گرانی کودهای شیمیایی، تهدیدی برای کشاورزی لرستان
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طی روزهای گذشته در مراسمی با حضور مسئولان ارشد استان از کشاورزان برگزیده لرستان تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم از احسان رجبی به عنوان تولیدکننده نمونه جو دیم در سطح ملی تجلیل به عمل آمد در همین راستا با توجه به اینکه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی یکی از اولویت‌های کشور است در این گزارش از زبان کشاورز نمونه کشور به مشکلات حوزه کشاورزی استان می‌پردازیم.

 قیمت ژئوممبران

 

رجبی با بیان اینکه ۳۰ هکتار زمین کشاورزی آبی و پنج هکتار زمین کشاورزی دیم در شهرستان ازنا دارد، اظهار داشت: هرساله در زمین‌های آبی به کاشت محصولاتی مانند لوبیا، سیب‌زمینی می‌پردازد و در زمین دیم نیز گندم و جو کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشتر زمین‌های منطقه ازنا که به کشت سیب‌زمینی می‌پرداختند در اجاره کشاورزان غیربومی بودند، افزود: طی دو سال اخیر خوشبختانه کشاورزان منطقه ازنا توانسته‌اند بدون نیاز به کشاورزان غیربومی به کاشت سیب‌زمینی بپردازند.

این کشاورز نمونه با عنوان کردن این موضوع که میانگین برداشت جو دیم در شهرستان ازنا بین هزار و ۸۰۰ کیلوگرم تا دو هزار کیلوگرم است، بیان کرد: در سال زراعی گذشته به ازای هر هکتار کشت جو دیم چهار هزار و ۱۵۰ کیلوگرم محصول برداشت کرده است.

استفاده درست و به اندازه از کودهای شیمیایی عامل اصلی افزایش میزان تولید محصول است

رجبی تصریح کرد: این میزان برداشت در سطح کشور بی‌سابقه بوده و علت اصلی این موفقیت رعایت اصول کشاورزی مانند کشت به موقع و استفاده از بذرهای اصلاح‌شده و از همه مهم‌تر استفاده درست و به اندازه از کودهای شیمیایی و ریز مغزی‌های کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم در حوزه محصولات استراتژیک مانند جو و گندم به خودکفایی برسیم نیازمند استفاده صحیح و اصولی از کودهای شیمیایی و ریز مغزی‌ها در زمین‌های کشاورزی هستیم، اظهار داشت: متأسفانه در سال جاری شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت انواع کودهای شیمیایی در سراسر کشور و استان هستیم.

 قیمت ورق ژئوممبران

 

سهمیه کود دولتی نیاز کشاورزان را تأمین نمی‌کند

کشاورز نمونه کشور ادامه داد: دولت برای حمایت از کشاورزان تنها در مورد کود اوره سهمیه‌های را به کشاورزان اختصاص داده اما این میزان سهمیه جوابگوی نیاز زمین‌های زراعی نیست و کشاورز مجبور است مابقی نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت چهار برابری کود دولتی تأمین کند.

رجبی با اشاره به اینکه میزان هزینه‌های کشاورزی در سال جاری سه برابر سال گذشته شده است، بیان کرد: افزایش قیمت کود باعث شده بسیاری از کشاورزان با توجه به برخوردار نبودن از منابع مالی امسال در زمین‌های کشاورزی کود استفاده نکنند و همین موضوع باعث کاهش تولید در سال زراعی جاری و سال‌های آینده می‌شود.

وی با انتقاد از طرح کشاورز کارت عنوان کرد: میزان سودی که دولت در این طرح از کشاورز دریافت می‌کند 18 درصد است برای نمونه یک کود که قیمت آن در بازار آزاد 540 هزار تومان بوده با استفاده از کشاورز کارت قیمتی معادل 700 هزار تومان برای کشاورز دارد.

 

88 درصد سهمیه کود اوره استان میان کشاورزان توزیع‌شده است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان لرستان در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: در سال 99 دو میلیون 400 هزار تن کود اوره در کشور توزیع‌شده است که این شرکت قرار است 62 هزار و 992 تن را میان کشاورزان استان توزیع ‌کند.

کامران ماسوری با بیان اینکه تا به امروز در کشور بیش از یک میلیون 900 هزار تن کود توزیع‌شده است، افزود: در لرستان 88 درصد سهمیه کود اوره استان که معادل 55 هزار تن است میان کشاورزان توزیع‌شده است.

وی بیان کرد: امسال قرار است در کشور نسبت به سال گذشته 30 درصد کود اوره بیشتری میان کشاورزان توزیع شود اما این میزان در لرستان 13 درصد رشد داشته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: سهمیه کودهای آمونیوم فسفات و کلرور پتاسیم لرستان نیز به ترتیب 20 هزار و 950 تن و چهار هزار و 300 تن است.

ماسوری با اشاره به اینکه امسال به علت تحریم‌ها قیمت بعضی از کودها افزایش زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: به علت تغییرات قیمت ارز قیمت کودهای سوپرفسفات، دیامو فسفات، کلرو پتاسیم و سولفات که همگی وارداتی هستند به ترتیب به 423 هزار تومان، 496 هزار تومان، 500 هزار تومان و 544 هزار تومان رسیده است.

 فروش ورق ژئوممبران 

 

دو هزار و 543 کشاورز کارت به ارزش 800 میلیارد ریال در اختیار کشاورزان لرستانی قرارگرفته است

وی گفت: کود اوره که بیشترین مصرف را میان کشاورزان دارد تولید داخل است و نسبت به سال گذشته افزایش قیمت جزئی داشته است و به صورت سهمیه بند شده به ازای هر هکتار زمین دیم یک کود و به ازای هر زمین آبی دو کود در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان لرستان اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش قیمت کودهای پتاسه و فسفات شاهد استفاده کمتر مردم از آنان هستیم و در راستای حمایت از کشاورزان تا به امروز دو هزار و 543 کشاورز کارت به ارزش 800 میلیارد ریال در اختیار کشاورزان قرارگرفته است.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/85020

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: