کمبود سردخانه و انبار در خراسان جنوبی داریم
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی از افتتاح ۱۰۹ پروژه جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برای این تعداد پروژه مبلغی معادل ۱۰۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

به گفته وی جمعیتی که از این میزان پروژه برخوردار خواهند شد ۸۱ هزار و ۳۳۰ نفر هستند که ۱۹ هزار و ۸۳۲ خانوار از این پروژه‌ها بهره مند خواهند شد.

وی اشتغال پایدار و تثبیت شده از این تعداد پروژه را ۳ هزار و ۴۸ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد هزار و ۵۸ مورد اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

به گفته وی شهرستان‌هایی که محرومیت بیشتری داشتند از تعداد پروژه بیشتری در این هفته برخوردار خواهند شد که بر همین اساس در شهرستان سرایان ۲۵ پروژه، زیرکوه ۱۴ پروژه، نهبندان و سربیشه هر کدام ۱۱ پروژه، خوسف ۱۰ پروژه و مابقی در رده‌های بعدی افتتاح پروژه خواهند داشت.

وی از افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های کشاورزی در ورودی پارک کاجستان بیرجند خبر داد و افزود: این نمایشگاه به منظور نمایش توانمندی کشاورزی به مردم و آموزش لازم در زمینه‌های کشاورزی به مردم دایر می‌شود.

جعفری ادامه داد: در مرکز هر شهرستان یک روز بازار برای عرضه مستقیم کالاهای تولیدی همان شهرستان در نظر گرفته شده است که مردم بتوانند بدون واسطه و دلال بتوانند محصولات کشاورزی را خریداری کرده و ارزش افزوده محصول نصیب مردم شود.

وی از برگزاری میز خدمت در تمام مصلاهای نماز جمعه در این هفته خبر داد و گفت: مدیران جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و مراکز استان پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی داشته و عملکرد سازمان را به مردم ارائه می‌دهند.

اشتغال ۲۴ درصدی

ساخت استخر کشاورزی

مهدی جعفری تعداد بهره برداران بخش کشاورزی خراسان جنوبی را ۸۲ هزار و ۸۹۶ هزار نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار روز اشتغال بخش کشاورزی در استان ۲۴ درصد می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی میزان صادرات خراسان جنوبی را ۶ هزار ۹۴۲ هزار تن اعلام کرد و گفت: کل تولیدات محصولات کشاورزی خراسان جنوبی هزار و ۴۶ هزار تن می‌باشد که ارزش ریالی کل محصولات استان ۱۹۵ هزار میلیارد ریال است که این ارزش ریالی نسبت به کشور ۲.۷ درصد می‌باشد که حجم قابل توجهی است.

وی تولیدات دامی خراسان جنوبی را هم ۲۱۲ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: تولیدات دامی شامل گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۹۵۰ تن که نسبت به کشور ۱.۹ درصد می‌باشد.

رتبه اول زرشک و عناب کشور

جعفری وسعت مراتع خراسان جنوبی را ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: وسعت گلخانه‌های استان هم بالغ بر ۸۰ هکتار می‌باشد.

به گفته وی خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در تولید زرشک و عناب، رتبه دوم زعفران، رتبه پنجم گل نرگس، رتبه ششم پنبه و پسته و رتبه هشتم انار و بادام کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین از تولید ۵۴ هزار و ۹۴۲ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با این میزان تولید گوشت مرغ ۲ درصد تولید گوشت مرغ کشور را کسب کرده و ۲۷ هزار و ۴۵۲ تن تخم مرغ هم در سال تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تولید سایر ماکیان در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۸۶۲ تن در سال، شیر ۱۱۱ هزار تن، آبزیان هزار و ۵۰۰ تن و عسل مرغوب که مورد توجه کشور قرار گرفته است ۳۱۹ تن در سال می‌باشد.

تب کریمه کنگو نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با ارائه گزارش به نماینده ولی فقیه در استان در حوزه امورات دامپزشکی گفت: تب کریمه کنگو در استان وجود ندارد و بیماری فوق حاد پرندگان و مشکلاتی که سال گذشته در این زمینه وجود داشت برطرف و در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی نظارت‌ها در حوزه سلامت محصولات دامی از ابتدای سال جاری تاکنون به شدت افزایش پیدا کرده است.

جعفری در زمینه حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری که انجام می‌شود ۵۳۰ مترمکعب ذخیره روان آب در منابع آبی داریم و ما استانی هستیم که بر اساس روش آمبرزه استان گرم و خشکی بوده که میزان منابع آبی هر سال نسبت به سال گذشته رو به کاهش است.

وی ادامه داد: امروزه در استان خراسان جنوبی افزایش سطح زیر کشت به هیچ عنوان وجود ندارد و تمام برنامه‌ها موکول به این است که افزایش تولیدات در واحد سطح را داشته باشیم.

طرح آبخیز تا جالیز

وی در رابطه با پروژه‌های آبخیزداری افزود: پروژه‌هایی که در این زمینه امسال انجام می‌شود ۲ هزار و ۳۰۰ سازه است که بیش از ۸۵ میلیون مترمکعب ذخیره سازی سیلاب را خواهیم داشت و طرح آبخیز تا جالیز که از خراسان جنوبی شروع و به کشور معرفی شد ۵۰۰ میلیارد تومان سرفصل اعتبار گرفته است.

وی در مورد ریزگردهای اخیر در استان اضافه کرد: این ریزگردها حاصل فرسایش خاکی است که باید با منابع آبخیزداری جلوی این ریزگردها گرفته شود.

وی از تولید ۶۰۰ الی ۸۰۰ تن علوفه خشک در مراتع استان خبر داد و افزود: این میزان علوفه به دلیل گستردگی در استان حاصل می‌شود که به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۱۲۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان گفت: در خراسان جنوبی چرخه کامل تولید مرغ، رتبه اول در کشور از نظر تعداد صندوق‌های خرد زنان روستایی، رتبه اول سطح کشت زرشک و تولید ۹۸ درصد زرشک بی دانه کشور و وجود ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی از جمله این ظرفیت‌ها می‌باشد.

وی در رابطه با گونه‌های مختلف گیاهان دارویی افزود: گیاهان دارویی موجود در استان منحصر به فرد است اما از این ظرفیت گیاهان دارویی نتوانستیم آنگونه که شایسته است استفاده کنیم.

وی وجود شرکت‌های دانش بنیان در زمینه بخش کشاورزی و وجود ۴ گذرگاه و بازارچه مرزی با افغانستان و تکمیل پروژه هاب شتر با هدف تکمیل زنجیره تولید شیر شتر در استان را با وجود بیش از ۲۷ هزار نفر شتر و رتبه دوم استان در کشور را از دیگر ظرفیت‌های استان برشمرد.

بزرگترین باغ خاورمیانه بلا استفاده

مهدی جعفری در زمینه جاذبه‌های گردشگری کشاورزی در حوزه اکو توریست افزود: بزرگترین باغ خاورمیانه و باغ زرشکی در منطقه افین وجود دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کرده و همچنین از ظرفیت زیبای باغ‌های زعفران و گل نرگس هم استفاده نشده است.

وی ادامه داد: اولین استان با وجود ۷ هزار رشته قنات در کشور هستیم و با وجود ۳ سد مخزنی بزرگ آبی بدون متولی از این میزان آب به درستی استفاده نمی‌شود.

کمبود سردخانه و انبار

وی با گلایه از چالش‌های حوزه کشاورزی یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها را کمبود سردخانه و انبار ذخیره سازی محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: زمانی که از خراسان رضوی جدا شدیم زیر ساخت‌ها دچار مشکل شد و هم اکنون با کمبود سردخانه و انبار ذخیره سازی محصولات کشاورزی مواجه هستیم که عملاً برنامه‌های توسعه‌ای با چالش مواجه می‌شود که در این زمینه حضور سرمایه گذاران را خواستاریم.

وی یکی دیگر از چالش‌ها در این حوزه را موانع توسعه کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی بارها از نهضت هزار هکتاری گلخانه شنیده شده است اما اتفاقی در این زمینه رخ نداده و هم اکنون ۸۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نسبت به سال‌های گذشته تنها ۲۰ هکتار اضافه شده است.

به گفته وی عملاً در زمینه افزایش سطح گلخانه‌ای میلیاردها تومان هزینه شده ولی آب در نظر گرفته نشده است به عنوان مثال برای ۳۰ هکتار گلخانه تنها ۲ لیتر آب در نظر گرفته شده که فقط ۲ هکتار را پاسخگو است.

عدم هماهنگی بانک‌های استان با واحدهای تولیدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از نماینده ولی فقیه استان خواست تا بر مشکل عدم هماهنگی بانک‌های استان با واحدهای تولیدی غیر فعال ورود پیدا کنند و گفت: ایجاد یک دستورالعمل از سوی بانک مرکزی برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مورد نیاز است که اگر این اتفاق نیفتد عملاً قدرت رقابت نداریم.

قیمت ورق پلاستیکی

وی در این زمینه به فعالیت ۱۶ واحد لبنیاتی در استان اشاره کرد و افزود: در این تعداد واحد لبنیاتی قدرت رقابت وجود ندارد زیرا دستگاه‌ها فرسوده و از مدار خارج شده و محصول جدیدی نمی‌توانند تولید کنند و کل پذیرش شیر در این واحدها در استان ۳۰ تا ۳۵ تن است که مابقی از استان خارج می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه اگر پالایشگاه لبنیات در استان ایجاد شود ۱۳۵ تن شیر روزانه در استان تولید می‌شود افزود: با توجه به پروانه‌هایی که در استان صادر شده است روزانه ۶۰۰ تن شیر در استان تولید می‌شود که تنها ۱۳۵ تن هم اکنون تولید روزانه است که از این میزان ۱۰۰ تن از استان خارج می‌شود.

وی دوگانگی حمایت از صنایع تبدیلی از طرف سازمان صمت و جهاد کشاورزی و موازی کاری بین این دو وزارتخانه و کمبود نیروی انسانی را از دیگر چالش‌های پیش رو در حوزه جهاد کشاورزی عنوان کرد.

افغانستان آب را بسته است

وی به موضوع سیلاب‌های مخرب که تنها با خسارت از دسترس خارج می‌شوند اشاره کرد و گفت: در خراسان جنوبی با کم آبی مواجه هستیم که برای هدر رفت این سیلاب‌ها آب منطقه‌ای و منابع طبیعی باید به طور جدی وارد عمل شوند و اعتبار لازم کشوری در این زمینه گذاشته شود تا این روان آب‌های موجود از سیلاب کنترل شود.

به گفته وی تمام این سیلاب‌ها از استان وارد کشور افغانستان می‌شود و امروز شاهد هستیم که افغانستان جلوی آب را بسته است و در بازدید هفته گذشته از مرز شاهد این بودیم که قطره‌ای آب وجود ندارد و آب سیلاب‌ها در نیزارهای افغانستان رها شده و سمت کشور ما کاملاً خشک است.

جعفری عدم همخوانی منابع و مصارف در بانک کشاورزی را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: امروزه اکثر بانک‌ها به ویژه بانک کشاورزی منابع داخلی منفی دارند و چگونه می‌توانیم کشاورزی را با منابع داخلی منفی جلو ببریم؟

وی ادامه داد: امسال از مصوبات سفر ریاست جمهور ۶۶۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی و خانواده جهاد کشاورزی تخصیص یافته است که در سفر به تهران برای جمع بندی منابع اعتباری با چانه زنی‌های انجام شده موفق شدیم تا ۲۸۰ میلیارد تومان دیگر به اعتبار تخصیص یافته اضافه کنیم و سایر دستگاه‌های دیگر هم در حوزه کشاورزی ۲۵۰ میلیارد تومان دریافت کردند که در مجموع ۵۳۰ میلیارد تومان به اعتبار اولیه اضافه شد.

وی افزود: در متمم درخواست کردیم تا برای ۲۸ مجتمع دامپروری و ۸ مجتمع گلخانه‌ای که از زمان دولت نهم زیر ساخت‌های کامل نشده اعتبار دریافت کرده و زیر ساخت‌ها را کامل کنیم.

وی از مرمت ۱۳۶ باب استخر با حجم ۲۶۰ متر مکعب با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار از سفر ریاست جمهوری در این مدت خبر داد و افزود: در طی این مدت ۱۲۹ رشته قنات به طول ۴۰ کیلومتر با ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احیا و مرمت، اصلاح و نوسازی باغات با ۱۵ میلیارد تومان، تکمیل مجتمع گلخانه‌ای در دست اقدام با ۸ میلیارد تومان، و حدود هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی تخصیص یافته است.

به گفته جعفری خراسان جنوبی مقاوم اول کشور را در سامانه‌های نوین آبیاری، مقاوم دوم را در سطح در دست اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و مقاوم دوم را در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ استان‌ها به خود اختصاص داده است.

وی همچنین از جذب ۵ درصد اعتبارات حوزه نهاده‌های دام و طیور خبر داد و گفت: از ۲۰ میلیارد تومان اعتباری که به صورت شناور در این حوزه اختصاص یافته بر اساس سهم ۱۷ برابر توانستیم این میزان را برداشت کنیم.

کد خبر 5512685

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: