۵۰ درصد گندم بذری گلستان در گنبدکاووس تولید می‌شود/ عضویت ۷۰۰۰ مهندس در نظام صنفی کشاورزی گنبدکاووس
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، بهمن مرادی در جمع شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: اداره تعاون روستایی وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر تعاونی‌های تولید روستایی، شرکت تعاونی روستایی و شرکت تعاونی کشاورزی را دارد.

وی تصریح کرد: یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی گندم بوده که این اداره با ظرفیت مجموع ۲۵ هزار تن انبارهای خود محصولات گندم و کلزا را به عنوان مشاور اداره غله و بازرگانی خریداری و در انبارها نگهداری می‌کند.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان گنبدکاووس به عنوان قوی‌ترین اتحادیه استان بوده و دارای انبار ۳ هزار و ۵۰۰ تنی و سردخانه با ظرفیت ۳۰ تن است و با دو خط تولید فعال سالانه گندم بذری ارقام مختلف را با همکاری کشاورزان تولید می‌کند.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد گندم بذری استان از نوع با کیفیت و مطلوب و از نوع ارقام دیم توسط کشاورزان و با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و اداره تعاون روستایی کشت و تولید می‌شود.

جلوگیری از تبخیر آب

مرادی گفت: تعداد ۱۲ شرکت تعاونی تولید روستایی در شهرستان فعال بوده که فعالیت آنها آبرسانی به اراضی کشاورزی، تجهیز اراضی به سیستم نوین کشاورزی و زهکشی اراضی است، اغلب این شرکت‌های تعاونی تولید روستایی به ایستگاه پمپاژ مجهز هستند.

* سالانه بیش از ۱۰ هزار تن شیر از دامداران توسط شرکت‌های تعاونی کشاورزی خریداری می‌شود

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن شیر از دامداران توسط شرکت‌های تعاونی کشاورزی خریداری و سالانه ۵۰۰ تن شیر به کارخانجات لبنی منطقه به فروش می‌رسد.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان از سال ۱۳۸۸ تاسیس شده اما از سال ۱۳۹۵ به شکل سیستمی در حال ساماندهی است، قرار است نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مانند صنوف دیگر در کشور به شکل رسمی فعالیت کند و تمام کشاورزان، دامداران و صنوف مرتبط در این سامانه بارگذاری شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۷ هزار نفر دامدار، کشاورز، باغدار و غیره در این نظام صنفی عضو بوده و پروانه فعالیت دارند که با این پروانه فعالیت می‌توانند از خدماتی مانند بیمه، تسهیلات بانکی و یا تضامین بانکی استفاده کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی فروشگاه روستا، ایجاد مجتمع فروشگاهی روستا بازار و راه‌اندازی گلخانه ۶ هزار مترمربعی از جمله پروژه‌های مهم این اداره بوده که تاکنون مصوبه استانی مجتمع فروشگاه روستا بازار اخذ شده و منتظر موافقت سازمان هستیم تا در دو هفته آینده کلنگ‌زنی شود.

وی بیان کرد: توزیع نهاده‌های کشاورزی و دامی، توزیع اقلام کالاهای اساسی در سطح روستاها و تنظیم قیمت میوه شب عید با توزیع میوه در نقاط مختلف شهرستان از جمله فعالیت‌های این اداره است.

* تاکنون ۵ هزار تن گندم بذری از کشاورزان تحویل گرفته شده است
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان گنبدکاووس در این نشست گفت: امسال اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی ۷ هزار تن گندم بذری را با کشاورزان قرارداد بسته و تاکنون ۵ هزار تن ان توسط کشاورزان تحویل داده شده است.

رشید خرمالی اظهار کرد: مشکل ما تامین منابع مالی برای وجه کشاورزان در قبال گندم بذری آنها بوده که با توجه به اختلاف قیمت گندم بذری نسبت به سال گذشته و مشکلات تضامین بانکی هنوز تسهیلات مورد نیاز برای پرداخت وجه کشاورزان دریافت نشده است.

وی تصریح کرد: برای پرداخت وجه گندم بذری به مقدار ۷ هزار حدود ۹۰ میلیارد تومان نیاز است که دریافت چنین تسهیلات بانکی نیاز به وثیقه و تضامین معتبر آنچنانی دارد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: حدود ۲۲ نوع بذر از ارقام مختلف که بیشترین آن دیم است در شهرستان تولید می‌شود.

وی گفت: امسال برای نخستین بار در سطح یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی نسخ و خشک‌کاری شهرستان برای کشت قراردادی شالی انعقاد قرارداد شده که ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام/۲۳۰۷

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: