امسال ۶۰ تن پسته از ‌باغ‌های آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود
نوشته شده توسط : شیما شریفی

جعفر وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کاشت پسته در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که ۱۲۵ هکتار از این باغ‌ها بارور هستند، افزود: تولید هر هکتار محصول پسته در استان برای یک خانوار زمینه اشتغال زایی مستقیم را فراهم و این امر کمک شایانی را به معیشت خانواده‌ها می‌کند.

خرید ژئوممبران 

 

وی تصریح کرد: برخی از شهرهای آذربایجان غربی به ویژه ارومیه به دلیل شرایط زیست محیطی، ظرفیت مناسبی برای کشت و تولید پسته دارد. عمدتاً در شهرستان‌های ارومیه و سلماس پسته کشت شده و در همه شهرستان‌ها به غیر از اشنویه و چالدران و تکاب، جایگزینی باغات پسته انجام گرفته است.

وحدت ادامه داد: برداشت پسته از اواخر شهریورماه شروع شده است و با توجه به بحث کمبود منابع آبی و نیاز به جایگزینی باغات پرآب بر با باغات کم نیاز، احداث باغات پسته به شرط جایگزینی با باغات با نیاز آبی بالا از سال‌های اخیر در استان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تأمین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، عمده ارقام پیوندی در باغ‌های استان را رقم‌های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد: ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری، احمدآقایی، رضایی، عباسعلی، شاه پسند و AN۱ تا AN۵، نر زودگل و نردیرگل است.

موارد استفاده ژئوممبران

 

پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیر زمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: