هدفگذاری برای افزایش کشت قراردادی درگلستان/کمبودی در بازار نداریم
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر محمد برزعلی، بعداز ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: زهکشی اراضی کشاورزی سبب افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش شوری خاک، کاهش ماندابی شدن و بازچرخانی آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: ۲۸۰ هزار هکتار اراضی اولویت‌دار در گلستان نیازمند زهکشی بوده که ۱۶۰ هزار هکتار در اختیار جهاد کشاورزی و ۱۲۰ هکتار هم در اختیار آب منطقه‌ای قرار گرفت تا عملیات زهکشی انجام شود.

وی بیان کرد: از این میزان ۱۳۰ هزار هکتار دیم و دیم آبی بودند و ماندابی داشتند، ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی و در معرض سیلاب بوده و مشکلات ماندابی داشته و بین ۹۰ الی ۱۰۰ هزار هکتار هم آب تحت الارضی شیرین دارند.

برزعلی ادامه داد: از میزان تعهد جهاد، ۱۱۰ هزار زهکشی انجام شده و برای سایر اراضی هم اسناد مناقصه آماده است تا در صورت تامین اعتبار بقیه آن را انجام دهیم و پیش بینی می‌شود در دو سال آینده به اتمام برسد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکنون ۹۱۰ میلیارد تومان برای زهکشی هزینه شده و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح زهکشی در استان نیازمندیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امسال بنا داریم که کشت قراردادی را در محصولاتی همانند گندم و کلزا افزایش دهیم که در این طرح از کشاورزان حمایت شده و بخشی از سهم بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

برزعلی گفت: گلستان با نیمی از اقالیم دنیا، ۴۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، ۴.۲ میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۰ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۱۱۰ کیلومتر ساحل دارد.

وی اضافه کرد: ۴۳ درصد دانه‌های روغنی کشور، ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور، ۹ درصد هلو، ۵۰ درصد توتون و ۵۶ درصد خاویار کشور در گلستان تولید شده که در این زمینه‌ها رتبه اول را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در پنبه با ۱۲.۶ درصد تولید، گندم با حدود ۱۰ درصد، خرمالو با ۱۲ درصد تولید کشور، رتبه دوم را داریم.

وی عنوان کرد: در تولید شلتوک برنج، پیله ابریشم، میگو، ماهی کپور و خاویار، زیتون و جو در رده سوم الی پنجم هستیم.

برزعلی گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۹ حدود ۴.۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی گلستان بود که پنج درصد کل تولیدات کشور را تشکیل می‌دهد.

طبق گفته وی ۲۱۴ هزار خانواده بهره‌بردار کشاورزی در گلستان وجود داشته و ۳۸ درصد اشتغال خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است.

تولید کننده ورق ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تنظیم بازار و کالاهایی همچون مرغ و تخم مرغ گفت که در این خصوص کمبودی وجود ندارد.

کد خبر 5483863

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: