کشت محصولات آب‌بر در کوهدشت کاهش یافت
نوشته شده توسط : شیما شریفی

یارالله عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت با اشاره به راهکارهای مقابله با بحران آب اظهار داشت: همایش مدیریت بحران آب و تغییر الگوی کاشت برای نخستین بار در این شهرستان برگزار شده‌است.

وی افزود: هزار و 929 هکتار چغندرقند بهاره در سال زراعی گذشته کشت‌شده بود، اما سطح زیر کشت این محصول امسال با اقدامات پیشگیرانه به 316 هکتار کاهش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: هر هکتار چغندرقند بهاره به حدود 14 هزار مترمکعب آب و 33 دور آبیاری نیاز دارد که این امر آب این شهرستان را به تاراج می‌برد.

بیشتر بخوانید

ژئوممبران
الگوی کشت از سال زراعی جدید در کشور اجرا می‌شود

تولید 8 محصول کشاورزی از سال زراعی آینده شامل یارانه بلاعوض 6 میلیون تومانی می‌شود

2 میلیون هکتار از اراضی گندم آبی کشور در سال زراعی جدید کشت قراردادی دارد

وی با اشاره به مصرف بیش‌ازحد آب‌های زیرزمینی در برخی از کشورهای جهان بیان کرد: ایران 85 درصد از آب‌های زیرزمینی خود را برداشت کرده‌است.

عبدالهی گفت: اگر اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مقابله با بحران آب در کوهدشت انجام نشود به‌زودی شاهد تخلیه کامل این شهرستان از سکنه خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به اقدامات کوتاه‌مدت برای مقابله با بحران آب در این شهرستان تصریح کرد: کشاورزان باید از کشت محصولات بهاره صرف‌نظر کنند و اقداماتی نظیر نصب کنتور هوشمند، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در دستور کار قرار بگیرد.

عبدالهی اظهار داشت: انتظار داریم که مسئولان استانی و شهرستانی اعتبارات لازم را برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کوهدشت پیش‌بینی کنند.

وی با اشاره به‌ضرورت اصلاح زمان مصرف آب و روش آبیاری اظهار داشت: الگوی کاشت و الگوی مصرف آب را امسال در کوهدشت اصلاح می‌کنیم و همچنین کشت‌های بهاره مانند چغندرقند و ذرت در این شهرستان ممنوع شده‌است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت با بیان اینکه کشت سیب‌زمینی زمستانه به 5 هزار و 600 مترمکعب آب نیاز دارد، عنوان کرد: به کشاورزان تأکید کرده‌ایم که با اصلاح الگوی مصرف آب خود، نصب کنتور هوشمند و درصورتی‌که تا پایان خردادماه کشت سیب‌زمینی برداشت شود می‌توانند به کشت زمستانه این محصول مبادرت ‌کنند.

وی با تأکید به اینکه کشت ذرت برای سال زراعی آینده فقط در مجاورت رودخانه سیمره مجاز است، بیان کرد: 300 هکتار امسال به‌صورت نوار تیپ در منطقه درب‌گنبد با روش حفاظتی کشت شده‌است.

عبدالهی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در مناطق خشک و نیمه‌خشک 250 میلی‌متر است، گفت: الگوی کشت در کوهدشت با توجه به بحران آب از کشت بهاره به پاییزه تغییر می‌کند.

انتهای پیام/ 644

 

منبع تسنیم

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: