افزایش بهره‌وری کشاورزی خراسان رضوی با اجرای طرح «فجر خودکفایی»
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، احمد گل محمدی ظهر پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز مهندس در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طرحی با نام «فجر خودکفایی» با هدف افزایش بهره‌وری در اراضی کشاورزی خراسان رضوی از دهه فجر امسال طراحی و به اجرا درآمده است که در قالب این طرح، علمی‌سازی کشاورزی استان با کمک مهندسان در دستور کار قرار گرفته است.

عایق استخر

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بیان کرد: در اجرای این طرح، ارتقای بهره‌وری در واحد سطح در ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان پیگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که اجرای طرح فجر خودکفایی برای محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت علوفه‌ای، زعفران، پسته، انگور، سیب، بادام، گردو و کنجد، دانه آفتابگردان و کلزا در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۸۰ مهندس کشاورزی برای اجرای این طرح ساماندهی شده‌اند که این تعداد قابل افزایش است.

گل‌محمدی افزود: در حوزه دام سبک نیز طرح فجر خودکفایی در حال اجرا است که در این راستا، یک میلیون و ۲۵۰ هزار رأس دام سبک زیر پوشش قرار گرفته و با ارائه مشاوره و کمک مهندسان افزایش ضریب تکثیر در این بخش هدف‌گذاری شده است.

قیمت عایق استخر خاکی

وی بیان کرد: سازمان بسیج کشور درصدی از اعتبارات مورد نیاز را برای اجرای این طرح اختصاص داده اما برای تأمین بخش دیگر آن نیازمند کمک دستگاه‌های دولتی متولی هستیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان این‌که این طرح و ورود بسیج جامعه کشاورزان، موازی‌کاری با فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیست و به خاطر همکاری مؤثر برای نتیجه بهتر اجرا می‌شود، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه فردوسی، مرکز علوم و تحقیقات کشاورزی و جهاد کشاورزی استان برای آموزش مهندسان در این طرح مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار و ۲۰۰ مهندس در ۳۲ کانون بسیج کشاورزی در شهرستان‌های استان عضو هستند که از ظرفیت مهندسان علاقه‌مند در اجرای طرح فجر خودکفایی بهره خواهیم برد.

انجام ۷۵ درصد کشاورزی در خراسان رضوی به‌صورت سنتی

حمیدرضا شریفی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: حضور دانش در مزارع استان اندک بوده و بیش از ۷۵ درصد کشاورزی در خراسان رضوی به‌صورت سنتی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای علمی شدن کشاورزی و همچنین توانمند شدن مهندسان به علوم روز و مهارت‌های لازم، آموزش‌های مهارتی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای، مرکز علوم و تحقیقات کشاورزی، اتحادیه‌های تخصصی حوزه کشاورزی و دانشگاه علمی کاربردی استان به جامعه هدف ارائه می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان این‌که در این راستا تاکنون ۱۱۰ کارشناس مهندسی جذب و سومین دوره مهارتی خود را گذرانده‌اند، ادامه داد: امسال ۹۲ دوره آموزشی با ۲۷ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برگزار شده است.

قیمت عایق استخر

وی افزود: هم‌اکنون ۲۰۱ شرکت خدمات غیردولتی در حوزه کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند که به‌صورت تخصصی یا عمومی در حال فعالیت هستند و دفاتر آن‌ها در مراکز بخش و روستاها مستقر است.

شریفی گفت: حضور مهندسان کشاورزی در عرصه تولید موجب افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی می‌شود و این امر در تمامی فعالیت‌های سازمان مدنظر و مورد توجه است.

کد خبر 5432680

 

منبع مهزنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: