کشت ۲۰۰ هکتار کاملینا در استان همدان
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بایگانه سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همدان استانی دیم خیز است، مطرح کرد: دو سال است که در طرح جهش تولید در دیم‌زارها برنامه ریزی های گسترده‌ای در تناوب غلات انجام شده است.

استخر کشاورزی

 

وی با اشاره به اینکه غلات جایگاه ویژه ای در کشاورزی استان همدان دارد، اظهار کرد: در این راستا، به منظور افزایش عملکرد باید در تناوب با آن گیاهانی را قرار دهیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: با توجه به تجربه در طرح امنیت غذایی گیاهانی چون ماشک، نخود علوفه‌ای، خلر و یونجه دیم در طرح جهش تولید بذورشان تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفت، هم چنین در سال جاری، از محموله ۱۲ تنی بذر نخود علوفه‌ای تاکنون ۸ تن آن بین کشاورزان توزیع شده است.

بایگانه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه با توجه به منابع آبی استان تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های استان مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند در این شرایط باید از ظرفیت اراضی آیش بهره برد، اضافه کرد: باید از این اراضی در جهت تأمین علوفه استفاده شود.

عایق بندی استخر

 

وی با تاکید بر اینکه گیاهان علوفه‌ای جدید مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است، مطرح کرد: با این روند، امیدواریم که دامداران نیز آن را کشت کنند و به جایگاه و اثر مثبت آن پی ببرند چراکه گیاهان علوفه‌ای در تناوب با غلات باعث حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصول بعدی می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در کنار تأمین نهاده‌ها، کلاس‌های ترویجی و آموزشی هم برگزار می‌شود تا کشاورزان با نحوه کاشت، داشت و برداشت و همچنین تأثیر آنها در تغذیه دام آشنا شوند.

بایگانه با اشاره به اینکه یکی دیگر از محصولاتی که در تناوب و در اراضی آیش برنامه ریزی کرده‌ایم، دانه‌های روغنی است، تصریح کرد: در حال حاضر، گلرنگ و کاملینا گیاهانی هستند که کشت می‌شوند.

نیروگاه سیکل ترکیبی

 

وی خاطرنشان کرد: کشت گلرنگ در استان ما سابقه چندین ساله داشته و در سطوح کم کشت می‌شد اما از سال گذشته مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در سالی که گذشت ۲ هزار هکتار در استان کشت شد و در حال حاضر در حال تأمین و تدارک نهاده‌های آن هستیم، اظهار کرد: کاملینا نیز گیاه روغنی جدیدی است که از آن در روغن کشی استفاده می‌شود.

geogrid

 

بایگانه با تصریح بر اینکه این گیاه روغنی هم در اراضی دیم کشت می‌شود و از سویی، می‌توان آن را در تناوب کشت کرد، افزود: امسال حدود ۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های بهار، رزن و همدان به صورت پراکنده کشت شده است.

کد خبر 5391570

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: