جنگ اوکراین اهمیت امنیت غذایی را نشان داد
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد ساداتی نژاد روز سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ایجاد شده، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی ما افزایش بهره وری در بخش کشاورزی که این مسیر از مسیر علم و فناوری می‌گذرد.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری کشاورزی مکانی برای رسیدن به این هدف است، تصریح کرد: تحقیقات علم و فناوری باید در مزارع اتفاق بیفتد تا تولید داخلی افزایش یابد و کشاورز از لحاظ معیشت و ثروت وضعیت مطلوبی دست یابد و در روی صندلی واقعی خود که اقتدار غذایی است بنشینیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از مسیر علم و فناوری می‌توانیم به این جایگاه برسیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس جمهور تاکید زیادی بر این مساله داشتند و امسال سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است.

وی ادامه داد: براین اساس تمام مصادیقی که مقام معظم رهبری نیز نام بردند بیشتر به حوزه کشاورزی مربوط می‌شود که همین موضوع وظیفه سنگینی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه باید در راستای شعار سال رسالت خود را به خوبی پیش ببریم، تصریح کرد: در شرایط کنونی دنیا و به خصوص پس از جنگ اوکراین جایی در دنیا وجود ندارد که امنیت غذایی موضوع اول آن کشور نباشد و غذا عنصر مهمی برای بقای کشورها شده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های عجیب و غریبی در موضوع تولیدات کشاورزی و غذا هر روز رو به رشد است و این عددها نشان می‌دهد که چالش آینده دنیا غذا هست و کشورها بر روی آن رقابت می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید در این مسیر حرکت کنیم چراکه حوزه غذا به قدری مهم شده است که کشورهای دیگر تمام مقررات خود را تغییر داده اند.

قیمت عایق استخر خاکی

وی با بیان اینکه از ابتدای سال در حوزه تولید داخل مأموریت بزرگی بر ما واگذار شده که از نخستین جلسه هیأت دولت آغاز شد که همان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم می‌باشد، اظهار کرد: این افزایش قیمت پیام بزرگی برای کشاورز ایرانی داشت که استمرار نیز می‌یابد که نتیجه آن را در کشت سال زراعی آینده خواهیم دید.

در قیمت‌گذاری بحث یارانه کشت در کلزا را شروع کردیم

ساداتی نژاد بیان کرد: براین اساس از ابتدای سال در قیمت گذاری بحث یارانه کشت در کلزا را شروع کردیم که با این هدف بود که بر روی تولید داخل باید سرمایه گذاری ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی را در گندم به پیش خواهیم برد، تصریح کرد: این روند را در برنج نیز شروع کردیم و در سایر محصولات نیز ادامه می‌یابد تا کشاورز بدون دغدغه قیمت نهاده کار خود را انجام دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این یک ضرورت در زمانه امروز است که تات (سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی) مهمترین پشتوانه این اتفاق در تولید است و باید زمانیکه کشاورز اسم تات را که می‌شنوند قوت قلب و پشتوانه و اطمینان باشد که هر بذری را تات تأیید کند بدون دغدغه استفاده کند و این بذر را بر هر بذری ترجیح دهد زیرا مناسب با اقلیم تولید شده است.

وی با بیان اینکه پشتوانه اجرایی تحول کشاورزی ایران و دولت سیزدهم، تات است، اظهار کرد: این امر به یک برنامه ریزی دقیق، فعالیت مستمر، نگاه نو، نقشه راه جدید و به یک تغییراتی در آئین نامه‌ها و حرکت‌ها نیاز دارد.

وی بیان کرد: بهره وری را از تات می‌خواهیم و کسی دیگری نمی‌تواند این مسیر را هویدا کند و بهره وری را از جای دیگری نمی‌توان طلب کرد و افزایش بهره وری را تات به کشاورزی هدیه می‌دهد.

قیمت عایق استخر

ساداتی نژاد با بیان اینکه من حاضرم ساختمان‌های جهاد کشاورزی را بفروشم و خرج توسعه علم و فناوری در کشاورزی شود، تصریح کرد: زیرا کشاورزی ما تشنه علم و فناوری است و آنچه که امروز ما را نجات می‌دهد علم و فناوری است.

وی ادامه داد: باید در این حوزه به صورت ویژه با هم تلاش کنیم تا شهریور الگوی کشت را ابلاغ کنیم که این مأموریت به تات واگذار شده است.

لزوم اجرای کشت فراسرزمینی

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در برنامه دوم توسعه قرار است الگوی کشت اجرا شود که تا امروز باقی مانده، براین اساس از امسال برای صادرات محصولات آب بر عوارض می‌گیریم و باید به سمتی برویم که در الگوی کشت محصولات آب بر را وارد کنیم و با کشت فراسرزمینی به سمتی برویم که کالای اساسی تولید کنیم که کشاورز هم به این موضوع علاقمند است.

وی گفت: دولت امروز نگاه ویژه به تولید داخل دارد و فرمان مقام معظم رهبری نیز بر تولید داخل است و من نیز تاکید می‌کنم در این مسیر و راه مهمترین پشتوانه و لکوموتیو تات است.

ساداتی نژاد ادامه داد: این نقش اساسی در اجرای این برنامه و سند تحول را سازمان تات بر عهده دارد و این پارک یک ابزار بزرگ در اجتماع جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است تا آنچه در سازمان تحقیقات انباشته شده در اختیار کشاورز ایرانی قرار دهند.

وی اظهار کرد: اگر در کشاورزی اینجا هستیم زاییده این تلاش‌ها است و این گندمی که داریم نتیجه بذری است که مؤسسه تحقیقات اصلاح بذر و تات تولید کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بذر اسلحه ما است و نقش این مؤسسه در این میان بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: با این نگاه باید حرکت کنیم و به سمتی برویم که امسال اتفاق خوبی در تولید داخل و تحول پیش آید.

وی بیان کرد: در طرح مردمی سازی یارانه‌ها که در حوزه تولید است با تولید قراردادی در محصولات کشاورزی باید تلاش می‌کنیم دغدغه کشاورزان را در تولید دام و طیور با خرید تضمینی رفع کنیم تا بحث سفره و غذا پایدار بماند.

ساداتی نژاد متذکر شد: بدون تولید کننده غذایی وجود ندارد لذا تولید کننده ایرانی همیشه در کنار مصرف کننده است و مصرف کننده ایرانی همیشه حامی تولید کننده است.

کد خبر 5514105

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: