توتون گلستان گرفتار انحصارگران/کشت ۷۰ درصد محصول کشور در یک استان
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: مشکلات توتونکاران استان گلستان در حل تبدیل شدن به یک بحران است و با وجود اینکه ۷۰ درصد توتون کشور در این استان کشت می‌شود، کشاورزان این استان با مشکلات عدیدهای روبرو هستند.

نرخ پایین توتون به نسبت استان‌های گیلان و مازندران، انحصار خرید توتون در دستان چند شرکت خصوصی، نبود بذر و کود مناسب، عدم اعلام نرخ تضمینی محصول قبل از کشت، پوشش ضعیف بیمه محصول و تأخیر در پرداخت‌ها و … از جمله مشکلات عمده‌ای است که توتونکاران این استان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های شرکت دخانیات کشت هر هکتار توتون بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که با خرید قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت‌های انحصاری هر کشاورز از یک هکتار تنها ۶۰ میلیون تومان عایدی خواهد داشت! این بدین معناست که نه تنها سودی از کشت این محصول عایدش نخواهد شد، بلکه بابت هر هکتار بیست میلیون تومان هم به بانک بدهکار خواهد شد.

بماند که محصول امسال نیز به دلایل متعدد دچار آفت و ارتفاع این گیاه با کاهش شدیدی مواجه شد که افت کیفیت و کمبود تناژ شدید را به دنبال داشت.

سوال اینجاست که وقتی محصول درجه یک این استان با بهانه گیری فراوان خریداری می‌شود، این محصول آفت زده چگونه می‌تواند جوابگوی مخارج کشاورزی و مایحتاج کشاورزانی را بدهد یک سال تمام برای کشت، داشت و برداشت این محصول زحمت می کشند؟!

این موضوع باعث واکنش نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی و تذکر به مسئولان جهاد کشاورزی و صمت شد. در ادامه این اعتراضات اکبر شهباززاده سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به گلستان سفر کرد تا پاسخگوی رحمت الله نوروزی و رمضانعلی سنگدوینی نمایندگان استان گلستان باشد.

لزوم حمایت دولت از توتون کاران گلستان

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آبادکتول که تأمین کننده بخش زیادی از توتون استان است به خبرنگار مهر گفت: نمایندگان استان در حل مشکلات استانی با همدیگر هم راه و هم عقیده هستند و برای رفع انحصار توتون تمام توان مان را به کار خواهیم گرفت.

خرید ژئوممبران 

وی با بیان اینکه دخانیات از سال ۹۱ با مشکلات مواجه شده است، افزود: در تماس با رئیس جمهور نیز این نکته را اشاره کردم که کشت توتون در این استان بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و ۷۰ درصد توتون کشور در این منطقه کشت می‌شود اما کشاورزان برای امورات اولیه شأن درمانده اند و نیازمند حمایت دولت هستند. ما انتظار داریم این محصول هم قیمت گذاری منطقی شود.

صنعت توتون گلستان گرفتار انحصار گران

نماینده علی آباد کتول با اشاره به اینکه چند نفر از قبل صادرات به سودهای کلان رسیده‌اند گفت: این افراد حتی حاضر نیستند مالیات این سود کلان را در استان هزینه کنند! باید تعاونی کشاورزان تشکیل شود و صادرات این محصول توسط کشاورزان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه صدای کشاورزان این استان صدای کشاورزان سه استان شمالی است گفت: تا پایان آذر به دولت فرصت دادیم که نسبت به خریداری و صادرات توتون کشاورزان اقدام کند و این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

سهم گلستان از درآمد توتون ۱۰ درصد گردش مالی دخانیات هم نیست

رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا در مجلس نیز به خبرنگار مهر گفت: سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و گردش مالی این صنعت ۷۰ هزار میلیارد تومان است که سهم استان ۱۰ درصد هم نیست در صورتی که ۷۰ درصد توتون کشور در این استان تولید می‌شود.

حسین طلوعیان رئیس اداره صنعت و معدن استان گلستان همچنین در بازدید شهباززاده گفت: حضور شرکت‌های بزرگ در استان باید ملموس باشد و تنها به خرید این محصول و خام فروشی آن منتهی نشود. متأسفانه این محصول هم در حال دچار شدن به سرنوشت پنبه است که در استان فقط پنبه پاک کنی انجام می‌شود و نتیجه‌اش را شاهد بودیم.

اکبر شهباززاده سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور هم درباره بازدید خود گفت: به شرکت‌های که محصول توتون خریداری می‌کنند، اعلام کرده اینکه باید با کشاورزان پیمان کشت منعقد کنند و متعهد شوند که بسترهای حمایتی را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ساماندهی این حوزه مورد انتظار است و تمام تلاشمان را در حل مشکلات به کار خواهیم بست، یادآور شد» به تمام شرکت‌ها اخطار داده‌ایم که تا پایان آذر محصول کشاورزان را خریداری کنند.

کد خبر 5355622

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: