صنعتگران، راهی جز ارتقای خود ندارند
نوشته شده توسط : شیما شریفی

شرکت فرنام بسپار، سابقه ۲۰ ساله در صنعت پلاستیک دارد و همواره سعی داشته متناسب با نیازهای بازار این صنعت محصولات خود را انتخاب و به عنوان محصولات هدف قرار دهد و طرح و توسعه داشته باشد. دکترآرین قصری مدیر عامل فرنام بسپار و از فعالان پر تلاش صنعت پلاستیک کشور است. با وی درباره اهداف و برنامه‌های شرکت به گفت و گو نشستیم.

 

شرکتهای تولید کننده ورق ژئوممبران

 


نوع محصولات فرنام بسپار چیست و سهم بازار آن چه اندازه است ؟
فرنام بسپار در سه بخش محصولات خود را تولید می‌کند: قطعات خودرو، صنایع بسته بندی و محصولات ژئوسنتتیک.
در این شرکت حدود ۲۰۰ نفر پرسنل داریم و قراردادهای مختلفی را با شرکت های دولتی و خودروسازی و شرکت های وابسته به وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی بسته‌ایم و در حال کار هستیم.
صنعتگران، راهی جز ارتقای خود ندارند
شرکت فرنام بسپار، سابقه 20 ساله در صنعت پلاستیک دارد و همواره سعی داشته متناسب با نیازهای بازار این صنعت محصولات خود را انتخاب و به عنوان محصولات هدف قرار دهد و طرح و توسعه داشته باشد. دکترآرین قصری مدیر عامل فرنام بسپار و از فعالان پر تلاش صنعت پلاستیک کشور است. با وی درباره اهداف و برنامه‌های شرکت به گفت و گو نشستیم.
نوع محصولات فرنام بسپار چیست و سهم بازار آن چه اندازه است ؟

 

 

خرید ژئوممبران عمده ارزان

 


فرنام بسپار در سه بخش محصولات خود را تولید می‌کند: قطعات خودرو، صنایع بسته بندی و محصولات ژئوسنتتیک.
در این شرکت حدود ۲۰۰ نفر پرسنل داریم و قراردادهای مختلفی را با شرکت های دولتی و خودروسازی و شرکت های وابسته به وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی بسته‌ایم و در حال کار هستیم. سهم تولیدات شرکت فرنام بسپار در بخش قطعات خودرو حدود ۳۵ درصد، در صنایع بسته‌بندی ۱۵ درصد و در محصولات ژئوسنتنیک ۴۵ تا ۵۰ درصد است.
در بخش قطعات خودرو با شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و گروه بهمن فعالیت و همکاری داریم و عمدتا در تولید محصولاتی که پایه پلیمری دارند شامل محصولات داخل اتاق خودرو یا قطعات موتوری تولید محصول داریم که حدود یکصد شماره فنی و قطعه را برای این شرکت‌ها تامین می‌کنیم.
در بخش صنایع بسته‌بندی هم تولیدکننده ورق‌های پلیمری هستیم که برای تولید ظروف بسته‌بندی مورد استفاده می‌گیرد.
در بخش ژئوسنتیک که یکی از بخش‌های اصلی تولیدات شرکت است، بزرگترین تولیدکننده ژئو ممبرین با عرض 7 متر در کشور با ظرفیت تولید 6 میلیون مترمربع در سال هستیم.
ما به عنوان پیشرو در این صنعت سعی کرده‌ایم از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم.
کاربرد چه استانداردهایی تولیدات این شرکت را متمایز می کند؟
تلاش کرده‌ایم استانداردهای جهانی را برای محصولات خود به ویژه برای محصولات ژئوسنتیک اجرا کنیم. از آنجا که در بدو فعالیت و در بازاریابی محصولات خود در کشور باید با رقبای خارجی رقابت می‌کردیم، در نتیجه این موضوع را به صورت جدی و به عنوان یک هدف برای شرکت قرار دادیم.

 

قیمت ژئوممبران در تبریز

 


استانداردهایی مانند GM13 و GM17، استانداردهای ژئو ممبرین هستند که نتوانسته‌ایم این استانداردها را در تولید رعایت کنیم.
در ارتباط با بحث صنایع قطعه‌سازی خودرو براساس طرح‌هایی که شرکت‌های خودروسازی به ما ارائه کرده‌اند، محصولات خود را تولید کرده‌ایم و کلیه محصولات تولیدی ما با کنترل‌های لازم به خط تولید این شرکت‌ها ارسال شده است.
درباره صنایع بسته‌بندی هم استانداردهای مرتبط با تولید مدنظر قرار گرفته که روند تولید صعودی شرکت و افزایش تقاضای بازار حاکی از رضایت‌مندی مشتری برای توسعه تولید محصولات شرکت بوده است.
آیا در زمینه صادرات هم فعالیت دارید؟
در زمینه صادرات به اهداف خود به صورت قطعی نرسیدیم ولی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صادرات داشته‌ایم. در بعضی موارد به علت بالا بودن قیمت تمام شده نتوانستیم در زمینه صادرات رقابت کنیم. ولی امیدواریم بتوانیم این بخش را توسعه دهیم.
به عنوان یک تولیدکننده، چه توصیه و پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنعت کشور دارید؟
صنعت کشور ما چاره‌ای جز رشد ندارد. هم دولت برای ایجاد اشتغال‌زایی و هم صنعت‌گر، برای موفقیت در بازار رقابتی.
در کشور ما محصولات پتروشیمی را با نرخ ارز آزاد محاسبه می‌کنند در صورتی که کالای تولید شده در خارج از کشور را با ارز مبادله‌ای وارد می‌کنند. این در عمل به این معناست که به کالای وارداتی یارانه تعلق می‌گیرد. این یکی از مخاطرات اصلی صنعت پلاستیک کشور محسوب می‌شود که قدرت رقابت را برای صنعت داخلی کشور از بین می‌برد و باید مورد توجه قرار گیرد.
صنعت پلاستیک کشور تا چه اندازه جوابگوی نیازهای داخلی است؟
تولیدات داخلی در صنعت پلاستیک و پلیمر کشور در تمام زیرمجموعه‌ها ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. اگر سرمایه‌گذاران و صنعتگران با روحیه بهتر و با امید به آینده به فعالیت بپردازند، خواهند توانست تمام نیاز کشور را در داخل کشور تولید کنند.

 

ژئوممبران ایرانی

 


تولیدکنندگان صنعت پلاستیک در کشور با چه موانع و مشکلاتی مواجه هستند؟
بخشی از مشکلات صنعت ما، مشکلات کلی است که تمام صنایع کشور با آن مواجه هستند که بخشی از آن ناشی از شرایط اقتصادی کشور است و بخشی مربوط به این صنعت است.
یکی از مشکلات خاص صنعت پلاستیک موضوع مواد اولیه است. به ‌رغم اینکه در کشور ما زنجیره نفت، پتروشیمی و صنایع تکمیلی به توالی در کنار هم قرار دارند، ولی طی سالهای اخیر همیشه واحدهای تولیدی نگران تامین مواد اولیه خود بوده‌اند.
از مشکلات دیگر نوسازی صنایع است. به دلیل محدودیت‌هایی مانند تحریم سیستم‌های بانکی بین‌المللی، بسیاری از شرکت ها نمی‌توانند از تسهیلات برای نوسازی ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید بهره بگیرند. در نتیجه در رقابت با رقبای خارجی عقب خواهیم ماند. در کشورهای پیشرفته بعد از گذشت ۴ تا ۵ سال خط تولید را از مدار خارج می‌کنند و خط جدید جایگزین می‌کنند ولی در کشور ما عمر ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع پلاستیک ۱۵ تا ۲۰ است.

 

تولید ورق ژئوممبران

 


مشکل بعدی، آموزش مدیران و ارتباط با تکنولوژی‌های روز دنیا در بخش پلیمر و سخت‌افزاری است که هم در میدان و هم در منابع انسانی مورد استفاده از این نظر کمبودهایی مشاهده می‌شود.
مشکل بعدی ارتباط اقتصاد با دولت است. از آنجا که در اقتصاد ما منشا تزریق پول از جانب دولت است، سیاست‌های انقباضی اخیر دولت یازدهم نوعی رکود ایجاد کرده است. رونق اقتصاد کشور ما همیشه با تورم همراه بوده است.
در کشورهای پیشرفته که با ایجاد فرهنگ مصرف و تنوع در خدمات فروش مانند کارت اعتباری، مصرف‌کننده را مجاب به خرید می‌کنند، این اتفاق باعث چرخش واحدهای تولیدی می‌شود.

 

خرید ورق ژئو ممبران

 

سهم صادرات صنعت پلاستیک کشور چگونه است؟
برای صادرات نیازمند رعایت چند عامل هستیم. اولا باید کالای تولیدی منطبق با استانداردهای جهانی باشد، دوما تولیدکننده توان ایجاد ارتباط خارجی داشته باشد و قوانین بین‌‌المللی را بشناسد. این دو عامل در کنار هم منجر به موفقیت در صادرات خواهد شد. ما شرکت‌های زیادی در صنعت پلاستیک داریم که در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت کفش، فیلم‌های پلی‌اتیلن، پالت‌ها و سطل‌های زباله‌های شهری، تولیدکنندگان فیلم‌های چندلایه و محصولات ژئوسنتتیک که شامل محصولات پلیمری هستند که از نفوذ پساب‌های صنعتی به منابع آب زیرزمین جلوگیری می‌کنند، موفق عمل می‌کنند.
ولی در بخش محصولات پلیمری مورد استفاده در پزشکی واردات زیادی داریم زیرا هزینه تمام شده محصولات وارداتی که عمدتا از چین وارد می‌شوند، کمتر از محصولات تولیدی در داخل است لذا واردات به صرفه است.
صادرات به کشورهای هدف مانند کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان انجام می‌شود.

 

منبع سایت دنیای اقتصاد

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , ,
:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: