضخامت در پروفیل نبشی بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

پروفیل ناودانی
پروفیل ناودانی در جنس‌های گوناگونی مانند آلومینیوم، استیل و فولاد ساخته می‌شود. این پروفیل با توجه به کاربرد، از ورق‌های گالوانیزه فولادی نیز ساخته می‌شود. پروفیل ناودانی بیشترین استفاده را در ساخت چارچوب‌های درب و پنجره دارد. همچنین گفتنی است که پروفیل ناودانی در دو شکل ساده و مشبک تولید می‌شود.

میلگرد
میلگرد جزو مقاطع فولادی بسیار مشهور است که در هر ساختمانی از آن استفاده می‌شود. میلگردها در دو شکل کلی آجدار و بدون آج ساخته می‌شوند و پایه ساخت بسیاری از محصولات فولادی مانند خاموت، سنجاقک و رکابی هستند.

قیمت میلگرد در قطرهای گوناگونی تولید می‌شود و هر قطر آن، در قسمت خاصی از ساختمان به کار می‌رود. میلگردها معمولا به همراه بتن در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مقاومت کششی این مصالح را افزایش دهند.

دنیای مقاطع فولادی را بدون وجود میلگرد نمی‌توان متصور شد؛ اهمیت این محصول در سازه‌های فولادی و صنایع مختلف به اندازه‌ای است که بدون وجود آن هیچ پروژه‌ای را به اتمام نمی‌توان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه‌های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند.

قوطی پروفیل
به آن دسته از پروفیل های ساختمانی یا صنعتی که به شکل مربع یا مستطیل هستند، پروفیل قوطی یا قوطی پروفیل می‌گویند. قوطی پروفیل در انواع متعددی مانند قوطی مبلی، قوطی گالوانیزه و قوطی ستونی تولید می‌شوند. هر کدام از این پروفیل‌ها در قسمت خاصی از ساختمان استفاده می‌شود. البته در مجموع، می‌توانیم بگوییم که بیشترین کاربرد قوطی پروفیل در مستحکم‌سازی ستون‌هاست.

پروفیل های ساختمانی چه کاربردهایی دارند؟
کاربرد پروفیل های ساختمانی بسیار گسترده و متنوع است؛ همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، هر پروفیل در قسمت خاصی از ساختمان به کار می‌رود. با همه این تفاسیر، می‌توانیم بگوییم که موارد زیر، مهم‌ترین کاربردهای انواع پروفیل ساختمانی هستند:

• مستحکم‌سازی قسمت‌های مختلف ساختمان و سازه‌های فولادی.

• ساخت انواع چارچوب‌ها برای درب و پنجره.

خرید ژئوممبران 

 

• ساخت، پوشش و مستحکم‌سازی سقف سوله‌ها یا سازه‌های دیگر.

• تولید چارچوب‌های بزرگ فولادی یا فلزی.

جمع بندی
پروفیل های ساختمانی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند و هر مدل از آن‌ها، کاربرد خاصی در ساختمان‌سازی دارد. نبشی، ناودانی، پروفیل زد و انواع تیرآهن جزو پروفیل‌های ساختمانی محسوب می‌شوند؛ هر کدام از این پروفیل‌ها کاربرد مشخصی دارند. مثلا پروفیل ناودانی برای ساخت چارچوب درب و پنجره و پروفیل نبشی برای مستحکم‌سازی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع سایت خبری دنیای اقتصاد



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی


ایران جزو کشورهایی می‌باشد که از نرخ رشد جمعیت بالایی برخوردار می‌باشد، دولت هم برای تأمین یکی از نیازهای افراد یعنی مسکن دست به کار شده و برای بهبود افراد خانه‌های بسیاری را در اکثر نقاط کشور ایجاد نموده اما به دلایل مختلفی برای برخی افراد امکان خرید مسکن وجود ندارد مهم‌ترین دلایل صاحب‌خانه نشدن افراد افزایش قیمت مسکن می‌باشد اما چه مواردی بر این افزایش قیمت تأثیر می‌گذارد؟ که ما در این بخش می‌خواهیم آن‌ها را برای شما معرفی کنیم در ادامه این نوشته با فولاد فیدار همراه باشید.

هزینه بخش اعظم ساخت و ساز

ورق ژئوممبران ایرانی

 


در ساختمان سازی بخش اعظمی از هزینه‌ها مربوط به خرید موارد فولادی و آهن می‌شود به همین منظور با نوسانات قیمت فولاد و آهن هزینه‌های مسکن هم بالا و پایین می‌شود قیمت آهن مورداستفاده در ساخت و ساز از جمله: میلگرد، تیرآهن، نبشی و... می‌تواند بر قیمت مسکن بسیار تأثیرگذار باشد.

افزایش قیمت‌های پروفیل و آهن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بازار مسکن مؤثر می‌باشد با بالا رفتن هزینه‌های فولاد به طبع هزینه‌های درب، پنجره، لوله و اتصالات هم افزایش پیدا خواهد کرد. در روش غیرمستقیم به این صورت می‌باشد که افزایش قیمت آهن باعث می‌شود تا این موضوع بر هزینه‌های مانند سیمان، آجر و... هم تأثیرگذار باشد که به طبع با افزایش قیمت مسکن رو به رو خواهیم شد.

یکی از مهم‌ترین موردی که در ساخت و ساز حائز اهمیت می‌باشد آهن است همیشه آهن حرف اول را در صنعت ساختمان سازی می‌زند. برای یک ساخت و ساز موفق، از انواع مختلفی آهن در بازار وجود دارد که می‌توان از آن استفاده نمود عبارت‌اند از:

• انواع میلگرد

• انواع ورق

• انواع تیرآهن

برای شروع ساخت و ساز شما باید با انواع آهن آشنا باشید تا با داشتن اطلاعات کافی به خرید آن بروید.

میلگرد (آرماتور فولادی): از میلگرد در بتن به منظور جبران نمودن مقاومت کششی استفاده می‌شود.

پروفیل قوطی: یکی از مهم‌ترین مقطع‌های فلزی پروفیل قوطی می‌باشد که از انواع مختلفی برخوردار است قوطی پروفیل آهنی، قوطی پروفیل استیلی، قوطی پروفیل آلومینیومی می‌باشد.

تیرآهن: در پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی از تیرآهن استفاده می‌کنند که یکی از عوامل تأثیرگذار بر پروژه‌ها با توجه به مقدار مصرفی است، تیرها وظیفه تحمل نیرو را بر عهده دارد و با استانداردهای مختلفی قابل‌عرضه می‌باشد که عبارت‌اند از:

• تیرآهنIPE استاندارد اروپا و ایران

• تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه

مصارف ورق ژئوممبران

 

• تیرآهن IPB بال پهن H

تیرآهن

عوامل تأثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی
حال ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که چه عواملی بر قیمت مقاطع فولادی مؤثر می‌باشند؟ با ما همراه باشید تا در این بخش آن‌ها را برای شما معرفی کنیم.

قیمت ارز: از آن جایی که بخش قابل توجهی از فولاد به‌صورت واردات تأمین می‌شود به همین منظور با نوسانات قیمت ارز به طبع بر قیمت فولاد هم تأثیرگذار می‌باشد.

قیمت نفت: یکی دیگر از مواردی که در قیمت فولاد مؤثر می‌باشد قیمت نفت است. یکی از عناصر حیاتی که برای تولید محصولات فولادی موردنیاز می‌باشد نفت است

عرضه و تقاضا: تجربه نشان داده که هر چقدر محصولات در بازار بیش‌تر باشد و تقاضا کمتر قیمت آن کاهش پیدا می‌کند و همین‌طور بالعکس. پس وقتی تقاضای مسکن افزایش پیدا کند قیمت آهن و سایر ابزارهای مصارفی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

یافتن بهترین قیمت آهن
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت وب سایت‌های بسیاری در دنیای اینترنت وجود دارد که می‌توانید برای استعلام قیمت آهن و محصولات فولادی مانند: نبشی، ناودانی، انواع ورق‌ها و لوله‌های فولادی از طریق آنها اقدام نمایید. یکی از وبسایت‌های معتبر در این زمینه وبسایت فولاد فیدار است.

بررسی مشکلات مسکن
این روزها در دنیای مسکن شاهد مشکلات بسیاری می‌باشیم که اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفته‌ی خود به وضعیت بد بازار اجاره اشاره نمود و بیان کرد که به دلیل بالا رفتن هزینه‌های اجاره در کشور وضعیت خوبی بر بازار اجاره حاکم فرما نمی‌باشد.

قیمت ژئوممبران

 

یکی از دلایل تلاطم کنونی بازار مسکن، عدم ساخت و ساز می‌باشد که این دلیل محکمی برای کاهش یافتن بازار خرید و فروش و رهن و اجاره می‌باشد. همان‌طور که مطلع هستید وجود تحریم‌ها، باعث شده تا این روزها نتوان قیمت مشخصی را برای بازار مسکن در نظر گرفت.

توجه کنید که اگر تصمیم بر خرید آهن و ابزارها برای ساخت و ساز دارید حتماً قبل از خرید اطلاعات خود را افزایش دهید و از قیمت‌های روز باخبر باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید. به این منظور میتوانید با شماره تماس 021- 66313156 با فولاد فیدار تماس بگیرید همچنین میتوانید به وبسایت این شرکت به نشانی fooladfidar مراجعه نمایید.

 

منبع سایت خبری دنیای اقتصاد



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

دنیای‌اقتصاد- راضیه احقاقی : بهای مقاطع طویل فولادی ظرف روزهای اخیر وارد مسیر افزایشی شده به‌گونه‌ای‌که قیمت هر کیلوگرم میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد تهران طی یک هفته گذشته رشدی حدود ۵۰۰ تومانی داشته است. این افزایش قیمت عمدتا متاثر از دو فاکتور رشد انتظارات تورمی و تقاضای برگرفته از روزهای پایانی سال است؛ اغلب تجار با هدف درامان ماندن از تورم سنتی سالانه خریدهای فروردین خود را در هفته‌های پایانی سال انجام می‌دهند. با وجود تحریک بازار مقاطع طویل فولادی اما همچنان قیمت این محصولات در بازار خرده فروشی منطبق با بهای تمام شده این محصولات براساس بهای شمش فولاد نیست اما این بازار که به تازگی درحال خروج از رکود است به راحتی امکان پذیرش رشد بها مطابق با بهای شمش فولاد را ندارد.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

 


سیگنال‌های محرک بازار مقاطع طویل فولادی
درحالی‌که ظرف هفته‌های گذشته، موجی از تعدیل انتظارات تورمی در کشور شکل گرفت که به افت نرخ ارز و در ادامه سایر کالاها انجامید؛ اما در روزهای اخیر روند حرکت انتظارات تورمی در کشور معکوس و مجدد وارد مسیر افزایش شد. این موضوع به سرعت بر نرخ ارز آزاد اثرگذار بود و درنتیجه تحرکی در بازار مقاطع طویل فولادی نیز شکل گرفت که به رشد بهای اغلب گریدهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد به میزان ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم منجر شد. این افزایش قیمت به وجود آمده، عاملی در جهت جلب توجه تجار به بازار راکد مقاطع طویل فولادی بود. بررسی روند عمومی این بازار طی سال‌های گذشته بیانگر آن است که عموما استقبال خریداران از بازار درگیر تورم به مراتب بیش از بازار راکد بوده و سیگنال‌هایی از آغاز موج تورم باعث سرریز شدن خریداران به بازار می‌شود.

افزایشی شدن تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی نیز ناشی از نزدیکی به هفته‌های پایانی سال می‌شود؛ هر سال در چنین روزهایی بخش قابل‌توجهی از تجار اقدام به خرید کالا کرده و نقدینگی خود را به کالا تبدیل می‌کنند که این موضوع به تحریک این بازار می‌انجامد. این خریدها با هدف مصرف نیست چرا که اغلب فعالیت‌های ساخت‌وساز پس از اتمام تعطیلات نوروز آغاز می‌شود؛ اما از آنجاکه عموما هر سال بعد از اتمام تعطیلات نوروز شاهد رشد قیمتی در اغلب کالاها هستیم، تجار ترجیح می‌دهند، کالای مورد نیاز را پیش از شروع سال خریداری کنند تا به این ترتیب نقدینگی خود را از این تورم مرسوم سالانه نجات دهند.

در کنار افزایش قیمت سنتی که در روزهای پایانی سال رخ می‌دهد؛ ظرف یک ماه اخیر بهای اغلب مصالح ساختمانی شامل سیمان، بتن، شن و... رشدی ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار افزایش متناسب با این رشد در قیمت مقاطع طویل فولادی را دور از انتظار ندانند. به همین علت، این بازار از این منظر نیز با موج جدیدی از تقاضا روبه‌رو شده که عمدتا ناشی از درامان ماندن از رشد احتمالی قیمت در هفته‌های آتی است.

خریداران از معاملات شمش استقبال می‌کنند؟

تولیدکننده ژئوممبران

 


امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه رینگ معاملاتی بورس کالا میزبان عرضه شمش فولادی با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است که این قیمت پایه نسبت به نرخ پایه عرضه در هفته قبل تغییر محسوسی نداشته است. بنابراین استقبال خریداران از این عرضه همانند معاملات این محصول در هفته قبل دور از انتظار نیست.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق ارکان بورس قیمت پایه شمش فولاد در معاملات امروز بازار فیزیکی بورس کالا به ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. با توجه به هزینه‌های حمل و تبدیل شمش به محصول نهایی و سود نوردکار، بهای تمام شده هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش به ۱۲ هزار تومان و بهای تمام شده هر کیلوگرم تیرآهن تولیدی با این شمش نیز به ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

ورق های ژئوممبران

 

بنابراین با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل این مقاطع و سود معقول تجار، هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش باید با قیمتی حدود ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به‌دست مصرف‌کننده برسد؛ البته آن‌گونه که از صحبت‌های فعالان بازار مقاطع طویل فولادی برمی‌آید، در شرایط کنونی این بازار به سادگی کشش پذیرش این قیمت‌ها را ندارد. هرچند که استمرار افزایشی بودن انتظارات تورمی در کشور می‌تواند شرایط را متفاوت کند. درواقع اگر روند افزایشی پیش آمده در نرخ ارز ادامه یابد، موج جدیدی از تقاضا به این بازار سرازیر می‌شود و خرید مقاطع در چنین حدود قیمتی که امروز دور از ذهن به‌نظر می‌رسد را عملی می‌کند.

 

منبع سایت خبری دنیای اقتصاد



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

با توجه به اینکه شهرستان بافت در استان کرمان در منطقه‌ای کمتر برخوردار واقع‌شده، اجرای این کارخانه که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی بافت به شمار می‌رود، زمینه اشتغال متخصصان بومی و پیشرفت منطقه بافت در استان کرمان را فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای ‌که ۹۵ درصد نیروی انسانی فولاد بافت از میان جوانان و متخصصان بومی همین منطقه انتخاب ‌شده‌اند.

زیر سازی جاده

 

این واحد فولادسازی، علاوه برجذب متخصصان دانشگاهی، اقدام به استفاده از تجربه افراد باسابقه در صنعت فولاد کرده تا بتواند از مشکلات تحریم با موفقیت عبور کند. حدود ۸۰ درصد تجهیزات این واحد بومی و ایرانی است. فاز دوم فولاد بافت نیز راه‌اندازی یک واحد احیای مستقیم دیگر با عنوان احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیت ۸۰۰هزار تن در سال و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر این شرکت در حال آماده‌سازی مراحل فاز دوم است. به گفته مدیران این شرکت، باهمت سهامداران این شرکت در اجرای فاز دوم، تمام کمبودها و نیازهای فاز اول جبران خواهد شد.

رکورد فولاد بافت در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۹
«یعقوب حاتمی» معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع احیای شرکت احیااستیل فولاد بافت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به بررسی جدیدترین وضعیت عملیات تولید این واحد فولادی پرداخت.

حاتمی با ارزیابی مثبت عملکرد این واحد فولادی عنوان کرد: شرکت احیااستیل فولاد بافت به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه «جهش تولید» در سال‌جاری پاسخ مثبت داده و به‌درستی در این مسیر گام برداشته است.

برای نمونه فولاد بافت در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری قادر شده رکورد تولید این واحد را نسبت به فناوری میدرکس در تولید آهن اسفنجی بشکند و به تولید ۴۴۱ هزار و ۵۰۰ تن دست یابد. بنابراین بدون شک تا پایان سال به ظرفیت تولید اسمی خود خواهد رسید و حتی با توجه به این شرایط تا پایان سال ۲۰درصد نیز بر ظرفیت اسمی مجموعه اضافه خواهد کرد.

حاتمی با توضیح این موضوع که شرکت برای پیشبرد اهداف خود با تمام توان پیش رفته است خاطرنشان کرد: شرکت احیااستیل فولاد بافت علاوه بر کمیت تولید، به کیفیت تولید نیز نگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌نحوی‌که بتواند به بهترین شکل رضایت‌مندی مشتریان را برآورده کند. بنابراین در این راستا تمام کارکنان فولاد بافت توانسته‌اند خط‌مشی شرکت را ‌پیش ببرند.

پیشرفت فاز دوم فولاد بافت
معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که میزان فاز دوم فولاد بافت به چه میزان بوده، گفت: شرکت فولاد بافت برای پیش بردن فاز دوم خود منتظر گشایش‌های ال‌سی نماند و با طرح این موضوع در مجمع، در خصوص افزایش سرمایه و تامین منابع مالی از طریق سرمایه‌داران، این امکان را فراهم کرد که طرح توسعه فولاد بافت و اجرای احیای مستقیم شماره ۲ آن، زودتر از موعد مقرر و به نحو تضمین‌شده‌ای شروع شود. بر این اساس با مصوبه مجمع و با سرمایه‌ای که سهامداران به میان آوردند، عملیات اجرایی فاز دوم سریع‌تر کلید خورد.

حاتمی با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده فاز دوم فولاد بافت خاطرنشان کرد: در حال حاضر بتن‌ریزی بخش اصلی کارخانه به پایان رسیده است. کار بتن‌ریزی زیر کوره نیز در حال انجام است و امیدواریم که با همت کل پرسنل و پیمانکار این مجموعه که قرارگاه خاتم‌الانبیا است، بتوانیم بر اساس برنامه پیش برویم تا ظرف مدت ۲۸ماه، واحد احیای مستقیم شماره۲ را راه‌اندازی کنیم.

ژئوممبران

 

وی در پاسخ به این پرسش که در عملیات اجرایی فاز دوم بر اساس برنامه پیش رفته‌اید، گفت: از زمان برگزاری مجمع و تامین مالی فاز توسعه از طریق سهامداران، این تامین مالی در ابتدای کار قدری با کندی مواجه بود، اما با گشایش انجام‌‌شده با اطمینان می‌توانیم بگوییم ظرف ۲۸ ماه به تولید خواهیم رسید.

حاتمی در ادامه همچنین به آغاز عملیات پروژه گندله‌سازی اشاره و عنوان کرد: از سویی موضوع عملیات اجرایی گندله‌سازی نیز از طریق تامین مالی خارجی و داخلی مطرح‌ شده که به ‌زودی تعیین تکلیف نهایی و عملیات اجرایی این کارخانه آغاز می‌شود.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت همچنین با اشاره به برنامه‌های این واحد در جهت راندمان تجهیزات مجموعه اظهار کرد:‌ ما در کارخانه احیای مستقیم شماره یک سیاست افزایش تولید بیش از ظرفیت اسمی را با حفظ ماندگاری دستگاه‌ها و تجهیزات با افزایش کیفیت را در پیش ‌گرفته‌ایم. ازاین‌ رو بنا داریم محصول باکیفیت بالاتر و با مقداری بیشتر از ظرفیت اسمی تولید کنیم. همچنین در این راستا شرکت نسبت به به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر اقدام‌های جدی در پیش ‌گرفته است.

میزان بهره‌وری احیااستیل فولاد بافت
معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت نیز در پاسخ به این پرسش که میزان بهره‌وری فولاد بافت با توجه به این تجهیزات در چه حدی بوده است، عنوان کرد: بحث کارآیی و اثربخشی در یک واحد اقتصادی، تابعی از کیفیت، نیروی انسانی و قابلیت‌های علمی، تکنیکی و فنی است. شرکت احیااستیل فولاد بافت از همان ابتدا تصمیم به جذب متخصصان آکادمیک و افراد با تجربه در حوزه فولاد کشور گرفته است. همچنین در راستای بهره‌وری بیشتر، فولاد بافت اقدام به دوره‌های آموزشی و کارگاهی در داخل و خارج از استان کرده است.

ورق ژئوممبران

 

حاتمی همچنین با اشاره به سطح تخصص نیروهای انسانی در مجموعه فولاد بافت خاطرنشان کرد: موضوع دیگر درباره موقعیت نیروها است که در این زمینه نیز بحث گردش مشاغل در نظر گرفته ‌شده است، به این معنی که هر فردی در موقعیت شغلی خودش باید بهترین باشد، ضمن اینکه در موقعیت‌های دیگر در کارخانه نیز گردش مشاغل انجام می‌شود، به این معنا که یک فرد به‌صورت عام باید تمام زوایای کارخانه از تعمیر و نگهداری تا فرآیند کارخانه را بشناسد و به‌طور خاص نیز در یک بخش متخصص باشد.

وی با اشاره به این موضوع که همواره اولویت نخست فولاد بافت قبل از تعمیرات، نگهداری است و بعد از آن تعمیر و تولید است، گفت: در جهت نگهداری بازرس‌های فنی مشغول به کار هستند و کنترل فنی را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه کمترین توقفی در برنامه‌ریزی فولاد بافت وجود ندارد، به‌روز کردن کل سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت در ادامه با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها سبب شد به سمت اتکای به توانایی‌های داخلی برویم، عنوان کرد: اگر به این باور برسید که نیروی انسانی می‌تواند در حد اعلا به رشد و کمال برسد، بدون شک می‌توان تحریم‌ها را نیز تحریم کرد و ما این موضوع را در فار نخست اول فولاد بافت به‌خوبی تمرین کردیم و برای فاز دوم شامل احیای مستقیم شماره ۱ و گندله‌سازی کاملا با فناوری ایرانی به‌پیش برویم.

تعمیرات تجهیزات خارجی را بلد شده‌ایم
حاتمی در پاسخ به این پرسش که آیا در خصوص تعمیرات تجهیزات که داخلی نیستند با مشکل خاصی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد:‌ در احیای شماره یک قطعات و تجهیزاتی به کشور وارد شده بود؛ اما خارجی‌ها برای راه‌اندازی آن بخش که نیازمند ابزار دقیق مجموعه، مهندسان کمپسورها و سیستم اتوماسیون بود حضور نیافتند. از آن زمان به بعد تعداد شرکت‌های داخلی که کار ساخت قطعات و تجهیزات را انجام بدهند در کشور افزایش‌ یافته است و با رشد این شرکت‌ها ما نیز حساس‌ترین دستگاه و تجهیزاتی را که به خارج متکی بودیم، از طریق داخل تهیه می‌کنیم؛ البته جا دارد که کیفیت محصولات داخلی بیش ‌از پیش افزایش یابد. در زمینه بهره‌برداری نیز نیروهای ما نیاز به آموزش پیدا کردند و زمانی که ما مجبور به بهره‌برداری شدیم این آموزش‌ها نیز صورت گرفت.

آموزش نیروی انسانی؛ اولویت فولاد بافت

تولیدکننده ورق ژئوممبران

 


معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت با تاکید بر آموزش نیروی انسانی گفت: برای جذب نیروی بهره‌برداری کارخانه احیااستیل فولاد بافت، در ابتدا یک آزمون کتبی و پس ‌از آن نیز یک مصاحبه تخصصی و یک مصاحبه روانشناختی انجام گرفت. در زمان جذب نیز یک مصاحبه دیگر صورت گرفت و بهترین افراد انتخاب شدند. این افراد در سمت‌های حساس به فولادسازی‌های بزرگ مانند فولاد خوزستان و... اعزام شدند و دوره‌های فشرده فنی و آموزشی را گذراندند. البته از آنجا که راه‌اندازی کارخانه باید توسط نیروی بومی انجام می‌گرفت، همین افراد درگیر راه‌اندازی کارخانه شدند؛ کاری که سابق بر این خارجی‌ها انجام می‌دادند.

حاتمی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدام‌ها فولاد بافت همچنین دوره‌های آموزش ساخت قطعات، تراشکاری، برشکاری و آموزش، پایش، نصب و راه‌اندازی کمپسورها و... را در قالب تیم‌های ویژه‌ای برگزار کرد که در این راستا از تجربه‌های شرکت‌های معتبر و با تجربه استفاده کرده است. در نهایت در گزینش نهایی ۴۰ نفر انتخاب شدند که این ۴۰ نفر باید به زبان انگلیسی مسلط می‌بودند تا نسبت به ترجمه متون و نقشه‌خوانی‌ها تسلط داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین یک شورای پژوهشی علمی و فنی از بهترین افراد شرکت تشکیل شد که این شورا دپارتمان‌هایی را تشکیل دادند. این دپارتمان‌ها متشکل از کمیته‌هایی هستند که آخرین دستاوردهای روز دنیا را رصد می‌کنند و از سویی تمام ایرادهای کارخانه را روی میز حل مساله برطرف می‌کنند. هم‌اکنون ۲۵۰ نفر نیروی نیمه تخصصی، تخصصی و ستادی در دو شرکت احیااستیل فولاد بافت و توسعه راهور فولاد بافت و همچنین افزون بر ۱۸۰نفر نیروهای پشتیبانی به‌صورت تمام ‌وقت به‌عنوان HSE و بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری و حفاظتی و در کل ۴۳۰ نفر در فاز اول مشغول به کار هستند.

حاتمی در ادامه تاکید کرد: پرسنل مجموعه‌ای از افراد جوان و نخبه در کنار افراد باتجربه هستند که مجموعه کارآمدی را تشکیل داده‌اند که آموزش این نیروی انسانی همواره مساله مهم فولاد بافت بوده است. بخش تحقیق و توسعه قوی در فولاد بافت مشغول به کار هستند و ترکیبی از افراد آکادمیک و افراد با تجربه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

 

منبع سایت خبری دنیای اقتصاد



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی


در چند ماه اخیر که شاهد قطع برق و گاز بودیم، به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و متعاقب آن کمبود سیمان، قیمت‌ها در بازار برخی شهرها تا چندین برابر افزایش یافت؛ افزایشی که صرفا دلال‌ها را تقویت کرد و مردم به شدت متضرر شدند؛ بنابراین در حالی که سال‌جاری تولیدکنندگان به هر دری برای دریافت مجوز افزایش قیمت‌ها زدند و موفق نشدند، ظرف دو ماه با قطع برق و گاز و البته اصرار دولت بر ۵/ ۲ برابر شدن مازوت (جدا از هزینه‌های حمل‌ونقل) به عنوان سوخت جایگزین گاز، عملا تولیدکننده را خلع سلاح و تولید را از انتفاع خارج کرد تا بازار سیمان بزرگ‌ترین آشفتگی تاریخ را تجربه کند. هر چند در ادامه دولت به بازگرداندن قیمت مازوت به سال‌های گذشته موافقت کرد، اما این کار و ابلاغ آن آن‌قدر دیر انجام شد تا گاز سیمانی‌ها وصل شود. این روزها صنعت سیمان تا حدود زیادی از تعطیلی غیر قابل اجتناب کارخانه‌ها به خاطر قطع گاز و برق رهایی یافته و تولید را از سر گرفته است، اما با این وجود با توجه به کمبودی که در بازار ایجاد شده شاید چندین ماه باید سپری شود تا شیب قیمت‌ها ملایم شود.

جلوگیری از تبخیر آب

 

تولیدکنندگان سهمی ‌در گرانی ندارند
حمید فرمانی باروق، مدیر عامل سیمان «آبیک» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در روزهای اخیر مشکل قطع برق و گاز رفع شده، اما با توجه به کمبود سیمان مشکل انباشت تقاضا در بازار به وجود آمده است از طرفی با توجه به ارزان‌فروشی بی‌رویه، امروز سیمان جای بسیاری از مصالح ساختمانی مانند قیر، گچ و آجر را گرفته و به همین دلیل میزان مصرف آن افزایش یافته است. بنابراین معتقد هستم در مراحل اولیه سه ماه طول می‌کشد تا میزان عرضه با تقاضا هماهنگ شود. نکته مهم دیگر اینکه حتی اگر این التهاب ناشی از کمبود بازار به پایان برسد، با توجه به قیمت حمل که به صورت توافقی و متفاوت از بارنامه‌ها صورت می‌گیرد، به نظر نمی‌رسد قیمت سیمان در بازار مجددا به گذشته برگردد. البته در این افزایش قیمت کارخانه‌ها هیچ گونه سهمی ‌ندارند و کماکان با همان نرخ‌های مصوب عرضه خواهند داشت اما شرایط بازار این تغییر قیمت‌ها را رقم می‌زند.

سامانه‌ای برای حذف واسطه‌ها
وی در ادامه با بیان اینکه می‌توان با اقداماتی باعث حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت سیمان شد، می‌افزاید: چنانچه شرکت‌ها به اصلاح روش‌های فروش رو بیاورند، اقدام موثری در کاهش واسطه‌ها خواهد داشت. درحال حاضر ۱۷ شرکت زیر مجموعه سیمان تامین از طریق سامانه «سیمان یاب» که حدود ۲۰ روز پیش راه‌اندازی شده، اقدام به فروش سیمان می‌کنند. بنابراین چنانچه کسی پروانه ساخت داشته باشد، می‌تواند از این طریق سیمان مورد نیازش را خریداری کند. این در حالی است که تا قبل از راه‌اندازی این سامانه طرف حساب سیمان آبیک حداکثر ۲۰ نفر بود که مالکان پروژه‌های ساختمانی باید از آنها خرید می‌کردند، اما با راه‌اندازی این سامانه ظرف ۲۰ روز تعداد مشتریان سیمان آبیک به ۸۴۲ نفر رسیده است. بنابراین این انحصار و رانت که نصیب تعداد محدودی می‌شد، شکسته شده و مصالح‌فروشان، تولیدکنندگان بتن و سازندگان به صورت مستقیم و با حذف واسطه‌ها سیمان مورد نیازشان را خریداری می‌کنند. ضمن اینکه چنانچه دولت در قیمت‌گذاری برای سیمانی‌ها جذابیت به وجود بیاورد، با تقویت بنیه مالی سیمانی‌ها قادر خواهند بود ظرفیت ۲۰ میلیون تن بلا استفاده این صنعت را فعال کنند و همین اتفاق باعث به تعادل رسیدن بازار می‌شود.

لیچینگ

 

جهش قیمت سیمان منتفی است
وی با اشاره به اینکه قطعا در صورت آزادسازی قیمت سیمان، جهش قیمتی در بازار ایجاد نخواهد شد، ادامه می‌دهد: زمانی که عرضه بیش از تقاضا باشد، جهش قیمت‌ها در تمامی‌ کالاها منتفی است. در صورت آزادسازی قیمت‌ها ممکن است ابتدای کار جو روانی در بازار ایجاد شود، اما در ادامه با افزایش تولید، این جو روانی از بین می‌رود. همان‌طور که با پمپاژ سیمان به بازار التهاب چند ماهه سیمان ناشی از قطع برق و گاز از بین می‌رود. نهایتا با آزادسازی، هر کیسه ۲۵ هزار تومان می‌رسد که در افزایش هزینه‌های ساخت و ساز تاثیری ندارد و از طرفی با تقویت بخش تولید، ظرفیت‌های بلا استفاده فعال خواهد شد.

چرا حمل ریلی هزینه‌بر است؟!
مدیرعامل سیمان آبیک در مورد مشکلات حمل‌ونقل سیمان می‌گوید: واقعیت این است که هزینه‌های بخش حمل و نقل مانند استهلاک و قیمت لاستیک باعث شده این بخش چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشته باشد و این مساله را نباید با زیاده خواهی بخش حمل‌ونقل اشتباه کرد، اما قطعا نوسازی ناوگان و حمایت از بخش حمل و نقل مانند تامین لاستیک می‌تواند راهگشا باشد. ضمن اینکه گسترش حمل و نقل ریلی می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. متاسفانه بر خلاف تمام دنیا حمل ریلی در کشور ما از جاده‌ای هزینه‌ بیشتری‌ دارد و همچنین شرکت‌های سیمانی برای حمل سیمان مجبور هستند تا مسافتی را با کامیون حمل کنند و مجدد برای حمل و نقل ریلی بارگیری کنند که این اتفاق بسیار هزینه‌بر است.

فرمانی باروق با اشاره به اینکه وقتی محصولی با قیمت هر کیلو ۲۳۷ تومان به فروش می‌رسد، هر گونه اقدام اساسی در این صنعت به بن‌بست می‌رسد، تصریح می‌کند: صادرات برای تولیدکنندگان صنعت سیمان برای سودآوری نیست. صرفا با این ارز می‌توانند قطعات یدکی وارداتی را تامین کنند چون قیمت‌های صادراتی با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل تقریبا با قیمت‌های داخلی برابری می‌کند.

تایید نظرات سیمانی‌ها؛ فقط در جلسات

geogrid


وی در مورد جلسه انجمن سیمان با وزارت صمت می‌گوید: در جلسات خصوصی تمامی ‌مسوولان حق را به صنعت سیمان می‌دهند، اما این صرف دادن حق بدون اقدام عملی کفایت نمی‌کند. معاون بازرگانی وزیر صمت ابتدای بهمن امسال مشکلات صنعت سیمان را برای وزیر تشریح و عنوان کرده که هزینه‌های صنعت سیمان از ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصد رشد یافته است، اما اقدامی ‌صورت نمی‌گیرد و هر بار به بهانه‌های مختلف این کار به آینده نامعلوم موکول می‌شود. در حالی که اگر ظرف دو سال آینده تغییرات عمده در قیمت‌ها اتفاق نیفتد، باید منتظر تعطیلی برخی از کارخانه‌ها باشیم. نمونه این مشکلات را در بحث قیمت پاکت سیمان دیدیم که چند ماه طول کشید تا قیمت پاکتی که اصلا ربطی به صنعت سیمان ندارد، در قیمت نهایی اعمال شود یا در ماجرای قیمت مازوت زمانی مصوبه اصلاح قیمت را ابلاغ کردند که گاز کارخانه‌ها وصل شده بود. جالب اینکه برخی حتی عنوان می‌کنند که از ابتدا هم قیمت‌گذاری بر عهده دولت نبوده، اما واقعیت چیز دیگری است چون به محض تغییر در قیمت‌ها، سازمان حمایت و تعزیرات به شدت با واحد‌های تولیدی برخورد می‌کند.

سیمان، دو درصد قیمت فولاد
وی می‌افزاید: یک خط ۵ میلیون تنی فولاد حدود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه دارد و خط ۵ میلیون تنی سیمان آبیک حدود ۹۰۰ میلیون دلار قیمت‌گذاری می‌شود. در حالی که سودآوری خط ۵ میلیون تنی فولاد از سود تمام صنعت سیمان بیشتر است. در دهه ۸۰ سیمان جایگاه خاص خودش را داشت و حداکثر قیمت هر تن سیمان نسبت به هر تن فولاد، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بود، اما اکنون این نسبت به ۲درصد رسیده است. آنقدر سیمان ارزان شده که مالکان پروژه‌های ساختمانی اغلب از اسکلت بتنی استفاده می‌کنند و مصارف فولاد تغییر کرده است. جالب است بدانید برای تولید هر تن کلینکر ۲۲ دلار انرژی مصرف می‌شود، اما به دلیل ارزانی بی‌رویه اگر همین امروز منع قانونی نباشد، برای پیمانکاران به صرفه است که از آن به عنوان نخاله برای پر کردن چاله‌ها استفاده کنند.

 



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - اسمامحمودی: سد نساء تنها سد شرق استان کرمان است و یکی از مهمترین اهداف ساخت این سد آب رسانی به شهرهای بم، نرماشیر، بروات، ریگان و فهرج می‌باشد که از کمترین سرانه بارندگی در استان برخوردارند و تقریباً هیچ منبع آب جاری ندارند، هم اکنون آب شرب این شهرها از قنات‌ها و چاه‌هایی تأمین که در حاشیه کویر وجود دارد که البته به گفته ساکنان شرق کرمان اکثراً از کیفیت لازم نیز برخوردار نیست و بارها در طول هفته با قطعی آب مواجه هستند.

لایه استخر

 

با وجود اینکه سد نساء که بر روی رودخانه‌ای با همین نام ساخته شده و بزرگترین سد سنگ ریزه ای با رویه بتنی محسوب می‌شود طی سال‌های اخیر در پی بارندگی‌های مطلوب کاملاً آبگیری می‌شود اما مشکل تأمین آب شرق کرمان را رفع نکرده است.

 

حالا یک ذخیره آب ۱۶۸ میلیون مترمکعبی آب در ۸۰ کیلومتری شهر بم قرار گرفته اما مردم حداقل در زمینه آب شرب از آن محروم هستند.

یک ذخیره آب ۱۶۸ میلیون مترمکعبی آب در ۸۰ کیلومتری شهر بم قرار گرفته اما مردم حداقل در زمینه آب شرب از آن محروم هستند

در زمان ساخت این سد مقرر شده بود حداقل ۶ میلیون مترمکعب از آب سد در بخش صنعت، ۴۲ میلیون در بخش کشاورزی، ۲۲ میلیون زیست محیطی و ۳۹ میلیون در بخش شرب استفاده شود و مابقی برای تغذیه آب‌های زیرزمینی مورد بهره برداری قرار گیرد.

سال ۸۹ بود که پس از ۱۴ سال از کلنگ زنی، این سازه آبی افتتاح شد و مردم شهرستان‌های شرقی استان انتظار داشتند تحولی در بخش تأمین آب در زندگی شأن مشاهده کنند، دقیقاً از همان زمان هم طرح انتقال آب شرب به شهرهای پایین دست در دستور کار قرار گرفت اما حالا پس از گذشت ۱۰ سال هنوز مردم شهرهای شرقی کرمان طعم آب سد نساء را نچشیده‌اند و این پروژه به کندی پیش می‌رود.

یکی از شهروندان بم در گفتگو با مهر می‌گوید: سال ۹۰ این پروژه کلنگ زنی شد و قرار بود ظرف چند سال، تصفیه خانه آب در مجاور شهر احداث و آب به بم برسد اما نه تنها این اتفاق روی نداده بلکه کیفیت آب موجود هم که به مردم می‌رسید کاهش یافته و بسیاری از مردم با مشکلات مختلفی از جمله عوارض کلیوی مواجه شده‌اند.

علی باغ چمکی می‌گوید: بسیاری از روستاهای شرق کرمان حتی در شهرستان بم که یکی از بزرگترین شهرستان‌های کرمان است با تانکر آبرسانی می‌شود و در حالی که سد نساء فقط چند کیلومتر با بم فاصله دارد و میلیون‌ها مترمکعب آب در آن ذخیره شده اما ما باید در برخی از محلات شهر با قطعی آب مواجه باشیم.

آبرسانی سیار به روستاهای اطراف سد

عایق استخر

 

وضعیت آبرسانی اما در شهرهای دورتر از سد همچون بروات و ریگان بسیار بحرانی‌تر است و مردم با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

محمد عباسی از جمله روستاییان ریگانی است که در محمد آباد زندگی می‌کند و می‌گوید: هر هفته یک بار تانکر آب برای تأمین آب شرب به روستای ما می‌آید و هر بار باید مدت‌ها در صف معطل بمانیم تا بتوانیم چند ظرف آب برای تأمین آب شرب ذخیره کنیم در برخی موارد هم با موتور از روستاهای مجاور آب می‌آوریم.

وی می‌گوید: راهی نداریم جز اینکه در برخی موارد از قنات‌های اطراف آب را تأمین کنیم این در حالیست که قرار بود آب سد نساء به شرق کرمان برسد.

 

زهرا سلیمان فر از دیگر شهروندان شرق کرمان است که در بم زندگی می‌کند و از کیفیت آب شکایت دارد و می‌گوید: هر بار مسئولان وعده می‌دهند و بعد از تمام شدن تابستان همه چیز فراموش می‌شود تا سال بعد و مردم می‌مانند و مشکلات فراوانی که در زمینه تأمین آب دارند.

هر بار مسئولان وعده می‌دهند و بعد از تمام شدن تابستان همه چیز فراموش می‌شود تا سال بعد و مردم می‌مانند و مشکلات فراوانی که در زمینه تأمین آب دارند

وی با اشاره به قطعی آب در برخی از روستاهای حاشیه بم که فقط چند کیلومتر تا سد فاصله دارند، افزود: می‌گویند طرح ملی است و باید در قالب پروژه‌ها و اعتبارات ملی رفع مشکل شود اما مساله اصلی این است که مردمی که آب خوردن ندارند نمی‌توانند این موانع ناشی از کاغذ بازی‌های مسئولان را درک کنند.

هم اکنون ۶۳ درصد از طرح لوله گذاری مسیر انتقال آب شرب به شهر بم انجام شده و هنوز خبری از خط انتقال به سایر شهرهای شرق استان نیست این در حالی ست که بهره مندی از آب سد نساء به زیر ساخت‌های متعدد دیگری نیز نیاز دارد.

کمبود ۲۳۰ لیتر آب در ثانیه

گفته می‌شود تنها در شهر بم در اوج مصرف ۲۳۰ لیتر آب در ثانیه کمبود آب وجود دارد و این در حالیست که به دلیل کمبود آب در روستاها بسیاری از روستاییان نیز در حال مهاجرت به شهرهای بزرگ شرق استان از جمله بم هستند.

در آخرین وعده‌ای که به مردم شرق کرمان داده شده عنوان شده که در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت ۱۰ کیلومتر از باقیمانده مسیر تا شهر بم لوله گذاری می‌شود و آب تصفیه نشده به این شهر می‌رسد اما این اول کار است چون احداث تصفیه خانه آب و ایجاد تأسیسات برای انتقال آب به بروات، فهرج، نرماشیر و ریگان هنوز انجام نشده است!

استخر کشاورزی

 

 

طرحی که قرار بود تا سال ۹۸ به انتها برسد حالا در پایان دولت دوازدهم به عنوان یکی از طرح‌های نیمه کاره به دولت سیزدهم به ارث خواهد رسید و مشخص نیست سرانجامش چه خواهد شد.

طرحی که قرار بود تا سال ۹۸ به انتها برسد حالا در پایان دولت دوازدهم به عنوان یکی از طرح‌های نیمه کاره به دولت سیزدهم به ارث خواهد رسید

فرماندار بم در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد از مجموع طرح انجام شده و در صورت تأمین اعتبار این طرح ملی می‌توانیم امیدوارم باشیم در آینده نزدیک شاهد رسیدن آب سد نساء به بم خواهیم بود.

شهسواری افزود: شرط ادامه و پیشرفت طرح انتقال آب تأمین اعتبار است که این امر به مساعدت مسئولان در سطح ملی نیاز دارد.

وی گفت: هم اکنون با کمبود آب شرب در شهر بم مواجه هستیم و همین امر موجب افت فشار در برخی از ساعت‌های پیک مصرف شده است.

عایق بندی استخر

 

وی ادامه داد: تا کنون برای اجرای این طرح ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که این طرح به اتمام برسد و رایزنی‌ها برای تخصیص این بودجه در حال انجام است.

در حالی مسئولان همچنان ابراز امیدواری می‌کنند که آب به شهر بم برسد به نظر می‌رسد پیگیری‌های نماینده مجلس در شرق استان و استانداری کرمان می‌تواند راهگشای حل مشکل تأمین آب در شرق استان کرمان در آینده نزدیک باشد.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص اهمیت سد شرفشاه که هفته گذشته با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید گفت: این سد در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب بر روی رودخانه «کنگیر» قرار دارد و می‌تواند در تأمین آب زراعی مورد نیاز منطقه به میزان ۴۷۰۰ هکتار و آب مورد نیاز صنایع منطقه به میزان ۱۲.۵ میلیون مترمکعب نقش بسزایی داشته باشد.

پوشش استخر کشاورزی

 

محمد افزود: تأمین نیازهای زیست‌محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب و فراهم نمودن امکانات تفریحی و گردشگردی با توجه به شرایط مناسب و منحصر به فرد منطقه از دیگر دستاوردهای این سد برای منطقه است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به موقعیت راهبردی سد شرفشاه در مناطق مرزی استان کرمانشاه اظهار داشت: احداث این سد و شبکه پایاب آن، ضمن ایجاد توسعه پایدار و افزایش اشتغال متمرکز جمعیتی، از نظر تأمین امنیت و حفظ و تقویت مرزداری نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

استخر ژئوممبران

وی ضمن تشکر از همکاری و تعامل نزدیک وزارت نیرو به عنوان کارفرمای پروژه گفت: تاکنون در بحث CIVIL پروژه، رقمی بالغ بر ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده که برای اتمام عملیات تکمیلی پروژه نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز در خصوص مشخصات این پروژه افزود: سد شرفشاه سومار از نوع سد خاکی- سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی است و ارتفاع بدنه آن از پی ۸۴ متر، طول تاج آن ۸۲۵ متر و سیستم انحراف سد نیز شامل ۲ رشته تونل به طول ۷۳۰ متر می‌باشد احداث شده است.

مهندس رستمی گفت: در طی مدت اجرای این پروژه، ۴.۷ میلیون مترمکعب عملیات خاکریزی، ۲.۹ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌برداری و۱۸۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی و حدود ۵۰۰۰ تن آرماتوربندی به همراه ۱۰۶ هزار متر طول عملیات حفاری و تزریق در شرایط سخت محیطی و مناطق محروم انجام و عملیاتی شده است.

ورق استخر

 

وی اظهار داشت: آمار نیروی انسانی شاغل در پیک کار این پروژه ۶۰۰ نفر و تعداد ماشین‌آلات مشغول در آن ۲۵۰ دستگاه بوده است که در بهمن ماه سال ۹۶ آبگیری اولیه (انسداد دریچه‌ها) آن انجام شد و سپس با بالا آمدن تراز آب مخزن در اردیبهشت ماه سال ۹۸، با حضور ریاست محترم جمهور مراسم آبگیری نهایی آن صورت گرفت.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محسن حسینی اظهار کرد: در ردیف بهسازی آب بندها و سردهنه های کشاورزی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، مبلغ ۱۴۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده که سهم وزارت نیرو ۷۰ میلیارد تومان است.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

 

مهندس حسینی افزود: با پیگیری شرکت آب منطقه ای گلستان و موافقت شرکت مدیریت منابع آب ایران و وزارت نیرو، مبلغ ۲۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان برای شرکت آب منطقه ای گلستان در نظر گرفته و طی نامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی تلفیقی وزارت نیرو، برای ابلاع و تخصیص به رییس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: این مرمت و بهسازی ها در ۲۴ سد کوچک مخزنی، سد انحرافی، کانال انتقال آب و ایستگاه پمپاژ تحت تولیت شرکت آب منطقه ای استان انجام می شود.

وی ادامه داد: این پروژه ها که در صورت تامین اعتبار و تخصیص آنها در سال ۱۳۹۹ اجرایی خواهند شد، عبارتند از: سد کوچک مخزنی نوده ملک، سد کوچک مخزنی و ایستگاه پمپاژ شاهکوه سفلی، سد کوچک مخزنی و کانال انتقال آب شموشک و کانال انتقال آب سید میران در شهرستان گرگان، سد کوچک مخزنی پیرواش در شهرستان آق قلا، سد انحرافی و کانال انتقال آب بن کوه در شهرستان علی آبادکتول، سد کوچک مخزنی و کانال بتنی و ایستگاه پمپاژ خان ببین، سد کوچک مخزنی لاله باغ، سد کوچک مخزنی کلوکن و سد انحرافی قورچای در شهرستان رامیان، سد کوچک مخزنی و سد انحرافی نوده خاندوز، سد کوچک مخزنی و ایستگاه پمپاژ وامنان در شهرستان آزادشهر، سد انحرافی قره تکن، سد کوچک مخزنی بی بی شیروان، سد انحرافی ایمر، ایستگاه پمپاژ سد کوچک مخزنی محمد ایمر، ایستگاه پمپاژ سد کوچک مخزنی بلوچ آباد و ایستگاه پمپاژ سد کوچک مخزنی هوتن در شهرستان گنبدکاووس، سد انحرافی بازگیر و سد کوچک مخزنی قره چشمه در شهرستان مینودشت و سد انحرافی بلال و باینال در شهرستان کلاله که در این طرح بهسازی و مرمت می شوند.

ورق ژئوممبران ایرانی

 

وی هدف از اجرای این طرح را مهار و مدیریت رواناب‌ها توسط سدهای انحرافی، کاهش هدر رفت آب در کانال ها و افزایش ظرفیت و حجم ذخیره‌سازی آب توسط سدهای کوچک مخزنی برای تقویت منابع آب زیرزمینی، ایجاد امکان بهره‌برداری چندمنظوره اشتغال زا و درآمدزا از سدهای کوچک مخزنی اعم از ذخیره و تأمین آب، پرورش آبزیان، پرورش پرندگان آبزی، گردشگری و … با اولویت تامین آب کشاورزی عنوان کرد.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

حامد روحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین روند بازسازی مناطق سیل زده لرستان، اظهار داشت: طی ماههای اخیر به علت شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی به استان‌ها ابلاغ شد و قطعاً این امر در روند بازسازی مناطق سیل زده بی تأثیر نبوده است.

جهش در فعالیت ستادهای بازسازی مناطق سیل‌زده

ورق پلاستیکی ژئوممبران

 

وی با تاکید بر اینکه بازسازی یک فعالیت فرا سازمانی است و مجموعه سازمان‌ها باید کار کنند تا این امر عملیاتی شود، بیان داشت: قطعاً فعالیت‌های حوزه بازسازی در این ایام تحت تأثیر قرار گرفته است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با بیان اینکه با این وجود همکاران ما پا به پای کادر سلامت و درمان در ستادهای بازسازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال بودند و هیچ ستاد معینی در استان تعطیل نشد، افزود: همه ستادهای معین با ظرفیت کامل مستقر بودند و تمام تلاش خود را کردند تا جایی که ظرفیت‌ها اجازه می‌داد حداکثر پیشرفت را در این حوزه داشته باشیم.

 

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید» و تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق این شعار، عنوان کرد: در این راستا در روند فعالیت ستادهای بازسازی در استان جهشی را خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم با این اقدام عقب ماندگی احتمالی که به علت شیوع بیماری کرونا رخ داده را جبران کنیم.

پایان خرداد ماه پایان بازسازی مناطق سیل‌زده

وی، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که پایان خرداد ماه، پایان بازسازی مناطق سیل زده را اعلام کنیم، تمام برنامه‌های جبرانی خود را در دستور کار قرار داده‌ایم تا این اتفاق رخ دهد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با تاکید بر اینکه فعالیت در این حوزه، یک فعالیت فرا سازمانی است و امیدواریم با کمک شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، پیمانکاران، کارگران و… پایان خرداد ماه و نهایتاً با ۱۵ روز تأخیر کار بازسازی مناطق سیل زده را به اتمام برسانیم.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی مجموعه واحدهای شهری و روستایی احداثی در استان ۸۴ درصد است، تصریح کرد: همچنین میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای تعمیراتی در سطح استان ۱۰۰ درصد است، کار واحدهای تعمیراتی به اتمام رسیده و ۱۰۰ درصدی تعهدات مالی ما شامل تسهیلات و بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است.

احداث بیش از ۷ هزار واحد

وی با اشاره به اینکه بیش از هفت هزار و ۷۳۳ واحد تا کنون در استان به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر عملیات اجرای سقف در بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد را داریم و بعد از آن عملیات گچ و خاک و…، امیدواریم که تفاوت بین ۱۰ هزار و ۸۶۶ و هفت هزار و ۷۳۳ واحد، تا هفته‌های آینده تبدیل به واحدهای بهره برداری شده و به رشد بالای ۹۰ درصد در واحدهای احداثی برسیم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، بیان داشت: تا امروز سه هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۹۹۳ میلیارد تومان نیز تا امروز تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

ساخت استخر کشاورزی 

 

روحانی با تاکید بر اینکه این میزان کمک بلاعوض و تسهیلات در کنار همه فعالیت‌های ما بوده که به صورت رایگان به مردم ارائه کرده‌ایم، عنوان کرد: کل خدمات مهندسی، تهیه نقشه، نظارت، صدور پروانه واحدهای شهری و روستایی، سیمان و… به صورت رایگان به مردم ارائه شده است.

جذب کمک خیرین برای احداث واحدها

وی با اشاره به توزیع ۸۱ هزار تن سیمان در بین مردم سیل زده برای احداث واحدها از سوی بنیاد مستضعفان، بیان داشت: در کنار همه فعالیت‌هایی که ما موظف به انجام آنها بودیم، ستادهای معین برای کمک به احداث واحدها، کمک خیرین سایر استان‌ها را جذب کرده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، عنوان کرد: در این رابطه ستاد بازسازی استان اردبیل مستقر در شهر معمولان، به بیش از ۱۳۴ واحد آجر سفال رایگان، ۱۲۸ واحد درب و پنجره رایگان و… اهدا کرده است.

 

روحانی، گفت: همچنین ستاد بازسازی استان اصفهان مستقر در پلدختر، ۳۵۰ متر مکعب بتن مگر رایگان، سه هزار متر مکعب ایزوگام رایگان و هفت هزار متر مربع کاشی و سرامیک رایگان در اختیار مردم پلدختر قرار داده و امیدواریم اینها کمک بسزایی در بهره برداری بیشتر واحدها کند.

همچنان در کنار مردم هستیم

وی، تاکید کرد: ما همچنان در کنار مردم هستیم، هیچ اتفاقی ما را از کنار مردم جدا نخواهد کرد، تا پایان بازسازی دوش به دوش مردم خواهیم ایستاد و امیدواریم جشن شیرین بازسازی را به زودی برگزار کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، افزود: بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، استان لرستان در بحث بازسازی مناطق سیل زده، جز استان‌های برتر معرفی شد و ما رکورد بسیار خوبی را در بحث بازسازی استان طی سال‌های اخیر به جای گذاشتیم.

قیمت ورق پلاستیکی

 

روحانی در بخش دیگری سخنان خود با بیان اینکه یکی از اقدامات جانبی که در کنار فعالیت‌های ما صورت گرفت، بحث خدمات غیر مسکونی بود که به سیل زده‌های لرستان ارائه شد، بیان داشت: احداث دیوار ساحل شهر پلدختر، معمولان، روستای «چم مهر»، «بابازید» و… یکی از این اقدامات بود.

رعایت مسائل فنی در احداث واحدها

وی با بیان اینکه در حین اجرای این دیواره ساحلی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، سیل مجدد رخ داد که این دیواره حائل و ساحلی از نظر فنی در برابر این سیلاب مقاومت کرد، اگر این دیوار نبود به طور حتم مشکلات فراوانی ایجاد می‌شد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، گفت: احداث این دیواره حائل تلاش بسیار فوق العاده ای بود که از سوی همکاران ما در حوزه عمران روستایی و بنیاد مسکن صورت گرفت و این امر منجر به خوشحالی و تقدیر مردم از فعالیت‌های صورت گرفته شد.

روحانی همچنین با اشاره به انجام فعالیت‌های عمران روستایی، بیان داشت: ما در روستاها بحث عمران و بهسازی را در حال انجام داریم که در پایان بازسازی مناطق سیل زده، این اقدامات نیز به بهره برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه در بحث بازسازی به‌هیچ‌وجه از مباحث فنی عدول نخواهیم کرد، بسیار سرسختانه مباحث فنی را پیگیری کردیم، افزود: نتیجه این سخت‌گیری‌ها در بحران‌ها مشخص می‌شود و افتخار می‌کنیم که در این رابطه در کنار مردم بودیم و شادی آن‌ها را دیدیم.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اتابک جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این سد در قالب پویش الف – ب ایران به صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس جمهوری و وزیر نیرو فردا پنجشنبه به بهره برداری می‌رسد افزود: عملیات اجرایی احداث این سد از سال ۸۲ و با هدف تأمین سالانه ۲۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب آب کشاورزی اراضی دشت نقده و اشنویه و احداث شبکه آبیاری و زهکشی در ۱۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و نیز کنترل سیلاب‌ها آغاز شده است.

قیمت عایق استخر خاکی

 

وی ادامه داد: این طرح بر روی رودخانه کانی‌رش از سرشاخه‌های کوچک رودخانه گدار احداث شده است و از طریق کانال سد جلدیان بخشی از آب مازاد سد سیلوه پیرانشهر را به رودخانه گدار و از آن طریق به دریاچه ارومیه خواهد رساند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اضافه کرد: پیش از بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه مطالعات انجام شده برای احداث سد چپرآباد بر اساس ظرفیت ۱۲۷ میلیون متر مکعبی و آب رسانی به ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انجام شده بود که بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با تجدید مطالعات صورت گرفته گنجایش این سد به ۳۸ میلیون مترمکعب تقلیل پیدا کرد.

جعفری افزود: هم اکنون سد چپرآباد امکان تأمین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲.۳ میلیون مترمکعب خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان ۱۱۰۰ هکتار را نیز تأمین خواهد کرد.

قیمت عایق استخر

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سد چپرآباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول تاج آن ۴۸۸ و عرض تاج ۱۰ متر است و با اعتباری بالغ بر ۳۲۴ میلیارد تومان اجرا شده و در عملیات ساخت سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ برداری صورت گرفته همچنین بیش از یک هزار تن آرماتور بندی، ۲۳ هزار مترمکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه برای احداث سد چپرآباد و خرید بخشی از اراضی مخزن آن تاکنون بیش از هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات اجرایی سد چپرآباد اشنویه پیش بینی شده است آب پایدار و مورد نیاز چهار شهر استان از طریق این سد تأمین شود.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ایران متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی منتخب شهر تهران در زمستان ١٣٩٨ را اعلام کرد.

در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب، متوسط قیمت ماهانه «اجاره کانکس» به ١١٠٠٩١٦٧ ریال رسید که با ۲۵ درصد کاهش، نسبت به فصل قبل بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

تغییرات نسبت به فصل قبل (زمستان نسبت به پاییز ۹۸)

عایق استخر خاکی

 

در فصل زمستان سال ١٣٩٨ متوسط قیمت یک کیلوگرم «صفحه ستون» به ٩٧٧٠٠ ریال رسید که با ۵۳ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین افزایش را در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب داشته است.

در همین فصل، متوسط قیمت یک کیلوگرم «ورق گالوانیزه (کانال کولر) » به ١٤٣٤٢١ ریال بوده است که با ٥٢.٣ درصد افزایش رتبه بعدی بیشترین افزایش را داشته است.

متوسط قیمت یک کیلوگرم «پروفیل درب و پنجره» نیز به ٩٤٨٠٠ ریال رسید که با ٤٢.٨ درصد افزایش نسبت به فصل قبل رتبه سوم افزایش در متوسط قیمت را داشته است.

در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب، متوسط قیمت ماهانه «اجاره کانکس» به ١١٠٠٩١٦٧ ریال رسید که با ۲۵ درصد کاهش، نسبت به فصل قبل بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

در همین فصل متوسط قیمت یک متر مکعب عیار ٣٠٠ «بتن آماده» ١٩٤٤٧٢٢ ریال بوده است که با ١.٧ درصد کاهش در رتبه بعدی بیشترین کاهش متوسط قیمت قرار گرفته است.

متوسط قیمت هر عدد «سرپیچ معمولی» نیز برابر ٢٨١٥٠ ریال بوده است که با ۰.۹ درصد کاهش، رتبه سوم بیشترین درصد کاهش را داشته است.

تغییرات نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۹۸ نسبت به زمستان ۹۷)

قیمت عایق استخر

 

در فصل زمستان سال ١٣٩٨ متوسط قیمت یک کیلوگرم صفحه ستون به ٩٧٧٠٠ ریال رسید که با ۷۲.۱ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل بیشترین افزایش را در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب داشته است.

در همین فصل متوسط قیمت هر متر مکعب پوکه معدنی سبک به ١١٨٠٥٥٦ ریال بوده است که با ٦٣.٨ درصد افزایش رتبه بعدی بیشترین افزایش را داشته است.

متوسط قیمت هر دستگاه آبگرمکن دیواری نیز به ١٠٠١٢٥٠٠ ریال رسید که با ٥٧.٢ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل رتبه سوم بیشترین افزایش در متوسط قیمت را داشته است.

در بین نهاده‌های ساختمانی منتخب، متوسط قیمت هر متر سیم برق ١×١ میلیمتر به ١١٦٣٠ ریال رسید که با ۳۲.۳ درصد کاهش، نسبت به فصل مشابه سال قبل بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

در همین فصل متوسط قیمت یک ماه اجاره کانکس به ١١٠٠٩١٦٧ ریال رسید که با ١٧.٨ درصد کاهش در رتبه بعدی بیشترین کاهش متوسط قیمت قرار گرفته است.

متوسط قیمت هر یارد گونی چنائی نیز برابر ٨٤٢٥٠ ریال بوده است که با ۱۵.۲ درصد کاهش، رتبه سوم بیشترین درصد کاهش را داشته است.

عایق استخر

 

برای دریافت فایل اطلاعات تفصیلی اینجا را کلیک کنید.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها- مریم ساحلی: ارمغان سرسبزی مزارع و باغات، رونق و برکت است. زندگی آدمی از دیرباز به دامان پرمهر زمین پیوند خورده و معیشت بسیاری از مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشاورزی وابسته است.

ورق پلاستیکی استخر

 

گیلان سرزمین سبزی است که شالیزارهای طلایی، بوته‌های سبز چای، باغات کیوی و درختان زیتون و فندقش به سفره تولید کننده و مصرف کننده رنگ بخشیده است. کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد گیلان محسوب می‌شود و ظرفیت‌های ارزشمند این خطه سبز در عرصه تولیدات کشاورزی و باغی بر کسی پوشیده نیست. آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، حاکی از این است که ۱۹۸ هزار و ۷۸۷ نفر در بخش کشاورزی و باغداری گیلان، شاغل هستند.

گیلان دارای بیش از ۴۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی است که ۲۳۸ هزار هکتار از آن به کشت برنج اختصاص دارد و هر سال حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید در این استان با تلاش ۳۰۰ هزار کشاورز سخت کوش تولید می‌شود. تولیدات محصولات باغی گیلان نیز حدود ۵۸۴ هزار و ۵۶۲ تن اعلام شده است.

بی شک ظرفیت گیلان برای افزایش تولید بیش از این است و رشد تولیدات کشاورزی نقشی عمده در رفع نیازهای داخلی کشور و کاهش واردات به دنبال دارد. اما دست یافتن به این مهم و تحقق شعار «جهش تولید» در سال جاری نیازمند حمایت بیش از پیش از تولید کنندگان این عرصه است.

 

چالش‌های موجود / ضرورت حمایت ویژه دولت

گلایه‌های کشاورزان و باغ داران گیلان نشان از چالش‌های این استان در عرصه کشاورزی و نادیده گرفتن ظرفیت‌های این استان دارد. سختی کار، دشواری دسترسی به تسهیلات بانکی، هزینه‌های بالای تولید و زندگی، دور شدن جوانان از کشاورزی، برخوردار نبودن از بازار فروش مناسب، عدم وجود صنایع تبدیلی و برند سازی مناسب از جمله مشکلاتی هستند که در این بخش مطرح می‌شود. از این رو کشاورزان و باغداران استان چشم انتظار حمایت هستند.

یکی از چایکاران شهرستان رودسر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: متأسفانه در سال‌های اخیر نه تنها در حوزه کشت چای بلکه در تولید اکثر محصولات کشاورزی گیلان شاهد رونق نبوده‌ایم.

این چایکار که در روستای بازنشین مشغول به فعالیت است، می‌افزاید: امور به گونه‌ای پیش می‌رود که محصولات کشاورزی داخلی تا اندازه‌ای مورد اجحاف واقع شده‌اند، ضمن اینکه هزینه‌های اجرایی و تولید هم به مراتب بالا رفته و فضا برای کشاورز وجود ندارد تا در سطح کلان محصول برداشت کند و این برداشت در اقتصاد منطقه مؤثر باشد.

افزایش تولید نیازمند حمایت ویژه دولت از تولید کننده است

استخر ذخیره ی کشاورزی

 

وی درباره تمهیداتی که باید اندیشیده شود، می‌گوید: اولین فاکتوری که باید بیشتر به آن بها داده شود این است که دولت نگاه حمایتی ویژه ای نسبت به صنعت چای داشته باشد تا کشاورزان را به باغات برگرداند. از سوی دیگر کاهش قیمت برگ سبز چای هم انگیزه لازم را از کشاورز می‌گیرد. سال گذشته بهای یک کیلو برگ چای خشک درجه یک در کارخانجات حدود ۵۰ هزار تومان بود اما قیمت هر کیلو برگ سبز چای با توجه به اینکه هر ۴ کیلو برگ سبز تبدیل به یک کیلو چای خشک می‌شود، بین ۳ تا ۴ هزار تومان بوده است. بدین ترتیب بهترین راه ایجاد انگیزه در کشاورزان، اعطای وام‌های کم بهره است تا بتوانند برای آبادی باغات خود هزینه کنند و بعد از برداشت محصول، وام‌ها را باز پرداخت کنند.

از یاد نباید برد که یک برگ سبز چای گیلان با یک برگ سبز چای هندوستان از نظر ژنتیکی فرقی ندارد اما می‌بینیم آنها چقدر از کشت چای بهره مند شده‌اند ولی ما نتوانسته‌ایم. واقعیت این است که مصرف چای شمال حتی در میان بسیاری از مردم شمال ایران نهادینه نشده و آنها به مصرف چای خارجی که با اسانس آمیخته، گرایش دارند. بنابراین باید فعالیت بیشتری در حوزه بازرگانی و فرهنگ سازی نیز انجام شود تا چای ایرانی در کشور مصرف و تولید آن رونق یابد.

 

افزایش عملکرد در واحد سطح

مشکلات موجود در عرصه کشاورزی گیلان بر کسی پوشیده نیست، اما نمی‌توان تلاش‌های فعالان این عرصه در سال گذشته که نام «رونق تولید» را بر خود داشت، نادیده گرفت.

یک مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی، دامداری، صید ماهی، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم استوار است. این استان طی دهه‌های اخیر با تلاش کشاورزان، همت مدیران سازمان جهاد کشاورزی و همکاری بخش تحقیقات کشاورزی، توانسته در تولید محصولاتی مانند چای، بادام زمینی، فندق، گل گاوزبان، پیله تر کرم ابریشم و کیوی در صدر کشور قرار گیرد و در راستای تحقق شعار رونق تولید و توسعه اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح بوده‌ایم.

حامد کیومرثی می‌افزاید: در این بین صنایع فرآوری محصولات کشاورزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند ضمن کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با ایجاد اشتغال باعث افزایش درآمد شده و به توسعه پایدار روستاها کمک کند.

وی می‌گوید: اجرای سیاست‌های حمایتی از سرمایه‌گذارانی که علاقمند ورود به حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بودند تأثیر مثبتی در این زمینه داشته است. باید توجه داشت که توسعه صحیح و اصولی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در فراهم کردن امکان صادرات مطلوب محصولات کشاورزی مؤثر است. یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعات در بخش کشاورزی اعلام شده که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی دقیق‌تری برای تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارائه داد. این امر نقش مهمی در تقویت ارتباط بخش کشاورزی و صنعت ایفا خواهد کرد که در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی حائز اهمیت است.

پژوهشگر حوزه کشاورزی ادامه می‌دهد: البته لازم است به اهمیت اجرای سیاست‌های حمایتی ضمن کاشت، داشت، برداشت و به ویژه بخش صادرات محصول نیز توجه داشته باشیم. صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند ارز آوری مناسبی همراه داشته باشد، در این میان استفاده از اراضی بلااستفاده در گیلان می‌تواند در افزایش سرانه تولید به منظور توسعه صادرات مؤثر باشد.

کیومرثی یادآور می‌شود: هم اکنون ویروس کرونا می‌تواند یکی از چالش‌های موجود در چرخه تولید، مصرف و صادرات محصولات کشاورزی باشد که حتی در صورت کاهش آمار بیماری تأثیرات روانی ایجاد شده تا زمان کشف و تولید واکسن این بیماری باقی خواهد ماند. فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد که در زمینه توسعه کشاورزی فعالیت دارد نیز از ابتدای شیوع کرونا نگرانی خود را از امکان مختل شدن زنجیره‌های تأمین مواد غذایی اعلام کرده است. شاید اکنون زمان آن فرا رسیده تا هرچه بیشتر از توانمندی‌های نهادهایی با نگرش متفاوت از جمله پارک‌های علم و فناوری بهره مند شویم و به یاد داشته باشیم که امروزه در بسیاری از کشورها فعالیت استارتاپ‌ها به عنوان فرصتی بی‌بدیل در حل مشکلات اقتصادی مطرح است.

ژئوتکستایل 

 

جایگاه گیلان در تولیدات کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار با مهر اظهار می‌کند: گیلان از استان‌های برخوردار از ظرفیت بالا در بخش کشاورزی به شمار می‌آید. کشاورزی در این استان هم به جهت تنوع محصولات با بیش از ۷۰ نوع محصول در حال کشت و هم به جهت تأثیر بر اقتصاد و اشتغال گیلان حائز اهمیت بسیار است.

علی درجانی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی است، یادآور می‌شود: بیش از ۲۸ درصد اشتغال گیلان در حوزه کشاورزی قرار دارد، در حالی که متوسط این عدد در کشور حدود ۱۸ درصد است. وسعت گیلان کمتر از ۰.۹ درصد وسعت کشور است ولی بیش از ۳.۵ درصد از تولیدات بخش کشاورزی در این استان رخ می‌دهد و بیش از ۸ درصد بهره برداران بخش کشاورزی کشور در گیلان هستند؛ یعنی تراکم بهره برداران و مزیت نسبی تولید در استان بالا است.

وی تصریح می‌کند: به همت زنان و مردان پر تلاش تولید کننده در عرصه کشاورزی، گیلان در تولید ۲۰ نوع محصول در رده استان‌های برتر محسوب می‌شود و در جایگاه رتبه‌های اول تا پنجم کشور قرار دارد و گیلان در تولید محصولاتی نظیر برنج، چای، پرورش کرم ابریشم، گل و گیاهان زینتی، بخشی از گیاهان دارویی، زیتون، مرکبات، کیوی و بسیاری از محصولات دیگر از استان‌های پیشرو به شمار می‌آید.

پرورش دام و طیور صنعتی اشتغال زا در گیلان

درجانی درباره ظرفیت‌های بالای گیلان در بخش دام و طیور می‌گوید: ۲۵ درصد جوجه یک روزه کشور و نزدیک به ۱۰ درصد مرغ کشور در گیلان تولید می‌شود. هم اکنون نزدیک به هزار واحد مرغداری در استان مشغول به فعالیت هستند و در سال بیش از ۱۰۰ هزار تن مرغ مازاد تولیدی استان به تهران و سایر نقاط کشور ارسال می‌شود. در واقع بخش زیادی از اقتصاد و اشتغال استان در این صنعت است.

وی با اشاره به رتبه اول گیلان در پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی و هم چنین صید و صیادی بیان می‌کند: ما در پرورش ماهیان خاویاری هم جزءِ رتبه‌های برتر هستیم و این بخش اشتغال زیادی را به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان اظهار می‌کند: سال گذشته به منظور ارتقای تولیدات کشاورزی چند کار عمده به انجام رسید که نخست می‌توان از ارتقای دانش و توانمند سازی بهره برداران با استفاده از روش‌های ترویجی، بهره مند شدن از ظرفیت رسانه‌ها و همکاری با محققان و متخصصان برای ورود دانش به مزارع یاد کرد. اجرای پروژه‌های زیر بنایی در سال گذشته و استمرار این حرکت در امسال در راستای بهره وری از منابع اعم از بتنی کردن انهار، انتقال آب با لوله، اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار و تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه گیلان رتبه نخست در زمینه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در استان‌های شمالی را دارد، می‌گوید: توسعه و ساماندهی آب بندان ها به عنوان یک سازه مطمئن تأمین آب به ویژه در مراحل تکمیلی نیاز آبی مزارع از برنامه‌ها و اولویت‌های جدی است و امسال ساماندهی ۱۲۰۰ هکتار از آب بندان ها را انجام می‌دهیم که می‌تواند در حجم آبگیری و ذخیره آب بسیار تأثیرگذار باشد.

درجانی یادآور می‌شود: برای تولید برنج نیز تمهید مقدمات نهاده‌ها به موقع انجام گرفته و برای اولین بار امسال تولید بیش از ۱۷۰۰ تن بذر گواهی شده را داشتیم که به توسعه و افزایش تولید از جهت کمی و کیفی بسیار کمک می‌کند و می‌توان از آن به عنوان یکی از اقدامات جهاد کشاورزی در سال جهش تولید نام برد. در سال‌های گذشته در گیلان ۶۰۰ تن بذر گواهی شده تولید می‌شد و اکنون این رقم به ۱۷۰۰ تن رسیده و تلاش می‌کنیم این عدد را تا دو سال آینده به ۳۰۰۰ تن برسانیم.

استخر ذخیره آب باران 

 

ارتقا مکانیزاسیون مزارع و توسعه سرمایه گذاری

وی ارتقای مکانیزاسیون در مزارع به ویژه در شالیزارها را یکی دیگر از اقدامات این سازمان عنوان و ادامه می‌دهد: امسال فعالیت مکانیزاسیون در شالیزارهای گیلان را نزدیک به ۴ درصد افزایش دادیم و بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی از محل خط ویژه مکانیزاسیون به استان جذب شد و در حوزه اعتبارات مکانیزاسیون از رتبه ۱۳ کشور به رتبه اول رسیدیم. باید توجه داشت که توسعه مکانیزاسیون در اراضی مختلف به ویژه شالیزارها، صرفه جویی در منابع، نیروی کار و کاهش هزینه تولید را در پی خواهد داشت که در دستیابی به جهش تولید تأثیرگذار است و امسال هم این سیاست را دنبال خواهیم کرد.

درجانی می‌گوید: توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می‌تواند برای رسیدن به جهش در تولید بسیار مؤثر باشد. در طول یک سال اخیر برای پروژه‌های مختلف در بخش کشاورزی توانستیم بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع مختلف مثل خط ویژه مکانیزاسیون، اعتبارات اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ جذب داشته باشیم. در واقع بیشترین جذب اعتبارات در استان با بیش از ۵۰ درصد منابع و تسهیلات جذب شده در بخش کشاورزی اتفاق افتاد که به توسعه زیر ساخت‌ها در این بخش، انجام اقدامات در راستای جهش تولید و مهم‌تر از همه پایداری در تولید کمک می‌کند.

وی تصریح می‌کند: در مبحث صنایع تبدیلی و برند سازی هم باید گفت در ساماندهی، توسعه و برنامه ریزی برای اصلاح ساختار شالیکوبی ها، توسعه سردخانه‌ها با نظام بهره برداری جدید و اصلاح ساختار در کارخانجات چای هم اتفاقات خوبی رخ داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار می‌کند: صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان که ساز و کاری بسیار خوب برای کمک به کشاورزان و بهره مند شدن آنها از تسهیلات کم بهره به شمار می‌آید، از ظرفیت‌های بسیار خوب است که در طی ۱۲ سال تأسیس حدود ۱۶ میلیارد تومان سرمایه داشته اما این مبلغ در سال گذشته با کمک دولت و مشارکت بخش خصوصی به بیش از ۴۲ میلیارد تومان سرمایه رسید.

درجانی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های ملی نیز از طریق وزارت جهاد کشاورزی و سیاست‌های استان در حال پیگیری است، می‌گوید: انتظار می‌رود بخش کشاورزی در مسیر جهش تولید پیشرو باشد.

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین اسحقی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون کانال ولی امر به بیلانکوه چایی در حال اجراست، افزود: این کانال بتنی به طول یک هزار و ۵۰۰ متر و به ابعاد داخلی یک در ۱۰ متر اجرا می‌شود و بارش‌ها و آب‌های سطحی منطقه ولی امر را از زیر اتوبان پاسداران رد کرده و به بیلانکوه چایی هدایت خواهد کرد.

بام سبز

وی اظهار داشت: این کانال ۱۰۰ متر کانال رسوب گیر سنگی دارد و برآورد اولیه برای احداث آن ۷ میلیارد تومان است که امید است تا پایان سال جاری عملیات احداث آن به پایان برسد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به احداث یک کانال فرامنطقه ای در منطقه خاوران گفت: این کانال، آب چند دره از جمله جانلو و سولو را هدایت می‌کند تا از مشکل آبگرفتگی و سیل در منطقه خاوران جلوگیری کند.

اسحقی، ادامه داد: این کانال ۳ کیلومتر طول دارد و ابعاد داخلی آن ۳ در ۷ متر و به صورت روباز سنگی اجرا می‌شود و هم اکنون حدود ۵۰۰ متر از این کانال اجرا شده و عملیات احداث آن ادامه دارد.

وی یادآوری کرد: کانال سنگی اطلس در ضلع شمالی پارک ارم نیز به طول ۸۰۰ متر در ابعاد ۳ در ۳ متر در حال اجرا بوده تا آب‌های عینالی را به آجی چای هدایت کند و تا ۲ ماه آینده احداث آن تمام می‌شود و احداث آن موجب می‌شود تا سیلاب عینالی به منطقه ارم و حیدرآباد سرازیر نشود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به ادامه مقاوم سازی و پوشش مجدد کانال ایلی سو، گفت: برای این پروژه که جزو پروژه‌های اساسی شهرداری تبریز در حوزه پروژه‌های زیرساختی است حداقل ۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و امسال ۵۰۰ متر پوشش ترافیکی و هم پوشش کانال داده می‌شود.

اسحقی، افزود: کانال اسلامشهر در منطقه ۳ از جنس بتن آرمه و با ابعاد داخلی یک در یک متر به طول ۴۰۰ متر و کانال گلستان به موازات جاده ائل گولی در حال احداث است و این کانال روباز به ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ متر اجرا می‌شود تا سیلاب منطقه را جذب کند.

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

 

 

وی به پروژه‌های اساسی در حوزه زیرساختی اشاره کرد و اظهار داشت: در انتهای دره شادآباد یک رسوب گیر با اعتبار ۷ میلیارد تومان احداث می‌شود و به کانال لوله ۲ در ۲ متر سابق وصل می‌شود تا آب‌های این دره که به صورت سطحی به ائل گولی می‌رود را تمیز کند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به اجرای رسوب گیر در انتهای ایلی سو گفت: احداث این رسوب گیر موجب می‌شود تا آبی که از ایلی سو سرازیر می‌شود در این منطقه مهار و آبی که از کارخانه‌ها رد می‌شود، آلوده نباشد و مشکل بوی بد آن برطرف شود.

اسحقی، ادامه داد: در هر کدام از مناطق شهرداری تبریز بیش از ۶ کانال کوچک اجرا می‌شود و این کانال‌ها نقش توزیعی و یا تعریضی دارند و بعضی دیگر نیز در حال احداث است تا شبکه احداث کانال‌ها متوازن شود.

کد خبر 4929886

 

منبع سایت خبری مهر



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد فرید سپری پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه اقتصادی استان با موضوع خشکسالی تعداد طرح‌های حوزه بهسازی و باغداری استان را ۵۷ طرح عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح‌ها نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه است و تعداد ۲۵ طرح دیگر در نقاط کلیدی استان با هزینه‌ای حدود ۳۱ میلیارد تومان در دست اقدام است.

زیر سازی جاده

 

وی با اشاره به کاهش بارندگی امسال و سرمازدگی و افزایش درجه حرارت که ضربه مهلکی به گیاه وارد می‌کند، اظهار کرد: به منظور پیشگیری از مخاطرات و آسیب‌های احتمالی ۱۰۶ پروژه بخش کشاورزی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی وضعیت مزارع دیم که در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا قرار دارند را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: مزارع دیم در ارتفاع بالای هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا قرار دارند وضعیت نسبتا خوبی دارند.

وی یادآور شد: در مزاعی که ارتفاع زیر هزار و ‌۶۰۰ متر از سطح دریا دارند مانند کامیاران، سنندج و مریوان با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی هزینه خرید علوفه اضطراری را یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان مورد نیاز دانست و افزود: بخش کشاورزی حفاظتی نیازمند توجه ویژه‌ای است.

به گفته وی، تامین شکر یارانه‌ای در راستای حفاظت از زنبور عسل و تغذیه آن ضروری است در غیر این صورت خسارت زیادی به زنبور عسل وارد خواهد شد.

ژئوممبران

 

وی مزارع زیرکشت گندم استان را ۶۰۰ هزار هکتار و مزارع جو را ۳۶ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال‌هایی که با کاهش بارندگی و خشکسالی مواجه هستیم آسیب جدی به این محصولات وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ۲۰۰ هزار تومان هزینه مورد نیاز است اظهار کرد: کشاورزان به دلیل درآمد پایین انگیزه مبارزه ندارند در این راستا حمایت از آنها به منظور حفظ محصولات کشاورزی ضروری است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی امسال گفت: ریکاوری مزارع استان و استفاده از اسیدهای آمینه و ریزمغذی‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند به بهبود محصولات کشاورزی کمک کند.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه مبارزه با آفات و سن زدگی مزارع ضروری برشمرد و گفت: اگر در مراحل کوهپایه‌ای به صورت جدی مبارزه نکنیم سال آینده با طغیان بیشتری مواجه خواهیم شد.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، فروش زمین در بهترین موقعیت برای ساخت و ساز ویلا و ... از جمله جملات وسوسه انگیزی است که در سایت‌های خرید و فروش و بر روی شیشه‌ مشاورین املاک شهر و روستاهای آذربایجان‌غربی مشاهده می‌شود و با وجود تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از تفکیک اراضی کشاورزی در استان انجام می‌گیرد، خرد کردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری این اراضی به صورت فزاینده‌ای در حال رشد است که این جهش خزنده تفکیک اراضی در مناطق خاصی از شهر با اهداف از پیش تعیین شده توسط افراد سودجو انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به روستای امامزاده ارومیه که اراضی کشاورزی به شهرک ویلایی تبدیل شده، اشاره کرد و هم اکنون با اشباع این منطقه، اراضی کشاورزی روستای اردوشاهی و روستاهای اطراف به سرنوشت اراضی کشاورزی روستای امامزاده تبدیل شده است.

آبیاری تحت فشار

 

سال‌های گذشته استاندار وقت آذربایجان‌غربی برای رفع مشکلات ناشی از تراکم ساخت و ساز ویلا و کوله باغ در جاده امامزاده ارومیه پیشنهاد ایجاد منطقه‌ای به عنوان "شهرک ویلایی" را داد ولی این طرح نیز به دلیل تبعات اجتماعی که به همراه داشت ابتر ماند و اجرایی نشد ولی ساخت و ساز غیرمجاز ویلایی در متراژهای بالا همچنان در وشه و کنار استان ادامه دارد که به نظر می‌رسد رشد قارچ گونه ویلاها در مناطق خاصی از شهرهای آذربایجان‌غربی ناشی از عدم نظارت قوی دستگاه‌های نظارتی، عدم اجرای صحیح و کامل قوانین موجود در زمینه تفکیک اراضی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی و در نهایت خرید و فروش صوری و افزایش یک شبه اراضی کشاورزی برخی مناطق استان توسط دست‌های پشت پرده است.

با تمام این مباحث، بستر تولید محصولات کشاورزی و دامداری توسط افراد سودجو و فرصت طلب مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته و قوانینی با عنوان "حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی" در استان به درستی اجرای نشده است و این امر به نوبه خود سبب شده تا شاهد کاهش مساحت زمین‌های زراعی و باغی بر اثر تغییر کاربری‌، باشیم و هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغی به طور مستقیم موجب کاهش مساحت موجود در اراضی کشاورزی و در نتیجه کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود که این موضوع برنامه‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی را در دستیابی به خودکفایی و توسعه صادرات و تولیدات کشاورزی دچار خدشه کرده و ایجاد امنیت غذایی در جامعه را به مخاطره می‌اندازد و ضرورت دارد نهادهای نظارتی به ویژه قوه قضاییه بیش از پیش دراجرای قوانین موجود تلاش کرده و هرگونه اغماض را کنار بگذارد.

در برهه‌ای از زمان نظارتی بر تغییر کاربری اراضی کشاورزی نشد

نیروگاه سیکل ترکیبی

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: جلوگیری از تفکیک و خرد شدن اراضی کشاورزی در استان و افزایش آگاهی و مشارکت مردم در این زمینه ضروری است.

سید سلمان ذاکر افزود: آسیب‌های ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جبران ناپذیر است ولی اصلاح و بازنگری قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و احداث خانه کارگری در اراضی زراعی و باغی لازم و ضروری است.

وی تاکید کرد: باید آگاهی، نظارت و مشارکت مردم در زمینه حفظ کاربری اراضی کشاورزی برای حفظ زیرساخت‌های تولید کشاورزی بیش از پیش افزایش یابد و تعامل دو سویه دستگاه‌های اجرایی و مردم در سطح استان نیز ارتقا یابد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه شاهد ساخت ویلا باغ‌ها در اطراف شهر هستیم، ادامه داد: در برهه زمانی خاصی این ویلا باغ‌ها با متراژ‌های بالا در روستاهای مهم شهر ارومیه احداث و نظارتی بر این ساخت و سازها نشد.

ذاکر افزود: ضرورت دارد نهادهای نظارتی بیش از پیش با تفکیک اراضی و ساخت ویلا در روستاها مقابله کنند به طوری که امروزه شاهد هستیم برخی روستاها از حالت باغ و زمین کشاورزی خارج شده و تبدیل به ویلاباغ‌ با استخرهای چند صدمتری شده‌اند که این امر علاوه بر تخریب خاک و اراضی کشاورزی، تبعات اجتماعی جبران ناپذیری را خواهد داشت.

 

تخریب ویلاهای امامزاده از نظر عرف و شرع درست نیست

دهیار روستای امامزاده (روستایی در ارومیه که به شهرک ویلایی تبدیل شده است) گفت: تخریب بناهای ایجاد شده در باغات که نام ویلا به آن می دهند، از نظر شرعی و عرفی درست نبوده و ضرورت دارد در این خصوص تصمیمات درست تری گرفته شود.

معصوم مددی امامزاده اظهار داشت: احداث آلونک و سرپناه در باغ ها ضروری بوده و در گذشته نیز در داخل باغات اتاق و آلونک احداث می شد تا علاوه بر جمع آوری مصالح، کارگران و خانواده باغدار در آن استراحت کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۴ به بعد امور اراضی جهاد کشاورزی اجازه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی که مساحت کمتری دارند، نمی دهد، تصریح کرد: برای آن دسته از باغاتی که تجدید بنا در آن ها مربوط به قبل از سال ۷۴ است، مجوز تجدید بنا داده می شود.

دهیار روستای امامزاده افزود: در صدور مجوز، مساحت بنا بیش از ۸۰ متر غیرقانونی است از این رو صاحبان اراضی نسبت به بلند مرتبه سازی در داخل باغات اقدام می کنند و عموما بناها در این منطقه، در بیش از یک طبقه احداث می شوند.

مددی با بیان اینکه در حال حاضر مصالح ساختمانی لوکس در بازار فراوان است، گفت: به دلیل توان مالی بسیاری از باغداران، در ساخت و ساز، عموما از مصالح ساختمانی لوکس و مدرن استفاده می شود که این امر سبب می شود تا بناهای داخل باغات به نام ویلا تغییر نام دهند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد تفکیک اراضی کشاورزی منطقه هستیم، ادامه داد: با توجه به عرضه و تقاضای موجود در بازار، اراضی این منطقه تفکیک و به صورت خرده مالکی اداره می‌شوند.

دهیار روستای امامزاده اعلام کرد: علاوه بر عرضه و تقاضا، موروثی بودن بسیاری از باغات مطرح است که سبب شده هر یک از وراث پس از تفکیک، سهم خود را به صورت جداگانه به فروش برسانند.

مددی افزود: این روستا علاوه بر جنبه معنوی، در سال‌های اخیر به عنوان روستای بوم گردی نیز مطرح شده و عمده خریداران، به باغداری به عنوان تفریح نگاه می‌کنند، از این رو به جای خرید اراضی کشاورزی با مقیاس بزرگتر، ترجیح می دهند اراضی کشاورزی با متراژ کمتر خریداری کنند تا در نگهداری باغ دچار مشکل نشوند.

وی اعلام کرد: تخریب بناهای ایجاد شده در باغات که نام ویلا به آن می‌دهند، از نظر شرعی و عرفی درست نبوده و ضرورت دارد در این خصوص تصمیمات درست‌تری گرفته شود.

این دهیار در پاسخ به افزایش حفر چاه غیرمجاز در این روستا، گفت: مجوز آب شرب به باغات در داخل محدوده واگذار شده است و متولی این امر شرکت آب بوده و ضرورت دارد با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، برخورد جدی با حفاری‌های غیرمجاز داشته باشد.

جلوگیری از تبخیر آب

 

مددی با بیان اینکه تفکیک اراضی به عهده اداره امور اراضی جهاد کشاورزی استان است، اعلام کرد: باید از طریق نمایندگان مجلس و شهرداری ارومیه این روستا در تقسیمات منطقه ۵ شهرداری ارومیه قرار گیرد.

مددی با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان، روستای امامزاده به عنوان باغ شهر مطرح می شد، اظهار داشت: ضرورت دارد این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

افزایش قیمت اراضی کشاورزی امامزاده بر مبنای نرخ تورم بوده است

دهیار روستای امامزاده گفت: در سال‌های اخیر قیمت اراضی کشاورزی بر مبنای نرخ تورم بوده و حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی از شکل سنتی خارج شده و به سمت کشاورزی مدرن در حرکت هستیم، گفت: در طی این مسیر، طبیعی است که به کشاورزی به چشم بوم گردی و گردشگری نیز نگاه کنیم.

دهیار امامزاده با بیان اینکه بخش امامزاده بالغ بر ۶۲ روستا دارد، یادآور شد: فاصله روستای امامزاده از مرکز شهر ارومیه ۷ کیلومتر است و به دلیل نزدیکی به مرکز شهر طبیعی است که مورد اقبال کشاورزان و گردشگران قرار گیرد.

بنا بود برخی روستاهای ارومیه به باغ شهر تبدیل شوند

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این خصوص با اشاره به اینکه عملکرد و اقدامات شهرداری ارومیه در بازه زمانی خاصی سبب شد تا برخی روستاهای ارومیه که در نزدیکی شهر واقع شده‌اند، مورد تاراج افراد سودجو قرار گیرد، گفت: از ابتدا نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم و تا حدودی توانستیم جلو این روند را بگیریم.

حسین پناهی با بیان اینکه نوع نگاه‌ها به ظرفیت‌های شهری متفاوت است، تصریح کرد: بنا بود ارومیه به شهر گردشگری تبدیل شود و از ظرفیت روستاها و باغات ارومیه در این زمینه استفاده شود که باغات روستای امامزاده برای این منظور انتخاب و مقرر بود این موضوع مدیریت شود ولی هم اکنون شاهد احداث ویلاهایی با متراژ بالا در این روستا هستیم.

وی با بیان اینکه این موضوع به خوبی مدیریت نشد و سبب شد تا اراضی تفکیک و به قطعات کوچک تبدیل شود، ادامه داد: مدیریت شهری برای حراست از ظرفیت شهر ورود می‌کند ولی جلوگیری از تفکیک اراضی به عهده سازمان‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی است.

 لیچینگ

 

مخالفت قانون با خوشگذرانی برخی افراد منفعت طلب که کشاورزی را نابود می‌کنند

رییس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه گفت: معضل بزرگ ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تفکیک‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی و ساخت غیرمجاز ویلا باغ‌های تفریحی بزرگ با چاه‌های غیرمجاز و استخر‌های آب، آسیب زیادی به ذخایر زمینی آبی و رونق کشاورزی استان وارد کرده است که از جمله این آسیب‌ها گسترش بعضی از جرایم و نا امنی‌ها در حاشیه‌های شهری و این ویلا باغ‌ها است و نیاز است که برخورد قاطع با این افراد انجام شود.

علی اکبر گروسی تصریح کرد: اجرای قانون به هیچ وجه در هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست و با شدت، وحدت و قدرت انجام خواهد شد، چرا که اجرای قانون در هر صورت به نفع جامعه و عموم مردم است و سهل انگاری در اجرای قانون موجب تعدی و تجاوز بیشتر مفسدین و زمین‌خواران است.

وی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید از جهاد کشاورزی حمایت کنیم و دادگستری استان هم این حمایت را مدتهاست به جد شروع کرده است به طوری‌که جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی و ماندن آب در سطح دریاچه کمک شایانی به احیای دریاچه ارومیه کرده است.

رییس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی بنگاه‌های معاملات ملکی غیرمجاز را یکی از عوامل افزایش تفکیک اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی دانست و گفت: این امر نیازمند ورود مجمع امور صنفی و اتحادیه بنگاهداران است که متخلفین را شناسایی و با همراهی نیروی انتظامی به مرجع قضایی معرفی نمایند.

geogrid

 

گروسی با بیان اینکه نه تنها دادگستری بلکه هیچ نهادی مخالف ساخت خانه کشاورزی برای کشاورزان واقعی نیست، گفت: مخالفت قانون با ویلا سازی و خوشگذرانی برخی افراد خوش نشین و منفعت طلب است که کشاورزی استان را هم تحت تاثیر قرار داده و تضعیف کرده است و به تدریج موجب می‌شود استان آذربایجان غربی خصوصاً مرکز استان دیگر قطب کشاورزی کشور نباشد.

وی از نیروی انتظامی و نیرو‌های ضابط خواست باند‌های دلالان و سودجویان را شناسایی و نسبت به کنترل آن‌ها اقدام لازم را انجا دهند.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کاهش ۲۱ درصدی بارش‌های بلندمدت در استان پرآبی مانند کهگیلویه و بویراحمد موجب وارد آمدن خسارت زیادی به بخش کشاورزی این استان شده است.

کهگیلویه و بویراحمد هفتمین استان خشک کشور لقب گرفت و همین موضوع خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی به تولیدات کشاورزی نظیر گندم و جو وارد کرده است.

عایق استخر

 

شهرام عسکری گفت: با توجه به اینکه میانگین بارش‌ها کم و تراکنش بارش‌ها نامناسب بوده باعث شده خسارت زیادی به مزارع گندم و جو وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: خسارت خشکسالی ۱۰ تا ۷۰ درصد برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات با توجه به خشکسالی کاهش یابد.

وی عنوان کرد: اگر در مناطق سردسیری بارش باران داشته باشیم خسارت خشکسالی قابل جبران است اما در مناطق گرمسیری با توجه به آغاز برداشت خسارت‌ها قابل جبران نیست.

از کاهش برداشت کلزا تا وضعیت برداشت تولیدات کشاورزی بهمئی

اما کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بارش‌های بسیار کم سال زراعی جاری گفت: احتمال کاهش برداشت کلزا با وجود شرایط کنونی تا دو هزار و ۱۰۰ تن وجود دارد.

اشرف مسعودمقام عنوان کرد: سطح زیرکشت کلزا در این استان یک هزار و ۵۴۳ هکتار است که یک هزار و ۱۵۴ هکتار آبی و ۳۸۹ هکتار دیم است، ضمن اینکه پیش‌بینی تولید کلزا ۲ هزار و ۴۸۴ تن است.

وی عنوان کرد: البته پیش‌بینی می‌کنیم با وجود کاهش محسوس بارندگی‌ها، امسال ۶ هزار و ۶۰۰ تن کلزا و چغندرقند از مزارع این استان برداشت شود.

استخر کشاورزی

 

مسعودمقام عنوان کرد: سطح زیر کشت چغندر قند در این استان 60 هکتار است که ۵۵ هکتار از سطح زیرکشت مربوط به رقم آنتیک است، پیش بینی می‌کنیم از مزارع چغندرقند این استان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن چغندر برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم سطح زیرکشت چغندر افزایش یابد، گفت: با ر‌اه‌اندازی کارخانه قند و افزایش بازار مصرف، کشاورزان آمادگی کاشت چغندرقند در سطوح بیشتر را دارند.

رضا راهداربهمئی رئیس سازمان جهاد کشاورزی بهمئی با اشاره به اینکه برداشت گندم در شهرستان بهمئی به دو صورت ماشینی و سنتی انجام می‌شود، گفت: با توجه به وضعیت نامناسب بارندگی و پراکنش نامناسب بارش ها در این شهرستان حدود ۵۰ درصد از مزارع عملا توجیهی برای برداشت نداشته و مابقی مزارع نیز با کاهش عملکرد حدود ۶۰ درصدی مواجه هستند‌.

عایق بندی استخر

 

وی با بیان اینکه کار برداشت محصولات زراعی از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز شده، افزود: شهرستان بهمئی به دلیل داشتن آب و هوایی گرم، اولین شهرستان استان است که کار برداشت گندم در آن آغاز شده است.

گفتنی است؛ خشکسالی در مناطق گرمسیری و حتی سردسیری این استان به نحوی است که امکان برداشت محصولات کشاورزی وجود ندارد و کشاورزان ترجیح داده‌اند احشام از این محصولات استفاده کنند.

 

منبع سایت خبری فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، کامبیز بازرگان امروز در آیین معارفه رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه ۴ هزار طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور اجرا می شود، اظهار داشت: طرح های تحقیقاتی کشاورزی در 20 موسسه و 34 مرکز تحقیقاتی بخش کشاورزی در حال انجام است.

استخر ژئوممبران

 

وی افزود: تا یک ماه آینده 50 رقم گیاهی موسسات تحقیقاتی به منظور بهره برداری کشاورزان رونمایی می شود.

بازرگان اضافه کرد: علاوه بر رونمایی از ارقام جدید بیش از 100 یافته نوین نیز به کشاورزان و بهره بردارن برای افزایش، بهینه سازی و پایداری تولید معرفی می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی، اعتبار تخصیص یافته برای انجام طرح های طرح های تحقیقاتی را در سالجاری یک هزارمیلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: سالانه توسط موسسه تحقیقات دیم کشور 12 رقم جدید گیاهی معرفی و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

بازرگان افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، موسسه ای سیستم محور در کشور است که فعالیت آن در زمینه ی کشاورزی دیم است.

لایه استخر

 

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ خروجی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، ارتقای کشاورزی و افزایش تولید در دیم زارهای کشور است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه گفت: مراغه قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی در استان است و سالانه بیش از 400 هزار تن میوه و نزدیک به 100 هزار تن محصولات زراعی در این شهرستان تولید می شود.

سیدعلی موسوی افزود: مراغه دربیشتر بخش های کشاورزی از جمله؛ تولید محصولات باغی، عسل و ماهی قزل آلا رتبه اول استان را دارد.

در این جلسه دکتر خشنود علیزاده به عنوان رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور معرفی و از خدمات دکتر گلکاری تقدیر و تشکر شد

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

جعفر آل‌کثیر معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: در سال زراعی جاری دو هزار و ۱۵۰ هکتار از زمین‌های آیشی شرکت توسعه نیشکر به زیر کشت کلزا رفت که از این میزان چهار هزار و 420 تن دانه روغنی کلزا با راندمان بیش از دو تن در هکتار برداشت شد.

پوشش استخر کشاورزی

وی تصریح کرد: برای اولین بار، بر اساس تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه به عنوان یکی از تولیدکنندگان روغن از دانه‌های روغنی، کشت کلزا به صورت قراردادی در کشت و صنعت‌های هفتگانه توسعه نیشکر انجام شد. 

معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های جدید دولت در خرید تضمینی محصولات، این نوع قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده روغن، جایگزین روش خرید تضمینی توسط تعاونی‌های روستایی شده است.

آل کثیر گفت: بر مبنای قرارداد منعقد شده و هماهنگی‌های صورت گرفته بیش از دو هزار و 100 هکتار از مزارع آیشی کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر به زیر کشت رفت که با راندمانی بالا برداشت و با پنج درصد بیش از قیمت پیش بینی شده از سوی کشت و صنعت ماهیدشت خریداری شد. 

ورق استخر
 
وی با بیان اینکه این نوع قرارداد خرید محصول کلزا در کشور اولین تجربه در نوع خود است، اذعان کرد: علی رغم تغییر شیوه خرید محصول کلزا در راستای سیاست‌های جدید دولت، ولی تمام مراحل شامل انعقاد قرارداد، کشت، داشت و برداشت کلزا، حمل و پرداخت هزینه خرید محصول، بخوبی پیش رفت و ان شالله در سال زراعی آینده با اعتماد و اطمینانی که شرکت‌ها به این نوع قرارداد پیدا کرده‌اند، شاهد گسترش کشت در قالب این طرح باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در کشور، عنوان کرد: کلزا یکی از محصولات استراتژیک است و با توجه به ضریب پایین خودکفایی کشور در تولید روغن، گسترش کشت این محصول همواره مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و هر ساله جهت افزایش کشت آن، هماهنگی‌های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خورستان صورت می‌پذیرد.  

آل کثیر گفت: کشت کلزا علاوه بر تولید روغن، با داشتن ریشه‌های راست و عمیق، در بهبود ساختمان خاک و افزایش حاصلخیزی آن نقش موثری دارد و به همین منظور در برنامه تناوب زراعی با کشت نیشکر قرار داده شده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، کلزا یکی از محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که با کاشت آن می‌توان از واردات دانه‌های روغنی کشور را بی‌نیاز کرد. تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور است.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری فارس سرویس اقتصادی| با گذر از خشکسالی و ترک خوردن زمین در سال‌های قبل برآیندها بر این بود با توجه به بارش‌هایی که امسال شدتش در مازندران گسترده بوده پرآبی مهمان مزارع کشاورزی مازندران باشد اما ظهور تنش‌های آبی این حقیقت را آشکار کرد که همچنان باید در امر صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی به خصوص در بخش کشاورزی همت گماشته شود.

کمبود آب و خشکسالی را می‌توان تهدیدی برای زندگی کشاورز و اقتصاد قلمداد کرد و به گفته مسؤولان، امسال به دلیل بارش‌های خوب اگرچه حجم ذخیره تعداد زیادی از سدهای تأمین کننده آب آشامیدنی شهرها و روستاها افزایش یافته اما این به معنای آن نیست که مشکلات کمبود آب حل شده است.

بنابراین در چنین شرایطی تدبیر آسان، حیاتی و زودبازده، حفظ و استفاده بهینه از منابع آب موجود است، از آنجا که مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بیشتر از سایر بخش‌هاست بهره‌وری مصرف آب در این بخش از مهمترین شاخص‌ها در برنامه ریزی‌های کلان مصرف اصولی آب به شمار می‌رود.

از راه‌های بهره‌وری مصرف آب در کشاورزی می‌توان به استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت اشاره کرد.

 ساخت استخر کشاورزی

 

برکات بخش کشاورزی از یک سو و مواجه بودن این استان با پدیده خشکسالی و افت منابع آبی از سوی دیگر، ضرورت مدیریت مصرف آب در این بخش اقتصادی را بیش از پیش آشکار کرده است.

با توجه به گستردگی بخش کشاورزی در مازندران به گفته مسؤولان، تاکنون تنها کمتر از ۱۰ درصد زمین‌های کشاورزی استان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین شده‌اند.

به باور کارشناسان امر با توجه به این شرایط، استان نیازمند برنامه‌ریزی تخصصی و اصولی برای توسعه کشاورزی مدرن و کنترل مصرف آب به صورت توأمان است.

کاهش اثرات خشکسالی و کمبود آب کاری زمانبر و اجرای آن دشوار است و غالبا مستلزم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت است. بنابراین باید روش‌های کشاورزی با محیطِ در حال تغییر، سازگاری پیدا کنند.

کشاورزان الگوی مصرف آب را رعایت کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این رابطه گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود آب، کشاورزان امسال برای کشت دوم اقدام نکنند.

ابراهیم یخکشی تصریح کرد: امسال، سال کم بارشی در استان است و کشاورزان باید در مصرف آب الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی گفت: امسال به علت کم بون آب کشاورزی، آب سد‌ها زودتر از سال‌های قبل برای استفاده کشاورزان رهاسازی شد تا آن‌ها زودتر زمین‌های زراعی خود را کشت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه ۱۰ سد فعال در استان داریم، گفت: سه سد هراز، گِلِوَرد و زارِم رود در حال ساخت و دو سد هم در دست مطالعه است.

 قیمت ورق پلاستیکی

 

یخکشی خاطرنشان کرد: ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی در استان لازم است که ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب سد‌ها و آببندان‌ها تامین می‌شود و بقیه از آب‌های جاری و رودخانه‌ها تامین می‌شود که امسال با توجه به بارندگی‌های کم، باید در مصرف آب صرفه جویی شود.

۱۱ درصد آب های سطحی قابلیت ذخیره‌سازی دارد

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابطه با مقابله با کم‌آبی در بخش کشاورزی گفت: کشور ما یک کشور خشک و نیمه‌گرمسیری است و به تبع آن استان‌های شمالی از نزولات جوی مناسبی برخوردار هستند اما پراکنش نزولات جوی در ماه‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد و این زمان، زمانی است که به عنوان معضل در زمین‌های کشاورزی مطرح است چراکه شاهد آب‌گرفتگی در اراضی کشاورزی هستیم.

فرزین فرهادی ادامه داد: منابع آب مورد نیاز در زمانی که گیاه در فصول بهار و تابستان به آن نیاز پیدا می‌کند وجود ندارد و به همین منظور تدابیری را باید برای افزایش بهره‌وری منابع آب و ذخیره سازی آب داشته باشیم تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مازندران از لحاظ سد سازی بسیار ضعیف است و میانگین آبی که در پشت سدها ذخیره می‌شود نسبت به کشور پایین‌تر است، گفت: ۱۱ درصد آب‌های سطحی استان قابلیت ذخیره‌سازی در پشت سدها را دارد.

فرهادی به پتانسیل بالای آببندان ها در مازندران اشاره کرد و افزود: دو سال اخیر لایروبی آببندان‌ها در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

 

 ورق پلاستیکی ژئوممبران

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش راندمان و بهره‌وری منابع آب در استان گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری و کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در مزارع سبب افزایش راندمان منابع آبی می‌شود.

این مسؤول اظهار کرد: ۴۵ هزار هکتار اراضی باغی، زراعی و شالیزاری استان تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است و این امر سبب می‌شود بهره‌وری در مصرف آب صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در کانال‌های خاکی توانستیم انتقال آب با لوله و پوشش بتنی کانال انتقال آب را انجام دهیم.

کاهش میزان بارندگی در استان

مدیرکل هواشناسی مازندران هم درباره میزان بارندگی در استان گفت: میزان بارندگی‌ها در استان، امسال در مقایسه با پارسال ۳۶ درصد کاهش داشته است.

رضوی با اشاره به اینکه در شرق استان از گلوگاه تا ساری کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بارندگی را داریم افزود: متوسط بارندگی در رامسر سالیانه ۱۲۲۰ میلی متر و در گلوگاه ۴۵۰ میلی متر است که این اختلاف موجب کاهش سطح آب مناطق مختلف استان است.

مدیرکل هواشناسی مازندران به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود آب از کشت دوم خودداری کنند.

 ورق ژئوممبران ایرانی

 

وی از نگه داشت و جمع آوری آب‌های سطحی در استان هم انتقاد کرد.

کشت دوم، تعطیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد اراضی شالیزاری استان تاکنون نشا شد، افزود: این کار به علت کمبود آب اقدام خوبی است.

شهیدی‌فر افزود: در شرایط حساسی قرار داریم و مشکل کم آبی و خشکسالی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که باید با صرفه جویی این مشکل کمتر احساس شود.

وی نوبت‌بندی آب را از اقدامات جهاد کشاورزی برای تقسیم بهینه آب بیان کرد و گفت: ۸۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان در طرح نوبت‌بندی آب قرار گرفتند.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان تاکید کرد: پس از برداشت گندم، جو و کلزا اقدام به کشت دوم و برنج نکنند تا مشکلی برای محصولات آن‌ها پیش نیاید.

به گزارش فارس کارشناسان بر این باورند با وجود بارندگی‌های سال جاری، بخش اعظمی از کشور از جمله استان مازندران با تنش آبی مواجه است که با این توصیف راهبرد صرفه جویی باید در همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی به نحو مطلوب اجرایی شود.

 

منبع فاس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محققان ضایعات پلاستیکی پودر شده را به بتن افزودند و از این طریق موفق به افزایش ظرفیت محافظت در برابر تابش اشعه هسته‌ای شدند.

قیمت ژئوممبران

 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان نسخه پایدارتری از بتن را برای محافظت در برابر تشعشعات هسته‌ای با استفاده از ضایعات پلاستیکی و سایر مواد بازیافتی ایجاد کرده‌اند.

این مطالعه که توسط محققان دانشکده مهندسی "باساوشوار"(Basaveshwar) در هند انجام شده است، روش جدیدی را برای بازیافت چندین تن زباله پلاستیکی جمع شده در هر سال یافته است که بیشتر این زباله‌های پلاستیکی تاکنون روانه دریاها و موجب آلودگی اقیانوس‌ها می‌شدند.

طبق اعلام مجمع جهانی اقتصاد، هر ساله ۱۰ میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌ها می‌شود.

محققان این ضایعات پلاستیکی و سایر محصولات جانبی صنعت آهن و فولاد را بازیافت کردند تا نشان دهند چگونه پلیمرهای به دست آمده از ضایعات می‌تواند به صورت پودر دربیاید و به مواد سبک اما متراکم تبدیل شود که برای محافظت در برابر اشعه گاما و نوترون مورد نیاز است.

"سانتوش مالکاپور" نویسنده اصلی این مطالعه و مهندس عمران دانشکده مهندسی "باساوشوار" گفت: ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا از ضایعات پلاستیک می‌توان برای محافظت در برابر اشعه نوترون استفاده کرد؟

وی افزود: بتن به عنوان ماده خوبی برای محافظت در برابر تابش شناخته شده است و در تمام این سال‌ها به طور متداول در ساخت دیوارهای محافظ استفاده می‌شود.

قیمت ورق ژئوممبران

محققان این ضایعات پودر شده پلاستیک را در یک فرمول ساخت بتن که به طور خاص برای محافظت از تشعشعات هسته‌ای طراحی شده است، وارد کردند.

آنها شن و ماسه‌ای را که به طور معمول در بتن استفاده می‌شود، با یک پودر یک‌دست از ضایعات پلاستیکی جایگزین کردند و سپس محصولات جانبی صنعت آهن و فولاد از جمله بقایای سنگ آهن و خاکستر نیز به این فرمول اضافه شدند.

دانشمندان برای آزمایش بتن خود، آن را تحت تابش اشعه نوترون و گاما قرار دادند و دریافتند که این بتن تزریق شده با پودر ضایعات پلاستیکی انتقال اشعه را بین ۱۵.۷ تا ۲۰.۵ درصد کاهش می‌دهد.

"مالکاپور" گفت: راه‌حل‌های زیادی برای بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات و پلاستیک‌های دور ریخته شده وجود دارد. ما با یکی از آنها کار کرده‌ایم و ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم از ضایعات پلاستیک برای ساخت سپرهای بتونی در برابر تشعشعات هسته‌ای با موفقیت استفاده کنیم.

فروش ورق ژئوممبران

تیم دانشکده مهندسی "باساوشوار" می‌گوید که کارش هنوز تمام نشده است. آنها در مرحله بعدی می‌خواهند به تحقیق در مورد استفاده از ضایعات پلاستیکی در بتن ادامه دهند و یک فرمول بالقوه برای عایق بندی بهتر در ساختمان‌ها ایجاد کنند.

 

منبع سایت خبری عصرایران

این مطالعه در Progress in Nuclear Energy منتشر شده است.

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 519
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

یک شرکت ایرانی با بکارگیری نانوذرات در ساخت بتن‌های سبک موفق به تولید صنعتی محصولی با وزن بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر از بتن‌های معمول شد که برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله به کار می رود.

بتن

ورق ژئوممبران ایرانی

 


مقاوم سازی بناها در برابر زلزله به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کاهش وزن سازه‌ ساختمانی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بتن بخش عمده‌ای از بار مرده‌ ساختمان را دربر دارد، لذا استفاده از بتن‌های سبک سازه‌ای و مهندسی شده، راهکار مناسبی برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله خواهد بود.


از این رو محققان در یک شرکت مهندسی موفق به ساخت بتن هایی بسیار سبک و مقاوم شدند که استفاده از این محصول می‌تواند باعث افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله و آسیب‌های ناشی از آن شود.


بهمن حاجی سامی، رئیس هیات مدیره‌ این شرکت مهندسی گفت: این شرکت با به کارگیری نانوذرات سیلیس، اقدام به تولید بتن‌های فوق سبک با خواص بهبود یافته کرده است.


وی به برخی از مزایا و ویژگی‌های این محصول اشاره کرد و افزود: استفاده از این محصول می‌تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر متر مکعب بتن ریزی نسبت به بتن‌های معمولی، کاهش دهد و این بدان معنی است که به ازای هر متر مربع، وزن سازه بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ کیلو گرم کاهش می‌یابد.

ورق های ژئوممبران


وی با بیان اینکه به این ترتیب برای یک سازه با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع، وزن سازه بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ تن سبک‌تر خواهد شد، ادامه داد: از آنجا که نیروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقیم با وزن ساختمان دارد، لذا با کاهش چشم‌گیر آن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می‌یابد. این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان‌ها، منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می‌شود.


به گفته حاجی سامی، علاوه بر این با به کارگیری بتن‌های سبک و کاهش وزن ساختمان، میزان استفاده از آهن آلات و آرماتورها کاهش می‌یابد و این ویژگی نیز کاهش هزینه‌‌ مصالح مصرفی را در پی دارد که استفاده از این محصول را مقرون به صرفه‌تر می‌ کند.


رئیس هیات مدیره‌ این شرکت مهندسی گفت: در این شرکت محصولات تولیدی خود را به دو صورت، خشک و بسته‌بندی شده و نیز بتن تر عرضه ‌می‌ کنیم.


وی در توضیح اثرگذاری نانوذرات بر ویژگی نهایی این محصول عنوان کرد: عمل گیرش بتن ناشی از تشکیل کریستال‌هایی است که از ترکیب آب و سیمان بوجود می‌آید. در تولید بتن‌های سبک‌ سازه‌ای برای کاهش وزن مخصوص بتن از سنگدانه‌های سبک و مقاوم استفاده می‌شود، اما این سنگدانه‌ها نسبت به ملات بتن از مقاومت کمتری برخوردار هستند.


وی ادامه داد: به همین دلیل در بتن‌های سبک سازه‌ای بر خلاف بتن‌های عادی مشکل شکست و ایجاد ترک از سنگدانه آغاز می‌شود و این در حالی است که در محصول تولیدی، با به کارگیری نانوذرات سیلیکا، تشکیل بلورها به جای سطح سنگدانه از خلل و فرج داخلی آن آغاز شده و یک لایه‌ کریستالی بر روی سنگدانه ایجاد می‌شود. این مسأله در نهایت منجر به افزایش چشمگیر مقاومت فشاری بتن می‌ شود.

مصارف ورق ژئوممبران

 


حاجی سامی در خصوص صادرات این محصول توضیح داد: در حال حاضر به منظور توسعه‌ تولید و عرضه‌ محصول خود مشغول انجام رایزنی‌هایی با توزیع کنندگانی از کشور‌های هند و اندونزی هستیم، ولی هنوز به مرحله‌ نهایی نرسیده‌ایم.


این محصول موفق به کسب تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ فناوری نانو شده و همچنین اختراعی از آن با شماره‌ ۰۰۸۶۵۳ تحت عنوان «تولید بتن سبک با مقاومت زیاد با استفاده از فناوری نانو» ثبت شده است.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ساخت سدهای بتنی در کشور به دلایل اقتصادی، توجیه دارد، گفت: هم اکنون 22 سد بزرگ بتنی در کشور در دست ساخت است.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

به گزارش ایرنا، «محمد حاج رسولی ها» روز چهارشنبه در بیست و یکمین همایش سالانه انجمن بین المللی بتن ایران و کنفرانس ملی آب بتن و زلزله افزود: از 172 سد بزرگ و کوچک در کشور، 40 درصد آن بتنی است که در مخازن این سدها 51 تا 52 میلیارد متر مکعب آب شیرین قابل ذخیره‌سازی است.

وی با بیان اینکه 44 درصد سدهای کشور به صورت بتنی ساخته شده اند، اظهار داشت: کشور ما همانند سایر کشورهای در حال توسعه در حوزه ساخت و ساز از جمله طرح‌های انتقال آب و سایر تاسیسات آبرسانی باید از بتن های با کیفیت مناسب استفاده کند.

این مقام مسوول در وزارت نیرو، بیان کرد : افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، لزوم انتقال آب را به برخی از مناطق کشور ضروری کرده است و برای انتقال آب، استفاده از سازه های بتنی مرغوب از هدر رفت منابع جلوگیری می کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: به ازای هر نفر در جهان سالانه یک تن بتن تولید می شود اما این رقم در ایران حدود 800 کیلوگرم است؛ بنابر این، در چشم انداز تهیه و کاربرد بتن در طرح های تامین و انتقال آب توجه به کیفیت بتن برای متخصصان حوزه آبرسانی اهمیت زیادی دارد.

تولیدکننده ژئوممبران

حاج رسولیها تاکید کرد: در حوزه سدسازی و طرح‌های توسعه آبرسانی لازم است استانداردها و آیین نامه های بتن به روز رسانی و به نحو مناسبی نیز از آنها استفاده شود .

وی گفت: به علت کمبود آب مجبور هستیم از آبهای نامتعارف از جمله پساب ها و آب دریاها استفاده کنیم و باید به کنش های شیمیایی این آبها بر روی کیفیت بتن توجه جدی داشته باشیم.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از واژگونی بونکر حامل ۲۰ تن بتن بر روی پایانه تاکسیرانی در محدوده میدان نوبنیاد خبر داد.

ژئوممبران

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در این باره گفت: در ساعت ۲:۴۸ بامداد امروز حادثه واژگونی یک دستگاه بونکر به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که به دنبال آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان دو ایستگاه را به همراه جرثقیل و لودر به محل حادثه واقع در مسیر شمال به جنوب خیابان لنگری در محدوده میدان نوبنیاد اعزام کرد.

وی با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل گفت: عوامل آتش نشانی پس از حضور در محل متوجه شدند که این بونکر با ۲۰ تن بار بتن و سیمان در حال حرکت در مسیر بوده که ناگهان راننده کنترل وسیله را از دست داده و کامیون واژگون شده و وارد پایانه تاکسیرانی شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه راننده داخل خودرو محبوس شده بود، اظهار کرد: شدت حادثه به حدی بود که تعدادی از ستون‌ها و سقف‌های پایانه تاکسیرانی تخریب شده بود که آتش نشانان با استفاده از تجهیزات مخصوص اقدام به برش کابین کامیون کرده و راننده ۴۰ ساله را در حالیکه دچار آسیب دیدگی شده بود، برای انتقال به مراکز درمانی به عوامل اورژانس تحویل دادند.

ورق ژئوممبران

ملکی با بیان اینکه اقدامات آتش نشانان برای ایمن سازی محل و خارج کردن بونکر از پایانه تاکسیرانی تا حوالی ساعت ۱۰:۲۰ امروز ادامه داشت، گفت: در حال حاضر محل ایمن سازی شده و کامیون نیز از پایانه خارج شده است. در این حادثه مقدار کمی سیمان از مخزن بونکر به زمین ریخته بود که آتش‌نشانان اقدام به جمع‌آوری آن کردند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، علت این حادثه از سوی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی و اعلام خواهد شد.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

همانطور که کارخانه های تولید بتن بر بهبود بهره وری عملیاتی و حمل بتن تمرکز دارند، ارائه خدمات مناسب در صف اول موفقیت آنها قرار دارد. بنابراین، مهم است که سازندگان و مدیران پروژه به دنبال کارخانه هایی باشند که بتوانند بهترین کیفیت را در اختیارشان قرار دهند. به همین منظور این سوال مطرح می شود که: «برای خرید بتن آماده به کجا مراجعه کنیم؟» برای پاسخ با ما همراه باشید.

لیچینگ

راهنمای پیدا کردن بهترین کارخانه تولید بتن آماده
خریداران باید کیفیت خدمات کارخانه های بتن را شناسایی کنند. اینجا جایی است که خدمات خوب می تواند انتظارات مشتری را برآورده کند. خدمات خوب معمولا به نحوه تولید بتن در کارخانه و تحویل آن به مشتری دلالت دارد. به دلیل آنکه بتن یک محصول مهندسی شده است، ضرورت حفظ کیفیت بتن در طرح اختلاط با استفاده از تجهیزات پیشرفته، حمل توسط تراک میکسرهای پیشرفته برای حفظ بالاترین کیفیت بتن و همچنین دارا بودن تجهیزات جدید جهت پمپاژ بتن در محل پروژه بسیار مهم هستند.

از زمان سفارش بتن آماده تا تحویل بتن در محل بتن ریزی، فرآیندی باید صورت گیرد که نیاز به وجود دانش و تجربه دارد. یک کارخانه معتبر تولید بتن به خوبی می داند که در شرایط بحرانی باید چگونه عمل کند، مثلاً در شرایط آب و هوایی خیلی گرم یا خیلی سرد یا وضعیت نامناسب بافت شهری و حتی روبرو شدن با شرایط محل پروژه، همه اینها نیاز به علم و دانش مهندسی بتن دارد.

یکی از مسائلی که اغلب در پروژه های بتنی رخ می دهد، مشکلات بافت شهری است. بافت شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و در این گونه شرایط، یک کارخانه معتبر باید پیش بینی های لازم را در مورد بافت شهری داشته باشد. همچنین داشتن تجهیزات مناسب برای پمپاژ بتن، در کیفیت بتن ریزی تاثیر مستقیم دارد.

geogrid


نکات مهم در انتخاب کارخانه بتن آماده
کیفیت بالای بتن: کنترل دقیق بر کیفیت محصول نهایی مهم است و تولید بتن در هر مرحله باید تحت آزمایش قرار گیرد. کیفیت طرح اختلاط بتن در این امر باید مورد تحقیق قرار گیرد تا محصول که سفارش داده شده است با بتنی که به محل آورده می شود، یکی باشد.

تجهیزات پیشرفته: کل فرآیند خرید بتن آماده باید سیستمی باشد تا هیچ جایی برای خطاهای انسانی باقی نماند. بتن باید تحت عملیات کاملاً اتوماتیک و کنترل شده توسط تجهیزات و دستگاه های پیشرفته تولید بتن که به آن ها سیستم های بچینگ گفته می شود، تولید شوند.

پمپاژ مناسب : پروژه های مختلف با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند، اینکه دقیقا کجای یک خیابان یا کوچه واقع شده اند و تراک میکسر با چه فاصلی از آن ها می تواند توقف کند، نیاز به تجهیزات متفاوتی برای سرویس دهی دارند. برای مثال پروژه هایی که طبقات خیلی زیادی دارند، نیاز به پمپ های متراژ بالا، برای انتقال بتن دارند که تنها در اختیار کارخانه های مجهز و سطح بالا می باشد.

از کدام کارخانه بتن آماده بخریم؟
مجموعه بتن پارس زاگرس که از آن به عنوان بزرگترین و مجهزترین مجموعه تولید بتن در استان تهران نیز، یاد می شود، یکی از حرفه ای ترین کارخانه ها در حوزه تولید بتن آماده می باشد. این کارخانه دارای بروزترین تجهیزات تولید بتن و همچنین قوی ترین سیستم لجستیک (حمل بتن) استان تهران می باشد.

زیر سازی جاده

فروش بالا، کیفیت بتن عالی و مشتری مداری، برخی از ویژگی‌ های منحصر به فرد مجموعه بتن پارس زاگرس هستند. همچنین، مجموعه بتن پارس زاگرس با بررسی نیازهای بازار توانسته خدمات خرید آنلاین بتن را مهیا کند. خریداران می توانند با مراجعه به وبسایت، بتن مورد نظر خود را سفارش دهند.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

فارس: رئيس مركز تحقيقات مسكن با بيان اينكه متوسط عمر بتن توليد شده در ايران 10 سال بوده و 90 سال كمتر از استانداردهاي جهاني است، گفت: هر 60ساعت 3 ميليارد تومان در مسكن سرمايه‌گذاري مي‌شود و اين در حالي است كه بيشترين ميزان پرت انرژي و انرژي توليد شده مربوط به اين بخش است.

نیروگاه سیکل ترکیبی

محمود فاطمي عقدا در جمع خبرنگاران افزود: متوسط عمر بتن توليد شده در كشور كمتر از 10 سال است در حالي كه متوسط عمر بتن توليدي در كشورهاي اروپايي 100 سال است، همين عمر بالاي بتن توليدي باعث شده تا عمر ساختمان در اين كشورها 100 سال و در ايران كمتر از 30 سال باشد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بتن توانمند در مركز تحقيقات توليد شده و دانش فني آن نيز موجود است اين اميد وجود دارد كه عمر متوسط ساختمان در سالهاي آتي افزايش يابد.

فاطمي عقدا با بيان اينكه اگر عمر بتن توليد شده در كشور به 100 سال افزايش يابد، صرفه‌جويي بالايي در منابع كشور به وجود خواهد آمد گفت: مصرف سرانه سيمان در كشور بسيار بالاست بطوري كه اين مصرف 50 درصد بيشتر از سرانه جهاني و استاندار است.

وي تأكيد كرد: استفاده نامناسب از سيمان «پورتلن» در جاي نامناسب باعث شده تا همواره مصرف سيمان در كشور روند صعودي داشته باشد.

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با بيان اينكه ايران 7 هزار سال پيش براي نخستين بار از "پوزولان " استفاده كرد افزود: ايران پيشرو استفاده از پوزولان در دنيا است در حاليكه به هيچ عنوان اين سيمان در جاي خود به كار گرفته نمي‌شود بنابراين مركز تحقيقات سال گذشته اقدام به شناسايي منابع پوزولان در كشور كرد.

جلوگیری از تبخیر آب

فاطمي عقدا گفت: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن براي جايگزين كردن بتن‌هاي سبك به جاي آجر نيز كارهايي را آغاز كرده است چرا كه معتقديم مواد اوليه آجر ارزش بالايي دارد اما همان آجر به دليل دوام پايين خود خسارت‌هاي زيادي به كشور و بخصوص صنعت ساختمان وارد مي‌كند.

وي ادامه داد: با جايگزين كردن بتن‌هاي سبك به جاي آجر علاوه بر اينكه سودآوري خوبي براي كشور به هر ماه دارد مي‌تواند در استحكام ساختمانهاي كشور نيز مؤثر باشد.

*سرانه توليد بتن در ايران 3 برابر جهاني

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با بيان اينكه 40 درصد از انرژي توليد شده در كشور در مصارف خانگي و تجاري استفاده مي‌شود گفت: در دنيا به ازاي هر نفر يك تن بتن در سال توليد مي شود و پيش بيني مي شود اين بخش در سه تا پنج سال آينده با رشد يك تا سه درصدي مواجه باشد.

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن افزود: سرانه مصرف سيمان كشور از 220 كيلوگرم در سال 1357 به بيش از 700 كيلوگرم در حال حاضر رسيده است اين آمار نشان مي دهد كه سرانه توليد بتن در ايران حداقل سه برابر بيشتر از ميانگين سرانه جهاني آن است.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

وبسایت ترنجی - وقتی که برج SALESFORCE در سن فرانسیسکو به پایان رسد، این برج، بلندترین ساختمان فرانسیسکو خواهد بود. البته تا زمانی که ساخته شود، زیرا فعلا در حال حاضر، مراحل فونداسیون این سازه عظیم به پایان رسیده و تنها در محل کارگاه این پروژه عظیم، با یک سوراخ بسیار بزرگ برروی زمین رو به رو هستیم.

عایق استخر

با ما در ادامه مطلب همراه باشید، تا نگاهی بیندازیم به این سازه عظیم و مراحل ساخت آن.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، پی این برج عظیم که اکنون مراحل پایانی انجام خود را سپری می کند، قرار است که از 1070پا شیشه و فولاد در بنای این برج عظیم حمایت کند و پس خیلی دور از ذهن نیست که بدانید، این سازه عظیم، دارای یک دال بتنی به ضخامت 14 فوت است.

ریختن بتن این دال بتنی عظیم در پی ریزی این سازه، که در روز یک شنبه انجام شد، بیش از 18 ساعت زمان برد، که در طی این عملیات، کامیون های بونکر حمل سیمان، نزدیک به 49 میلیون پوند بتن را برای این پروژه، به محل احداث سازه آورده و تحویل دادند. پمپ های ریختن بتن هم که توسط ارتش کوچکی از کارگران هدایت می شد، بر سر پروژه حاضر بود تا عملیات بتن ریزی را به انجام برسانند. همه این ها با هم باعث شد تا این سازه، لقب بزرگ ترین و طولانی ترین بتن ریزی سازه ای تاریخ را به نام خود رقم بزند.

لئونارد یوسف، مهندس سازه شرکت تورنتون توماسی در لس آنجلس، در مورد این پروژه می گوید:

این ها همه به نگه داشتن سازه ای راست قامت کمک می کنند. آسمان خراش ها، اساسا سازه هایی با میله هایی بیرون آمده از زمین هستند، بنابراین، بدیهی است که یکی از بزرگ ترین نگرانی ها پیرامون این سازه ها، سقوط آن ها باشد.

 

 استخر کشاورزی

او می گوید که باد بالا و در ارتفای سازه به همراه بادهای لرزان زمین، می تواند منجر به خم شدن و یا لول خوردن آسمان خراش ها شود، که اگر منجر به افزایش جرم در مزکز سازه شود، می تواند موجب خسارت هایی از پایین سازه به بالای آن شود. این جریان که به اصطلاح "لولا زدن” نامیده می شود، برای چنین آسمان خراش هایی که به سمت سقوط کردن لولا می شوند، بسیار بسیار بد و خطرناک است.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی، باید سازه های آسمان خراشی چون این مورد را، به چیزی بزرگ، جامد و زیرزمینی متصل کرد. در مکان هایی مانند منهتن، سازندگان چنین سازه هایی می توانند، با اضافه کردن سازه به سنگ بستر کم عمق این جزیره، این کار را به خوبی انجام دهند اما، سنگ بستر در سن فرانسیسکو که زمین تا عمق 300 فوتی از خشت و گل ساخته شده، به گونه ایست که باید در این شهر، اقدام متفاوتی انجام داد که به همین دلیل، مهندسان برج های SALESFORCE، ساخت یک سنگ بزرگ جعلی در عمق کم با استفاده از بتن و فلز را، برای حل این موضوع انجام داده اند.

این سنگ بزرگ که زیربنای این آسمان خراش عظیم را تشکیل می دهد، به اندازه 12,000 یارد مکعب بتن است که به اندازه کافی می تواند، چهار استخر شنای المپیک را پر کند. این بتن از 7,900,000 پوند سیمان، 9,000 یارد مکعب شن و ماسه، 54,000 گالن آب تشکیل شده است.

در طول زمان 18 ساعته بتن ریزی که در نیمه شب یک شنبه 17 آبان امسال (7 نوامبر) انجام شد، 1300 دستگاه بونکر حمل سیمان، به محل احداث سازه در مرکز سان فرانسیسکو آمدند و به نوبت، بتن های حمل کرده خود را، در هفت کامیون پمپاژ بتن خالی کردند. باید گفت که این کامیون های پمپاژ، بسیار عالی هستند. آن ها دارای طول لوله ای 150 تا 190 فوت هستند، که به اندازه کافی، می توانند از لبه ساخت ساز سازه، این بتن را به درون گودال انتقال دهند.

اما اگر فکر می کنید که این ها، تمام مراحل انجام پروژه فونداسیون این سازه است، اشتباه می کنید. در هفته هایی پیش از شروع بتن ریزی برای فونداسیون، گارگران، یک شبکه زیرزمینی از میلگردهای با لایه 12 به بالا با 6 اینچ جدا در هر لایه را، در این گودال ایجاد کردند.

تایموف در این زمینه می گوید:

عایق بندی استخر

ما حدود 5 میلیون پوند از میلگردهای شماره 18 را که از بزرگ ترین اندازه های موجود است را در این فونداسیون استفاده کردیم.

مهندسان طراح که فکر همه جا را کرده اند، در طراحی این فونداسیون، راهروهایی را برای محل عبور کارگران و شلینگ های پمپاژ سیمان ایجاد کردند تا بتوانند به راحتی، عملیات بتن ریزی را در لایه های اولیه به انجام برسانند.

این دال سخت، در واقع تمامی عظمت این سازه را در خود دارد، که نیمی از حفاظت سازه از زلزله را نیز بر عهده دارد. این باعث خواهد شد که در هنگام زلزله، از سقوط یک طرفه سازه جلوگیزی شود. اما در هنگام حرکات کشویی جلو و عقب در زلزله چه تدابیری اندیشیده شده است؟ زیرا یک زمین لرزه بزرگ، تمامی تلاش خود را در چند جهت، برای لغزش سازه انجام خواهد داد.

در این زمینه جوزف می گوید:

شما نیاز به چیزی برای نگه داشتن سازه در این نیروهای عظیم چندجهته دارید. که آن چیزها شمع نامیده می شوند.

آبیاری تحت فشار

در اصل، شمع ها، اتصالی از ساختمان با سنگ بستر هستند. در زمین های پست منطقه مالی در سن فرانسیسکو، سنگ بستر در 300 فوتی زیر خیابان است. تایموف می گوید که ما 42 شمع را تا عمق 15 تا 25 پا به سمت سنگ بستر قرار دادیم.

وی ادامه می دهد: حالا که پی ریزی و فونداسیون کامل گشته است، اقدام بعدی در این پروژه، گاراژ و پارکینگ و سپس لابی و پس از آن، 61 طبقه از فضای دفتریست. پس از آن، این آسمان خراش، بزرگ ترین ساختمان غرب شیکاگوست که تا به حال ساخته شده است.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

فرادید - قرار نیست از بتن فقط برای ساختمان پارکینگ یا مصالح دیگر استفاده کرد. در خیلی از ساختمان‌های مشهور جهان از بتن استفاده شده است.

پوشش استخر کشاورزی

به گزارش سی ان ان، بتن ماده‌ای ساخته شده توسط بشر است که از تمام مواد ساخته شده توسط بشر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن ماده اصلی سازه‌های بشری، از ساختمان پانتئون (معبد رومی) گرفته تا خانه‌ی اپرای سیدنی است.

تاشِن (Taschen) ناشر آلمانی کتب هنری است که به تازگی کتابی با عنوان «100 ساختمان بتنی معاصر» را منتشر کرده است. این کتاب هنر معماران معاصر در استفاده‌ی مبتکرانه از بتن را نشان می‌دهد. نویسنده کتاب «فیلیپ جودیدیو» است که می‌گوید: «بتن نوعی سنگ مایع است که انعطاف‌پذیر و با دوام است. معماران حرفه‌ای می‌توانند به شکلی زیبا از آن استفاده کنند و هنر معماری خود را به رخ بکشند.»

از بتن در سبک زبره کاری یا همان «معماری بروتالیست» و انواع سبک‌های دیگر ازجمله سبک فوتوریسمِ زها حدید استفاده می‌شود. در ادامه با برخی از سازه‌های بتنی زیبا و معماران آن‌ها آشنا شوید.

سانست چپل – گروه BKNR

کلیسای غروب آفتاب یا سانست چپل (Sunset Chapel) در مکزیک قرار دارد. این کلیسا توسط گروه BKNR طراحی و ساخته شده که یک خواهر و برادر به نام‌های استبان و سباستیان سوارز این گروه را مدیریت می‌کنند. این کلیسا در میان کوه‌ها ساخته شده و معماری بتنی و ساختار آن هم بی‌شباهت به محیط اطراف نیست. بنابراین می‌توان گفت که این کلیسای زیبا اصلا نظم اطراف را به هم نزده است.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)

مسیر گردشگری ملی سلویکا – ریولف رامستاد

مسیر گردشگری ملی سلویکا (Selvika) در فینمارکِ نروژ ساخته شده است. این سازه‌ی بتنی زیبا برای تزیین مجسمه خاصی ساخته نشده است. این سازه‌ی حلزونی شکل در حقیقت محل استراحت کنار جاده‌ای در فینمارک نروژ است که در شمال شرقی کشور فنلاند قرار دارد. در این سازه‌ی زیبا، چندین حمام، رختکن دوچرخه برای دوچرخه‌سواران و باجه‌های اطلاعاتی قرار دارد.

ورق استخر
زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)

موسِم – رودی ریسیوتی

موزه تمدن اروپا و مدیترانه که به اختصار MuCEM نامیده می‌شود در شهر زیبای مارسی در فرانسه ساخته شده است. این موزه زیبا در محل یک اسکله متروک ساخته شد که نمای مشبک آن توجه هر بیننده‌ای را به خوب جلب می‌کند. شاید این شبکه‌ها در نگاه اول ظریف به نظر برسند و فکر کنید که از چوب ساخته شده است، اما تمام آن‌ها از بتن تقویت شده با فیبر با دوام بالا ساخته شده‌اند.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)


مرکز مدنی بایسن‌تِنیال – لوسیو مورینی و گروه GGMPU

مرکز مدنی بایسن‌تِنیال در کوردوبای آرژانتین قرار دارد و در طراحی این سازه مانند سازه موسِم از ظرافت مثال‌زدنی استفاده شده است. کوردوبا مرکز ایالت کوردوبا در کشور آرژانتین است.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)


مرکز هنر، طراحی و معماری «روبرتو گارسا سادا» - تادائو آندو

این ساختمان زیبای شش طبقه متعلق به دانشگاه مونتِرِی مکزیک است. معمار آن تادائو آندوی مشهور است که با همین پروژه کار خود را در آمریکای لاتین شروع کرد. او برنده جایزه معتبر معماری «پریتزکر» نیز هست.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)

در گوشه – گروه معماری ایسترن دیزاین

ساختمان در گوشه (On the Corner) در یوکایچیِ ژاپن توسط معماران توکیوییِ ایسترن دیزاین (Eastern Design Office) ساخته شده است. خوب به تصویر دقت کنید: خیالاتی نشده‌اید. زمین این ساختمان بتنی و شیشه‌ای مثلثی بوده و اگر از زوایای خاصی به آن نگاه کنید، فکر می‌کنید که ساختمان صاف است!

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)

استخر ژئوممبران
پیرس ویوه – زها حدید

زها حدید معماری عراقی – بریتانیایی است که ساختمان‌ها مشهوری را طراحی کرده و جایزه معماری پریتزکر را نیز در کارنامه درخشان خود دارد. ساختمان پیرس ویوه (Pierresvives) در مو‍‌ن‌پولیه فرانسه ساخته شده است. زها حدید با بتن کاملا آشنایی دارد و آن را در زیباترین سازه‌اش یعنی مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف در باکو نیز به کار گرفته است. پل شیخ زاید در ابوظبی نیز یکی دیگر از شاهکارهای او است که در آن هم از بتن استفاده شده است.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)


برج مسکونی آرد مور – گروه UNStudio

برج مسکونی 36 طبقه‌ی آرد مور در سنگاپور قرار دارد و طراح آن نیز گروه یو.ان.استودیو بوده است. این برج با ارتفاع 135.7 متر جزو مرتفع‌ترین برج‌های مسکونی دنیا است.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)


چر هاوس – گروه معماری BAK

چر هاوس یا «خانه‌ی چِر» در بوینس آیرسِ آرژانتین ساخته شده است. این ساختمان زیبا در میان جنگل «مار آسول» (دریای آبی) قرار دارد. علاوه بر بتن، از چوب هم در ساخت آن استفاده شده تا هارمونی طبیعت را به هم نزد.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)


یواخیم استراوسه – دیوید چیپرفیلد

دیوید چیپرفیلد معماری بریتانیایی است که در طراحی دفتر برلین خود از شیشه و چوب در کنار بتن استفاده کرده است. آقای چیپرفیلد ساختمان‌های دیگری را نیز در برلین ساخته است.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)

مرکز فرهنگی «کونان وارد» - چیامی آرای

لایه استخر

مرکز فرهنگی کونان وارد (Konan Ward) در شهر نیگاتای ژاپن ساخته شده است. طراحی بیرونیِ آن آنقدر ساده است که از بیرون شبیه پناهگاه به نظر می‌رسد، اما طراحی داخلی آن بسیار جالب است. بر روی دیوارها چندین شکاف وجود دارد که از برخی نور آفتاب می‌تابد و برای برخی دیگر نیز نور مصنوعی تعبیه شده است.

زیباترین سازه‌های بتنی جهان (+عکس)


میکاسا ول. ب – گروه Studio mk27

ساختمان میکاسا (MiCasa Vol. B) کاری از گروه استودیو ام.کی.27 است که در سائوپائولوی برزیل ساخته شده است. طرح مینیمالیستی بتنی زمینه‌ای عالی برای طراحی فوق‌العاده زیبای این گروه معروف در این ساختمان است.

 

منبع سایت خبری عصرایران

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

بتن ها یکی از پایه ترین و اصلی مصالحی می باشند که از دیرباز مورد توجه مهندسان ساخت و سازه ها قرار گرفته اند. این مصالح ساختمانی یک ماده ی متخلخل می باشند به همین دلیل به طور حتم به روش های مختلفی باید آب بندی شوند. در این مطلب مباحثی مانند آب بندی بتن، عایق رطوبتی بتن و تزریق در بتن مورد بررسی قرار گرفته است که با بررسی آن می توانید اطلاعات همه جانبه و کاملی در این رابطه بدست آورید.

لندفیل

.

چرا باید بتن ها را آب بندی کرد و لزوم آب بندی بتن در چیست؟

همان طور که گفتیم ساختار بتن ها به صورت تخلخل و حفره مانند می باشد. وجود شکاف های ریز و درشت در ساختار این مصالح ساختمانی طبیعتا لزوم آب بندی بتن ها را به دنبال خواهد داشت. این موضوع به قدری ضروری و مهم می باشد که در صورت بی توجهی به آن، رطوبت، نم و ساختار های شیمیایی مضر موجود در پیرامون سازه به جذب سریع در بتن ها انجامیده و موجب آسیب رسیدن به سازه ها خواهد شد. بنابراین، برای جلوگیری از تخریب سریع بتن ها و افزودن به طول عمر ان ها باید به آب بندی بتن و عایق رطوبتی بتن پرداخت.

چگونه می توان بتن ها را از آسیب های احتمالی نفوذ اب و رطوبت محافظت کرد؟

geomembrane

 

آب بندی بتن به معنای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل محفظه های آن می باشد که از آن به عنوان عایق رطوبتی بتن نیز یاد می شود. از آب بندی به منظور افزایش مقاومت بتن ها در برابر فشار هیدرواستاتیک نیز استفاده می گردد. بتن در معنای وسیع تر به معنای ترکیبی از ساختار های مختلفی چون یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی می باشد. این ماده ی چسبنده عموما حاصل فعل و انفعالات سیمان های هیدرولیکی و آب می باشد. این مصالح ساختمانی پایه می توانند از مواد مختلفی تشکیل شوند که سیمان، پوزولانها، سرباره کوره ها، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و ... نام چند مورد از این مواد ها می باشند.

انواع روش های آب بندی بتن

همان طور که در قسمت های قبلی این مقاله به آن اشاره کردیم، ساختار متخلخل بتن ها باعث لزوم آب بندی ان ها شده است. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از چه راه هایی می تواند سد راه آب به درون محفظه بتن ها شده و از این طریق نم و رطوبت را از این مصالح دور کرد. در واقع، برای آب بندی بتن ها می توان از چند روش بهره مند شد، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

آب بندی بتن و عایق رطوبتی بتن را می توان به چند طریق ممکن انجام داد:

*راه حل اول: آب بندی بتن از سطح خارجی

*راه حل حل دوم: آب بنید بتن از سطح داخلی

*راه حل سوم: آب بندی بتن از طریق ذرات

ورق پلاستیکی 

 

آب بندی از طریق سطح خارجی

آب بندی بتن از طریق سطح خارجی یکی از رایج ترین روش های آب بندی می باشد. این روش از آب بندی ها معمولا با هزینه های زیادی همراه بوده و همچنین محدودیت هایی را نیز دارد. تاکنون پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است که می توان به روش آب بندی بتن به کمک ورقه های آب بند اشاره کرد. اما این ورقه ها دارای چه ویژگی هایی می باشند و چگونه سد راه آب و رطوبت خواهند شد؟

ورقه های آب بندی بتن

ورقه های آب بندی، از پلیمر، قیر و پلی اتیلن تشکیل شده‌اند. ترکیبات به کار رفته شده درون هر یک از این ورقه ها باعث می شود که بعد از استفاده، بتن مورد عایق بندی رطوبتی واقع شود. این ورقه ها قدرت تحمل بتن ها را بالاتر می برند، به گونه ای که در برابر تغییرات دمایی کم ترحساس بوده و کم تر تغییر شکل می دهند. ورقه های آب بندی بتن می توانند به صورت خودکار مانع جذب مواد مضر سمی و خطرناک به داخل محفظه بتن شده و ان را از هر آسیبی در امان نگه می دارند.افزایش مقاومت کششی، افزایش مقاومت در برابر خاک های اسیدی، انعطاف پذیری، خود ترمیمی و افزایش توانایی پیوند از دیگر مزایای ورقه های آب بند بتنی می باشد.

قبل از استفاده از این ورقه های اب بند می توان به برخی از خصلت های دیگر این ورقه ها نیز اشاره کرد. به طور مثال، باید دانست که آن ها پروسه دشواری برای نصب خواهند داشت، به خصوص زمانی که می خواهید آب بندی بتن ها به صورت کاملی صورت گرفته و یا به عبارتی به اصولی ترین شکل ممکن کار آب بندی توسط این ورقه ها را انجام دهید، در اتصال میان ورقه های مختلف باید کارهای زیادی صورت بگیرد. به همین دلیل می توان گفت که آب بندی بتن به این روش یکی از زمان برترین روش های آب بندی و عایق رطوبتی بتن ها می باشد.

اصول و نکات استفاده از ورقه های آب بندی بتن

پوشش استخر

 

در صورتی که این روش را برای آب بندی بتن انتخاب کردید باید به سطح متصل شدن این بتن ها توجه ویژه ای داشته باشید. سطح مورد نظر شما باید صاف بوده و دچار هیچ تخلخلی نباشد. به همین دلیل، استفاده از تخته های محافظ بر روی بتن یکی از اصولی می باشد که باید در هنگام به کار بردن این روش به ان توجه لازم را کرد. استفاده از ورقه های آب بندی در سالیان متمادی جزء معمول ترین روش های آب بندی بتن و عایق رطوبتی بتن بوده اند.

برای آب بندی بتن از طریق سطح خارجی می توان از روش دیگری به نام آب بندی پوسته های مایع نیز بهره جست. در این روش موادی مانند اورتان و یا آسفالت پلیمتریک توسط یک قلمو، اسپری و یا غلطک بر روی بتن ها کشیده خواهند شد. ضخامت و چگونگی نحوه ی وضع کردن پوسته های نام برده شده به روند عالی در آب بندی بتن ها کمک خواهند کرد، بنابراین نحوه ی وضع آن ها در موفقیت آمیز بودن فرایند آب بندی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

آب بندی از طریق ذرات

بهره مندی از این روش، یکی از راه هایی است که از سال 1980 تاکنون از آن برای آب بندی بتن ها مورد استفاده قرار گرفته است. در روش آب بندی بتن از طریق ذرات بتن، ذرات خود مانع نفوذ آب و رطوبت به داخل محفظه شده و سد راه رطوبت خواهند شد. آب بندی به کمک مواد افزودنی به روش تزریق در بتن معمول ترین راه برای ایجاد عایق رطوبتی در بتن می باشد.

آب بندی بتن با استفاده از مواد افزودنی

روف گاردن

 

آب بندی بتن به روش مواد افزودنی یکی دیگر از روش هایی می باشد که می توان از ان برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل محفظه بتن ها استفاده کرد. این روش در سال های اخیر موارد استفاده ی بسیاری داشته است. مواد افزودنی که برای آب بند کردن بتن ها مورد استفاده قرار می گیرند باید قبل از شکل گیری بتن ها و به صورت تزریق در بتن در هنگام ساخت با ترکیبات بتنی مخلوط شوند. به عبارتی، این ترکیبات و مواد افزودنی در هنگام بتن ریزی مورد استفاده قرار گرفته و به بتن ها اضافه می شود.

 

روش های اضافه کردن مواد افزودنی به داخل بتن به منظور آب بندی

یکی از ویژگی هایی اصلی بتن ها، دارا بودن قابلیت تغییر در طرح اختلاط و اضافه کردن افزودنی خاص می باشند. این ویژگی از بتن ها باعث شده که بتوان آن ها را به منظور دستیابی به اهداف مختلف به کار برد. به منظور ساخت بتن آب بند می توان روش های مختلفی را به کمک مواد افزودنی به کار برد. به این منظور می توان از دو روش بهره جست:

*آب بندی بتن در حین سخت آن

*اب بندی بتن بعد از ساخت آن

مواد افزودنی که به منظور عایق رطوبتی بتن ها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند هم به صورت ترکیب با اجزا تشکیل دهنده بتن و هم پس از سخت شدن بتن مورد استفاده قرار گیرند. اندازه و میزان این مواد افزودنی کاملا به نیاز بتن شما بستگی دارد که در هر بتن متفاوت خواهد بود. اضافه کردن مواد افزودنی چه به صورت تزریق در بتن و چه در حین ساخت باعث افزایش دوام و مقاومت بتن ها خواهد شد.

ژئوگرید

 

همان طور که گفته شد، می توان مواد افزودنی را به صورت تزریق در بتن ها مورد استفاده قرار داده و بتن مورد نظر را مقاوم کرد. آب بندی بتن یا عایق رطوبتی بتن به روش تزریق در بتن، مزایا و امتیاز هایی را دارا می باشد که از ویژگی های مثبت آن می توان به امکان اجرای آب بندی در فشار مثبت و منفی، حداکثر دوام سازه بتنی اشاره کرد. علاوه بر این، آب بندی به روش تزریق در بتن، سرعت بالای اجرای آب بندی بتنی را در پی خواهد داشت. البته به کار بردن این روش، مشکلات عمده ای را نیز خواهد داشت که تخصص بالای مورد نیاز، نیاز به تجهیزات خاص و گران قیمت و هزینه بالا، از جمله آن ها می باشد.

تنظیم شده شده توسط تیم تحریریه شرکت فناوران سدآب

* این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن مورد تایید خبرگزاری تسنیم نیست.

 

منبع سایت خبری تسنیم

 


:: بازدید از این مطلب : 590
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ شیدا آکار اظهار کرد: همزمان با آغاز فصل سرد سال و افزایش غلظت آلاینده‌ها، نظارت و کنترل بر فعالیت واحدهای معدنی و تولید بتن و همچنین بررسی رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در گشت‌های شبانه این اداره تشدید شد.

آب بندی استخر

 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: با توجه به فعالیت شبانه واحدهای تولید بتن و تردد بونکرهای بتن در شب به دلیل ممنوعیت‌های تردد در ساعات روز برای خودروی سنگین در شهر تهران و همچنین پیش‌بینی برای افزایش آلودگی هوا، فعالیت واحدهای بتن و معدنی در حوزه شهرستان شهریار به طور پیوسته در گشت‌های روزانه و شبانه محیط زیست رصد می‌شود.

وی ادامه داد: عمده واحدهای بتن شهریار در منطقه سعیدآباد شهر باغستان مستقر هستند که در گشت شبانه در پایان هفته گذشته، 18 واحد مورد پایش قرار گرفته و در این بازدیدها موضوعاتی چون آب‌پاشی محوطه کارگاه و مسیرهای تردد کامیون‌ها، استفاده از غبارگیر در سیلوها و کنترل آلودگی صوتی از موارد تأکیدی به این واحدها بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار همچنین تصریح کرد: در بازدید اخیر یک مورد شکایات مردمی از یکی از واحدهای بتن نیز مورد رسیدگی قرار گرفت که موردی از آلودگی زیست‌محیطی در زمان بازدید توسط کارشناسان مشاهده نشد.

آکار خاطرنشان کرد: به طور قطع گشت شبانه این اداره به طور مستمر ادامه خواهد داشت و برای موارد تخلف احتمالی اخطاریه زیست‌محیطی صادر خواهد شد و در صورت عدم توجه به اخطاریه‌های صادره، پیگیری لازم از طریق مراجع قضائی با تشکیل پرونده قانونی به انجام می‌رسد.

پلاستیک استخر

 

منبع سایت خبری تسنیم

 


:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

یه گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مسعود نصوری صبح امروز در نشست با مدیرکل و کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با بیان اینکه افرادی که در پروژه‌های نیروگاه اتمی فعالیت می‌کنند باید دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای باشند اظهار داشت: برای برگزاری سودمند دوره‌های آموزشی مورد نیاز نیروگاه اتمی کمبودهای کارگاه‌های آموزشی با کمک نیروگاه اتمی بوشهر تامین می‌شود و در اختیار آموزش فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عملیات بتن‌ریزی راکتور نیروگاه اتمی بوشهر رو به پایان است بیان کرد: برای تکمیل فازهای بعدی ساخت نیروگاه اتمی نیاز به تخصص در 35 حرفه مهارتی است که تمام نیروهای مورد نیاز با همکاری پیمانکاران از نیروهای مهارت دیده آموزش فنی و حرفه‌ای استان تامین خواهد شد.

ژئوسنتتیک

 

نصوری بر همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای با شرکت روس اتم در زمینه تامین نیروی جوشکار مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد و گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی ارائه شده مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر گواهینامه مشترک پایان دوره مهارت آموختگان برای اشتغال در نیروگاه صادر شود.

مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر از اجرای شدن هر چه بهتر تفاهم‌نامه سازمان انرژی اتمی ایران با آموزش فنی و حرفه‌ای در بوشهر خبرداد و اظهار داشت: نیروگاه اتمی بوشهر با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود از اجرای هر چه بهتر آموزش‌های مهارتی در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری با آموزش فنی و حرفه‌ای حمایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید
عملیات بتن‌ریزی راکتور دوم نیروگاه هسته‌‌ای بوشهر فردا آغاز می‌شود

ورق پلاستیک

 

ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر بدون‌وقفه در حال انجام است

بتن‌ریزی راکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر آغاز می‌شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نیز با بیان اینکه بیش از 60 درصد مهارت آموختگان حرفه‌های مهارتی مورد نیاز نیروگاه اتمی در پروژه‌های در حال ساخت نیروگاه مشغول به کار شده‌اند افزود: در راستای تامین نیروهای بومی در طرح‌های توسعه نیروگاه اتمی، برای احداث 2 راکتور جدید نیروگاه اتمی برای فنداسیون، سفت‌کاری و بهره‌برداری 19 رشته را برای آموزش کارجویان ارائه شد که در طرح جدید این حرفه‌ها به 35 مهارت افزایش خواهد یافت.

حوضچه پرورش ماهی

 

عبدالمجید دراهکی با بیان اینکه استفاده از نیروهای مهارت آموخته فنی و حرفه‌ای هزینه کمتری برای آموزش برای نیروگاه اتمی خواهد داشت اظهار کرد: استفاده از نیروی‌های مهارت آموخته ماهر بومی در فازهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر ضمن کاهش هزینه‌های جاری در پی‌برد اجرای طرح نیز مثمرثمر خواهد بود چون نیروی آموزش دیده بر اساس استانداردهای خود نیروگاه مهارت را فراگرفته است.

 

منبع سایت خبری تسنیم

 


:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی احمدوند در نشست خبری با بیان این‌که متاسفانه در حوزه تولید بتن تکنسین و نیروی انسانی متخصص ترتیب نشده است، اظهار کرد: با وجود آنکه در کشور استانداردهای لازم برای تولید بتن از ضفر تا 100 را داریم و رعایت آن اجباری است اما در تولید بتن، سیمان و شن و ماسه این استانداردهای توسط تولیدکنندگان رعایت نمی‌شود.

ژئوممبران

 

وی با تاکید بر این‌که نیازمند نظام بازرسی و نظارت هستیم، تصریح کرد: یکی از الزمات ساخت و ساز کشور بازرسی فرآیند تولید بتن است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن آذرماه سال گذشته گفته بود:‌بیست سال قبل برای تهیه و تدوین استاندارها، چک لیست های کنترل کیفیت فرآیند تولید و حمل و تحویل بتن آماده به کارگاه های ساختمانی شهری و در نهایت تدوین استاندارد ملی و اجباری 6044 (بتن آماده-ویژگی ها) در خصوص فرآیند تولید بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فرآوره های بتنی در سال 95 تدوین شد و به عنوان استاندارد اجباری در صنعت بتن و ساخت و ساز بتنی لازم الاجراست.

احمدوند افزود: استاندارد مذکور به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و ظرفیت های لازم هنوز متولی متولی نظارت و بارزرسی بر فرآیند سیستم تولید واحدهای تولیدی، مشخص نیست که از سوی تولیدکنندگان و سازندگان به درستی رعایت می شود یا خیر و در حال حاضر به جز تعدادی انگشت شمار که ممکن است به دلیل نیاز خریدار و قیمت مناسب بسیاری منجر به کیفیت پایین ساخت و سازها در کشور می شود.

بیشتر بخوانید
استانداردهای بتن در آزادراه تهران-شمال رعایت نشده است

به گزارش تسنیم، احمدوند در بخشی دیگری از نشست خبری امروز بازرسی از ماشین‌آلات تولید بتن را از الزامات بخش ساخت و ساز کشور عنوان کرد و گفت: تجهیزات تولید اعم از داخل کارخانه تا تجهیزات انتقال و حمل بتن بسیار فرسوده است و بایستی نظارت شوند.

ژئوممبران چیست

 

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص این‌که آیا این تجهیزات حتما باید از خارج تامین شود، افزود: خیر، این تجهیزات در داخل نیز تولید می شود که تولیدکنندگان باید به مبحث نوسازی ماشین آلات توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه کیفیت بتن را به شدت کاهش می‌دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

ورق ژئوممبران قیمت

 

قرار است کنفرانس ملی بتن و زلزله 3 و 4 دیماه امسال به صورت مجازی برگزاری شود همچنین مرکز تحقیقات بتن جشنواره ملی ساختمان برتر را در سال جهش تولید و برای ایجاد بستر مناسب و هدفمند ارتقا سطح کیفی و کمی صنعت ساختمان برگزار خواهد کرد.

 

منبع سایت خبری تسنیم

 


:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اخذ نمایندگی بلوک سبک، اولین سورپرایز مجموعه بتن آلوکا در سال جدید، جهت تسهیل خرید و فروش آسان انواع بلوک های ساختمانی پوکه ای تولید خود در شهرهای مختلف ایران است. این یک پیشنهاد ویژه و فوق العاده می باشد برای تمامی مصالح فروشان، ساختمان سازها و یا افرادی که توانایی انجام این کار و پذیرش نمایندگی را دارند.

موارد استفاده ژئوممبران

 

بلوک سبک چیست؟ بتن آلوکا کیست و چرا اقدام به فراخوان اخذ نماینگی بلوک سبک در شهرهای اقصی نقاط ایران نموده است؟؟

معرفی بتن آلوکا

بتن آلوکا، یکی از سه کارخانه برتر تولید بلوک سیمانی سبک در سطح کشور می باشد که از سال 1388 شروع به فعالیت در تولید انواع بلوک های دیواری در تبریز ( مرکز معادن پوکه معدنی کشور ) نموده است و در سال های اخیر منحصرا به تولید تخصصی بلوک سیمانی سبک با خط تولید کاملا مجهز و تمام اتوماتیک، پرداخته است.

آلوکا برای تمامی محصولات خود، گواهینامه علامت استاندارد ایران را اخذ نموده است. اخذ این گواهینامه برای تمامی بلوک سازان از سال 99 الزامی شده و خریداران نیز حتما باید بلوک دارای نشان استاندارد را خرید نمایند، چون سازمان نظام مهندسی ارائه علامت استاندارد بلوک در زمان ساخت را الزامی کرده است.

بلوک سبک چیست؟

 

بلوک سبک سیمانی یا بلوک پوکه ای یا بلوک پومیسی، از مصالح دیوارچینی و ساختمان سازی بسیار مهم در عصر حاضر می باشد که از ترکیب سیمان، پوکه معدنی و آب تشکیل شده است. پوکه معدنی ماده افزودنی اصلی تولید این نوع بلوک ها می باشد که از دل کوه های آتشفشانی خاموش، استخراج می شود. اکثر یا تقریبا تمامی معادن پوکه معدنی سفید کشور در آذربایجان شرقی قرار دارند. به همین خاطر است که تبریز، قطب تولید بلوک سیمانی سبک در کشور شده است.

کاربرد ورق ژئوممبران

 

برای تولیدبلوک سیمانی سبک، علاوه بر نزدیکی به معادن پوکه و تامین پوکه مرغوب، دستگاه اتوماتیک و خط تولید مجهز با نیروی کاربلد متخصص نیاز است. با دستگاه های خودرو و کادونا، عملا کار تولید این محصول به سختی امکان پذیر است.

قبلا آجر، سفال و بلوک های سنگین برای دیوارکشی استفاده می شدند، اما به دلیل هزینه بر بودن، عدم ایمنی و کارایی مناسب، به تدریج مصالح قدیمی جای خود را به مصالح ساختمانی جدید و بهینه شده مانند بلوک سیمانی سبک داده اند. امروزه تقریبا تمامی ساختمان سازی ها و دیوارچینی ها با بلوک های سبک شده انجام می پذیرند، در واقعا استفاده از بلوک پوکه ای کاملا فراگیر شده و در بین مردم جا افتاده است.

چرا بتن آلوکا اقدام به اخذ نمایندگی بلوک سبک نموده است؟

آلوکا دارای چندین خط تولید مدرن با تیراژ تولید بالا می باشد. این کارخانه همه تولیدات خود را در شهرهای بزرگ نظیر تهران، مشهد، رشت، تبریز و... به فروش می رساند. برای همین در شروع سال جدید اقدام به اخذ نمایندگی فروش بلوک سبک برای ارائه محصولات خود به صورت حضور و در زمان کوتاه، جهت رفاه حال مشتریان و مشاهده سریع نمونه محصولات در هر شهری نمونده است.

ویژگی ورق ژئوممبران

 

این مجموعه بزرگ با جذب نمایندگی بلوک سبک، با مشتریان عزیز خود در شهرهای مختلف به راحتی می تواند ارتباط برقرار نماید و از نزدیک محصولات خود را ارائه کند. مشتریان نیز می توانند در زمان کوتاه و با مشاهده عینی، کیقیت بلوک را بسنجند و قیمت بلوک سبک در تهران، مشهد و یا در هر شهری که ساکن هستند یا پروژه دارند را استعلام نمایند و در صورت تایید اقدام به خرید نمایند.

اینگونه و با تسهیل شرایط خرید و فروش، کارخانه بلوک سازی آلوکا به هدف دیرینه خود که جلب اعتماد و رضایت خریداران محصولات خود است بیشتر از پیش دست خواهد یافت.

نمایندگی فروش بلوک سبک

 نصب ورق ژئوممبران

 

هر خریدار حرفه ای و با سابقه مصالح ساختمانی می داند که ابتدا و همیشه باید سراغ کدام شهر و کدام تولید کننده یا نمایندگی بلوک سبک برای خرید موردنیاز خود برود. تبریز شهر اصلی تولید بلوک های سبک و بتن آلوکا برترین مجموعه تولید کننده در این شهر است.

افرادی که تمایل دارند تا با کمترین زحمت، بیشترین سود را از طریق اخذ نمایندگی فروش بلوک سبک در شهر خود داشته باشند، می توانند با مراجعه به سایت https://betonaloka.com با بتن آلوکا جهت اطلاع از شرایط پذیرش نمایندگی و شروع همکاری بی نظیر تماس برقرار نمایند.

 

منبع سایت خبری تسنیم

 


:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()