خسارات سیل در آذربایجان‌غربی؛ از آسیب به مزارع کشاورزی تا تلف شدن احشام
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، طی چند روز گذشته و طبق گزارش اداره کل هواشناسی و ارائه هشدارهای لازم مبنی بر بارش باران و احتمال جاری شدن سیل در برخی شهرهای آذربایجان‌غربی از عصر روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد بارش باران و تگرگ و اصابت رعد و برق در برخی شهرهای استان بودیم در این راستا بارش باران در این ایام بی‌آبی علاوه بر اینکه باعث سیراب کردن و خوشحالی مردم منطقه شد، اما متاسفانه ایجاد سیل در ۱۵ روستای آذربایجان‌غربی باعث خسارت‌های شده است.

قیمت عایق استخر خاکی

یادآور می‌شود بارش‌ها از ساعت ۸ عصر روز چهارشنبه همراه با تگرگ و طوفان آغاز و بر اثر این بارندگی در ۱۲ روستای بخش انزل ارومیه و ۳ روستای بخش صفاییه خوی سیل جاری شد و مشکلات عدیده‌ای برای ساکنین منطقه به وجود آورده است.

جاری شدن سیل در ۱۵ روستای آذربایجان‌غربی

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت:در پی گزارش اداره کل هواشناسی و ارائه هشدارهای لازم مبنی بر بارش باران و احتمال جاری شدن سیل در برخی شهرهای استان، ستاد مدیریت بحران در آمادگی کامل قرار داشت.

امیر عباس جعفری ادامه داد: از بعد از ظهر روز چهارشنبه شاهد جاری شدن سیل در بخش کوهسار سلماس بودیم و جاری شدن سیل سبب خسارت به یک خودرو و ۱۰۰ راس گوسفند در روستای دریک شد.

وی افزود:علاوه بر این، بر اثر رعد و برق یک نفر در روستای خوخورا، جان خود را از دست داد.

 

جعفری از خسارت به مزارع گندم در روستاهای چهریق، سوسن آباد و قذر آباد خبر داد و گفت: سیل سبب مسدود شدن مسیر این روستاها شد.

وی اذعان داشت: تلف شدن ۶۰ گوسفندبر اثر رعد و برق در ،روستای سیدآباد و قصریک سفلی شهرستان سلماس از دیگر خسارتهای وارد شده براثر سیل جاری شدن سیل است.

 

 

جعفری افزود: علاوه بر این، ۴۵۰هکتار زمین زراعی و ۵۵۰ هکتار از باغات کشاورزی بخش انزل دچار خسارت بالای ۸۰ درصد شدند.

قیمت عایق استخر

‌مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار داشت: به علت طوفان و بارش شدید، ابنیه و ساختمان‌ها نیز در بخش انزل ارومیه خسارت وارد شده است،در خوی نیز حدود۳ روستا براثر بارش تگرگ و باران شدید بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت بر زمین‌های کشاورزی خسارت وارد شده است که تیم های ازریاب جهاد کشاورزی در حال بررسی خسارت وارده بر بخش کشاورزی هستند.

 


مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: بامداد روز جمعه بارش شدید باران و تگرگ به همراه جاری شدن سیل موجب خسارات به ۶۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان شد.

سیل و تگرگ به۶۰۰ هکتار مزارع کشاورزی ارومیه خسارت زد

علی پیرمرادی در خصوص خسارات سیل و تگرگ بامداد روز جمعه در بخش کشاورزی این شهرستان افزود: در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیل و وقوع تگرگ در عصر پنجشنبه و بامداد جمعه، به محصولات زراعی و باغی روستا حسن آباد، ممکان، براسبی، بردیان، باژرگه و قونی خسارت شدید وارد شد.

وی ادامه داد: از بین رفتن ۲۰۰ هکتار مزرعه نخود، ۳۷۰ هکتار مزرعه گندم و جو، ۴۰ هکتار از اراضی باغات و تلف شدن ۳۰ رأس دام در روستای براسبی و ۲۰ رأس دام سبک در روستای بردیان ازجمله خسارات وارده در این منطقه بوده است.

پیرمرادی اضافه کرد: تیم ارزیاب متشکل از نماینده بخشداری، رئیس مرکز و کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی صومای برادوست در منطقه حاضر و در حال بررسی حادثه و برآورد ارزش ریالی میزان خسارت وارده است.

وی عنوان کرد: همچنین در پی بارش شدید باران و تگرگ عصر روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه، به ۴۵۰ هکتار از زراعی و ۵۵۰ هکتار از اراضی باغی در ۱۲ روستا بخش انزل خسارت وارده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت: میزان خسارت وارده در اراضی باغی در برخی روستاها تا ۸۰ درصد تخمین زده شده و برآورد ارزش ریالی میزان خسارت وارده در حال بررسی و ارزیابی است.

 

ارزیابی و امدادرسانی به ۱۵ روستای سیل زده آذربایجان غربی توسط تیم‌های ارزیابی هلال احمر

امیر جعفرزاده اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های شدید و آبگرفتگی در ۱۵ روستای واقع در شهرستانهای ارومیه، خوی، سلماس و تکاب ،نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستانها برای ارزیابی و امدادرسانی به روستاها اعزام شدند.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

وی گفت: روستاهای ارزیابی شده در بخش انزل شهرستان ارومیه، روستای قره باغ، طمسالو، میقاتلو، جمال آباد و قولنجی و در شهرستان خوی روستاهای، چکمه زر، دیزج الند و برژوک و همچنین در شهرستان سلماس نیز روستاهای داراب، قصریک و منطقه عشایر نشین سرهلان و در شهرستان تکاب نیز روستاهای آق دره سفلا و آق دره وسطی مورد ارزیابی و امدادرسانی قرار گرفتند.

جعفرزاده افزود: طی اعلام این بارندگی و آماده باش بودن تیم‌های امدادی پنج تیم ارزیاب و سیلاب و همچنین چهار تیم پشتیبان نیز در شهرستان‌های متاثر از سیل آماده و محل حادثه اعزام شدند که در این عملیات چهار دستگاه موتور پمپ، یک دستگاه کف‌کش ، چهار دستگاه خودروی کمک‌دار، یک دستگاه خودروی پیکاب و یک دستگاه آمبولانس نیز به کارگیری شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: در اثر این بارشها ۴۵ خانوار آسیب دیده و به ۲۱ باب منزل مسکونی نیز توسط نیروهای عملیاتی استان امدادرسانی انجام شد.

وی در مورد اقلام ارسالی به مناطق سیل زده نیز خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر بعد از ارزیابی‌ها انجام گرفته در روستاها اقلام زیستی و غذایی مانندهفت دستگاه چادر امدادی،۱۴۰ کیلو برنج، ۲۸۴ تخته پتو، ۶۴ تخته موکت، ۱۲۱ بطری روغن مایع، ۱۰۹ کیلو شکر و همچنین دیگر اقلام مورد نیاز را در بین سیل زدگان توزیع کرد.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: