سایت پرتودهی محصولات کشاورزی در لاکان رشت راه‌اندازی می‌شود
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان یکی از استان‌های حاصلخیز کشور در حوزه کاشت محصولات مختلف کشاورزی است به‌طوری بهترین برنج و بادام کشور در این استان کشت می‌شود.

کشاورزان همواره به‌منظور افزایش تولید و کیفیت محصول خود از کودهای مختلف شیمیایی استفاده می‌کنند که مشکلاتی را برای مردم و زیست محیط ایجاد می‌کند.

حال مدتی است که بحث‌ها در رابطه با مضرات کودهای شیمیایی افزایش پیدا کرده است و افراد مختلفی در رابطه با استفاده غلط و بی‌رویه این کودها هشدار می‌دهند.

به گفته کشاورزان حوزه کشاورزی در این بازه‌ زمانی امکان ادامه زندگی و تأمین غذای کافی برای انسان‌ها بدون استفاده از کودهای شیمیایی وجود ندارد لذا عده‌ای خرید کود ارگانیک را پیشنهاد می‌دهند اما تنها با کود ارگانیک این امکان وجود ندارد. توجه داشته باشید که تنها راه‌حل برای دوری از مضرات کودهای شیمیایی استفاده صحیح و اصولی از آن‌ها در مزارع است.

قیمت ژئوممبران

موافقان استفاده از کودهای مختلف شیمیایی می‌گویند استفاده از این کودها در کشت محصولات مختلف کشاورزی فوایدی همچون ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر، جبران فقر خاکی گیاه، بازدهی بیشتر نسبت به سایر کودها، جبران فقر مواد غذایی خاک، تجزیه سریع و آزادسازی عناصر به خاک دارد ولی مخالفان استفاده از کودهای شیمیایی معتقد هستند استفاده از این کار ضررهایی همچون حلالیت بالا و آبشویی آسان و درنهایت نفوذ به آب‌های زیرزمینی، وجود عناصر خطرناک در ساختار کودهای شیمیایی مانند سرب، کلر و کادمیم، از بین رفتن حیات میکروبی خاک در اثر اسیدها و بروز برخی از بیماری‌ها ازجمله سرطان دارد.

اما دراین‌بین عده‌ای معتقد هستند پرتودهی به محصولات کشاورزی منجر به افزایش کیفیت و ماندگاری محصولات شده و خطرات بسیار کمتری به نسبت به کودهای شیمیایی دارد.

 

پرتودهی محصولات کشاورزی منجر به افزایش سلامت مردم می‌شود

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های سازمان انرژی اتمی ایران با پرتودهی محصولات کشاورزی، از مواد شیمیایی و مواد آفت‌کش برای ماندگاری محصولات استفاده نخواهد شد.

بنا بر اعلام پیرمردی در سازمان انرژی اتمی راهکارهای کاربردی، علمی و فناورانه‌ برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی اجرایی شد که درمجموعه پایانه صادرات برنج ارائه کردیم‌ لذا با ارائه این راهکارها علاوه بر کاهش ضایعات حوزه کشاورزی، به‌سلامت مردم نیز کمک می‌شود.

همواره در بحث مبارزه با آفات نیز راه‌حل‌های مختلفی توسط دانشمندان صنعت هسته‌ای ارائه شده است و این همان نکته‌ای است که مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های سازمان انرژی اتمی ایران به آن اذعان دارد و می‌گوید در روش عقیم‌سازی حشرات برای باغ‌های مرکبات می‌توانیم کاهش آفات را داشته باشیم و در عمل میزان استفاده از مواد شیمیایی را در این باغ‌ها کم کنیم.

به گفته پیرمردی در بخش تولید گونه‌های جهش‌یافته با پرتو گاما نیز محصولات مقاوم در مقابل تنش‌های محیطی و کم‌آبی و تغییرات دمایی تولید شده است.
هرساله مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی در مراحل پس از برداشت و بسته‌بندی و تا قبل از مصرف به لحاظ کمی و کیفی دچار آسیب می‌شوند.

طبق نظر کارشناسان بخش کشاورزی درمجموع ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی در ایران فاسد می‌شود که اولین و مهم‌ترین آن به نحوه نگهداری و جمع‌آوری محصول بستگی دارد.

پیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی اجرای طرح سامانه پرتودهی را در توسعه اقتصاد کشاورزی گیلان نیز مؤثر می‌داند و می‌گوید به‌زودی با همکاری سازمان انرژی اتمی شاهد شکوفایی این بخش در گیلان بوده و سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی دز منطقه لاکان رشت راه‌اندازی می‌شود.

با توجه به فعالیت مراکز تحقیقاتی متنوع و متعدد در حوزه‌ی کشاورزی استان، بهره‌گیری از فناوری‌های هسته‌ای می‌تواند ایجاد جهش در روند تولید و پیشگیری از واردات را تحقق ببخشد.

به‌زودی شاهد شکوفایی بخش کشاورزی در گیلان خواهیم بود

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با افتتاح سایت پرتودهی محصولات کشاورزی در لاکان رشت به‌زودی با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای شاهد شکوفایی بیشتر بخش کشاورزی در استان خواهیم بود.

صالح محمدی با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان در بخش کشاورزی و با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری می‌گوید با استفاده از جدیدترین علوم در فناوری هسته‌ای می‌توانیم در راستای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی و فعال‌سازی هر چه بیشتر کشاورزی موجب توسعه کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/۳۳۸۹

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: