تاثیر مراتع بر معیشت مردم ایلام/ احیای مراتع استان نیازمند همکاری
نوشته شده توسط : شیما شریفی

رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از منابع طبیعی استان ایلام مراتع هستند، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار از عرصه‌های ملی استان در حوزه مراتع قلمداد می‌شوند.

نصب ورق ژئوممبران

 

وی تصریح کرد: مراتع تاثیر بسیار زیادی بر معیشت مردم به خصوص دامداران، پرورش دهندگان زنبور عسل و تولیدکنندگان عسل و نیز نقش مهمی در بحث حفاظت از خاک و جلوگیری از طغیان آفات و بیماری‌ها دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان با همکاری مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، امور عشایری و دامپزشکی استان زمینه مناسبی برای استفاده بهره برداران بومی با استناد از قوانین ضوابط و شرایط چرای دام به میزان ظرفیت مراتع فراهم شده است.

احمدی عنوان کرد: مدیریت چرای دام و بهره برداران در بحث قطعه بندی مراتع، رعایت فصل‌های استفاده و ظرفیت ورود و خروج کمک شایانی به حفظ مراتع استان خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: در راستای بحث توسعه متوازن در استان، باید عرصه‌های مرتعی را با کمک خود بهره برداران احیا کنیم.

بیش از ۸ هزار همیار طبیعت در استان وجود دارد

ژئوممبران

 

احمدی اضافه کرد: نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی نیازمند فرهنگ سازی دارد و در همین راستا هم اکنون بیش از ۸ هزار همیار طبیعت در استان وجود دارد.

وی گفت: با آموزش‌های مختلف از طریق مدارس، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم نهاد قصد داریم فرهنگ منابع طبیعی را در استان نهادینه کنیم.

وی افزود: جنگل‌های استان بیش از ۳۲ درصد و مراتع و بیانان نیز بیش از ۵۷ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

پایش جنگل‌ها و مراتع استان با استفاده از سیستم‌های رصد ماهواره‌ای

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به اینکه پایش جنگل‌ها و مراتع استان با استفاده از سیستم‌های رصد ماهواره‌ای استفاده می‌شود، افزود: منابع طبیعی استاان به دنبال تقویت این موضوع است و برنامه داریم از سیستم‌های پهبادی برای بحث حفاظت و گشت‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: ۲۵ دستگاه خودرو به صورت ویژه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان را به صورت روزانه دنبال می‌کنند، در زمینه حفاظت از جنگل خود مردم، دهیاران، بخشداران نیز همکاری دارند.

احمدی افزود: تغییرات اقلیمی به عنوان تهدیدی جدی در بحث منابع طبیعی به خصوص در جنگل‌ها است، باید در راستای حفاظت جدی تر از جنگل‌ها همه آحاد مردم همکاری داشته باشند.

۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان ایلام به لورانتوس آلوده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان داشت: گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های استان به شدت در حال شیوع است و بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان را هدف قرار داده است.

احمدی اضافه کرد: در زمینه مدیریت و کنترل این آفت، گروه‌های مردمی با منابع طبیعی استان ایلام همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: تغییر و جایگزینی سوخت یکی از مسائل در روستاهای استان است و در حال حاضر بسیاری از روستاهای استان تحت گازکشی قرار دارند.

ژئوممبران چیست

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: در برخی مناطق استان هم اکنون از آبگرمکن های خورشیدی استفاده می‌شود، امیدواریم با مجموع اقدامات انجام شده در بحث گازرسانی و انرژی خورشیدی بحث حذف استفاده از درخت و هیزم را فراهم کنیم.

کد خبر 5347396

منبع مهرنیوز





:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: