کرونا به کشاورزی خراسان رضوی چه میزان خسارت وارد کرد؟
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کرونا که آمد همه را درگیر کرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان و کارمند و کارگر برایش‌ فرقی نداشت، بیشترین آسیب‌ شیوع کرونا در جهان بر حوزه اقتصاد بود و در این بین حوزه کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد که وظیفه تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد، از تبعات شیوع ویروس کرونا در امان نمانده و فعالان بخش های مختلف صنعت کشاورزی در زمینه تولید و فروش محصولات خود با مشکل روبرو هستند.

پوشش استخر

طبق نظر کارشناسان تأثیر بیماری کووید-۱۹ بر امنیت غذایی و سیستم‌های غذایی و کشاورزی، می‌تواند تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر تمامی افراد دخیل در سراسر زنجیره تامین غذا داشته باشد.

برای آگاهی از مشکلات کشاورزان در دوران کرونا به سراغ آنها رفتیم و با آنها به گفت‌ و‌گو‌ نشستیم.

دولت در زمان شیوع کرونا حداقل وضعیت بازار داخلی را سامان دهد

شیوع کرونا باعث خسارات فراوان به کشاورزان استان شده است، اگرچه هر ساله عوامل دیگری از جمله سیل، خشکسالی، حضور دلالان و دیگر مسائل باعث خسارت و ضرر کشاورزان می شد؛ اما امسال با شیوع کرونا عوامل زیان دهی کشاورزان بالا رفت.

حال در این بین کشاورزان و دامداران خواستار همکاری دولت برای عرضه روان و بهتر محصولات در بازار داخلی شده‌اند و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مشهد اظهار کردند: همه ساله با مشکلات فراوانی در تولید و فروش مواجه هستیم؛ اما امسال کرونا نیز به آن اضافه شد و در این بین عده‌ای دلال غیربومی در منطقه حاضر می‌شوند و دست روی محصولات کشاورزان می‌گذارند، اینقدر قیمت را پایین می‌آورند که کشاورز برای پرداخت بدهی‌هایش مجبور به فروش شود.

آنها ادامه دادند: حالا که به دلیل کرونا صادرات ممنوع شده، دولت باید عرضه محصولات کشاورزی را در بازار داخلی کنترل کند با این اقدام بخش قابل‌توجهی از خسارت‌ها از بین می‌رود.

تیشه کرونا بر ریشه زعفران/ پسته‌ها روی دست صادرکننده‌ها ماند

در حالی که کرونا روی سیستم اقتصادی کل دنیا اثر گذاشته و به‌تبع آن کشاورزی خراسان رضوی نیز دچار مشکلات عدیده شده و فرصت‌های صادراتی ازدست‌رفته است، صادرکنندگان نیز از کرونا در امان نبودند و در این بین صادرکنندگان پسته و زعفران به عنوان محصولات ناب ایرانی خسارات قابل توجهی را متحمل شدند.

سعیدی یکی از صادرکنندگان پسته خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مشهد، گفت: در زمینه محصولات بسته‌بندی شده به دلیل بسته شدن واحدهای تولیدی در بسته‌بندی و عدم صادرات به‌موقع محصولات با چالش مواجه هستیم و بخشی از محصول در انبارها مانده است، درحالی‌که هرسال در این زمان محصولات زیادی به بسیاری از کشورهای متقاضی ارسال‌ می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها سفارش‌های وارداتی را متوقف یا کاهش دادند و باید منتظر باشیم تا ببینیم پایان داستان کرونا به کجا می‌رسد، اظهار کرد: در زمینه صادرات پسته مشکلی نداریم؛ اما سفارش خرید به‌شدت کاهش‌یافته و کشورهای مختلف در ابتدا منتظر هستند تا بحران ویروس از بین برود و بعد صادرات را آغاز کنند.

روف گاردن

صباغ‌زاده یکی دیگر از صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز با اشاره به سایه سنگین کرونا بر بازار زعفران، می‌گوید: از اسفند ماه 98 با شیوع ویروس کرونا در دنیا، در دو ماه اول تا اردیبهشت، تقریبا صادرات زعفران به خارج از کشور با توجه به تعطیلی پروازها به صفر رسید و با توجه به اینکه زعفران یک محصول مصرفی است و بیشتر در رستوران‌ها استفاده می‌شود، با تعطیلی مراکز فروش و رستوران‌ها در اقصی‌نقاط دنیا فروش زعفران هم به شدت کاهش یافت و آسیب زیادی به این محصول وارد شد.

وی افزود: البته یکی دوماه است که وضع بهتر است؛ اما باید گفت، برای ما که ماهانه دو تا دو و نیم تن زعفران صادر می‌کردیم حالا حدود ۶۰ درصد صادرات زعفران‌مان کاهش پیدا کرده است.

این صادرکننده علت عدم علاقه کشاورزان به کشت مجدد زعفران امسال را قیمت پایین این محصول می‌داند و استراتژی اشتباه وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته را درخصوص دادن پیاز زعفران به کشاورزان به عنوان محصول جایگزین و کشت بی‌رویه زعفران و ترویج کشت آن، با اعطای وام‌های مربوط را نتیجه وضع موجود برمی‌شمرد.

کاهش صادرات تولیدات بخش کشاورزی از تبعات شیوع ویروس کرونا است

به سراغ سید جعفر حاجی مجتهد، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی رفتیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه بخش کشاورزی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نشان داد پایدارترین بخش از تاثیرات ناشی از این ویروس است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته کشاورزان ما خسارت‌های زیادی ناشی از سیل، سرمازدگی، آفات و دیگر مسائل را متحمل شدند، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها در حوادث غیرمترقبه در این حوزه باعث شد نسبت به سایر حوزه‌ها در برابر کرونا و اثرات آن پایدارتر باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در این بین به بخش‌هایی از جمله گلخانه‌ها، تولید‌کنندگان واحدهای مرغ گوشتی و جوجه خسارات زیادی وارد شد. خرید مردم کاهش یافت و فروشندگان مجبور بودند برای جلوگیری از از دست دادن تولیدات خود آنها را زیر قیمت اصلی بفروش برسانند که همین امر باعث تعطیل شدن بیشتر واحدها شد.

حاجی مجتهد یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا را کاهش صادرات تولیدات بخش کشاورزی و ممنوعیت واردات کالاهای اساسی به کشور عنوان کرد.

کرونا صادرات و واردات دنیا را تعطیل کرد

وی متذکر شد: صادرات و واردات بر اثر کرونا در دنیا تعطیل و همین امر باعث شد یکسری محصولات به کشور وارد نشود و یا دیر وارد شود؛ در نتیجه کالاهایی از جمله نهاده‌ها، جو، کنجاله، ذرت یا مکمل‌های تکمیلی مثل بحث سم و کود دلیل کمبود این نهاده‌ها شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه شیوع کرونا همچنین بر روی تولید و صادرات شیر نیز تاثیرگذار بود و بیشتر واحدهای صادرکننده لبنیات تعطیل شدند؛ ممنوعیت صادرات پسته و زعفران را از دیگر اثرات شیوع کرونا عنوان کرد.

حاجی مجتهد تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا صادرات اغلب محصولات کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است.

ژئوگرید

وی حمل و نقل را از دیگر حوزه‌های آسیب‌پذیر در این رابطه خواند و افزود: شیوع کرونا باعث شد کشورهایی از جمله ترکمنستان و ارمنستان اجازه حمل و نقل به کامیون‌های ایرانی را ندهند، بنابراین هزینه‌های حمل و نقل افزایش یافت و همین امر باعث افزایش هزینه‌های تولید شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه کرونا و ارزهای نیمایی را مشکلات اصلی حوزه کشاورزی دانست و افزود: برداشته شدن ارز دولتی از روی برخی کالاها باعث ایجاد مشکلاتی برای تولید و صادرات می‌شود، بنابراین دستگاه‌های دولتی باید برای حمایت از تولید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

خسارت 727 میلیارد تومانی کرونا به بخش کشاورزی خراسان رضوی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیشترین واحدهای آسیب دیده از کرونا را شامل واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی عنوان کرد و افزود: براساس بررسی‌های به عمل آمده با شیوع ویروس کرونا 727 میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده‌است.

حاجی مجتهد گفت: بررسی خسارت‌های مربوط به بخش کشاورزی در خراسان رضوی همچنان ادامه دارد و تلاش می‌شود بنگاه‌ها و کسب و کارهای بخش کشاورزی که به علت شیوع ویروس کرونا با آسیب‌ جدی روبرو شده‌اند، حمایت شوند.

خسارت کرونا به بیش از 26 هزار واحد کشاورزی در خراسان رضوی

وی با بیان اینکه تا کنون 26 هزار و 642 واحد کشاورزی در خراسان رضوی از کرونا خسارت دیده‌اند، اظهار کرد: این خسارات به صورت توقف کل تولید، مواجه با آفت تولید، مواجه با عدم فروش تولید یا مواجه با کاهش قیمت محصول بوده‌است که ممنوع شدن فعالیت بسیاری از واحدهای تجاری مرتبط با تولیدات بخش کشاورزی و ممکن نبودن صادرات محصول به سایر کشورها، کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی و کاهش اشتغال، تاخیر در اجرای طرح‌های تولیدی و مشکلات تردد خودروهای حمل و نقل محصولات، نهاده‌ها، تجهیزات و نیروی کار در بخش کشاورزی موجب وارد شدن خسارت و آسیب به این بخش شده‌است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: مرغداری ها و واحدهای گلخانه ای استان بیشترین آسیب را متحمل شده اند، چراکه با تحولات بازار و کاهش تقاضا، تولید این واحدها به فروش نرفت و هزینه سرمایه گذاری ها جبران نشد.

حاجی مجتهد کل خسارت کرونا بر حوزه کشاورزی استان را بالغ بر 727 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان خسارت در بخش‌های آبزیان، پرورش قارچ، خوراک دام، دامداری، صنایع تبدیلی و تولیدی، گلخانه سبزی و صیفی و گلخانه گل زینتی، مرغداری، گیاهان دارویی، ماهیان زینتی و کرم ابریشم و زنبورستان بوده است.

وی در ادامه میزان خسارت کرونا بر زیر بخش گلخانه‌ها(گل زینتی و سبزی و صیفی) را 184 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در این مدت 294 واحد گلخانه‌ای دچار مشکلات شدند، همچنین کرونا بر ۱۰۳۱ واحد مرغداری در استان بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

بام سبز

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی میزان خسارت وارده کرونا بر دامداری استان را بالغ بر ۱۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۴ هزار و ۹۸۵ واحد دامداری در خراسان رضوی دچار آسیب‌های ناشی از کرونا شده‌اند.

حاجی مجتهد در ادامه به خسارت‌های مالی کرونا به صنعت کشاورزی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: صنعت کشاورزی در زمینه تولید دچار خسارت نشد، اما به دلیل کاهش شدید مصرف تولیدات کشاورزی مثل مرغ و شیر، کاهش قیمت داشتیم و خسارت زیادی به تولیدکنندگان مرغ گوشتی، شیر، گل و گیاه زینتی و ماهیان زینتی وارد شد که نیازمند توجه جدی است‌.

هزاران کشاورز در انتظار چاره‌اندیشی برای فراهم شدن زمینه فروش محصولات کشاورزی در بازار داخلی هستند و امیدوارند تا شاید چاره‌ای برای مهار کرونا و آزاد شدن صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف اندیشیده شود.

کشاورزی دارای یک چرخه است درواقع کشاورزان بعد از فروش محصول، پول لازم برای آماده‌سازی زمین برای سال آینده یا محصول بعدی را به دست می‌آورند؛ اما در حال حاضر به دلیل اخلال در خریدوفروش عملاً کشاورز سرمایه در گردش برای تولید سال بعد را ندارد و اینجاست که دولت باید ورود کند و دست کشاورزان را بگیرد.

================
گزارش: مریم ادبی
================

انتهای پیام/ 70071/و

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: