کاهش خروجی سد زاینده‌رود با اتمام توزیع آب کشاورزی از ۲۴ بهمن
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه آیا پس از اتمام مهلت ۱۲ روزه توزیع آب برای کشاورزان شرق، حفظ جریان حداقلی در زاینده‌رود امکان‌پذیر است؟، اظهار داشت: متأسفانه حجم مخزن سد زاینده‌رود اکنون به خط قرمز رسیده است و این امر امکان پذیر نیست.

پوشش استخر کشاورزی

او افزود: طبق مصوبه مقرر بود که با اتمام توزیع آب برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق، دریچه‌های سد ۲۴ بهمن ماه بسته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره نوبت بعدی رهاسازی آب در زاینده‌رود، ابراز داشت: رهاسازی مجدد بستگی به بارش‌ها دارد و کشاورزان در جلسات چهار جانبه با سازمان جهاد کشاورزی، صنف کشاورزان اصفهان، شرکت آب منطقه‌ای و استانداری، اعلام خواهند کرد که چه زمانی برای آبیاری به آب نیاز دارند تا تصمیم گیری شود.

ورق استخر

زینلیان تصریح کرد: دغدغه دوستداران زاینده‌رود برای اکوسیستم و محیط‌زیست رودخانه نگرانی به حقی است و نگرانی ما نیز هست و همه تلاشمان همین است؛ باید آب باشد که رهاسازی شود. اکنون حجم مخزن سد کم است اما امسال با پیش‌بینی‌هایی که درباره بارندگی‌ها شده اگر تا اردیبهشت و خرداد بارش‌ها زیاد شود و حجم مخزن سد به مقدار قابل قبول برسد برای محیط‌زیست نیز می‌توانیم آب رهاسازی کنیم.

فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی به دلیل تخصیص ندادن اعتبار به بهره برداری نرسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم اعلام قبلی، فاز اضطرار سامانه دوم آبرسانی به اصفهان در دهه فجر بهره برداری نشد؟ گفت: متأسفانه وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه تخصیص ندادند و با وجود اینکه پیشرفت فاز اضطرار سامانه دوم آبرسانی تا دهه فجر ضروری بود به دلیل نبود اعتبار به بهره برداری نرسید.

استخر ژئوممبران

به گزارش مهر، خروجی سد زاینده رود ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه به منظور توزیع نوبت اول آب برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان به مدت ۱۲ روز افزایش یافت. جریان آب زاینده رود از بامداد روز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه به شهر اصفهان رسید.

بنا به مصوبه جلسه شورای تأمین استان اصفهان و براساس توافق میان کشاورزان شرق و غرب استان، آب تنها به منظور کشت پاییزه کشاورزان شرق و با رعایت خط قرمز شرب در این مدت توزیع شده است.

حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش تر تاکید کرده بود که رهاسازی آب از سد زاینده‌رود با رعایت خط قرمز شرب به میزان ذخیره ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد زاینده رود انجام خواهد شد.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

لایه استخر

این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. رودخانه زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود که در عین حال در سال‌های اخیر خشکانده شده است.

کد خبر 5423285

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: