شروع عقد قرارداد کشت کلزا در شهرستان فامنین
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور خزایی در جمع خبرنگاران گفت: سطح ابلاغی کشت کلزا در اراضی آبی شهرستان فامنین در سال زراعی جاری ۶۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به محاسن کشت کلزا، تشریح کرد: این محصول در پایداری، تداوم تولید، باروری و حاصلخیزی خاک مزرعه در سالهای آتی اثرگذار است، هم چنین در کنترل بیماری پاخوره که یکی از بیماری‌های مهم غلات است، نقش مهمی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین با اشاره به اینکه کلزا یک ساب سویلر و اصلاحگر طبیعی خاک است، گفت: کلزا باعث افزایش راندمان مصرف کود شده و اجرای تناوب کلزا با گندم اهمیت به سزایی در پایداری تولید این محصول خواهد داشت.

ژئوممبران

خزایی با تصریح بر اینکه طبق نظر محققین و تجارب بسیاری از زارعین این تناوب باعث افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر، بذر و کود مورد نیاز شهرستان تأمین شده و شرکت تعاونی روستایی فامنین عامل توزیع نهاده‌های مورد نیاز کلزاکاران است.

این مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه تنوع بالا در نوع بذر (اکاپی و هیبرید) امکان تهیه بذر مناسب را مقدور می‌سازد، افزود: رکورد عملکرد تولید این محصول در شهرستان فامنین در سال زراعی گذشته ۴.۵ تن بود که نشان دهنده پتانسیل عملکرد بالای این محصول در صورت مدیریت صحیح مزرعه است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به مراکز خرید این محصول نیز اشاره کرد و گفت: در سال زراعی گذشته، بالغ بر ۱۵۵ تن محصول کلزا تحویل دو مرکز خرید تعاونی هریان و کارخانه خزل نهاوند شد و وجه کلزای تحویلی با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ۲۳ هزار تومان طی دو مرحله به حساب کلزاکاران واریز شد.

خزایی هم چنین بر لزوم خودکفایی در تولید روغن خوراکی تاکید و گفت: کشاورزان آبی کار با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و اهمیت حفظ منابع آبی باید نسبت به برنامه ریزی کشت‌های آبی به نحوی عمل کنند که بیشتر سطح زیر کشت اراضی به غلات، کلزا و سایر محصولات کم آب بر اختصاص یابد.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین خاطرنشان کرد: کشاورزان باید به طور جد از سطح کشت‌های بهاره پرآب بر نظیر سیب زمینی، چغندرقند، ذرت، صیفی جات و محصولاتی از این قبیل کاسته و به کشت‌های پاییزه نظیر کلزا بیفزایند تا شاهد تحقق صددرصدی برنامه ابلاغی کشت این محصول استراتژیک در شهرستان باشیم.

کد خبر 5579276

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: