معرفی ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، شکرالله حاجی‌وند ظهر دوشنبه در مراسم معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری مؤسسه علوم تحقیقات علوم باغبانی کشور که در باغ دولتی کمالشهر کرج برگزار شد، اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات باغبانی در کشور حدود ۳ میلیون هکتار است و از این مقدار هرسال حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن محصول برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: باغبانی در کشور یک ظرفیت بسیار عظیم و اقتصادی محسوب می‌شود به گونه‌ای که از ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در کشور، بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از آن سهم محصولات باغبانی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور بیان کرد: البته محصولات باغبانی به شکل‌های پک شده، کمپوست، کمپوت و فرآوری شده نیز صادرات می‌شود و این نشان دهنده این موضوع است که بیشتر از رقم یادشده صادرات محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باغبانی در کشور جایگاه اقتصادی بالایی دارد، تصریح کرد: از طرفی تغییر اقلیم و بهره‌وری پایین (عملکرد پایین) دو مورد از مهمترین چالش‌های ما در حوزه باغبانی محسوب می‌شود.

حاجی وند خاطرنشان کرد: امسال از سوی رهبر انقلاب شعار سال به نام دانش بنیان نامگذاری شده است، بر این اساس در این خصوص بر یافته‌ها و دانش فنی روز متمرکز شده‌ایم.

آبیاری تحت فشار

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که در زمینه دانش بنیان دنبال می‌کنیم تولید رقم در محصولات باغبانی است، گفت: بر این اساس تاکنون ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی به جامعه باغبانی شناسایی و معرفی شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ادامه داد: از طرفی دیگر بیش از ۳۵۰ رقم از ارقام خارجی وارد و طی یک تا دو سال اخیر در قالب تفاهم نامه‌ها با معاونت علوم باغبانی تحویل نهالستان‌ها و بخش خصوصی داده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات دانش بنیان دیگر این مؤسسه اظهار کرد: هر ساله در کشور بخشی از محصول گردو دچار سرمازدگی می‌شوند و این امر باعث می‌شود محصول گردو به مدت دو سال از بین برود و این آسیب از گذشته تاکنون در باغات کشور رخ داده است.

ایجاد ۲ دانش جدید برای جلوگیری از سرمازدگی گردو

حاجی‌وند با بیان اینکه بر این اساس برای جلوگیری از سرمازدگی گردو دو دانش فنی جدید از سوی مؤسسه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از آن اقدامات اقلام جدیدی از محصولات گردو مانند چالدران، الوند، کاسپین، پرشین، جمال و… بودند که این ۸ رقم به بخش خصوصی تحویل داده شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور خاطرنشان کرد: با این امر دیگر سرمازدگی دو محصول بادام و گردو را در کشور نخواهیم داشت، مگر اینکه باغداری این امر را اجرا نکرده باشد، البته بهترین راهکار انتخاب رقم مناسب است.

وی گفت: برای جلوگیری از سرمازدگی زردآلو بیش از ۳۵ رقم جدید از زردآلو را به مناطق مختلف با هدف مبارزه با سرما در اختیار داریم و در استان البرز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی داریم در یک منطقه، عرصه‌ای و استان دیگر منتقل کنیم.

اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس شد

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از این مهم استقبال کرد، خاطرنشان کرد: بر این اساس در قالب کار دانشی و فنی باغ مادری و تولید نهال گردو در منطقه تویسرکان همدان تشکیل شد و اولین باغ مادری گردو در کشور تأسیس و برای اولین بار نهال گردوی عاری از ویروس با لیبل جدید توسط مؤسسه و بخش خصوصی انجام شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به اینکه در زمینه محصول گردو اقدام دیگری همچون ترویج و توسعه تکنیک سرشاخه کاری توسط مؤسسه نهادینه شد، گفت: این امر از سال ۹۶ با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و سایر استان‌ها آغاز شد.

وی ادامه داد: براین اساس مؤسسه دوره آموزشی تکمیلی را برای تیم‌های مشخص شده با ارائه گواهینامه برگزار می‌کند و تیم‌های ماهر پیوند تربیت و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرند.

حاجی‌وند با بیان اینکه با توجه به اینکه یافته‌های فنی و علمی باید مرتب به روز و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند، اظهار کرد: براین اساس امروز از تمام همکاران مؤسسه که در حوزه‌های مختلف کارهای فنی را انجام می‌دهند و مدیران تصمیم گیر در حوزه باغبانی استان البرز و وزارت جهاد کشاورزی دعوت شد به طور ویژه تکنیک‌ها و دانش فنی روز، ارقام، تکنیک‌های جدید سرشاخه کاری و رقم‌های جدید در بادام ارائه شد تا با اطلاعات کافی در استان و سطح کشور کار انجام شود.

وی در خصوص ارزش غذایی محصولات باغی بیان کرد: در مطالعه سازوگاری بروی محصولات باغبانی از ابتدا پارامترهای مختلف از جمله خصوصیات کیفی و کمی میوه بررسی می‌شود، کارهای مطالعاتی ما بدون و محصولات باغبانی ما در کشور بدون دستکاری ژنتیکی است.

کد خبر 5513502

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: