افزایش 10 برابری قیمت هلو و بادام از مزرعه تا بازار/ آفت دلالی و سوءمدیریت بر تنه کشاورزی و تولید
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد گرانی سرسام آور میوه سناریویی است که هر ساله در کشور تکرار می‌شود، در این بازی کشاورز در سرما و گرما با همه سختی‌ها و گرانی‌ها زحمات بسیاری می‌کشد تا نهالش رشد و به ثمر برسد اما هنگام برداشت محصول و کسب سود دست او خالی می‌ماند.

ورق ژئوممبران ایرانی

با وجود این همه مشکل در حرفه کشاورزی که شغل اصلی مردم استان ما محسوب می‌شود تصمیم گرفتم با نوشتن گزارشی صدای این قشر زحمت‌کش و دلسوز اقتصادی را به گوش مسئولان برسانم تا شاید گره‌ای از زندگی این افراد و به تبع اقتصاد استان و کشور باز شود که لازمه این گزارش هم صحبتی با چند باغدار بود که جزئیات این گفت‌وگوها را در ادامه خواهیم خواند.

کاهش سود باغدار سبب قطع درختان هلو شد

محمد احمدی باغدار سامانی که ۱۵ سال در پنج هکتار زمین مشغول تولید بادام صادراتی و هلو است امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: بازار هلو تا ۵ سال پیش در استان عالی که نه ولی خوب و معمولی بود و سود متعارفی نصیب کشاورز می‌شد اما از آن به بعد روند بازار به گونه‌ای شد که هزینه‌های کشاورز در حوزه‌های کود، شیمیایی، نگهداری میوه، سبد میوه، انتقال به میدان و دستمزد کارگر باز نگشت و همین کاهش درآمد و عدم وجود زیرساخت تره‌بار در کشور سبب شد که بیشتر کشاورزان از جمله بنده درختان مثمر هلو خود را قطع و به جای آن خشکبار بکارند.

 

بیشتر شدن هزینه‌ها نسبت به درآمد سبب شد که بیشتر کشاورزان از جمله بنده درختان مثمر هلو خود را قطع کنیم!

احمدی بیان کرد: در کاشت بادام نیز همین روال اجرا شد و سم «اتیون» که یکی از سم‌های اصلی این محصول می‌باشد از قیمت ۴۰ هزار تومان سه سال پیش با افزایش قیمت ۵ برابری به ۲۸۵ هزار تومان در سال جاری افزایش یافت و دستمزد کارگر از ۴ میلیون و نیم در طول سال به ۷ میلیون و نیم رسید همچنین هزینه‌ها از یک سوم به یک پنجم افزایش پیدا کرد و این اتفاقات در صورتی است که قیمت بادام کاهش پیدا کرد.

افزایش 10 برابری قیمت محصول از مزرعه تا بازار

زمانی که هزینه‌های تولید یک سوم بود کشاورز یک کیلو بادام را ۱۳۰ هزار تومن و امروز که هزینه ها ۵ برابر شده با قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشد و در نهایت هر کیلو بادام صادراتی استان در هندوستان ۴۰ دلار معادل یک میلیون و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.!

این باغدار تصریح کرد: یعنی زمانی که هزینه‌های تولید یک سوم بود کشاورز یک کیلو بادام را ۱۳۰ هزار تومن و امروز که هزینه ها ۵ برابر شده با قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشد و در نهایت هر کیلو بادام صادراتی استان در هندوستان ۴۰ دلار معادل یک میلیون و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بازار خشکبار ایران در دست تاجران هندی

وی ادامه داد: یک کشاورز برای به بار رسیدن محصولات یک هکتار زمین حداقل یک میلیارد سرمایه و ۳۰ میلیون تومان هزینه می‌کند و سود این هزینه به جیب دلالان و تاجران هندی می‌رود که نرخ کل خشکبار ایران نظیر بادام، انجیر و پسته را در دست گرفته‌اند و مقصر اصلی این داستان دولت است زیرا که از کشاورز هیچ حمایتی نمی‌کند.

بود و نبود اداره جهاد فرقی به حال من کشاورز ندارد

مصارف ورق ژئوممبران

احمدی بیان کرد: به طور مثال در طول ۱۵ سال کار بنده تا به حال یک کارشناس اداره کشاورزی از من راجع به مشکلات و روند کارم سوال نکرده و اگر کمکی بوده در حد صحنه سازی و یا تحویل مقادیری کود و شیمیایی بوده که این هدیه۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی در برابر ۱۰ میلیون هزینه باغدار هیچ به حساب می‌آید.

این باغدار، بیان کرد: متاسفانه همه هزینه‌های تولید نظیر تهیه موتور، نگهبان، آب، برق، اجاره‌بهای زمین، دستمزد کارگر و ... افزایش یافته و از طرفی قیمت فروش بادام کاهش یافته لذا باغدار برای تهیه ملزومات کشاورزی از چک استفاده می‌کند پس هنگام فروش محصول مجبور است برای بازگشت هزینه‌هایش محصول را با هر قیمتی که دلال می‌گوید بفروشد و دولت با نشان دادن چراغ سبز به سرمایه‌داران هندی حاصل دست رنج ما را با چندین برابر قیمت به آن‌ها می‌فروشد که هیچ سودی از این چند برابر شدن قیمت به جیب کشاورز نمی‌رود.

پیشنهاد اول: تأسیس اتحادیه بادام کاران سبب حذف دلال خواهد شد

وی در پایان اظهار کرد: اگر دولت اتحادیه‌ای برای بادام‌کاران در نظر بگیرد و همه باغداران را در آن عضو و به آن‌ها کد دهد و قیمت ثابتی برای محصول در نظر گرفته شود دلالان خرده پا مجبور می‌شوند به قیمت اتحادیه محصول را خریداری کنند اما متاسفانه در کشور ما گوش شنوایی از سمت مسؤلان نیست و کارها فقط در حد حرف باقی می‌مانند.

پیشنهاد دوم: نبود بازارچه شهرستانی سبب ایجاد اختلاف در قیمت میوه از تولید تا مصرف می‌شود

مهدی مظاهری یکی دیگر از باغداران سامانی در ادامه این گزارش به برخی از مشکلات باغداران این خطه اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود بازارچه‌های میوه در شهرستان‌ها و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، باغداران میوه و محصولات تولیدی خود را در میدان میوه و تره بار عرضه می‌کنند که باعث ایجاد تفاوت بالای قیمت میوه میان مصرف کنندگان و خریداران می‌شود و وجود دلالان سبب می‌شود محصول حداقل با دو برابر قیمت به مصرف کننده برسد.

پیشنهاد سوم: ایجاد فروشگاه‌های دولتی برای عرضه سموم و کودهای شیمیایی و ...

مظاهری به بالا بودن قیمت مواد مغذی و سموم کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان قادر به خرید این مواد نمی‌باشد که جهادکشاورزی استان با ایجاد فروشگاه‌های دولتی و ارائه کمک‌هزینه به باغداران جهت خرید این مواد برای بهره‌برداری ایده‌آل، کنترل و مبارزه به موقع از آفات و بیماری‌ها کمک کنند.

 

وی به خشکسالی‌های اخیر و کم‌آبی اشاره و تصریح کرد: کشاورزان مجبور به تغییر روش آبیاری از غرقابی به سمت قطره‌ای شده‌اند اما متاسفانه قیمت ملزومات ایجاد این سیستم جدید و همچنین اداوات و تجهیزات نوین کشاورزی افزایش یافته که جهاد کشاورزی می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلات جهت تأمین منابع مالی کشاورزان و معرفی کشاورزان به بانک کشاورزی جهت دریافت کمک هزینه تهیه اداوات می‌تواند به کشاورزان کمک کند.

چند پیشنهاد کاربردی برای کاهش اختلاف قیمت بازار و مزرعه

 

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه خرید ملزومات بسته بندی میوه خشکبار به نرخ دلار و فروش محصولات کشاورزی به تومان محاسبه می‌شود، گفت: گرانی بسته‌بندی، نبود امکانات نگهداری میوه در استان، نبود کارخانه جات فرآوری از محصولات کشاورزی مانند کارخانه تولید کنسانتره میوه، نبود تجهیزات مدرن و به‌روز برای جمع‌آوری و برداشت محصول از جمله کارگاه سورتینگ، نبود نهادهای حمایتی جهت برندسازی از محصولات کشاورزی و ارائه مشاوره به کشاورزان جهت صادرات محصولات از دیگر مشکلات باغداران به حساب می‌آید.

 

افزایش قیمت سبد از ۲۵۰ به ۲ هزار تومان طی یک سال!!

در ادامه این گزارش علی‌رضا ایزدی نیزی به برخی از مشکلات باغداران اشاره کرد و گفت: سال گذشته سبد حمل دو کیلو و نیم میوه را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان و امسال به قیمت ۲ هزار تومان خریداری کردم، روزانه نیز ۱۲۰ الی۱۵۰ تومان هزینه کارگر است و در نهایت به میوه سبدی ۸ هزار تومان به دلال فروخته و با قیمت ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

 

این باغدار هلو با بیان اینکه از شبی که محصول باغ به بنگاه می‌رسد تا صبح ۵ الی ۶ دست می‌گردد و صبح با قیمت چند برابر به فروشنده می‌رسد، گفت: میوه همان میوه است اما قیمت آن از شب تا صبح از ۴ هزار تومان به بالای ۱۰ هزار تومان می‌رسد که اگر دلال حذف شود این مبلغ نصیب باغدار می‌شود اما شرایط کار به گونه‌ای است که نمی‌توان بدون وجود دلال به فعالیت ادامه داد چرا که کشاورز همه تمرکز خود را بر روی کاشت و برداشت محصول می‌گذرد و توان و انرژی برای فروش ندارد لذا یک واسطه برای این امر کافی است.

از شبی که محصول باغ به بنگاه می‌رسد تا صبح ۵ الی ۶ دست می‌گردد و صبح با قیمت چند برابر به فروشنده می‌رسد

قیمت ژئوممبران

ایزدی ادامه داد: گاهی شخصٱ محصول را به مغازه محلات می‌برم اما چندین‌بار اتفاق افتاد که مغازه‌دار بدون اینکه کوچکترین زحمتی برای این میوه بکشد محصولات را با دو برابر قیمت به مشتری فروخته که این اتفاق ناشی از عدم نظارت بر بازار است قطعاً دولت از سود کم کشاورز و افزایش قیمت در بازار با خبر است اما برخوردی انجام نمی‌دهد.

این کشاورز ادامه داد: اگر میدانی پیش‌بینی شود که کشاورز محصول را با کمترین واسطه به دست مصرف کننده برساند و شرایط صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود، تغییرات خوبی در شرایط کشاورزی ایجاد خواهد شد اما متاسفانه دولت با این روند مخالفت می‌کند.

سنگ اندازی دولت به جای برداشتن سنگ‌ها

وی اظهار کرد: چندی پیش با چند تن از باغداران شرکتی تشکیل دادیم تا میوه‌های خشک دسته بندی شده را به فروش برسانیم اما دولت به بهانه اینکه این کار بازدهی اقتصادی ندارد مجوز نداد و به جای سنگ برداری از جلوی پای کشاورزان سنگ می‌اندازد.

بالا بودن هزینه‌های تولید سبب تغییر کشت از غلات به خشکبار

فرشته دهقانی‌نیا در ادامه این گزارش با بیان اینکه بیشتر کشاورزان به صورت تجربی کاشت می‌کنند و علم با کشاورزی همراه نمی‌شود، گفت: این ناآگاهی مشکلاتی از قبیل سردرگمی در انتخاب نوع نهال، مرغوب نبودن نهال، عدم سمپاشی در فاصله زمانی مقرر و در نهایت سبب سرمازدگی نهال‌ها می‌شود.

کارشناس کلینیک گیاه پزشکی استان افزود: معمولاً ۵۰ درصد محصول قبل از اینکه به ثمر برسد از بین می‌رود و اگر ۵۰ درصد دیگر سالم بماند به علت بالا بودن هزینه‌های تولید نظیر تهیه سبد، نیروی کار، انتقال محصول به میدان و ... باغدار از کاشت غلات نظیر گیلاس و زردآلو به کاشت خشکبار روی می‌آورد زیراکه بادام برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

مهندس‌ناظر باغات شهرستان سامان با اشاره به مشکلات فروش محصولات اظهار کرد: اصل سود فروش به جیب دلالان می‌رود زیرا که خریدار محصول را با قیمت ناچیزی از کشاورز می‌خرد و آن را به دلار می‌فروشد که دلال این محصول را به بازار هدف که معمولاً خارج از کشور است و کار دسته بندی را انجام می‌دهد می‌فروشد و سود بالایی را ازآن خود می‌کند، در نتیجه محصول خام استان به هندوستان صادر شده و در بسته بندی‌های شکیل و قیمت بالاتر به کشورهای دیگر و حتی بعضاً به ایران باز می‌گردد.

دهقانی‌نیا بیان کرد: این در صورتی است که می‌توان با مدیریت صحیح و بسته‌بندی در ایران و یا حتی در استان‌ این هزینه در کشور و استان خودمان صرف شود و به اقتصاد جامعه کمک کند و یا حتی می‌توان میوه را با واسطه کمتر برای ایجاد صنایع تبدیلی به کارخانه فرستاد.

 قیمت ورق ژئوممبران

با دایر کردن مراکز حمایتی از کشاورزان در شهرستان‌ها باغداران می‌توانند با واسطه کمتر محصول را به بازار برسانند که با این روش هم سود بیشتری نصیب تولید کننده می‌شود و هم هزینه مصرف کنند کاهش می‌باید.

وی با بیان اینکه امکان حذف واسطه وجود ندارد اما می‌توان تعداد آن‌ها را به حداقل رساند، گفت: با دایر کردن مراکز حمایتی از کشاورزان در شهرستان‌ها باغداران می‌توانند با واسطه کمتر محصول را به بازار برسانند که با این روش هم سود بیشتری نصیب تولید کننده می‌شود و هم هزینه مصرف کنند کاهش می‌باید.

هر کسی با شنیدن این صحبت‌ها درک می‌کند که در حق کشاورزان به عنوان طلایه‌داران چرخه تولید و اقتصاد کشور اجحاف و حتی از کمترین توجه به این قشر غفلت شده است.

این در صورتی است که می‌توان با یک مدیریت صحیح و آسان یعنی حذف دلال از تولیدکنندگان ایرانی که عمدتاً جوان هستند و با دغدغه آبادانی کشور و به امید کسب درآمد این همه رنج را تحمل می‌کنند حمایت کرد، لذا در ادامه این پروژه تحقیقاتی به سراغ یکی از مدیران جهادکشاورزی استان رفتم تا از برنامه حمایتی این سازمان در حق کشاورزان و آینده سازان اقتصاد کشور باخبر شوم.

برای پیگیری مطالبات کشاورزان به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم

ابراهیم شیرانی با بیان اینکه عمده کشاورزان معتقد به کار گروهی نیستند و خوستدار فروش میوه سر درخت و سود خود هستند، گفت: تشکیل اتحادیه باغداران راه حل عمده مشکلات کشاورزان و حذف دلال است که با این روش تسهیلاتی از مرحله داشت، کاشت تا برداشت محصول، معافیت پرداخت مالیات و ... نصیب کشاورز می‌شود.

 

معاون امور باغی جهادکشاورزی استان بیان کرد: سال‌ها قبل مقدمات تأسیس اتحادیه بادام‌کاران فراهم شد اما با مخالفت شدید باغداران و نماینده بادم‌کاران استان مواجه شد اما همچنان به جد پیگیر راه اندازی اتحادیه گلحانه‌داران و باغداران هستیم.

وی اظهار کرد: همچنین بازارچه فصلی در محیط سازمان برای کشاورزان راه اندازی اما پایبند به اجرای طرح نبودند و بعد از گشت مدتی محیط را ترک کردند.

فروش ورق ژئوممبران 

مقدمات تأسیس اتحادیه باغداران ایجاد شد

افشین حیدری مدیرکل تعاون روستایی استان نیز در ادامه گفت: 6 اتحادیه فعال روستایی و 5 اتحادیه شهرستانی در زمینه‌های کشاورزی در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: به علت مخالفت‌های کشاورزان به جهت تأسیس اتحادیه تاکنون اتحادیه‌ای به این نام تأسیس نشده بود اما امروز چند شرکت درصدد ایجاد اتحایه باغداران هستند که مقدمات آن فراهم شده است.

احسان یزدان‌پناه در پایان این گزارش افزود: از سال 80 تا کنون هزار و 300 مجوز صنایع تبدیلی در حوزه مواد غذایی صادرشده که تنها 140 کارخانه پرونده بهره‌برداری را دریافت کرده و آماده فعالیت هستند که از این تعداد نیز تنها حدود 50 درصدشان فعال می‌باشد.

 

کارشناس مسئول صنایع تبدیلی استان افزود: با وجود عدم محدودت برای صدور مجوز و پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و درگردش، بازهم کشاورز بدون پیش‌بینی قبلی سرمایه‌گذاری می‌کنند و عدم مدیریت خوب باعث عدم موفقیتشان می‌شود.

در پایان

آنچه از لابه لای این گفت‌وگوها به دست آمد این بود که هم کشاورز و هم مسئولان و هم کارشناسان این حوزه به راه‌های مشخص و عملیاتی رسیده‌اند، راه حل‌های ساده‌ای مانند ایجاد بازارچه‌هایی برای عرضه محصول یا ایجاد اتحادیه‌های نظام‌مند برای کمک به کشاورزان و ...، اما چرا مسئولان اراده جدی برای حل این مشکلات از خود نشان نمی‌دهند سئوالی است که همچنان بدون پاسخ ماند.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: