توسعه عنابستان ها در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی/ درآمد بالای حاصل از کشت عناب
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محمد حسن کیانی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به اینکه ۶۰ هکتار عنابستان در استان داریم که ۵۵ هکتار آن در الیگودرز است، اظهار کرد: عنابستان‌های الیگودرز به صورت خودرو و طبیعی در ۳ منطقه وجود دارد.

وی افزود: با توجه به مزیت‌های عناب توسعه عنابستان را در استان با محوریت الیگودرز در دستور کار داریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری عنابستان‌های موجود یکی از برنامه‌های جدی ما است، عنوان کرد: حفظ عنابستان‌های موجود به عنوان ذخایر ژنتیکی برای ما مهم است، در این راستا شناسایی آفات و بیماری‌های عنابستان الیگودرز با نمونه برداری توسط مرکز تحقیقات و حفظ نباتات در حال انجام است.

برگزاری کلاس‌های ترویجی برای اهالی روستاهایی که عنابستان در آنها قرار دارد از دیگر برنامه‌هایی است که کیانی‌فر مطرح کرد.

وی بیان کرد: در راستای توسعه عنابستان‌ها شناسایی عرصه‌های مستعد کشت عناب با هماهنگی جهاد کشاورزی شهرستان در حال انجام است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه به مزیت عناب لرستان نسبت به دیگر استان‌ها اشاره کرد و گفت: بالا بودن نسبت گوشت به هسته عناب الیگودرز از مزیت‌هایی است که می‌توان مطرح کرد، به طوری که علاوه بر مصرف داخلی شهرهایی مانند اصفهان و تهران نیز متقاضی عناب الیگودرز هستند.

کیانی‌فر عنوان کرد: اما در مجموع عناب با توجه به نیاز آبی کم و مستعد بودن کشت در شرایط دیم و آبی، در آمد بالا و از طرفی خاصیت دارویی یکی از گونه‌هایی است که توسعه آن به طور جدی مد نظر ما است.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

وی گفت: عملکرد عناب در هر هکتار در شرایط آبی حدود ۳ هزار و ۱۲۰ کیلو است ، البته در شرایطی ۴ هزار کیلو هم برداشت شده است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: با توجه به قیمت عناب و تقاضای خوب بازار توسعه آن می‌تواند منبع خوبی برای بهره‌برداران باشد، هر کیلو عناب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

کیانی‌فر خاطر نشان کرد: هدف سازمان ‌جهاد کشاورزی لرستان توسعه باغات با نیاز آبی کم در اراضی کم بازده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل عنابستان‌های الیگودرز نیز اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه عنابستان‌های شهرستان الیگودرز خودرو هستند و به همین دلیل نمی‌توان به راحتی زیر ساخت‌های لازم را طراحی کرد، چالش دیگر با توجه به اینکه عنابستان‌ها چسبیده به روستاها هستند شاهد تردد دام‌ها هستیم.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان وجود فاضلاب و عدم اطلاع و شناخت اهالی از آفات عنابستان‌ها را از دیگر مشکلات عنابستان‌های الیگودرز عنوان کرد.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: