وزیر نیرو قولی را که به رئیس‌جمهور برای افزایش آب کشاورزی داده عملی کند
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعداد پرسنل بخش آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با توجه به حجم گسترده کارهایی که انجام می‌شود کافی نیست، گفت: معاونت آب و خاک 80 درصد منابع و اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی را مدیریت می‌کند که در کل کشور تنها 1500 پرسنل دارد.

وی افزود: در کل بدنه جهاد کشاورزی 67 هزار پرسنل وجود دارد که تنها 1500 نفر آن در بخش آب و خاک هستند.

قیمت ورق پلاستیکی

اکبری گفت: در استخدام اخیر 10 هزار مهندس کشارزی تعداد استخدامی های بخش آب و خاک به 20 نفر هم نرسید.

* وزارت نیرو قولی را که به رئیس‌جمهور داده عمل کند

اکبری در ادامه با بیان اینکه وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح سیستان به رئیس‌جمهور قول داد که امسال می‌تواند 30 درصد مازاد آب به بخش کشاورزی اختصاص دهد، گفت: در پی این قول وزیر نیرو نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم و درخواست کردیم که به تفکیک هر دشت میزان آبی را که می‌توانند اختصاص دهند اعلام کنند اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این میزان آبی که وزیر نیرو گفته رقم بسیار بالایی است و اگر اختصاص یابد تولید را افزایش خواهد داد گفت: اگر این آب در زمان خودش اختصاص یابد می‌تواند تولید کشور را 30 درصد افزایش دهد.

اکبری که ظاهرا خیلی اعتمادی به وجود این میزان آب مازاد نداشت گفت: ما حتی درخواست کرده‌ایم که اگر چنین آبی وجود دارد جای آن مشخص شود و در اختیار بخش کشاورزی قرار داده شود.اما هنوز تلاش‌های ما بی‌نتیجه بوده است.

* آب مصرفی بخش کشاورزی 60 تا 65 درصد است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با ادعاهایی در مورد آب مصرفی بخش کشاورزی گفت: پروژه تحقیقی در این زمینه انجام می‌دهیم که 38 محصول در 87 درصد اراضی کشور میزان آبی که استفاده می‌کنند اندازه‌گیری می‌کنیم و اگر چه این تحقیقات ادامه دارد اما پیش‌بینی ما این است که میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی 60 تا 65 درصد است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا میزان ورودی به زمین‌های زراعی و یا آب مصرفی گیاه اندازه‌گیری می‌شود گفت: برآورد ما آب ورودی به زمین است.

اکبری در پاسخ به سوال دیگر فارس که محل بحث شما با وزارت نیرو درباره کانال‌های دو، سه و میزان هدررفت آب تا رسیدن به سر مزرعه است گفت: دقیقا همین طور است و همه این آب‌هایی که در این فرآیند مصرف شده به حساب وزارت جهاد کشاورزی می‌گذارند اما ما در این پروژه تحقیقی میزان آبی که کشاورزان به زمین می‌دهند را اندازه می‌گیریم.

وی تأکید کرد:‌در این پروژه به این نتیجه رسیدیم که 70 درصد در بخش کشاورزی کم آبیاری می‌شود.

* اعتبارات آب و خاک سال 99

ورق پلاستیکی ژئوممبران

 

اکبری گفت: در سال جاری 2200 میلیارد تومان برای پروژه‌های آب و خاک کشور در نظر گرفته‌اند که از این میزان 100 میلیون یورو برای آبیاری نوین اختصاص می‌یابد.

وی همچنین تأکید کرد: در طی 6 سال گذشته یک میلیارد و 50 میلیون دلار برای آبیاری نوین در کل کشور اعتبار داده شده است.

* آب مجازی وارد می‌کنیم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد سالانه 35 میلیارد مترمکعب واردات آب مجازی داریم و تنها 5 میلیارد مترمکعب صادرات آب مجازی صورت می‌گیرد.

وی گفت: در حقیقت سالانه 30 میلیارد مترمکعب توازن مثبت آب مجازی داریم.

*اجرای دو پروژه توسط فائو در بخش آب و خاک کشور

به گفته اکبری دو طرح با عنوان سیدا و تی‌سی‌پی با اعتبار مجموع یک میلیون دلار در پروژه‌های آب و خاکی کشور توسط سازمان خواربار جهانی (فائو) اجرایی می‌شود طرح اول در خصوص بهره‌وری آب و پایداری منابع خاک در دشت قزوین است و طرح دوم برای مدیریت سیل و هشدارهای سیل اجرایی می‌شود.

این مقام مسؤول تأکید کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته در بخش آب و خاک کشور غفلت شده است.

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از طرح 550 هزار هکتاری در حال حاضر 295 هزار هکتار با سرمایه 4500 میلیارد تومان در حال بارگذاری است که سال گذشته 500 هزار تن برنج سفید در منطقه خوزستان به عمل آمد.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری هم تولید برنج در منطقه خوزستان به 500 هزار تن برسد.

اکبری گفت: ممنوعیت کشت برنج در استان‌های خارج از شمال برای استان‌های خوزستان فعلا لغو شده و مردم این استان می‌توانند برنج کشت کنند.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیربنایی برای افزایش تولید بسیار با اهمیت است گفت: امسال و سال آینده محدویت ارضی داریم و هیچ راهی به غیر از اینکه به سمت جهش تولید برویم،‌نداریم و به گفته معاون زراعت باید امسال سه میلیون تن به تولید محصولات استراتژیک اضافه کنیم.

* 100 هزار هکتار اراضی نوآباد امسال اضافه می‌شود

اکبری گفت: از محل اجرای طرح‌های آبیاری 100 هزار هکتار اراضی نوآباد آماده کشت است و با زیر کشت رفتن این زمین‌ها تولید محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: قرار است 10 هزار هکتار زمین هم توسط شبکه‌های آبیاری زه‌کشی غرب و شمال‌غرب در کرمانشاه آزاد شود و بر اساس قولی که به رئیس‌جمهور داده‌ایم در تاریخ یک تیر، یک آبان و 28 اسفند 110 هزار هکتار از شبکه‌هایی که آبگیری نشده است آبگیری کرده و تحویل می‌دهیم.

* جلوگیری از ورود آب‌های منطقه شمال به دریای خزر

ورق ژئوممبران ایرانی

 

به گفته اکبری، سالانه 11 میلیارد مترمکعب آب از استان‌های شمالی وارد خزر می‌شود و طرحی اجرا می‌ شود که از خروج این آب‌ها از استان جلوگیری کند بنابر طرح آب‌بندان در وسعت 24 هزار هکتار انجام می‌شود که باعث افزایش ذخیره از 600میلیون مترمکعب به 1.3 میلیارد مترمکعب خواهد شد.

در ادامه معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت آب و خاک کشور اشاره کرد و گفت: سهم ایران از آب شیرین دنیا تنها یک دهم درصد است و 70 درصد بارش‌های کشور غیر از زمان کشت انجام می‌شود همچنین ایران یک سوم میانگین بارش دنیا و سه برابر میانگین تبخیر دنیا را دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی 40 سال گذشته دمای ایران 2 درجه افزایش یافته و این در حالی است که به ازای هر یک درجه افزایش نیاز آبی گیاه بیش از 10 درصد افزایش می‌یابد. افزایش یک درجه حرارت 20 میلیارد مترمکعب آب را تبخیر و از دسترس گیاه خارج میکند.

وی افزود: از 600 دشت کشور 488 دشت ممنوعه است و متأسفانه در سال‌های گذشته سهم بخش کشاورزی از آب‌های زیرزمینی بیش از 61.5 درصد بوده است.

وی به تفکیک آب‌های استفاده شده اشاره کرد و گفت: سهم آب‌های سطحی 21 درصد، قنوات 5.2 درصد، چشمه‌ها 17.5 درصد و چاه‌ها 56.3 درصد بوده است.

وی افزود: از 18 میلیون هکتار زمین در حال کشت تنها 1.3 میلیون هکتار آن محدودیت ندارد و بقیه زمین ها مشکلاتی از نظر توپوگرافی، شوری و ... دارند.

اکبری با بیان اینکه 60 درصد خاک‌ها مواد آلی کمتر از یک درصد و در بعضی مواقع حتی نیم درصد دارند گفت: در صورتی که یک درصد مواد آلی خاک‌ها افزایش یابد باعث افزایش 30 درصدی صرفه‌جویی‌ آب و 40 درصدی تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: