لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها- مرتضی صادقی: با توجه به فضای عمومی کشور در دولت اواخر دهه ۸۰ و توسعه بدون برنامه دانشگاه‌های غیرانتفاعی، موید حسینی صدر نماینده اسبق خوی و شهید حاجی قلیزاده دادستان شجاع خوی طرح تأسیس دانشگاه دولتی را در خوی با همکاری حسن صدقی رئیس اسبق دانشگاه ارومیه به‌پیش بردند و توانستند که با در اختیار گرفتن زمینی به مساحت ۵۷ هکتار، کلنگ دانشگاه را به‌زمین بزنند.

ورق پلاستیکی استخر

 

ماجرای دانشگاه به‌خوبی پیش می‌رفت و به باور بسیاری از مردم، طرح احداث دانشگاه به‌زودی به اتمام می‌رسید اما در آن سال‌ها دادستان خوی توسط اشرار به شهادت رسید و دو مسئول دیگر نیز هرکدام به نحوی کنار رفتند تا این پروژه به مرحله بحران و لغو کامل برسد.

دانشگاه ارومیه در طی هشت ساله از ۹۲ تا ۱۴۰۰ با بحران عجیب مدیریتی و بی‌تدبیری عجیبی دست به گریبان بود و سبب تکه‌تکه شدن آن شد و کار به آن‌جا رسید که سال گذشته با دستور شخص وزیر راه، مسکن و شهرسازی وقت بیش از ۵۰ هکتار از زمین واگذارشده به دانشگاه خوی پس گرفته شود اما با اقدامات نماینده فعلی خوی در مجلس سبب آرام شدن ماجرا شد.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

دانشگاه فقط یک ساختمان نیست

استخر ذخیره ی کشاورزی

متأسفانه به دلیل عدم آگاهی مسئولین شهری از شرایط دانشگاه سراسری و اندازه و ابعاد آن، عده‌ای درصدد بودند که حداقل قسمتی از زمین ۵۰ هکتاری در بهترین منطقه شهر خوی را از دست دانشگاه یا دانشکده خوی خارج کنند در حالی که موضوع فقط ساختمان آموزشی و اداری نیست بلکه برای یک دانشگاه، خوابگاه، سلف و رستوران و بوفه خصوصی، پارک، زمین کشاورزی، تأسیسات و دیگر قسمت‌ها نیاز است.

در سالهای اخیر حدود ۲۰ هکتار از آن به پارک علم و فناوری واگذار شد تا با استقرار پارک علم و فناوری، بهانه‌ای در دست مخالفان پیدا و پنهان باقی نماند هرچند دانشگاه‌های منطقه مثل ارومیه و تبریز و مدنی آذربایجان مساحتی بیش از ۵۰ هکتار دارند.

امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور، عدم ارتباط بین دانشگاه و صنعت است که می‌توان گفت شاه‌کلید مشکلات کشور بوده و است که بارها توسط رهبر انقلاب در شکل‌های مختلف به آن پرداخته شده است و با توجه به اینکه دانشگاه خوی، در ابتدای مسیر قرار دارد، می‌توان از همین ابتدا پایه‌های آن را محکم و استوار قرار داد تا که بتواند در مسیر صحیحی قرار بگیرد.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

رشته‌های جدید متناسب با ظرفیت خوی ایجاد می‌شوند

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت این طرح اظهار کرد: بر اساس جلساتی که با وزیر علوم، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و همچنین کارگروه‌های مرتبط با آموزش عالی در این سازمان و نیز رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه داشتیم، مقرر شد تا دو موضوع نوع پروژه و نوع رشته‌ها بازتعریف شوند.

عادل نجف‌زاده تصریح کرد: جلسه با وزیر علوم منجر به این شد که پروژه دانشگاه خوی به‌عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان تلقی شده و بودجه پایداری به آن تعلق گیرد تا بتوان آن را به نحو مطلوب به پایان رساند.

با توجه به اینکه خوی در هم‌جواری چندین کشور همسایه قرار دارد، جذب دانشجو از کشورهای همسایه هم مدنظر ما قرار دارد که پیگیر این موضوع هم هستیموی همچنین درباره رشته‌های دانشگاهی در خوی هم اضافه کرد: در خصوص رشته‌ها مقرر شده که رشته‌هایی منطبق با استراتژی‌ها و ظرفیت‌های شهرستان خوی همچون دکترای حمل‌ونقل و لجستیک، کارشناسی و کارشناسی ارشد نساجی و یا رشته‌های مرتبط با کشاورزی ایجاد شود.

ژئوتکستایل

وی با اشاره به مرزی بودن خوی افزود: با توجه به اینکه خوی در هم‌جواری چندین کشور همسایه قرار دارد، جذب دانشجو از کشورهای همسایه هم مدنظر ما قرار دارد که پیگیر این موضوع هم هستیم.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده و نظر مثبت وزیر علوم در خصوص اتمام پروژه، با استفاده از ساختمان‌های درون‌شهری، برای ارتقا زیرساخت‌های آموزشی به آن کمک می‌شود.

وی در خصوص زمان تبدیل‌شدن دانشکده فنی حرفه‌ای خوی به دانشگاه افزود: ابتدا باید پردیس دانشگاهی در خوی ایجاد شود و در مرحله بعدی، با ارتقا آن، دانشگاه مستقل دولتی خوی ایجاد شود.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

شرایط فعلی دانشگاه‌ها با ۱۰ سال قبل قابل‌ملاحظه نیست

در ادامه با مؤید حسینی صدر، نماینده اسبق خوی و استاد تمام دانشگاه مدنی آذربایجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت این طرح بر لزوم ایجاد دانشگاهی متفاوت و تخصصی و کاربردی تأکید دارد.

در حال حاضر در خوی دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد وجود دارند و در منطقه و شهرهای اطراف هم دانشگاه‌ها در علوم پایه و علوم مهندسی محض به حد کافی دانشجو پذیرش می‌کند و نباید مدل کوچک‌شده دانشگاه‌های تبریز و ارومیه را ایجاد کردموید حسینی صدر با اشاره به تغییر شیوه دانشگاه‌ها گفت: بیش از ۱۰ سال قبل من پیگیر بحث دانشگاه بودم، زمین آن را گرفتیم، دیوارکشی کردیم، ساخت‌وساز را شروع کردیم، تابلوی دانشگاه را نصب کردیم، در بودجه برای آن ردیف ملی گرفتیم و اقدامات دیگر که به آن شکل دانشگاه می‌داد اما همه این اقدامات برای ۱۰ سال پیش بود یعنی زمانی که تعداد دانشجویان روبه افزایش بود و نه الان که حتی ظرفیت دانشگاه‌های سراسری هم تکمیل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در خوی دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد وجود دارند و در منطقه و شهرهای اطراف هم دانشگاه‌ها در علوم پایه و علوم مهندسی محض به حد کافی دانشجو پذیرش می‌کند و نباید مدل کوچک‌شده دانشگاه‌های تبریز و ارومیه را ایجاد کرد و بنابراین نیاز به دانشگاهی نو وجود دارد که می‌تواند تا حدود ۲۰ دپارتمان تخصصی داشته باشد.

استاد دانشگاه مدنی آذربایجان با تشریح ایده خود بیان کرد: امروز در دنیا تجربه‌های موفقی در ارتباط با دوره‌های کاربردی وجود دارد یعنی دانشگاه‌هایی که نیروهای آن در عرض دو سال، کارآمدی خود را جهت انجام کارهای عملی پیدا می‌کنند برای مثال هم‌اکنون در کشور و منطقه به‌شدت نیاز به تکنسین‌های ساختمانی که توانایی انجام تمامی کارهای ساختمانی را داشته باشند، احساس می‌شود.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

استخر ذخیره آب باران

فارغ‌التحصیلان دانشگاه خوی باید مهارت‌های موردنیاز منطقه را یاد بگیرند

وی افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه خوی باید مهارت‌های موردنیاز منطقه را یاد بگیرند مثلاً تکنسین و مهندسی که طی دو سال یا چهار سال، کل نیازهای ساختمان را بلد باشد که هم نیاز است و در آینده هم نیاز مستمر خواهد بود.

صدر تصریح کرد: امروزه اگر دانشگاه‌ها کارشناسی علوم پایه تربیت بکنند، فارغ‌التحصیلان آن، آینده شغلی ندارند اما اگر کاردانی و مهندس کاربردی تربیت بکنند، فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند وارد بازار کار شوند که امکان آن هم است و قوانین توسعه‌ای مجلس هم این اجازه را می‌دهد و وزارت علوم هم اگر دلسوزی لازم را داشته باشد می‌تواند مجوزهای لازم را بدهد و همکاری بکند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون خوی جزو شهرهای پرظرفیت کشور در بحث معدن است و از طرف دیگر ۹۰ درصد ظرفیت معدنی کشور هنوز عملیاتی نشده است و این یعنی اینکه یک دپارتمان تخصصی معدن نیاز خوی و کشور است که در زمینه کشف و ثبت معدن، فرآوری مواد معدنی، بازار جهانی آن، اقتصاد معدن و دیگر موارد مشابه به‌صورت تخصصی کار بکند.

نماینده اسبق شهر خوی گفت: بخش دیگری که می‌تواند به‌صورت تخصصی کار بشود، بخش کاتالیست و حوزه نفت است چراکه هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد از اقتصاد کشور وابسته به نفت بوده و عاقلانه آن است که ۲۰ درصد از مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه‌ها مربوط به این بخش باشد که این عدد فقط دو درصد است.

وی افزود: برای مثال می‌توان به جای مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها و تولید آلودگی، با فرایندهایی همچون جداسازی به مواد باارزش افزوده تبدیل کرد و برای این کار باید در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و مشتقات آن‌ها، دانشکده و یا دپارتمان تخصصی وجود داشته باشد و مشابه آن، می‌تواند در مواردی همچون حوزه مبلمان خانه و یا حوزه فرش هم انجام شود.

صدر بیان کرد: تمامی موارد ذکرشده، عملیاتی و قابل‌اجرا بوده و دولت هم حمایت می‌کند و پیشنهاد من این است که یک شورای مرکزی یا هیأت امنا یا مرکز تصمیم‌گیری مشخص شود که در رأس آن نماینده فعلی خوی بوده و به همراه سایر مسئولین شهر همچون فرماندار و امام‌جمعه و چند تن از اساتید، یک هسته هفت-هشت نفری تشکیل داده و با پیگیری‌های لازم، دانشگاهی بسازند که برای کل کشور مفید باشد.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

باید رشته‌ای بین‌رشته‌ای جدید و نیز رشته‌های متناسب با نیاز خوی و منطقه ایجاد شود

عایق استخر خاکی

در ادامه با ابراهیم سپهر گفت‌وگو کرده‌ایم که اصالتی خویی داشته و هم‌اکنون رئیس شورای صنفی اساتید دانشگاه ارومیه است و در طول یک سال گذشته، پیگیری‌های زیادی برای دانشکده فنی خوی انجام داده است.

وی با تأکید تلویحی بر سخنان نماینده اسبق خوی، تصریح کرد: دانشکده فنی خوی باید تقویت شود، باید رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید و گروه‌های مختلف ایجاد شود و درنهایت با ایجاد دانشکده‌های مختلف و متناسب با نیاز خوی و منطقه شمال آذربایجان‌غربی احداث شود تا بتوان به دنبال احداث دانشگاه خوی رفت.

رئیس شورای صنفی اساتید دانشگاه ارومیه بیان کرد: شهر خوی از قدیم‌الایام قطب کشاورزی و محصولات کشاورزی منطقه و حتی کشور بوده و هست و خواهد بود مثل تولید عسل که ۱۰ درصد از عسل تولیدی کل کشور متعلق به خوی است و یا قطب تخمه آفتابگردان و کدو در کشور است اما رشته‌های مرتبط ندارند.

شهر خوی از قدیم‌الایام قطب کشاورزی و محصولات کشاورزی منطقه و حتی کشور بوده و هست و خواهد بود مثل تولید عسل که ۱۰ درصد از عسل تولیدی کل کشور متعلق به خوی است و یا قطب تخمه آفتابگردان و کدو در کشور است اما رشته‌های مرتبط ندارندوی افزود: دانشگاه صرفاً آموزش نیست بلکه به دنبال آن پژوهش و فناوری هم دارد و اینکه در این زمینه اقدامی نشده به دلیل عدم ارتباط مناسب و عدم وجود دانشگاه و رشته مرتبط با آن بوده که نتیجه آن، پسرفت هردو مورد است و نیازهای تحقیقاتی هم پوشش داده نشده است یا در موارد دیگری همچون معادن مختلف، سنگ‌ها، مس، مباحث طلا و جواهرات، لازمه پیشرفت، وجود دانشگاه و گروه‌های مرتبط است.

سپهر با اشاره به مرز مشترک خوی با ترکیه اظهار کرد: امروز دانشگاه خوی می‌تواند با فعالیت در رشته‌های مرتبط با روابط بین‌الملل و ارتباط قوی با دانشگاه شهر وان ترکیه، سبب توسعه ارتباطات تجاری و فرهنگی شود.

وی گفت: شهر قونیه ترکیه از وجود مولانا و جذب گردشگر، به ثروت بسیاری رسیده است اما هم‌اکنون از وجود شمس در خوی، استفاده‌ای بهینه انجام نمی‌شود و قطعاً وجود دانشگاه و مطالعه و پژوهش در این مورد، می‌تواند به مطرح‌شدن شمس در ابعاد جهانی کمک بکند.

در ادامه به بحث پارک علم و فناوری خوی پرداخته شد که با توجه به توسعه علمی کشور و اینکه باید از ظرفیت نخبگان و استعدادهای دانشگاهی همانند کشورهای توسعه‌یافته، بهترین استفاده ممکن را کرد، با مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت‌وگو کرده‌ایم.

محمد فتحعلی‌لو، مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به حمایت‌های نماینده خوی از اشتغال دانش‌بنیان اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری و حمایت‌های نماینده خوی پارک علم و فناوری و مرکز رشد در خوی مستقر می‌شود که می‌تواند با حمایت‌های خود برای خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشتغال‌زایی بکند.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

قیمت عایق استخر

یک هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است

وی با درخشان خواندن فعالیت‌های پارک علم وفناوری آذربایجان‌غربی بیان کرد: باوجود شرایط کرونایی و رکود فعالیت اغلب واحدهای صنعتی در سراسر جهان، خوشبختانه وضعیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در آذربایجان‌غربی رو به رشد بوده و هم‌اکنون فقط یک هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است و چندین برابر این مقدار هم به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند.

مدیر مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی افزود: در سال گذشته میزان درآمدزایی شرکت‌های دانش‌بنیان در آذربایجان‌غربی یک هزار و پانصد میلیارد ریال بوده است که مقدار غیررسمی آن تا دو برابر یعنی سه هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

وی با یادآوری پتانسیل‌های دانشگاهی در خوی تصریح کرد: از سال گذشته و با تصویب هیأت امنای دانشگاه ارومیه و پارک علم و فناوری، چند هکتار زمین در اختیار این مرکز قرار داده شده است که در ابتدا پنج هکتار بود اما با پیشنهاد و پیگیری نماینده خوی به ۲۰ هکتار افزایش یافته است که می‌تواند نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کند و هم‌اکنون هم تا زمان احداث ساختمان، مرکز رشد در دو مکان منتخب مستقر می‌شوند.

لزوم ایجاد دپارتمان‌های تخصصی دردانشگاه خوی/رشته های جدید دایرشود

پارک‌های علم وفناوری ظرفیت مناطق آزاد را دارا هستند

فتحعلی‌لو با اشاره به توانایی‌ها و پتانسیل‌های خوی گفت: شهر خوی به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت و بزرگ آذربایجان‌غربی و همچنین با پتانسیل علمی بالا و دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور و مراکز فنی‌حرفه‌ای و دانشکده فنی و مهندسی، ظرفیت بالایی برای توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلفی چون آی‌تی، کشاورزی، مکانیک، پزشکی، دامپزشکی و الکترونیک دارد.

وی با تشریح مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان و مقایسه آن با مناطق آزاد تصریح کرد: پارک‌های علم‌و فناوری ظرفیت مناطق آزاد را دارا بوده و انتظار است با معافیت‌های مالی ویژه، توجه بسیاری از فارغ‌التحصیلان و حتی اعضای هیأت علمی را جلب کند که قطعاً درآمدزایی و اشتغال شگرفی دارد.

در آخر بار دیگر بر راهگشا بودن دانشگاه‌ها تأکید می‌کنیم و اینکه دانشگاه، شاه‌کلید مشکلات کشور است و اگر مسئولین به دنبال اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری هستند باید از دانشگاه شروع به کار بکنند یعنی قصد اجرای اقتصاد مقاومتی را دارند، باید تفکر "ما می‌توانیم" را در دانشگاه‌ها پیاده بکنند و یا اگر به دنبال اشتغال‌زایی برای جوانان تحصیل‌کرده هستند باید مهارت‌های لازم به آنان یاد داده شود.

کد خبر 5431892

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: