فرسایش سالانه ۲۰ تن خاک در چهارمحال و بختیاری
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، عطا الله ابراهیمی پیش از ظهر یکشنبه در همایش استانی روز جهانی خاک که در شهرکرد برگزار شد با اشاره به بحران زیست محیطی، اظهار کرد: دخالت‌های نادرست انسان در طبیعت موجب برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده است.

وی با اشاره به آب رسانی با تانکر به روستاهای چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: ایجاد سیلاب‌ها و خشکسالی در سال‌های اخیر نتیجه برهم خوردن اکوسیستم طبیعت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به برداشت بیش از حد آب از آبخوان‌های استان اشاره کرد و ادامه داد: بیش از چهار هزار حلقه چاه در این استان وجود دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه به دلیل استفاده نادرست از طبیعت در چهارمحال و بختیاری با بحران آب و خاک مواجه هستیم، افزود: فرسایش خاک در استان سالانه بین ۲۰ تا ۳۵ تن گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه مراتع چهارمحال و بختیاری به عنوان مراتع متوسط و ضعیف اکولوژیکی است، عنوان کرد: افزایش برداشت‌ها در مراتع استان با کاهش پوشش گیاهی مواجه شده که کاهش ذخیره و نفوذ آب از نتایج آن است.

افزایش باغات در اراضی شیبدار مانع فرسایش خاک می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به چرای بیش از حد در مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی اشاره کرد و گفت: در بعد فیزیکی باید فرسایش خاک را در استان کاهش یابد.

ابراهیمی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در فرسایش خاک از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: با تأخیر در چرای دام می‌توان از فرسایش خاک تا حدودی جلوگیری کرد.

ژئوممبران

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد، عنوان کرد: با افزایش باغات در اراضی شیبدار استان می‌توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اقدامات حفاظتی انجام می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه استفاده از کودهای شیمیایی باید کنترل شده باشد، ادامه داد: ۳۰ هزار تن کود شیمیایی سالانه در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری استفاده می‌شود.

وی افزود: در صورت ادامه فرسایش بیش از حد خاک در استان امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری با مشکل مواجه می‌شود.

کد خبر 5373581

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: