وزیر جهاد کشاورزی: آب‌بهای کشاورزان صفر می‌شود/ بسته‌های تشویقی دولت برای اصلاح الگوی کشت
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سید جواد ساداتی‌نژاد بامداد امروز در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها، بهره‌برداران و شرکت‌های دانش‌بنیان استان قزوین که در سالن جلسات باغستان برگزار شد، اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور 11.7 درصد است که عامل اصلی سرمایه‌گذاری پایین و 4 درصدی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی از فروش 30 هزار میلیارد تومانی اموال مازاد دولتی در بخش جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: 20 هزار میلیارد تومان از فروش این اموال و املاک در سفرهای استانی مصوب شده که سهم استان قزوین از این محل 2 هزار و 300 میلیارد تومان است.

ساداتی‌نژاد درباره اجرای طرح الگوی کشت و نحوه اصلاح آن تصریح کرد: بهترین ابزار برای اصلاح و تغییر الگوی کشت قیمت خرید محصولات کشاورز است. برای نمونه دولت سیزدهم با تعیین قیمت کیلویی 11 هزار و 500 تومان برای خرید تضمینی گندم میزان این خرید را 3 میلیون تن افزایش داد و از 4.5 تن در سال قبل به 7.5 میلیون تن رساند. سال آینده همین سیاست را ادامه خواهیم و در تولید گندم برای نان به خودکفایی و تولید پایدار خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اثرات قیمت را در حوزه تولید برنج و جو مشاهده کردیم. چرا که کاهش تولید کود موجب شد که تولید برنج و جو به ترتیب 20 و 35 درصد افزایش داشته باشد.

بسته‌های تشویقی دولت برای اصلاح الگوی کشت

geomembrane

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به بسته‌های تشویقی دولت برای اصلاح الگوی کشت گفت:‌ بر این اساس برای کسانی که الگوی کشت را رعایت کنند، بخشودگی در پرداخت آب‌بهای کشاورزی در نظر گرفته‌ایم. به این ترتیب که هر کشاورزی که الگوی کشت را رعایت کند، آب‌بهایش 50 درصد کاهش می‌یابد و اگر نرخ بهره‌وری را 50 درصد بالا ببرد، آب‌بهای او صفر می‌شود.

ساداتی‌نژاد همچنین با اشاره به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره استان قزوین بیان کرد: در حوزه تغییر کاربری و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز قرار شده استان قزوین نخستین استانی باشد که قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز آن تا پایان 1401 متوقف شود و پیش از شروع ساخت‌وساز جلوی آنها گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین صندوق حمایت از تولید زیتون در استان قزوین را تشکیل خواهیم داد و اگر تولید روغن زیتون در استان قزوین به میزانی که ما تعیین کرده‌ایم، برسد، واردات این محصول لغو خواهد شد.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: همچنین قول می‌دهم که برای ثبت بین‌المللی تاکستان به عنوان شهر انگور، باغستان سنتی و همچنین روستاهای استان تلاش کنیم. در ضمن محدودیتی برای حمل‌ونقل مسافر از طریق فرودگاه خدمات ویژه قزوین قائل نخواهیم شد و مطابق با خواسته‌های مردم پروازهای مسافری در آن برقرار خواهد شد.

حمایت تسهیلاتی از کشاورزانی که ضریب تبدیل آب به درآمد را افزایش می‌دهند

استاندار قزوین هم در این جلسه از حمایت تسهیلاتی از کشاورزان رعایت‌کننده الگوی کشت خبر داد و گفت: اگر کشاورزی ضریب تبدیل آب به درآمد خود را افزایش داده و به سطح استاندارد برساند، تسهیلاتی برای توسعه کشت‌وکار در اختیار او قرار خواهیم داد.

محمدمهدی اعلایی با اشاره به تولید 5 درصد محصولات زراعی و غذایی در استان قزوین افزود: با وجود توانمندی بالای استان قزوین در این حوزه تولید محصولات کشاورزی در استان قزوین چندان علمی و دانش‌پایه صورت نمی‌گیرد که باید تلاش کنیم با توسعه کشاورزی دانش‌بنیان تولید ناخالص داخلی را در این بخش افزایش دهیم.

وی ادامه داد: حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی استان قزوین مصرف می‌شود و با این حال سهم کشاورزی در تولید ناخالص استان 12 درصد است. بنابراین باید این حوزه را متحول کنیم و با افزایش نرخ بهره‌وری از آب کاری کنیم که توجیه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بیشتر شود و سرمایه‌گذاران خارجی هم از آن استقبال کنند.

بیشتر بخوانید
وزیر جهاد کشاورزی: سال آینده در تولید گندم خبازی به خودکفایی می‌رسیم

هشدار وزیر جهاد کشاورزی به استان‌های کم کار در صدور سند تک برگ اراضی کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی: خسارت سیل در بخش کشاورزی کشور به 10 هزار میلیارد تومان رسید

اعلایی یادآور شد: به صورت جدی احیای دشت قزوین که دستور مقام معظم رهبری و مصوبه سفر ریاست‌جمهوری است را پیگیری خواهیم کرد و از سازمان برنامه و بودجه هم می‌خواهیم که اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور در این بخش را به موقع در اختیار استان قرار دهد.

انتهای پیام/

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: