۲۳ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی است
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر سه شنبه در آئین افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در مجموعه مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در کرج اظهار کرد: لشکر ۱۰ هزار نفری در سازمان تحقیقات در ۳۱ استان وجود دارد که ۲۰ مؤسسه تحقیقات و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی داریم که باید همکاران همراهی کنند تا امسال را سال تحول در سازمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال فرصت کم نظیری است که سازمان پوست اندازی کند و وارد دوره جدید اثربخشی در بخش کشاورزی شود.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی بیان کرد: شورای راهبردی برای تحقیقات بخش دامپزشکی کشور راه اندازی شده و تمام ظرفیت‌های را در اختیار این بخش قرار داده ایم تا بر اساس نیاز این سازمان دامپزشکی مسیر تحقیقات طی شود.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها در دیگر بخش‌ها هم هست تا به نقطه‌ای برسیم در سازمان تحقیقات پژوهش برای پژوهش نداشته باشیم بلکه پژوهش برای حل مشکلات اولویت دار بخش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد مؤسسات تحقیقاتی سازمان تات در البرز مستقر می‌باشد، گفت: از ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی بخش کشاورزی ۹ مؤسسه در البرز مستقر است که نشان دهنده این است که البرز یک استان علم و فناوری در بخش کشاورزی است.

خیام نکویی اظهار کرد: امسال با نامگذاری سال دانش بنیان و کشاورزی توسط مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر دانش بنیان شدن بخش کشاورزی سازمان تات بار سنگینی بر روی دوش خود احساس می‌کند که رسالت خود دید تا لبیک از عمق جان به این فرمایش مقام معظم رهبری داشته باشد.

وی بیان کرد: باید بر اساس مصوبه ۲۷ فروردین سال جاری ما تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی را به ۲۰ درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاوزی تصریح کرد: هم اکنون حددود ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ شرکت به بخش کشاورزی مربوط می‌شود و بایستی به یک هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان بخش کشاورزی برسد.

وی با بیان اینکه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری زحمات زیادی در این مدت کشیده که ضمن قدردانی از این معاونت، خاطرنشان کرد: پیش از این خلأ بزرگی در این معاونت احساس می‌شد که بسیاری از شرکت‌های فناور در غیر از بخش کشاورزی بودند و برای اولین بار بخش کشاورزی را توانستیم به این معاونت ورود دهیم.

عایق استخر خاکی

خیام نکویی ادامه داد: ظرفیت بخش کشاورزی کم نظیر است که علیرغم زحمات بسیار زیاد معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم هیچ موقع نتوانستیم از ظرفیت دانشی و فناوری بخش کشاورزی به نحو مطلوب برای ارتقای بخش استفاده کنیم.

فعالیت ۵ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۵ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بخش کشاورزی و بیش از ۲ هزار هیأت علمی در تات داریم، اظهار کرد: ضمن اینکه تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی داریم که متأسفانه از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی بیان کرد: امروز نقطه عطفی در طول تاریخ بخش کشاورزی است زیرا کانونی تشکیل شده که این زیر ساخت می‌تواند این ظرفیت عظیم دانشی بخش را پذیرا باشد تا پاسخگویی به مشکلات و اولویت‌های بخش کشاورزی که امروز با آن مواجه هستیم، باشد.

وی ادامه داد: اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت پارک علم و فناوری به بهترین نحو ممکن برای تبدیل ایده‌ها به نمونه و الگو برای طی مراحل تجاری سازی استفاده کنند.

خیام نکویی با بیان اینکه اگر ۱۰ درصد از ظرفیت علمی کشاورزی کشور به این بخش ورود کنند شاهد تحول بزرگی خواهیم بود، تصریح کرد: در کشاورزی فارغ التحصیلان فرهیخته ای داریم که بخشی از شرکت‌های شرکت کننده در نمایشگاه این رویداد بخش کوچکی از دستاوردهای محققان این بخش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا سه ماه آینده رویداد بزرگی را خواهیم داشت، گفت: تا در مجموعه این پارک علم و فناوری، تمام شرکت‌های کشاورزی دانش بنیان و هسته‌های فناور را تجمیع کنیم و حضور یابند.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار کرد: ضمن اینکه تمام معاونت‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سرمایه گذارانی که مایل به حضور در بخش کشاورزی هستند را دعوت کنیم تا تحول چشمگیری در این حوزه به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی است، بیان کرد: علیرغم کم لطفی‌های ۴ دهه گذشته به این بخش، کشاورزی پاسخگوی مهمترین اولویت کشور که موضوع غذا می‌باشد، هست.

خیام نکویی ادامه داد: امروز در دنیا حالتی به وجود آمده که برای ۵۰۰ هزار تن گندم بین دو کشور هند و مصر مشکلات زیادی به وجود می‌آید تا آن را تصاحب کرده یا مشتری زودرسی به دست بیاورند.

وی اظهار کرد: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی را به یک هزار شرکت افزایش دهیم باید زیر ساخت‌ها را که از جمله آنها پارک علم و فناوری و ۱۰ دهکده علم و فناوری است که در هر دهکده ۱۰۰ شرکت دانش بنیان مستقر می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما متولی غذای مردم هستیم و کوتاهی در این خصوص از هیچکس پذیرفته نیست پس سازماندهی تمام ظرفیت‌های کشاورزی از واجباتی است که باید ممارست داشته باشیم.

وجود ظرفیت تولید ۱۰ درصد گوشت قرمز کشور در سیستان و بلوچستان

قیمت عایق استخر

خیام نکویی افزود: در کشور باید متناسب با ظرفیت‌های استانی تحول چشمگیری صورت گیرد که به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید ۱۰ درصد از گوشت قرمز کشور مبتنی بر گوشت شتر دارد.

وی اظهار داشت: در کشور حدود ۱۲ درصد گوشت قرمز را وارد می‌کنیم که تمهیداتی اندیشیده تا سه سال آینده ضمن ورود گوشت شتر به سبد غذایی خانوار به عنوان گوشت قرمز که یکی از گوشت‌های بسیار با کیفیت است تحول چشم‌گیری در اشتغال و دانش این حوزه به دست بیاوریم.

وی تصریح کرد: ظرفیتی برای جذب فارغ التحصیلان و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان هم هست که به زودی دهکده فناوری هم در این استان راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت سیستان و بلوچستان در کارهای کشاورزی بسیار خوب است و باید با استفاده از ظرفیت‌های این استان بتوانیم ارزبری را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه قابل قبول نیست سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات موز بدهیم در حالی که این ظرفیت در سیستان و بلوچستان هست، افزود: سیاستگذاری ما در حوزه سازمان تحقیقات مشارکت فعالان بخش خصوصی برای اثربخشی در حوزه بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه امروز ۲ هزار فناوری محصول سازمان تحقیقات را آماده داریم، اظهار داشت: از شرکت‌های بخش خصوصی دعوت می‌شود برای دریافت این دانش‌ها و تجاری سازی و ورود آن به بخش کشاورزی اقدام کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی گفت: ریل گذاری سازمان ترویج عوض شده به این مفهوم که آئین نامه ارتقا را تغییر داده ایم و در دو هفته آینده مراحل آن را طی می‌کنیم و در آئین نامه جدیدی که دیده شده تمام توانمندی در این دیده شده که افرادی که اثربخش در انتقال دانش فنی و دانش بنیان شرکت می‌کنند بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در سه فاز در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) راه اندازی می‌شود، گفت: نخستین فاز آن در ۶۰ هکتار با ۵۰ شرکت دانش بنیان آغاز به کار کرد که تا پایان سال ظرفیت استقرار ۵۰ شرکت دانش بنیان دیگر را دارد.

خیام نکویی متذکر شد: با راه اندازی سه فاز پارک علم و فناوری ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر خواهند شد.

کد خبر 5514370

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: