کشاورزان اردبیل از بذر سیب‌زمینی بومی استفاده کنند
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌حسین احدی‌عالی بعد از ظهر دوشنبه در بازدید از شرکت‌های عرضه و تهیه بذر سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: ۳ شرکت فعال تولیدکننده عمده ریز غده بذر سیب‌زمینی (مینی‌تیوبر) با تولید سالانه ۳ میلیون بذر در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

پوشش استخر

وی تصریح کرد: این مینی‌تیوبرها عاری از هرگونه آلودگی و ویروس بوده و از لحاظ طبقه‌بندی در استانداردهای بسیار مناسب قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل گفت: کلاس‌های اول و دوم این نوع از بذرها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و کشاورزان سیب‌زمینی‌کار می‌توانند با تهیه و کشت آن از یک منبع بذری سالم و مطمئن برخوردار شوند.

احدی عالی به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار توصیه کرد: امسال بذر مورد نیاز خود را برای کشت از بذرهای سیب‌زمینی سالم، گواهی شده و مرغوب تولید کشاورزان مجرب دشت اردبیل تأمین کنند چرا که این کار علاوه بر دسترسی آسان و اطمینان از تهیه بذرهای سالم و گواهی شده، در کاهش هزینه‌های تولید نیز بسیار مؤثر است.

روف گاردن

وی افزود: سالانه حدود ۵۰ هزار تن بذر سیب‌زمینی از استان‌های همجوار با صرف هزینه‌های هنگفت توسط کشاورزان جهت کشت به این شهرستان وارد می‌شود و عدم توجه به وضعیت سالم و استاندارد بودن بذور تهیه شده و معیوب بودن بذور وارد شده سبب انتقال انواع آفات و بیماری‌ها نظیر بید سیب‌زمینی که از استان همدان به این شهرستان وارد شده و خسارت‌های زیادی سالانه متوجه کشاورزان سیب‌زمینی‌کار می‌شود.

احدی عالی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشت سیب‌زمینی هزینه بالایی دارد و برای هر هکتار حدود ۳ تن بذر نیاز است، بنابراین ضروری است در انتخاب بذر دقت بسیار صورت گیرد و از سوی دیگر سیب‌زمینی ظرفیت تولید بالایی دارد به شرطی که کشاورزان از نهاده‌های با کیفیت به ویژه بذور با کیفیت گواهی شده استفاده کنند که در این صورت می‌توان میزان عملکرد محصول را تا ۱۱۰ تن در هکتار نیز بالا برد.

ژئوگرید

وی اضافه کرد: کشت محصول سیب‌زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می‌شود.

احدی عالی بیان کرد: ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل ۲۰ درصد مجموع محصول تولید شده در کشور است.

احدی عالی تصریح کرد: نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

بام سبز

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل گفت: سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقیمانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد، سیب‌زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

کد خبر 5459049

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: