تولیدات کشاورزی استان مرکزی بیش از ۳ میلیون تن است
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی صفری ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به معضل کم‌آبی و بارندگی ۲۰۰ میلی‌متری در سال آبی جاری اظهار کرد: تولید گندم در سال جاری با کمبود بارش‌ها با چالش مواجه شده به طوری که امسال هدف‌گذاری تولید گندم ۲۵۰ هزار تن است.

وی افزود: ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم دیم و ۴۵ هزار هکتار هم به کشت گندم آبی تخصیص پیدا کرده که در مجموع ۲۲۵ هزار هکتار را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خرید تضمینی گندم از شهرستان‌هایی از جمله ساوه آغاز شده به طوری که تاکنون در مجموع شهرستان‌ها ۱۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خریداری شده است.

صفری گفت: ۲۰۰ هزار تن نیاز گندم در استان است که البته امیدواریم با مدیریت در مصرف آرد این مقدار کاهش یابد که در این‌صورت خودکفایی این محصول دور از دسترس نیست.

به گفته وی مبارزه با سن گندم در ۱۵۶ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت گندم در استان مرکزی به منظور افزایش کیفیت آرد صورت گرفته است.

ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: به منظور افزایش بهره‌وری از آب و خاک کشاورزی توسعه اراضی گلخانه‌ای نیز در دستور کار است؛ ۵۸۲ واحد گلخانه در پنج مجتمع در این راستان در استان وجود دارد که از ۲۹۹ واحد آن بهره‌برداری شده است.

صفری یادآور شد: مابقی واحدهای گلخانه‌ای نیز آماده بهره‌برداری هستند.

وی با اشاره به ضریب مکانیزاسیون استان گفت: یک و ۹۸ صدم درصد ضریب مکانیزاسیون در استان است و با اقداماتی که انجام شده و با ارائه تسهیلات به دنبال افزایش این ضریب هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی استان ۱۰۲ هزار دلار بوده که شامل ماهیان زینتی، کشمش و محصولات صنایع تبدیلی می‌شده است.

صفری بیان کرد: استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی است اما در بخش کشاورزی نیز بین ۱۰ استان اول کشور محسوب می‌شود؛ در تولید گوشت قرمز و شیر به ترتیب رتبه سوم و دوازدهم، انگور رتبه نهم، گوشت مرغ رتبه دهم، گل و گیاه زینتی، رتبه دوم، پسته رتبه ششم و انار رتبه دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: میزان تولید شیر در استان ۴۰۰ هزار تن، گوشت قرمز ۵۶ هزار تن، گوشت مرغ ۶۵ هزار تن و تخم‌مرغ ۴۱ هزار تن است که مازاد بر نیاز استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی در تولید ماهیان زینتی رتبه پنجم اما در بخش صادرات رتبه اول را دارد؛ در بخش تولید ماهیان خاویاری نیز در جایگاه ششم است.

ورق ژئوممبران

صفری با بیان اینکه واحد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات خام کشاورزی در استان مشغول به فعالیت هستند افزود: در این واحدها برای بیش از ۵۹۰۰ نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است.

وی ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در صنایع تبدیلی استان را سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در شهرستان‌های اراک، ساوه و زرندیه ظرفیت‌سازی مناسبی برای جذب مواد خام کشاورزی وجود دارد اما در شهرستانی مثل خنداب که قطب تولید است از پراکندگی خوبی برخوردار نیست.

افزایش ۴۴ درصدی بهره‌وری آب در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین در ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قابل اجراست تصریح کرد: در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی انواع سامانه‌های آبیاری تحت فشار در ۷۲ هزار هکتار از اراضی به کار گرفته شده است.

صفری بیان کرد: ظرفیت ایجاد کانال‌ و لوله انتقال آب در ۱۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد؛ در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار نیز به این مکانیزم تجهیز شده‌اند و با اجرای این طرح‌ها شاهد افزایش ۴۴ درصدی بهره‌وری آب در بخش کشاورزی بودیم.

وی شاخص بهره‌وری آب کشاورزی در استان مرکزی را ۱۲۱۰ گرم ماده خشک عنوان کرد و گفت: این رقم در هر مترمکعب آب ۸۰۰ گرم بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولیدات کشاورزی استان سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که عمده آن بالغ بر ۱ میلیون و ۹۲۷ هزار تن در بخش زراعی است.

صفری میزان تولیدات در بخش باغی را نیز بالغ بر ۵۵۷ هزار تن و در بخش دامی نیز ۵۶۲ هزار تن برشمرد.

به گفته وی ارزش تولیدات بخش کشاورزی در استان ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بهره‌برداری از ۲۲ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان را از برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در استان برشمرد و افزود: با اجرای این طرح‌ها ۱۷۸ نفر شغل جدید ایجاد می‌شود.

صفری افزایش بهره‌وری از آب، خاک و نیروی انسانی، صدور اسناد اراضی کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان، توسعه کشت قراردادی را از اهداف پیش‌بینی شده جهاد کشاورزی نام برد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته اعتباری بالغ‌بر ۴۳ میلیارد تومان منابع مالی به استان تخصیص پیدا کرده بود که از این میزان اعتبار ۵۷ درصد معادل ۲۴ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

حمیدرضا کتان فروش اظهار کرد: ۲ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال تسهیلات از ۱۹ منبع برای کمک و حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی به منظور تأمین سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری به کشاورزان ارائه شد.

وی با اشاره به طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها تصریح کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای تامین سرمایه در گردش با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها اختصاص پیدا کرد که از این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی به منظور پرداخت به کشاورزان تخصیص گرفت؛ در همین راستا استان ها می توانند از این منابع به صورت گلوبال استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سود این تسهیلات برای واحدهای کوچک ۱۰ تا ۱۲ درصد و برای واحدهای بزرگتر ۱۸ درصد است.

کتان فروش بیان کرد: تاکنون چهار هزار و ۹۹۷ نفر به بانک کشاورزی استان معرفی شده اند که میزان رقم تسهیلات درخواستی آنها بالغ بر ۹۹۶ میلیارد تومان است.

وی افزود: تاکنون ۶۸۴ نفر نیز بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: روند واگذاری تسهیلات از ۱۰ روز گذشته آغاز شده است.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: