ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در بخش باغبانی در دولت سیزدهم / برنامه خودکفایی در تولید ۴ میوه گرمسیری
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، محمدمهدي برومندي معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني امروز در نشست خبري به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: سه ميليون هکتار باغ و 230 هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد همچنين 260 هزار هکتار از اراضي کشور به زير کشت گياهان دارويي رفته است.

 

وي افزود: 25 ميليون و 700 هزار تن انواع محصولات باغي در کشور توليد مي شود که 20 درصد سطح زيرکشت اراضي کشاورزي است و 37 درصد اشتغال را بخش باغباني ايجاد کرده است.

نصب ورق ژئوممبران

معاون وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: رتبه 1 تا 8 توليد 31 محصول باغباني در دنيا مربوط به ايران است و کليه نياز مصرف کنندگان در اين بخش در داخل توليد مي شود و تنها در 4 ميوه گرمسيري واردات داريم.

 

وي اظهار داشت: انبه موز اناناس و نارگيل ميوه هايي هستند که به کشور وارد مي شوند که در ميان آنها موز با واردات 450 ميليون دلار داراي بيشترين حجم واردات است و ارز از کشور خارج مي کند اما توجه داشته باشيد که اگر اين ميوه ها در کشور توليد نمي شد بايد سالانه چه ميزان واردات داشتيم.

 

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني اضافه کرد: سرانه مصرف ميوه در کشور 150 کيلو در سال است که با درنظر گرفتن جمعيت 85 ميليوني کشور و متوسط قيمت هر کيلوگرم 15 هزار تومان باغداران سالانه بيش از 200 هزار ميليارد تومان ثروت در کشور ايجاد مي کنند. واردات اين حجم از ميوه قابل تصور نيست.

 

برومندي با بيان اينکه در دولت سيزدهم 50 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش کشاورزي انجام شده است، گفت: 10 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در هفته دولت افتتاح مي شود و براي 10 هزار نفر جديد اشتغالزايي انجام مي شود.

 

وي گفت: در دولت سيزدم و در بخش باغباني براي 100 هزار نفر اشتغالزايي ايجاد شده است.  

 

پالايشگاه گياهان دارويي در کشور ايجاد شد

 

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني گفت: پالايشگاه گياهان دارويي با سرمايه گذاري 26 ميليون يورو در کاشمر براي فراوري گياهان دارويي احداث شده است که با اين امر از خام فروشي محصولات کشاورزي جلوگيري به عمل مي آيد و ارزش افزوده بيشتري از صادرات خود خواهيم داشت.

 

برومندي با اشاره به خسارات سيل اخير و سرمازدگي گذشته به باغات کشور، گفت: سيل اخير باعث شد که ورودي آب قنوات به باغات مسدود شود و شاهد خسارات زيادي به باغها هستيم که اقدامات لايروبي براي رفع مشکل باغداران و اصلاح باغات در دستور کار است.

 

وي افزود: با وجود اين خسارات توليد ميوه در يک سال گذشته دولت سيزدهم افزايش يافته است و از 24 ميليون تن به 25 ميليون و 700 هزار تن رسيده است و پيش بيني مي شود در بخش مرکبات بيش از 300 هزار تن افزايش داشته باشيم همچنين توليدات گياهان دارويي نيز 60 هزار تن افزايش مي يابد.

 

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني در ارتباط با واردات نارنگي گفت: اين محصول به صورت محدود از طريق مرز نشينان و در راستاي حسن همسايگي انجام مي شود ودر ازاي واردات اين محصول سيب صادر مي کنيم.

 

درتوليد ميوه هاي گرمسيري خودکفا مي شويم

 

برومندي تصريح کرد: به دنبال خودکفايي در توليد 4 ميوه گرمسيري هستيم که با اين کار جلوي خروج ارز از کشور به ويژه براي واردات موز گرفته مي شود.

 

وي افزود: اين توليد در سواحل مکران و در فضاي باز و گلخانه اي انجام مي شود.

 

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني ياداور شد: کشور ترکيه نيز در گذشته از واردکننده موز به صادرکننده اين محصول تبديل شده که اين اقدام در ايران نيز دور از دسترس نيست.

ژئوممبران چيست

برومندي تاکيد کرد: با اسپانيا براي واردات نهال پاي کوتاه انبه وارد مذاکره شده ايم وبخشي از آن نيز به کشور وارد شده و توليدات گرمسيري حتما با بازارپسندي و کيفيت قابل رقابت انجام مي شود.

 

وي در خصوص آمار واردات گفت: در يک سال گذشته حدود 600 هزار تن موز، 75 هزار تن انبه، 20 هزار تن اناناس و 16.5 هزار تن نارگيل به کشور وارد شده است.

 

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني تاکيد کرد: در 5 سال آينده مي توانيم با توليد ميوه هاي گرمسيري در کشور ميزان واردات آن را 50 درصد کاهش دهيم.

 

برومندي اظهار داشت: 12 پايانه صادراتي محصولات کشاورزي نيز در کشور ايجاد خواهد شد و براي اين امر از بخش خصوصي براي احداث آنها استفاده مي شود.

 

تا پايان سال آينده تمام ميوه هاي موجود در بازار شناسنامه دار مي شوند

 

وي همچنين با اشاره به برنامه وزارت کشاورزي براي شناسنامه دار کردن ميوه هاي توليدي در کشور، گفت: تا پايان سال آينده همه ميوه هاي همه باغات کشور شناسنامه دار و  قابل رهگيري مي شوند.

 

اين مقام مسئول افزود: براين اساس تمامي ميوه هاي توليدي اعم از ميوه هاي صادراتي مصرف داخل قابل رهگيري خواهند بود.

 

برومندي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري تسنيم درباره اينکه چرا بعد از سالها کماکان بازار ميوه با مشکل اختلاف قيمت شديد و چندبرابري از مزرعه تا بازارمصرف مواجه است، گفت: اين موضوع براي ما نيز جاي سوال است اما با توجه به اينکه براساس قانون انتزاع اين مسئوليت تنظيم بازار به وزارت جهاد کشاورزي سپرده شده است اميدواريم ساماندهي مناسبي در اين خصوص صورت گيرد.

 

وي افزود: جهاد کشاورزي از لحاظ لجستيکي و نيروي انساني مشکلاتي براي بازرسي داشت اما برنامه هايي براي تنظيم بازار در بخش ميوه دارد کما اينکه در بخشهاي ديگر نيز براي متعادل سازي بازار اقدامات موثري انجام شده است.

 

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني خاطرنشان کرد: منطقي نيست که به توليدکننده باغات که سختي زيادي متحمل مي شوند و ريسک توليد دارند 15تا20 درصد سود داده شود اما تنها فروشنده اين محصول 35 درصد از فروش محصول خود سود دريافت کنند.

 

انتهاي پيام/

 

منبع تسنيم





:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: