موسسه پژوهشی جایگزین سازمان زرشک شد/ مخالفت سازمان امور استخدامی
نوشته شده توسط : شیما شریفی

«غلامرضا قوسی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در ارتباط با راه اندازی سازمان زرشک در استان اظهارداشت: زرشک، زغفران و عناب از محصولات استراتژیک و ارزشمند برای استان خراسان‌جنوبی بوده و ارزش اقتصادی بالایی داشته و ظرفیت خوبی برای ایجاد درآمد و اشتغال است.

ورق ژئوممبران

وی با اشاره به اینکه این محصولات جزو محصولات کم آبر محسوب می‌شود، تصریح کرد: هر منطقه‌ای که این محصول در الگوی گشت آن قرار گرفته سبب بهبود وضعیت مردم شده و مهاجرت در آن منطقه کمتر به چشم می‌خورد.

زرشک در جهان معرفی نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: پیگیر آن بودیم که مشابه سازمان چای، در استان خراسان جنوبی سازمان زرشک را راه‌اندازی کنیم که در این راستا مکاتبات زیادی انجام و در سفر وزیران وقت جهاد کشاورزی موضوعات مرتبط مطرح شد تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده و این محصول را در سطح جهانی معرفی کنیم.

قوسی با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که در بحث زرشک وجود دارد عدم معرفی شدن این محصول خاص استان در سطح جهانی است، اضافه کرد: تاکنون نسبت به معرفی این محصول تبلیغاتی صورت نگرفته ضمن اینکه خواص دارویی بسیار خوبی داشته که به طور قطع اگر معرفی شود در ارزش اقتصادی، قیمت و پایداری تولید آن تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سازمان زرشک مورد پیگیری قرار گرفت ولی چون نیازمند ساختار جدید بود، سازمان امور استخدامی با این قضیه مخالفت کرد.

تولید کننده ورق ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان داشت: در جلسه‌ای که یک ماه گذشته در وزارت جهاد کشاورزی با سه تن از معاونان وزارت جهاد در خصوص این موضوع برگزار شد و با توجه به تأکید رئیس جمهور برای بررسی این موضوع، به دلیل اینکه ساختار سازمان زرشک تأیید نشده بوده و مورد موافقت قرار نگرفت قرار بر این شد که مؤسسه‌ای تحقیقاتی و پژوهشی شکل بگیرد.

قوسی اضافه کرد: قرار است این مؤسسه در مرکز آموزش قاینات تشکیل و در آنجا محققان خاص زرشک مستقر و نیازهای آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی که خاص و تخصصی بوده برای بحث‌های افزایش تولید و بهره‌وری آن مرکز تحقیقات کشاورزی فعال می‌شود.

طرح سازمان زرشک پتانسیل جدید برای توسعه و رونق محصول زرشک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: اصل پیشنهاد به نفع مردم بوده و اگر این اتفاق رخ می‌داد به طور قطع ساختار جدیدی به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل جدید برای توسعه و رونق زرشک ایجاد می‌شد.

قوسی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست کلی دولت، کوچک‌سازی و به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی است، یادآور شد: اگر بخش خصوصی فعالی در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد به طور قطع بخش خصوصی کارآیی بیشتری داشته چون درگیر منابع مالی نیستند و راحتر می‌توانند کارهای پژوهشی خود را انجام دهند.

وی در خصوص خرید حمایتی زرشک از کشاورزان استان گفت: امسال اولین سالی بوده که دولت برنامه‌ریزی کرده و قول داده زرشک خشک را از کشاورزان زرشکار استان خریدای کند.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

زرشک گران شود مابه التفاوت به کشاورزان پرداخت می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان تعاون در زمان برداشت محصول برای ایجاد تعادل باید محصول تر را از کشاورزان خریداری کند، یادآور شد: اما برای ایجاد تعادل و کمک به تولیدکنندگان امسال، اولین سالی بوده که خوشبختانه با پیگیری‌های خوبی که صورت گرفته خرید حمایتی زرشک خشک از کشاورزان استان محقق شده است.

وی افزود: به طور قطع هیچ نگرانی برای زرشکاران نبوده چون اگر قیمت افزایش یابد به آنها پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فرآیند خرید حمایتی از تولیدکننده انجام می‌شود، گفت: سوابق زرشکاران در مجموعه سازمان جهاد وجود داشته و حتما برای خرید محصول از زرشکاران باید به ادارات جهاد مراجعه و معرفی نامه گرفته و سپس با ارائه آن نسبت به فروش زرشک خود اقدام کنند.

قوسی با اشاره به اینکه قیمت زرشک بستگی به درجه کیفیت و بازارپسندی آن و زمان خرید بستگی به میزان استقبال و موجودی استان دارد، اضافه کرد: تلاش داریم تا زمانی که زرشک موجود، و بازار وجود داشته باشد این طرح اجرا و سازمان تعاون این خرید را انجام دهد.

تولیدکننده ژئوممبران

وی با بیان اینکه برنامه ما این بوده که زرشک سال را خریداری کنیم، تصریح کرد: البته زرشک سال‌های گذشته زرشکار و کشاورز اگر ارائه شود خریداری شده اما با توجه به کیفیت پایین‌تر این زرشک‌ها قیمت‌گذاری کمتری شده و از دلال و صادرکننده خریداری نمی‌شود.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/م

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: