ضرورت خارج کردن باغداری تویسرکان از تک محصولی گردو
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مسعود اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اکنون محصول گردو محور اصلی اقتصاد باغداری در شهرستان است و تاکنون متأسفانه قیمت اصلی این محصول ساماندهی نشده است که باید تدابیری در این مورد اندیشیده شود.

اکبری بابیان اینکه ۱۵۰ هزار هکتار کل اراضی زراعی و باغی تویسرکان است که ۵۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی تویسرکان را شامل شده است و ۱۰ هزار باغ و مابقی اراضی آبی و دیم را دارا شده است.

اکبری بابیان اینکه در بازار گردوی تویسرکان هر سال میلیاردها تومان چرخش مالی انجام می‌شود و متأسفانه عمده گردوهای تولید شده در این شهرستان در باغ‌ها به صورت خام فروشی انجام می‌شود، ادامه داد: فرآوری گردو و پرهیز از خام فروشی باعث ارزش افزوده و درآمدزایی در این شهرستان می‌شود و این امر باعث تحول و پیشرفت تویسرکان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی گردو در این شهرستان رشدی نداشته است و همین امر موجب محقق نشدن بهره وری حداکثری از ظرفیت اقتصادی گردو در شهرستان شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بخش عمده معیشت مردم تویسرکان، کشاورزی، دام پروری و باغداری است که محصولات تویسرکان شامل گردو، آلو و سیر است و گردو از لحاظ کیفیت رتبه اول و از لحاظ کمیت رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است افزود: تنوع ارقام ژنتیکی گردوی تویسرکان بسیار زیاد است.

کمبود نهاده‌های دامی در تویسرکان

مجری طرح هویت گذاری دام‌های تویسرکان در ادامه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نوع دام سبک و سنگین کمبود نهاده در این شهرستان وجود دارد و توزیع نهاده‌های دام به صورت نیاز دام انجام نمی‌شود.

مهدی روح اللهی افزود: طرح هویت گذاری دام‌ها از سال ۹۷ به دستور معاونت ریاست جمهور به وزارت کشاورزی ابلاغ گردید و در ابتدای سال ۹۸ این طرح در تویسرکان شروع به کار کرده است.

روح اللهی تاکید کرد: هدف از طرح هویت گذاری دام‌ها می‌توان به شناسایی دام‌ها، ساماندهی دام‌ها، شناسنامه دار شدن دام‌ها، نوع نهاده‌های استفاده شده توسط دام‌ها و جلوگیری از قاچاق دام‌ها اشاره کرد.

ورق های ژئوممبران

وی بابیان اینکه شناسنامه دار شدن دام‌ها با یک کد ۱۵ رقمی انجام می‌شود تصریح کرد: در این مدت ۷۰ هزار دام سبک در تویسرکان و۱۰۰ هزار دام توسط سازمان عشایری کشور در تویسرکان پلاک گذاری و در سامانه ثبت شده است.

مجری طرح هویت گذاری دام‌های تویسرکان خاطرنشان کرد: همچنین ۷ هزار دام سنگین در این شهرستان پلاک گذاری شده است و دامداران با توجه به شرکت در طرح هویت گذاری دام‌های خود در سامانه می‌توانند برای تسهیلات لازم اقدام نمایند.

روح اللهی با اشاره به اینکه در اوایل کار دامداران تویسرکانی با توجه به هزینه ثبت نام علاقه‌ای به این طرح نشان ندادند گفت: خوشبختانه با همکاری جهاد کشاورزی کلاس‌های توجیهی به صورت حضوری و پیامکی برگزار شد و این کار باعث شد که دامداران در این طرح شرکت نمایند و تاکنون ۱۹۰ هزار دام با دام‌های عشایری در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دادن نهادهای تشویقی در سال‌های ابتدایی که شامل جو و کنسانتره بود دامداران را مجاب کرد که بیشتر نسبت به این طرح اقدام کنند و این روال به صورت دائمی انجام گرفت به صورتی که با ثبت نام در این طرح دامداران سهمیه نهاده دریافت خواهند کرد.

روح الهی در پایان گفت: این طرح به صورت کشوری در حال اجرا است و هدف اصلی این طرح این بود که دام‌ها بدون پلاک گذاری خرید، فروش، تردد و کشتار نشوند ولی متأسفانه تا به حال این طرح اجرایی نشده است و امیدواریم مسئولین مربوطه به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 5338569

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: