اصلاح الگوی کشت راهی برای جبران کم آبی در گلستان است
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: الگوی کشت متأثر از عوامل مختلفی نظیر آب، خاک، اقلیم و اقتصاد کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود آبی که در استان با آن مواجه هستیم الگوی کشت ما باید بر اساس میزان آب مصرفی باشد.

جلوگیری از تبخیر آب

وی ادامه داد: در استان گلستان ۸۵۰ هزار هکتار اراضی داریم که از این مقدار ۲۵۰ هزار هکتار آن آبیاری می‌شود، ۴۰۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده و ۲۰۰ هزار هکتار هم مراتع کم بازده است.

حسینی اضافه کرد: اگر بخواهیم همه ۸۵۰ هزار هکتار اراضی که در گلستان در اختیار داریم را آبیاری کنیم به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم و این در حالی است که در گلستان تنها ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب در اختیار داریم و حداکثر دو میلیارد مترمکعب آن را می‌توانیم در بخش کشاورزی صرف کنیم و مابقی آب، در بخش شرب، صنعت و محیط زیست مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: در کشور ما زمین زیاد و آب کم است و از طرفی اقتصاد کشاورز هم باید تأمین شود پس باید اقتصاد خود را با میزان آب تطبیق دهیم.

وی گفت: متخصصان اقتصاد کشاورزی باید با جایگزین کردن محصولات کم آب بر که اقتصاد کشاورز را هم تأمین کند، الگوی کشت استان را تعیین کنند.

حسینی افزود: کشاورزان گلستان تنها ۶ ماه از سال کار می‌کنند و ۶ ماه دیگر بیکار هستند، اگر صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی و خوراک دام در استان ایجاد شود کشاورزان ما می‌توانند در بازه زمانی که بیکار هستند مشغول به کار شوند و اقتصاد خود را از این راه تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: خام فروشی و به ویژه خروج گندم از استان یکی از مشکلات بخش کشاورزی ما است، که اگر جلوی آن گرفته شود قطعاً در اقتصاد کشاورزان استان مؤثر است.

کد خبر 5602311

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: