رویکرد جهاد کشاورزی گیلان افزایش محصول در واحد سطح است
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی ظهر پنجشنبه در مراسم نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای آبکنار بندرانزلی اظهار کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان ۱۷۵ هزار هکتار نشا مکانیزه انجام شده است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی و نیاز محصول برنج به آب زراعی افزود: معرفی ارقام جدید برنج با استفاده از علوم دانش بنیان در شالیزارهای گیلان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی گیلان است و بر این اساس ۷ هکتار از شالیزاری در روستای آبکنار انزلی رقم برنج دانش بنیان «آنام» کشت و امروز به صورت مکانیزه برداشت شد.

محمدی با بیان اینکه رویکرد جهاد کشاورزی افزایش محصول در واحد سطح است، ادامه داد: با توجه به کمبود زمین زراعی نمی‌توان میزان تولید را افزایش داد و باید عرصه‌های موجود را حفظ و سطح کشت آنها را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه در بیش از ۹۰ درصد شالیزارهای گیلان ارقام برنج بومی کشت می‌شود، تاکید کرد: ارقام بومی و محلی از کیفیت بالایی برخوردار است اما با مخاطراتی همچون خوابیدگی در زمان بروز تنش‌های مکانیکی و باد و باران و حساسیت به آفات و بیماری‌ها همراه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به استفاده از علوم دانش بنیان برای تولید رقم‌های پرظرفیت و با کیفیت بالا به جای ارقام بومی اضافه کرد: در راستای اصلاح ارقام جدید و مشابه ارقام محلی ایرانی، برنج رقم آنام طی یک فرآیند زمانی ۱۵ ساله اصلاح و در سال ۱۳۹۷ معرفی شد.

محمدی ادامه داد: برنج آنام با متوسط عملکرد دانه‌ی ۵.۵ تن در هکتار، ارتفاع کوتاه بوته ضمن برتری نسبت به برنج محلی جز ارقام برنج زودرس پاکوتاه محسوب شده و از کیفیت پخت مشابه ارقام محلی ایرانی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با رویکرد جدید دانشگاه و دانش به کشاورزی جایگزینی روش‌ها و ارقام جدید برنج برای پایداری تولید و رفع نیازهای داخلی در دستور کار قرار دارد.

نیروگاه سیکل ترکیبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: رقم آنام به دلیل ویژگی‌ها خاص از لحاظ کیفیت و پخت با رقم هاشمی رقابت کرده و به دلیل زودرسی ۱۰ روزه نسبت به هاشمی آب کمتری نیز نیاز دارد.

محمدی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود برای افزایش بهره وری و تأمین نیاز غذایی کشور برای کاهش وابستگی به کشورهای دیگر از این رقم برنج در شالیزارهای خود کشت کنند.

وی افزود: این گونه از برنج حتی در شرایط نمناکی و بارندگی هم قابلیت برداشت مکانیزه دارد.

کد خبر 5549760

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: