کم آبی بزرگترین مشکل کشاورزان ایلام/ ایستگاه های پمپاژ تکمیل شوند
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بخش کشاورزی مهمترین فعالیت اقتصادی در جهان است چون این بخش توانسته علاوه بر اشتغال ۴۵ درصدی، ۱.۳ درصد کل خشکی‌های روی زمین را به خود اختصاص دهد.

بخش کشاورزی در اقتصاد استان ایلام نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است چون از مجموع حدود ۵۵۰ هزار نفری جمعیت استان بیش از ۲۰۰ هزار نفر روستانشین هستند که شغل اکثر آنها کشاورزی و دامپروری است.

استان ایلام دارای دشت‌ها، باغات، زمین‌های حاصلخیز و انواع گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی است که نیازمند توجه و سرمایه گذاری هستند.

در طول سال‌های اخیر طرح‌های کشاورزی در استان ایلام رشد خوبی داشته و پروژه‌های مهمی در دست اقدام هستند اما بدون شک پتانسیل توسعه کشاورزی استان بیش از این میزان است و این بخش می‌تواند نقش پیشان اقتصادی و محور توسعه استان باشد.

امسال خشکسالی و کم آبی به عنوان بزرگترین مشکل کشاورزان استان ایلام در بخش‌های مختلف تبدیل شده و این در حالی است که پروژه‌های مختلفی در سطح استان در زمینه آب در حال اجراست که نیازمند توجه هستند.

خشکسالی معضل بسیار بزرگی برای کشاورزان شد

یکی از کشاورزان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش کشاورزی باعث پایداری و توسعه استان در همه زمینه‌ها است.

عباس تیموری اضافه کرد: بخش کشاورزان می‌توان گفت که به نوعی خودکفایی در استان می‌شود، یعنی از هر لحاظی تولید محصول کشاورزان داشته باشیم، بسیاری از مشکلات دیگر در استان کاهش می‌یابد.

وی افزود: مسئولان می‌توانند با توسعه طرح‌های آبیاری قطره‌ای و تبدیل اراضی دیم کشاورزی به آبی، بسیاری از مشکلات کشاورزی استان را حل کنند.

وی گفت: بزرگترین مشکل در زمینه کشاورزی در درجه اول کم آبی و کم بارانی است که امسال بسیار تشدید شده است.

تیموری عنوان کرد: خشکسالی معضل بسیار بزرگی برای کشاورزان شد و این می‌تواند تلنگری برای مسئولان باشد که با همین آبیاری قطره‌ای و اجرای طرح‌های ایستگاه‌های پمپاژ مشکل این کشاورزان حل شود.

طرح‌های بزرگ حوزه کشاورزی استان ایلام

آب بندی استخر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان ایلام عدم سرمایه گذاری متناسب با این بخش است، طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در سطح استان انجام شده و استان ایلام در آستانه یک جهش بزرگ در بخش کشاورزی است.

آذرنوش عموزاده افزود: از جمله طرح‌های بزرگ حوزه کشاورزی استان طرح سامانه گرمسیری است که با اجرای این طرح حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های مهران و دهلران آبیاری و تحت پوشش شبکه‌های نوین آبیاری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این طرح بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: شبکه داخلی این طرح تمام شده و دارای بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است، خط انتقال آن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با اعتباری که تخصیص داده می‌شود امیدواریم هر چه زودتر این طرح اجرایی شود.

کم آبی بزرگترین مشکل کشاورزان ایلام/ ایستگاه های پمپاژ تکمیل شوند

عموزاده بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در اجرای این طرح وجود دارد بحث تأمین اعتبار است، در این راستا پیگیری‌های خوبی انجام گرفته امیدواریم که بتوانیم این طرح را با تخصیص اعتبار لازم به سرانجام برسانیم.

۱۸ ایستگاه پمپاژ نیز در استان در حال اجرا است

وی تصریح کرد: دومین طرح نیز طرح مدیریت آب رودخانه غرب و شمال غرب است، سومین طرح نیز طرح احیای اراضی پایین دست کرخه است.

عموزاده ادامه داد: همچنین حدود ۱۸ ایستگاه پمپاژ نیز در استان در حال اجرا است که با اجرای این طرح‌ها حدود ۴۶ هزار هکتار از اراضی استان آبی می‌شود و زمینه اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر از در استان فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این ایستگاه‌ها بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است که تقریباً زمان اجرای این ایستگاه‌ها تا حدودی طولانی شده که در این راستا فازبندی لازم انجام گرفته و تصمیم گرفته شده که ایستگاه‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی بالاتری هستند و معطل اعتبارات کمی هستند این ایستگاه‌ها را در سال ۱۴۰۱ به اتمام برسند.

افزودن شدن ۱۸۰ هزار تن به ظرفیت تولیدات کشاورزی استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: اعتبارات خوبی در این زمینه از محل سفر ریاست جمهوری اختصاص پیدا کرده و منتظر ابلاغ این اعتبارات هستیم که بتوانیم تعدادی از این ایستگاه‌ها را در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسانیم.

وی بیان داشت: این ایستگاه‌ها در مناطق مختلف استان از جمله در شهرستان هلیلان، سیروان، ایلام، دره شهر، بدره و دهلران و نیز ایستگاه‌های پمپاژی در شهرستان ایوان وجود دارد که کار آنها تقریباً تمام شده ولی نواقصاتی دارند و در حال برطرف شدن این نواقصات هستیم.

عموزاده تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها حدود ۱۸۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی در سطح استان افزوده می‌شود.

۸۵ درصد از اراضی آبی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری هستند

وی عنوان کرد: در بحث آبیاری سیستم‌های نوین آبیاری تاکنون میزان قابل توجهی از اراضی استان تحت پوشش این سیستم‌ها قرار گرفته و مابقی نیز در طی برنامه‌های آینده برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: در بحث اجرای سیستم‌های آبیاری از محل اعتبارات ملی اعتبارات بسیار خوبی به استان تخصیص داده شده که ۸۵ درصد توسط دولت و ۱۵ درصد توسط خود کشاورزان پرداخت می‌شود.

کم آبی بزرگترین مشکل کشاورزان ایلام/ ایستگاه های پمپاژ تکمیل شوند

عموزاده اضافه کرد: از محل این اعتبارات استانی و ملی تاکنون حدود ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این سیستم‌ها قرار گرفته است و تقریباً ۸۵ درصد از اراضی آبی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

اقتصاد مردم استان ایلام بر پایه کشاورزی و دامداری است و امسال به دلیل عدم بارش باران کافی در منطقه، علاوه بر کاهش شدید محصولات کشاورزی و دامداری متأسفانه خیلی از چشمه‌های مناطق روستایی و عشایری استان خشک شده و این عوامل باعث شده که زندگی برای مردمان این دیار سخت‌تر شود.

با توجه به معضل کم آبی و خشکسالی در استان ایلام توجه به تکمیل طرح‌های ایستگاه‌های پمپاژ و اجرای طرح‌های نوین آبیاری تاحدود زیادی می‌تواند مشکلات اقتصادی استان را حل کند.

قطعاً با توجه به مسئله خشکسالی و کمبود آب، تأمین نیازهای کشاورزان، عشایر و دامداران باید به طور جدی در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی و امور عشایری قرار گیرد.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری قطره‌ای باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب می‌شود. اجرای طرح‌های آبی منجر به ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای مردم به خصوص در مناطق روستایی می‌شود.

کد خبر 5537163

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: