رویاهایی که هرساله شخم می‌خورند/نخودکرمانشاه درسراشیبی کاهش کیفیت
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: کرمانشاه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نخود در کشور هر ساله حدود ۸۰ هزار تن نخود تولید دارد اما با این وجود پس از گذشت این همه سال و اثبات مرغوبیت نخود استان کرمانشاه هنوز به جایگاه خود در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و صادراتی نرسیده است.

چشم انتظاری کشاورزان استان کرمانشاه برای بهبود وضعیت و افزایش توجه به این محصول کشاورزی قدمتی چندساله دارد که در هر دوره‌ای تنها سخنانی در حد وعده از سوی مسئولین حوزه کشاورزی مطرح می‌شود و کم کم در حال تبدیل شدن به رؤیای نخودکاران می‌شود.

صنعت کشاورزی در استان کرمانشاه با تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی امروزه مستحق آن است تا جایگاه و رتبه بالایی در کشور داشته باشد اما به دلیل بی‌توجهی و عدم پیگیری وعده‌های داده شده از سوی مسئولین سال‌هاست که درجا میزند و به گفته کارشناسان حوزه اقتصادی و کشاورزی باید شاهد روند نزولی کیفیت محصولاتی کشاورزی مانند نخود باشیم.

سال‌هاست که نخودکاران کرمانشاهی در فصل برداشت همراه با نخودهای خود رویاهای خود را در زمین‌های کشاورزی شخم می‌زنند و به خود امید تحقق وعده‌های مسئولینی را می‌دهند که یکی پس از دیگری فراموش شده‌اند.

رویاهایی که هرساله شخم می‌خورند/نخودکرمانشاه درسراشیبی کاهش کیفیت

ظرفیت کشاورزی استان کرمانشاه به ویژه تولید نخود با مظلومیت هر ساله در مراسم مرتبط با این حوزه در جلسات و گفتگوهای متعدد دستخوش وعده‌های مسئولین قرار گرفته و کور سوی امیدی را در دل این زحمت‌کشان می‌انداز اما بی‌توجهی و فراموشی همان وعده‌ها پس از مدتی کوتاهی نمکی بر دستان زخم خورده آنهاست.

نخود محصول جایگزین کشت دیم محصولات کشاورزی

سهراب دل‌انگیزان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل کشاورزی در استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نخود به عنوان یک محصول جایگزین کشت دیم است یعنی اگر در یک زمین چندین سال محصولاتی مثل گندم و جو کاشته شده می‌توان برای ایجاد وقفه در زمین کشاورزی به منظور بالا بردن توانایی زمینی که چند سال پشت سرهم کشت داشته نخود را کشت کرد.

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل کشاورزی در استان کرمانشاه گفت: کیفیت نخود کرمانشاه حفظ نشده و تلاشی برای حفظ بذر مرغوب استان کرمانشاه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه زمین کشاورزی باید هر چندسال یک بار باید زمین را از محصول همیشگی خود دور کند، افزود: قاعدتاً زمین کشاورزی بعد از چند سال کشت یک محصول خاص یا باید آیش باشد یا می‌توان از نخود که یک محصول تنوعی در کشت است برای تنوع کشت در زمین استفاده کرد.

این کارشناس ادامه داد: نخود به عنوان یک محصول جایگزین در بین محصولات کشاورزی موقعیت و ظرفیت بسیار خوبی دارد تا حتی در سال‌های استراحت زمین کشاورزی به عنوان یک کشت جایگزین و سازگار به اقتصاد خانواده کمک کند.

دل انگیزان با اشاره به اینکه کیفیت نخود استان کرمانشاه در دیر باز کیفیت بالایی داشته، بیان کرد: کیفیت نخودی که طی سال‌های گذشته در کرمانشاه کشت می‌شد حفظ نشده که علت اصلی آن عدم نگهداری از بذرهای مناسب و تاریخی خود کرمانشاه است و برای توسعه و حفظ بذر مرغوب و همچنین بالا بردن کیفیت آن در این استان تلاشی صورت نگرفته است.

رویاهایی که هرساله شخم می‌خورند/نخودکرمانشاه درسراشیبی کاهش کیفیت

بازیابی جایگاه جهانی نخود کرمانشاه نیازمند تلاش و توجه بیشتر

تولید کننده ورق ژئوممبران

وی با تاکید بر مسئله به زراعی و بهبود وضعیت بذرهای مرغوب استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: تلاش در این راستا می‌تواند از ۲ نظر به نخود استان کرمانشاه کمک کند که شامل تولید و ارائه محصول مرغوب‌تر و عملکرد بهتر در هر هکتار است.

این کارشناس و استاد دانشگاه در حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه نخود کرمانشاه پیش‌تر یک محصول برند در دنیا بوده اما به دلیل بی توجهی این جایگاه خود را از دست داده، گفت: نخود کرمانشاه نیازمند حمایت و توجهی است که بتواند به جایگاه جهانی خود باز گردد و به خود کفایی پیشین دست یابد چراکه امروزه با وجود تولید انبوه نخود در کرمانشاه حتی شاهد واردات نخود از کشورهای آفریقایی هستیم.

صنایع تبدیلی موضوعی فراموش شده در محصولات کشاورزی

یکی دیگر از کارشناسان حوزه کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کرمانشاه با توجه به ظرفیت بسیار خوب خود در تولید نخود توانایی ایجاد تحول اقتصادی در استان کرمانشاه را داشته که بر اساس موقعیتی که دارد می‌توانست در حوزه‌های جانبی در اقتصاد کرمانشاه تأثیر گذار باشد اما تا کنون جز بی توجهی و ترسیم سرابی از این ظرفیت‌ها چیزی عاید اقتصاد این استان نشده است.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در خصوص نخود فعالیت‌های پس از برداشت است که به دلیل بی توجهی به بعد صنعت تبدیل محصول به صورت خام و بدون تغییر فروخته و به مصرف می‌رسد.

این کارشناس مسائل کشاورزی و اقتصادی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در تمام محصولات کشاورزی فراموش شده است، تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی نخود و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش‌افزوده بیشتر هم از لحاظ توسعه اقتصاد مقاومتی و هم از حیث رونق تولید داخلی در این حوزه بسیار حائز اهمیت بود که ظاهراً مسئولان مربوطه کرمانشاهی به این موضوع اعتقادی ندارد.

رویاهایی که هرساله شخم می‌خورند/نخودکرمانشاه درسراشیبی کاهش کیفیت

کاهش برداشت نخود از مزارع اسلام آبادغرب به دلیل خشکسالی

کامران کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته در اسلام آبادغرب ۱۸ هزار هکتار زمین زیر کشت نخود پاییزه و هفت هزار هکتار زیر کشت نخود بهاره قرار گرفتند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شد از این مزارع حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن نخود برداشت شود اما به دلیل وقوع خشکسالی این میزان به چهار هزار و ۴۶۰ تن کاهش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب تصریح کرد: در سال زراعی جاری با میزان بارش کافی از مزارع آبی زیرکشت گندم اسلام آبادغرب ۲۱ هزار و ۱۵۰ تن و از زمین‌های دیم ۶۳ هزار و در مجموع ۸۴ هزار و ۱۵۰ گندم برداشت می‌شود اما به دلیل خشکسالی سال گذشته ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن گندم از مزارع آبی و ۲۵ هزار و ۲۰۰ تن از زمین‌های دیم و در مجموع ۴۴ هزار تن گندم برداشت شده است.

کریمی گفت: از این میزان برداشت تاکنون ۳۹ هزار و ۳۵۵ تن گندم توسط ۶ مرکز خرید تضمینی گندم در اسلام آبادغرب خریداری شده است و این در حالی که ظرفیت سیلوها ۱۱۷ هزار تن است.

کد خبر 5553700

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: