بیماری سفیدک مزارع اردبیل را تهدید می‌کند
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی آذرمی عصر سه‌شنبه در بازدید از مزارع سیب‌زمینی دشت اردبیل اظهار کرد: سفیدک‌های دروغی به صورت نقاط کوچک زرد رنگ بر روی برگ‌های گیاهان و به شکل ماده سفید رنگ پودری در پشت برگ‌ها ظاهر می‌شوند.

وی تصریح کرد: هنگامی که بافت برگ در زیر نقطه‌های زرد رنگ از بین می‌رود یک ماده سفید رنگ مایل به خاکستری تولید می‌شود و در واقع سفیدک دروغی می‌تواند تمام شاخه‌ها و حتی شاخه‌ای که در حال رشد است را آلوده کند که در نهایت منجر به مرگ گیاه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه افت دما سبب بروز این بیماری در مزارع اردبیل می‌شود، گفت: افت محسوس دما همراه با بارندگی‌های متناوب در روزهای اخیر و مساعد شدن شرایط جوی، شیوع بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی را منجر شده است.

آذرمی با توصیه به کشاورزان برای آگاه شدن سریع‌تر از وضعیت مزارع خود افزود: کشاورزان سیب‌زمینی‌کار استان اردبیل باید آمادگی لازم را برای مبارزه احتمالی با این بیماری داشته باشند.

زیرسازی جاده

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کشاورزان و بهره‌برداران باید به طور مرتب از مزارع خود بازدید و وضعیت آلودگی و پیشرفت بیماری را ردیابی و در صورت شیوع بیماری با سموم مناسب نظیر رزالاکسیل، اکویشن پرو، اگریفوس مزارع را به موقع سمپاشی کنند.

آذرمی با بیان اینکه کشاورزان باید ارتباط مستقیم و مؤثری را با کارشناسان کشاورزی داشته باشند، اضافه کرد: مشاوران کشاورزی و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی برای ارائه مشاوره‌های فنی به طور شبانه‌روزی با کشاورزان در ارتباط هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر اینکه استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب‌زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود، بیان کرد: سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقیمانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

کد خبر 5554355


منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: