اجرای عملیات حفاظتی در ۱۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی جهانگیری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحران آب و فرسایش‌های بادی و آبی و خاک به یک مسئله اساسی و مهم تبدیل شده و نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد؛ چرا که زندگی بشر بر روی کره خاکی به این عوامل بستگی دارد، گفت: بالغ بر ۷ درصد از فرسایش خاک جهان در ایران اتفاق می‌افتد و گرد و غبار و ریزگردها گواه این است.

وی با بیان اینکه در ایران بهره وری آب بسیار پایین و تبخیر و تعرق بسیار بالا است، تشریح کرد: یکی از دلایل اصلی این بحران استفاده نامناسب از ماشین‌های کشاورزی به خصوص ادوات خاکورزی و تیمار نامناسب بقایای گیاهی و سوزاندن آنها است.

رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه به همین دلیل خاک ایران به شدت از مواد آلی فقیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: بنابر این تنها راه برون رفت از این بحران بهبود ساختمان خاک و افزایش ماده آلی آن به وسیله سیستم‌های کشاورزی حفاظتی اصولی است.

جهانگیری ادامه داد: کشاورزی حفاظتی دارای سه اصل بنیادین است؛ استفاده از ماشین‌های نوین کشاورزی، مدیریت بقایای گیاهی و مدیریت تناوب زراعی که استان همدان از استان‌های پیشرو در مبحث کشاورزی حفاظتی بوده است.

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

وی با بیان اینکه در همین راستا در استان، اقدام به واگذاری ادوات کشاورزی حفاظتی مانند کشت مستقیم به کشاورزان پیشرو کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این روند، کارهای موجود را به کشت مستقیم تبدیل کرده همچنین اقدام به ایجاد مزارع با سیستم کشاورزی حفاظتی در شرایط زارع کرده است.

این مسئول ادامه داد: آموزش کشاورزی حفاظتی اصولی به بهره بردان نیز در پیش گرفته شده است، از سویی، سعی شد تا ترویج محصولاتی چون حبوبات دیم جهت بهبود سیستم‌های تناوب زارع و مدیریت بقایای گیاهی در پیش گرفته شود.

جهانگیری یادآور شد: در استان همدان حدود ۷۰ دستگاه انواع کشت مستقیم، ۸۳۹ دستگاه انواع گاو آهن مرکب و ۹۷۱ دستگاه چیزل پکر وجود دارد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار هکتار عملیات کشاورزی حفاظتی انجام شده است.

رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان، افزود: در طرح جهش تولید هم ۵۹۲ دستگاه انواع تجهیزات موردنیاز کشاورزی حفاظتی و افزایش بهره وری در اراضی دیم در اختیار زارعین تحت قرار داد قرار خواهد گرفت.

کد خبر 5369555

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: