بیش از ۸۰ درصد آب همدان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد چهارشنبه در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان، گفت: شرایط بارش‌ها در سال گذشته مناسب نبوده و استان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد که باید در رابطه با جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره‌اندیشی شود.

استاندار همدان با بیان اینکه عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد. باید برای برداشت‌های بی رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیر زمینی بود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت استان را تأمین کرد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه کشاورزی و صنعت باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد، اضافه کرد: کشت محصولات پر آب باید حذف شود. با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است، گفت: آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره‌ای باید در کشاورزی استان همدان مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز موجب ایجاد فروچاله می‌شود که خسارات جبران ناپذیری را در حوزه محیط زیست و زندگی مردم دارد، اضافه کرد: کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

روف گاردن

این مسئول خاطرنشان کرد: باید با استفاده از روش‌های ترکیبی به گونه‌ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت تلاش کرد.

شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند، گفت: کشت‌های غرق آبی آسیب‌های جبران ناپذیری دارد، بدین ترتیب باید با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با استان‌های همجوار باید در رابطه با کاهش ضریب مصرف آب در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری شود.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما باید با فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در رابطه با کاهش مصرف آب اقدام کنند، اضافه کرد: برنامه‌های خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی تهیه شده اما بخش زیاد مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت است که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما با تولید برنامه‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

قاسمی فرزاد در پایان تاکید کرد: ما در وضعیت بحرانی کم آبی قرار داریم و باید با صرفه جویی به دنبال کاهش مصرف باشیم.

کد خبر 5466475

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: