چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه لبِ چشمه‌!
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان به‌عنوان سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که ده‌ها سال است بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا از برکات این نعمت خدادادی در رونق حوزه کشاورزی، صنعت و… بهره برداری کنند.

بر اساس نقشه‌های موجود ۵۹ درصد مساحت استان در حوزه کرخه و ۴۱ درصد در حوزه کارون بزرگ قرار گرفته است.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه با تولید حدود ۸ میلیارد متر مکعب رواناب و حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب رواناب ورودی به استان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب، معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را تشکیل داده و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد

این در حالی است که لرستانی‌ها سال‌ها با موضوع در دست اجرا بودن پروژه‌های سد سازی و اما و اگرهای تخصیص آب در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت امیدوار نگه‌داشته شده‌اند تا این سدها روزی به بهره‌برداری برسند و سهم تخصیص آب مردم لرستان مشخص شود تا علاوه بر اینکه اراضی کشاورزی‌شان را رونق دهد، آن‌ها را از بی‌آبی و بیکاری نجات بخشد.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پروژه‌های سدسازی این استان نیز طی سال‌های گذشته به دلیل آنچه از سوی مسئولان کمبود اعتبار و عدم تخصیص آب عنوان می‌شود متوقف‌شده یا عملیات اجرایی آنها به کندی پیش می‌رود و عملاً بی‌نتیجه مانده‌اند.

در این میان پروژه‌های سدسازی لرستان با ده‌ها سال قدمت آغاز عملیات اجرایی، کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند و امروز نیز زمزمه‌هایی مبنی بر محدودیت برداشت از رودخانه‌های لرستان به گوش می‌رسد تا عملاً راه بهره برداری از منابع آبی در لرستان بسته شود و بر محرومیت‌ها افزوده شود.

بی تدبیری مسئولان در بحث سدسازی

یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم تخصیص آب برای استان لرستان اظهار داشت: بر اساس شرع، قانون و منطق، نمی‌شود استان بالا دستی تأمین آب نشود بعد آب استان پایین دستی تأمین شود، اولویت اول تأمین آب شرب کل ملت ایران است، اولویت دوم در حوزه کشاورزی و صنعت، مربوط به استانی است که آب دارد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود که حق آبه لرستان را ندهند بعد حق آبه اصفهان، خوزستان و یا استان‌های دیگر را تأمین کنند ادامه داد: ما الان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داریم که از این میزان حدود ۲۰۰ هزار هکتار آبی است و بقیه آن دیم است، در این راستا باید اولویت اول تأمین آب ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط به لرستان باشد.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به غفلت از موضوع سدسازی در کشور عنوان کرد: لرستان هم در خشکسالی و هم در ترسالی خسارت‌های فراوانی را متحمل می‌شود، امسال حدود شش هزار میلیارد به علت خشکسالی خسارت به لرستان وارد شد و در جریان سیلاب ۱۰ هزار میلیارد تومان استان خسارت می بیند.

ابراهیمی تاکید کرد: به علت بی تدبیری مسئولان در بحث سدسازی، وضعیت امروز ما به این شکل است.

ما حتی برای تأمین آب شرب لرستان هم مشکل داریم

وی با بیان اینکه توصیه و تذکر من به مسئولان وزارت نیرو و رئیس جمهور این بوده که تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اولویت مردم اصفهان تأمین آب شرب است نه آب زاینده رود، ادامه داد: صنعت این استان تکمیل است، شرب آب آنها تکمیل است، کشاورزی هم می‌خواهند، توریسم و گردشگری و زاینده رود را هم می‌خواهند و این در حالیست که لرستان در زمینه تأمین آب شرب دچار مشکلات فراوان است به طوری که امسال ۵۰ روستای شهرستان دلفان با تانکر آبرسانی شده‌اند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لرستان سومین استان پر باران کشور است و ۱۱ درصد روان آب‌های کشور مربوط به این استان است، ۱۳ میلیارد متر مکعب خروجی آب لرستان است گفت: با وجود این امر، حتی ما برای تأمین آب شرب استان لرستان هم مشکل داریم چه برسد به کشاورزی.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

ابراهیمی با تاکید بر اینکه مسئولان باید متوجه این قضیه باشند ادامه داد: اگر اصفهان مشکل آب دارد، صنایع آن را به کنار دریا و لرستان منتقل کنند، با این امر هم اشتغالزایی صورت می‌گیرد و هم مشکل آب آنها حل می‌شود.

از مطالبه «حق آبه» مردم لرستان به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد

وی تصریح کرد: قرار نیست که همه صنایع کشور در اصفهان باشد، کشاورزی آن مدرن باشد، آب شرب آن تأمین باشد، زاینده رود و گردشگری هم باشد، از آن طرف لرستان و چهار محال بختیاری از آبی که مربوط به استان خودشان است بهره‌ای نبرند و کوچک‌ترین امکاناتی برای آنها در نظر گرفته نشود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مردم لرستان، مردمی نجیب هستند، دست به این اعتراضات نمی‌زنند به خاطر اینکه ضد انقلاب سو استفاده نکند، به خاطر اینکه در نظام جمهوری اسلامی حرمت شکنی نشود، اما مسئولان هم باید متوجه قضیه باشند و این نجابت را تبدیل به خشونت و حرکت‌های غیر قانونی نکنند.

ابراهیمی با بیان اینکه نمایندگان، استاندار و مسئولان استان از طریق دولت دنبال تحقق مطالبه مردم لرستان هستیم و به هیچ عنوان هم کوتاه نخواهیم آمد تصریح کرد: کل مجمع نمایندگان استان لرستان از روزی که به مجلس ورود پیدا کرده‌اند مطالبه مشترک آنها تخصیص حق آبه استان است.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

تحقیق و تفحص از مافیای آب در وزارت نیرو

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توئیتر خود اظهار داشت: «تنش آبی» حاصل سیطره طولانی مافیای آب بر مدیریت آب کشور است.

وی با طرح این سوال که چرا اطلاعات مدیریت آب کشور تا کنون محرمانه تلقی شده است؟ عنوان کرد: سدسازی و حق آبه استان‌ها با چه معیار علمی انجام شده است؟

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرار رو به جلو و تصمیمات غیر کارشناسی راهکار حل مسئله نیست، بیان داشت: در این راستا مردم و مسئولان به هوش باشند.

حق آبه مردم نجیب لرستان قربانی مطالبات به حق مردم اصفهان نشودویسکرمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مافیای آب در وزارت نیرو راهکار اساسی است افزود: در رابطه با این امر در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیگیر هستم.

قیمت ورق ژئوممبران

وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه در اظهارنظرها، تصمیمات و وعده‌های خود مراقب مصالح کشور و همچنین عدالت باشند.

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: هشدار: حق آبه مردم نجیب لرستان قربانی مطالبات به حق مردم اصفهان نشود.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

بر اساس این گزارش، لرستان با دارا بودن گنجینه‌ای از شبکه آب‌های سطحی در کشور همچنان بی بهره از این منابع آب خدادادی است، این در حالیست که نبود منابع آب پایدار در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت، مردم را به سوی بهره گیری از منابع آب زیرزمینی سوق داده است و این منابع آبی نیز به تدریج کاهش می‌یابند.

به هر روی چشم انداز توسعه و پیشرفت لرستان نیازمند به تعیین تکلیف مسئله تخصیص آب و تکمیل پروژه‌های سدسازی است تا با مشخص شدن داشته‌های موجود بتوان برنامه ریزی صحیحی در راستای بهره گیری از منابع و حل معضل بیکاری در لرستان داشت.

این در حالیست که با وجود یک صدایی مردم و مسئولان در لرستان در راستای احقاق حق مردم این استان و افزایش تخصیص آب این استان، همچنان وزارت نیرو آنچنان که باید توجهی به این مطالبه به حق و بر زمین مانده لرستانی‌ها ندارد.

کد خبر 5356075

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: