نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در پایان جلسه هماهنگی برای تدوین سند جامع راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال در بسیاری از اقلام صنعتی از جمله تراکتور شاهد رشد تولید بودیم، اظهار کرد: هنوز ظرفیت‌های خالی در موضوع ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد. بنابراین تولید و گسترش ماشین‌آلات کشاورزی از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و در نتیجه ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند و دوم، محور صادراتی آن‌ها است.

جلوگیری از تبخیر آب

وزیر صمت افزود: در سفرهایی که به برخی کشورها داشته‌ایم دیدگاه مثبتی نسبت به تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی وجود دارد؛ به طور مثال شرکت تراکتورسازی تبریز با انعقاد قراردادی با شرکت تراکتورسازی بلاروس به تأمین قطعات این شرکت می‌پردازد. راهبرد و رویکرد ما در وزارت صمت نیز این است که به جای صادرات مواد خام و نیمه خام، همچنین محصولات با ارزش افزوده پایین، در این زمینه صادرات‌محور شویم.

فاطمی امین تاکید کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین برنامه و نقشه راهی برای ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی است که این برنامه با مشارکت ذی‌نفعان این حوزه تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین مالی برای فروش و ظرفیت‌های خالی، دو مشکل عمده فعالان این بخش است، گفت: تا زمانی که نیاز داخلی به تراکتور و سایر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی وجود دارد، روی صادرات این محصولات تمرکز نخواهیم داشت.

وزیر صمت با بیان اینکه سال آینده تمرکز در این حوزه بر صادرات ماشین‌آلات کشاورزی خواهد بود، تصریح کرد: امسال به طور عمده در زمینه تأمین نیاز داخل و همچنین باز شدن بازارهای صادراتی برنامه داریم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سهمیه‌بندی در تخصیص تراکتور را حذف کنیم؛ موضوعی که در سال‌های قبل مشمول نوبت‌بندی بود و رانت و فساد احتمالی را نیز می‌توانست به دنبال داشته باشد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- صدیقه قربان نیا: ۵۰ گونه دارویی در شهرستان بابل شناسایی شد و با این حال این صنعت همچنان مغفول مانده و سهم آن در ارزآوری و اقتصاد منطقه ناچیز است.

اگرچه طی سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های داروهای شیمیایی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان جایگزین مناسب این داروها موردتوجه همگان قرار گرفته است از این رو ارزان بودن این داروها نسبت به داروهای شیمیایی و نداشتن اثرات جانبی از مهمترین اولویت‌هایی است که اقتصاد برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رونق تولید به آن نیازمند است.

در این راستا شهرستان بابل با وجود اراضی حاصلخیز و منابع آبی برای افزایش کمی و کیفی و تولید انواع گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان و آویشن، نعنا و گل محمدی مزیت مطلوبی برای رونق این صنعت دارد و می‌توان به آن به چشم یک مزیت پر سود نگریست اما متأسفانه در سال‌های گذشته با وجود شناسایی ۵۰ گونه گیاهان دارویی و با توجه به قابلیت‌های موجود، این شهرستان سهم ناچیزی در بهره برداری از این حوزه مهم اقتصادی داشته است.

از جمله موانع کشت گیاهان دارویی در شهرستان بابل داشتن معارض و تنش‌های اجتماعی در زمین‌های بالادست منطقه است.

سهم ناچیز از صنعت ارزآور

تولیدکننده ژئوممبران

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت‌های بی‌نظیری در شهرستان بابل به‌عنوان یک قطب کشاورزی و دامپروری در کشور وجود دارد و کشت بسیاری از گیاهان دارویی با اسانس استاندارد در زمین‌های بالا دست رایج است اما به علت معارض داشتن زمین بالادست توسط منابع طبیعی و رغبت به کشت برنج و مرکبات در زمین‌های پایین دست جلگه‌ای باعث شده که این شهرستان سهم ناچیزی را در این صنعت پرسود داشته باشد.

غفلت از ارزآوری صنعت گیاهان دارویی در بابل

محسن علی گل زاده با اشاره به تنوع آب و هوایی در شهرستان بابل بیان داشت: تنوع زیست محیطی در این شهرستان باعث شده است که این شهرستان مستعد کشت ۵۰ نوع گیاه دارویی در این شهرستان باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه کارخانه فعال صنایع تبدیلی در این شهرستان در حال فعالیت است و امیدواریم با رفع موانع موجود فعالیت در این حوزه گسترش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی بابل بیان اینکه امکان رشد هر نوع گیاه و سبزی در گلخانه فراهم و امکان کنترل دما و رطوبت و سایر عوامل محیطی مانند میزان آب رسانی و آفات در شرایط گلخانه‌ای قابل کنترل است، افزود: در حال حاضر با توجه به محیط‌های گلخانه‌ای امکان کشت تمامی محصولات گرمسیری و سردسیری وجود دارد، بنابراین هر گیاهی با خاصیت دارویی که در منطقه جغرافیایی مورد نظر پرورش دهنده امکان کشت ندارند، قابلیت کشت در گلخانه را دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به تعدد گلخانه‌ها در این شهرستان می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش باشد.

ارزان بودن و نداشتن اثرات جانبی مزیت گیاهان دارویی

قربان پور از جمله کارشناسان گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از دلایلی که اخیراً استقبال مردم از داروهای گیاهی بیشتر شده است گزاف بودن گیاهان شیمیایی نسبت به گیاهان دارویی است، افزود: محققان در سال‌های اخیر دریافتند که محصولات طبیعی دارای اثربخشی بیشتری نسبت به عمل جراحی و عوارض بعد از آن است، البته هنوز هم تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که محصولات گیاهی ارزان‌تر از داروهای شیمیایی هستند.

کارشناس گیاهان دارویی گفت: در حال حاضر از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های مزمن و حاد و سایر بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی – عروقی، مشکلات پروستات، افسردگی، التهاب و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: از ۱۷۷ دارو که برای درمان سرطان در سرتاسر جهان شناخته شده است بیش از ۷۰ درصد بر اساس محصولات طبیعی و ارگانیک یا ترکیبی شیمیایی از محصولات گیاهی استفاده شد که از دیگر عواملی است که مردم درصدد جایگزینی گیاهان دارویی به جای گیاهان شیمیایی هستند.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های موجود، دور از دسترس بودن داروهای شیمیایی و مقرون به صرفه تربودن گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی، مدرن و بدون عوارض بودن این داروها باعث شده است که مردم مانند گذشته رغبت بیشتری نسبت به گیاهان دارویی داشته باشند وحتی گاهاً بسیاری از گیاهان دارویی توسط پزشک تجویز می‌شود.

در مصرف گیاهان دارویی نیز نباید خودسرانه عمل شود

محمد لرستانی از فعالان صنعت گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه امروزه مردم در سرتاسر جهان ترجیح می‌دهند از طب جایگزین مانند آیورودا، طبیعت درمانی، هموپاتی و طب و داروی گیاهی استفاده کنند، ادامه داد: از گیاهان دارویی می‌توان به طور مؤثر برای فرایند سم زدایی طبیعی بدن مورد استفاده قرار داد.

غفلت از ارزآوری صنعت گیاهان دارویی در بابل

لرستانی با اشاره به درمان با استفاده از مکمل‌ها و داروهای گیاهی مدتی طول می‌کشد.بیان داشت: گاهی اوقات گیاهان دارویی حاوی مواد مختلفی بوده و بایستی مطمئن شوید که بدنتان با این مواد سازگاری دارد و نسبت به آنها آلرژی نداشته باشید، پس لازم است در مصرف گیاهان دارویی نیز خودسرانه عمل نشود و از متخصص این حوزه مشاوره گرفته شود.

وی در پایان سخنانش گفت: هیچ تضمین کیفیتی برای محصولات گیاهی وجود ندارد، همچنین طبیب حاذق موجود در این صنعت بسیار اندک بوده و عاقلانه است که پیش از شروع به مصرف این داروها با یک پزشک حاذق مشورت کنید.

ورق های ژئوممبران

نبود بسترهای لازم برای توسعه این صنعت

زهره امیری از جمله فعالان در صنعت گیاهان دارویی با اشاره به مشکلات به موانع پیش روی این صنعت گفت: در بسیاری از کشورهای جهان از گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت پرسود یاد می‌شود اما متأسفانه در کشور ما به دلیل نبود بسترهای لازم در توسعه این صنعت همچون یکی از مشکلات پیش روی تولید و کشت گیاهان دارویی در این شهرستان نبود زمین برای کشت این محصول پرسود بوده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان بابل به علت سابقه طولانی در کشت برنج و مرکبات کمتر کسی رغبت می‌کند در این عرصه فعالیت کند، ادامه داد: نبود آگاهی لازم در کشت این محصول پرسود از جمله دلایل عدم رغبت کشاورزان برای فعالیت در این عرصه است.

این کارشناس اضافه کرد: همچنین اکثر کشاورزان بدون آگاهی و دانش فنی نسبت به عقد قرارداد کاشت گیاهان دارویی با سازمان جهاد کشاورزی اقدام می‌کنند و این امر موجب شده که نتوانند به تعهدات خود که همانا تولید محصولات مرغوب به شرکت‌های خریدار باشد، عمل کنند.

امیری اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید گیاهان دارویی (به ویژه صنایع تبدیلی تکمیلی و فرآوری) از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان بابل است و باعث ورود دلالان به این عرصه و باعث می‌شود که گیاهان حاصله به قیمت نصف از کشاورز خریداری شده و محصول فراوری شده باقیمت گزاف در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران بومی در کارگاه‌های نیمه صنعتی و مشاغل کوچک خانگی در فرآوری و تولید عرقیات گیاهی از گیاهانی نظیر گل محمدی، نعناع، آویشن، کاسنی و… در شهرستان بابل فعالیت دارند و ایجاد بستر مناسب و توسعه زیرساخت‌ها برای رونق بخشی به این صنعت در شهرستان الزامی است.

کد خبر 5605692

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پاکاری صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در فارس ۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد گفت: استان فارس از لحاظ سطح زیر کشت و تولید این محصول رتبه اول کشور را دارد.

وی افزود :۳۸ درصد انار کشور در فارس تولید می‌شود.

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس، شهرستان نی ریز با ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ انار رتبه اول تولید انار استان را دارد و شهرستان‌های شیراز و کازرون در رتبه‌های بعدی هستند.

پاکاری گفت: میانگین تولید انار در فارس ۱۵ الی ۱۶ تن در هکتار است، ولی در باغات نمونه‌ای که الگوهای کشت و توسعه را رعایت می‌کنند رکورد تولید به هکتاری ۹۵ تن هم می‌رسد.

او افزود: تاکنون حدود ۱۴۲ هزار تن انار از ۴۰ درصد از باغات انار استان برداشت شده و پیش بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت حدود ۳۵۷ هزار تن محصول داشته باشیم.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

وی تصریح کرد: عمده ارقام انار در فارس رباب، ملس، اتابکی، می‌خوش و شیرین شهوار است که از بین آن‌ها رباب و ملس صادراتی هستند و به کشورهای چین، ژاپن، روسیه و حوزه خلیج فارس صادر می‌شوند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس درباره برداشت سایر محصولات هم گفت: برداشت خرما و لیمو شیرین در شهرهای جنوبی و سیب، هلو، بادام و گردو در شهرهای شرقی و شمالی استان آغاز شده است.

کد خبر 5605868

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها-سکینه اسمی: در حال حاضر تراز آب دریاچه ۱۲۷۰.۱ متر است، وسعت آب دریاچه ۷۸۰ کیلومتر مربع و حجم آب آن، یک میلیارد مترمکعب است.

نیروگاه سیکل ترکیبی

هر چند هنوز این مقدار با کمترین مقدار آب دریاچه که در سال ۱۳۹۴ ثبت شده بود، فاصله دارد اما شرایط دریاچه ارومیه بحرانی است و با توجه به پیش‌بینی کاهش بارش‌ها، این بحران تشدید خواهد شد.

وضعیت وخیم دریاچه ارومیه در حالی تداوم دارد، کارشناسان معتقد هستند دولت اگر اقدامات عاجل برای احیای این تالاب بین المللی را از سر نگیرد امیدها برای نجات و احیای آن از دست رفته و باید منتظر پایان غم انگیر دومین دریاچه شور دنیا باشیم.

این در حالی که است نه تنها طرح اصلاح الگوی کشت در استان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه موفق نبوده بلکه در سال‌های اخیر طرح آبیاری تحت فشار در این استان‌ها به خصوص آذربایجان غربی تعطیل شده که این امر منجر به آبیاری سنتی و هدررفت آب در این روزهای کم آبی و وخامت دریاچه ارومیه شده استیکی از بخش‌هایی که به دلیل غفلت و بی توجهی سال‌های متمادی دولت‌ها و مسئولان موجب تشدید بحران خشکسالی دریاچه ارومیه شده بخش کشاورزی است، با روی کار آمدن ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۳ کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا بود تا با کم شدن ۴۰ درصدی مصرف به صورت واقعی در این بخش، زمینه برای انتقال این میزان آب به دریاچه فراهم شود البته با وجود تاکید مسئولان به انجام این مأموریت، بسیاری از محقق نشدن آن سخن می‌گویند.

به اعتقاد کارشناسان و مسئولان کشوری و استانی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه راندمان پایین و مصرف بی رویه به همراه مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی از دلایل مهم وضعیت بحرانی این دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که اصلاح الگوی کشت، طرح آبیاری مدرن و … می‌تواند این راهکار مؤثری برای مهار مشکلات این بخش باشد.

این در حالی که است نه تنها طرح اصلاح الگوی کشت در استان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه موفق نبوده بلکه در سال‌های اخیر طرح آبیاری تحت فشار در این استان‌ها به خصوص آذربایجان غربی تعطیل شده که این امر منجر به آبیاری سنتی و هدررفت آب در این روزهای کم آبی و وخامت دریاچه ارومیه شده است.

وضعیت دریاچه ارومیه وخیم تر شد/ تعطیلی طرح آبیاری مدرن

خبرگزاری مهر در قالب یک پرونده وضعیت دریاچه ارومیه، طرح ستاد احیا و دلایل تشدید بحرانی شدن دومین دریاچه شور دنیا را در سه استان حوضه آبریز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان به صورت کارشناسی و علمی بررسی می‌کند.

وضعیت وخیم دریاچه ارومیه تداوم کرد / ضرورت ورود دولت به احیای دریاچه

هنوز دریاچه ارومیه به صورت کامل خشک نشده و امید برای احیای آن تداوم دارد اما ضروری است دولت اقدامات عاجلی برای از سرگیری روند احیای آن انجام دهدعضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به حداقل میزان خود رسیده است، طی چند سال اخیر نه تنها ورودی قابل قبولی نداشته بلکه با شدت گیری کاهش بارندگی، افزایش خشکسالی‌ها و تبخیر بیش از اندازه، منجر به نابودی این دریاچه شده است، در کنار تمام این عوامل احداث سدهای متعدد در اطراف این دریاچه شرایط آن را وخیم‌تر کرده است.

جلال محمود زاده با بیان اینکه با وجود شرایط بحرانی دریاچه ارومیه و اظهارنظرها در خصوص اتمام حیات این دریاچه اظهار کرد: هنوز دریاچه ارومیه به صورت کامل خشک نشده و امید برای احیای آن تداوم دارد اما ضروری است دولت اقدامات عاجلی برای از سرگیری روند احیای آن انجام دهد.

وی با انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته گفت: با توجه به شرایط کم آب متأسفانه ستاد احیای در طول فعالیت خود اقدامات را به درستی انجام نداده حتی اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در جاهای دیگری هزینه شده و باید در این زمینه جوابگو باشد.

دستگاه‌های اجرایی ذیربط در حوزه دریاچه ارومیه به وظایف خود درست عمل نکردند

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی ذیربط در حوزه دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر به وظایف خود درست عمل نکردند، گفت: زمزمه خشکی کامل دریاچهارومیه به گوش می‌رسد اما هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده‌ایم، از طرفی بودجه‌ای که برای احیای دریاچه اختصاص داده شد، در جای خود هزینه نشده است.

وضعیت دریاچه ارومیه وخیم تر شد/ تعطیلی طرح آبیاری مدرن

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه به عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ایران است و محل زیست بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی مثل فلامینگو و پلیکان بوده، اما نفس‌هایش به شماره افتاده است و برای نجات آن، باید به سرعت اقدام کرد خشک شدن آن نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح جهانی تبعات گسترده‌ای دارد و انتقادهایی برای ایران نیز به دنبال خواهد داشت.

محمودزاده خاطرنشان کرد: خشکی دریاچه ارومیه نه تنها آذربایجان غربی را تحت الشعاع قرار می‌دهد بلکه ۱۵ استان دیگر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و از کشاورزی گرفته تا معیشت مردم متأثر از این بحران زیست محیطی خواهد بود به گونه‌ای که سلامتی افراد را به مخاطره انداخته و به تبع آن کوچ اجباری را برای مردم رقم می‌زند.

طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی تعطیل شده است / دولت دو سال اخیر ریالی به دریاچه نداده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت نه در سال ۱۴۰۰ و نه در سال جاری ریالی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص نداده است، گفت: متأسفانه بسیاری از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان تعطیل شده‌اند.

محمودزاده با بیان اینکه هم اکنون طرح آبیاری تحت فشار در دشت‌های میاندوآب و نقده و مهاباد تعطیلی است گفت: دولت در یک سال اخیر برای آبیاری مدرن در این استان اختصاص نداده و اراضی کشاورزی استان به صورت سنتی آبیاری می‌شود و این یعنی هدررفت آب و راندمان پایین آبیاری بخش کشاورزی که اثر آن مستقیم متوجه دریاچه ارومیه است.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در این شرایط آب آذربایجان غربی به میزان ۳۰۰ میلیون مترمکعب از شهرستان‌های میاندوآب و بوکان برای اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی منتقل می‌شود، افزود: با وجود ممنوعیت انتقال آب بخش کشاورزی این آب از استان به استان دیگر منتقل می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود.

ترک خوردگی تونل انتقال آب از زاب همچنان حل نشده است

قرار بود از رودخانه ارس ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود که این طرح نیز حذف شدعضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اتمام طرح انتقال تونل از زاب به دریاچه ارومیه افزود: با وجود اینکه این طرح در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: سه کیلومتر از این تونل دچار ترک خوردگی شده و هنوز این مشکل برطرف نشده است.

وی با بیان اینکه همچنین قرار بود از رودخانه ارس ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود که این طرح نیز حذف شد، افزود: عدم اختصاص ۳۰۰ میلیون متر مکعب حق آبه دریاچه ارس به دریاچه شور آذربایجان منجر شده تا شاهد مرگ این دریاچه باشیم در این بین رفتارهای سیاسی دولت‌های مختلف بر خشکی این دریاچه بیشتر از هر زمانی دامن زده است.

کمیته‌های استانی احیای دریاچه ارومیه تعیین شدند

اظهارات محمودزاده در حالی مطرح می‌شود که استاندار آذربایجان غربی که دبیرکارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه نیز است در آخرین بازدید از این دریاچه از تعیین کمیته‌های استانی احیای دریاچه ارومیه خبر داده اما هنوز این کمیته وارد فاز اجرایی نشده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: کمیته‌های تخصصی استانی برای احیای دریاچه تعیین شده و از هفته آینده کار خود را در حوزه‌های مختلف آغاز می‌کنند.

محمد صادق معتمدیان در این بازدید با بیان اینکه این کمیته‌ها با یک رویکرد تخصصی برنامه‌های لازم برای احیای دریاچه ارومیه را ارائه خواهند کرد تا مورد بررسی، تصویب قرار گرفته و ابلاغ شود، گفت: باید برنامه تمامی دستگاه‌های دخیل در احیای دریاچه ارومیه به صورت دقیق مشخص و طبق برنامه ریزی صورت گرفته اجرایی شود.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای کنترل ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه افزود: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار انواع گونه‌های مقاوم و قابل رشد در شرایط دریاچه ارومیه برای کنترل شن‌های روان و ریزگردها، کاشت شده که نقش مؤثری نیز در این خصوص داشته است.

وضعیت دریاچه ارومیه وخیم تر شد/ تعطیلی طرح آبیاری مدرن

وی با بیان اینکه برای مدیریت روان آب‌ها بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ پروژه تعریف و اجرا شده است، اضافه کرد: بادشکن غیر زنده نیز به طول ۱۶۰ کیلومتر در حاشیه دریاچه ارومیه برای کنترل ریزگردها اجرا شده است.

معتمدیان با تاکید بر اینکه باید کانون‌های ریزگردها به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرد، یادآور شد: کنترل ریزگردها یکی از دغدغه‌های اهالی و روستاییان ساکن در حاشیه دریاچه ارومیه است که اقدامات لازم در این راستا بزودی اجرایی می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین بر افزایش کمی طرح‌های کنترل ریزگردهای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: در همین راستا اعتبارات لازم از سوی دولت اختصاص می‌یابد.

اصلاح الگوی کشت برای نجات دریاچه ارومیه لازم الاجرا است

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه همچنین ۸ مهرماه امسال در آخرین جلسه استانی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه احیای دریاچه بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، گفت: اصلاح الگوی کشت برای این امر مهم ضروری و لازم الاجرا است.

سازمان جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر نسبت به تقویت و راه اندازی این دفاتر اقدام کند چرا که نقش بسزایی در ترویج اصلاح الگوی کشت ایفا خواهند کردمحمدصادق معتمدیان با تاکید بر نگاه ویژه ریاست جمهوری برای احیای دریاچه ارومیه در کنار تأمین معیشت مردم، افزود: برای جلوگیری از آسیب به معیشت مردم در بحث احیای دریاچه، موضوع اصلاح الگوی کشت نیز در راستای تقویت معیشت مردم و اشتغالزایی مورد توجه قرار گرفته است

وی با بیان اینکه مردم بویژه روستاییان باید نسبت به اصلاح الگوی کشت آگاهی لازم را داشته باشند، اضافه کرد: مراکز خدمات روستایی حلقه واصل بین مردم و دولت هستند که باید از این ظرفیت در آموزش مردم استفاده کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی با انتقاد از وضعیت نامناسب مراکز خدمات روستایی، گفت: سازمان جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر نسبت به تقویت و راه اندازی این دفاتر اقدام کند چرا که نقش بسزایی در ترویج اصلاح الگوی کشت ایفا خواهند کرد.

وضعیت دریاچه ارومیه وخیم تر شد/ تعطیلی طرح آبیاری مدرن

وی ادامه داد: در بخشی از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به کشت درختان مختلف کم آبر اقدام شده که با وجود مصرف آب ۵۰ درصد کمتر در مقایسه با سیب، محصولی با ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند و قطع یقین اگر این موارد به اطلاع روستاییان برسد، کشت محصولات پر آب بر کاهش چشمگیری خواهد داشت.

معتمدیان از دستگاه‌های اجرایی خواست ظرف ۱۰ روز برنامه‌های تخصصی احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۲ را ارائه و در بحث احیای دریاچه جدیت لازم را داشته باشند

باید منتظر ماند و دید دولت سیزدهم در ادامه سالهای حضورش گره خشک شدن دریاچه ارومیه و احیای آن را باز می‌کند یا نه؟

کد خبر 5605074

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم شریفی: الگوی کشت، جانمایی صحیح تولید براساس پتانسیل‌های طبیعی، اصول اقتصادی و سیاست‌های استراتژیک کشور است و سه هدف فنی، اقتصادی و استراتژیک، الگوی کشت را تشکیل می‌دهد.

به عبارت دیگر بن‌مایه مفهوم الگوی کشت، دسترسی به تولید پایدار در بخش کشاورزی در ازای بهره‌برداری و بهره‌وری مناسب از منابع پایه است.

کشور ما از آفتاب و خاک خوب در بخش کشاورزی بهره مند بوده ولی با توجه به خشکسالی‌های یک دهه اخیر، کاهش بارش‌ها و گرم شدن هوای زمین با مشکل جدی در تأمین آب در بخش کشاورزی مواجه هستیم.

از طرفی با نبود الگوی کشت صحیح هر ساله شاهد این هستیم که هزاران هکتار محصولات جالیزی پر آب طلب مثل سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و غیره به دلیل تولید مازاد، کاهش شدید قیمت و نبود بازار فروش به هدر می‌رود و علاوه بر هدر رفت سرمایه ملی و دسترنج کشاورزان باعث نابودی آب کشور می‌شود.

کشت برپایه درآمد محصول!

عایق بندی استخر

یکی از کشاورزان روستای نوده ملک گرگان به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین موضوع در انتخاب کشت محصولات برای ما کشاورزان جنبه اقتصادی آن است، ما به دنبال کشت محصولی هستیم که درآمد بیشتری داشته باشد تا بتوانیم معیشت خانواده خود را تأمین کنیم.

محمدرضا قربانی ادامه داد: در حال حاضر کشت هیچ محصولی مانند برنج برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، اگر آب کافی داشته باشیم هیچ محصولی به جز برنج کشت نمی‌کنیم.

«الگوی کشت» ضامن امنیت غذایی کشور/ بی برنامگی منابع را هدر می دهد

وی اضافه کرد: کشت برنج علاوه بر اینکه درآمد خوبی دارد، برای فروش محصول هم مشکلی نداریم و این موضوع هم عاملی برای تشویق کشاورزان به کشت برنج است

کشاورز گلستانی تصریح کرد: برخی محصولات کم آب بر مثل گیاهان دارویی و سیاه دانه هستند که صرفه اقتصادی خوبی دارند ولی به دلیل فراهم نبودن بازار فروش رغبتی برای کشت آن وجود ندارد.

ضرورت تدوین الگوی کشت برای محصولات جالیزی

دبیر خانه کشاورز هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: الگوی کشت در کشور ما به درستی تعریف نشده است، ما در تولید محصولات جالیزی و صیفی‌جات دچار مشکل هستیم، یک سال آنقدر تولید این محصولات در کشور زیاد می‌شود و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند که کشاورزان محصول را در زمین خود رها می‌کنند و سال دیگر آنقدر قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند که مردم قدرت خرید ندارند.

علی قلی ایمانی ادامه داد: ما در تولید کالاهای اساسی سرریز محصول نداریم و محصولات اساسی مثل گندم، جو، ذرت، کلزا هرچقدر که در کشور کشت شود نیاز است زیرا ا واردکننده این محصولات هستیم

وی اضافه کرد: ما به تدوین الگوی کشت در محصولات جالیزی نیازمندیم به طور مثال محصول پر آب طلبی مثل هندوانه در کشور ما تولید و صادر می‌شود، به راستی با این کار ما آب کشور را به دیگر کشورها صادر می‌کنیم.

ایمانی گفت: تجار از کشورهای ترکیه و عمان به شهرهای کرمان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان می آیند و با کشاورزان ما برای خرید هندوانه قرار داد می‌بندد و این در حالی است که این شهرها به شدت با مشکل کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آبیاری تحت فشار

«الگوی کشت» ضامن امنیت غذایی کشور/ بی برنامگی منابع را هدر می دهد

با صادرات محصولات جالیزی به کشورهای همسایه در واقع آب کشور را تخلیه و به کشورهای دیگر صادر می‌کنیمدبیر خانه کشاورز تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر کشاورزی داشتیم پیشنهاد کردیم بر روی محصولات جالیزی ۱۰۰ درصد تعرفه بر روی محصولات جالیزی قرار دهند تا صادرات این محصولات برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد زیرا با این کار آب کشور را تخلیه می‌کنند.

وی درباره کشت برنج افزود: مسئله برنج با محصولات جالیزی تفاوت دارد زیرا ما واردکننده برنج هستیم و با کشت برنج آب به دیگر کشورها صادر نمی‌کنیم.

ایمانی گفت: الگوی کشت بیش از همه در محصولات جالیزی اهمیت دارد زیرا هم آب زیادی مصرف می‌کند و هم با افزایش تولید، بیش از نیاز کشور تولید داریم.

وی گفت: با دستورالعمل و بخش نامه نمی‌توان الگوی کشت محصولات جالیزی را اصلاح کرد و تنها راهکار این است که با گذاشتن تعرفه کاری کنیم که خرید این محصولات برای کشورهای همسایه هم توجیه اقتصادی نداشته باشد.

اصلاح الگوی کشت راهکار جبران کم آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: الگوی کشت متأثر از عوامل مختلفی مانند آب، خاک، اقلیم و اقتصاد کشاورز است، با توجه به خشکسالی و کمبود آبی که در استان با آن مواجه هستیم الگوی کشت ما باید بر اساس میزان آب مصرفی باشد.

سید محسن حسینی ادامه داد: در استان گلستان ۸۵۰ هزار هکتار اراضی داریم که از این مقدار ۲۵۰ هزار هکتار آن آبیاری می‌شود، ۴۰۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود و ۲۰۰ هزار هکتار هم مراتع کم بازده است.

«الگوی کشت» ضامن امنیت غذایی کشور/ بی برنامگی منابع را هدر می دهد

حسینی اضافه کرد: اگر بخواهیم همه ۸۵۰ هزار هکتار اراضی که در گلستان در اختیار داریم را آبیاری کنیم به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم و حداکثر ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب را می‌توانیم در بخش کشاورزی صرف کنیم و مابقی آن در بخش شرب، صنعت و محیط زیست مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: در کشور ما زمین زیاد و آب کم است و از طرفی اقتصاد کشاورز هم باید تأمین شود پس باید اقتصاد خود را با میزان آب تطبیق دهیم.

وی گفت: متخصصان اقتصاد کشاورزی باید با جایگزین کردن محصولات کم آب بر که اقتصاد کشاورز را هم تأمین کند، الگوی کشت استان را تعیین کنند.

حسینی افزود: کشاورزان گلستان تنها ۶ ماه از سال کار می‌کنند و ۶ ماه دیگر بیکار هستند اگر صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی و خوراک دام در استان ایجاد شود کشاورزان ما می‌توانند در بازه زمانی که بیکار هستند مشغول به کار شوند و اقتصاد خود را از این راه تامین کنند.

۹۵ درصد الگوی کشت در گلستان رعایت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: الگوی کشت در استان گلستان بیش از ۹۵ درصد رعایت می‌شود.

محمدرضا عباسی افزود: رعایت الگوی کشت در خرید تضمینی، پایداری تولید، حفظ منابع آب و خاک، کاهش آلودگی زیست محیطی و تأمین منابع غذایی تأثیرگذار است.

«الگوی کشت» ضامن امنیت غذایی کشور/ بی برنامگی منابع را هدر می دهد

وی ادامه داد: الگوی کشت پاییزه استان گلستان محصولات مهمی نظیر گندم، کلزا و جو است که اهمیت غذایی بالایی دارد و در حال اجرا است.

عباسی تصریح کرد: الگوی کشت محصولات پاییزه به خوبی در گلستان اجرا می‌شود ولی در کشت تابستانه با مشکل مواجه هستیم و بیش از ۵۰ هزار هکتار برنج خارج از الگوی کشت در گلستان کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: در تلاش هستیم که الگوی کشت تابستانه را از محصولی مثل برنج که پرآب طلب است به سمت محصولاتی نظیر سویا، پنبه، کنجد و آفتابگردان ببریم.

عباسی گفت: با قرار دادن تعرفه بر روی محصولات پرآب طلب و حمایت از کشاورزان برای کشت محصولات جایگزین می‌توان الگوی کشت تابستانه استان را اصلاح کرد.

کشت قراردادی راهکاری اصلاح الگوی کشت در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: در استان گلستان منابع آب و اقتصاد کشاورز بیش از عوامل دیگر در تعیین الگوی کشت مؤثر است.

محمد برزعلی اضافه کرد: استفاده بهینه از منابع آب، عدم تولید بیش از نیاز بازار محصولات، افزایش راندمان مصرف آب و نهاده‌های گواهی شده در الگوی کشت بسیار مهم است.

وی گفت: با توجه به مصرف آب زیاد در کشت شالی باید محصولات را که هم مصرف آب بسیار کمتری داشته و هم اقتصاد کشاورز را تأمین کند، جایگزین کشت برنج کرد.

برزعلی افزود: کلید موفقیت در الگوی کشت تأمین اقتصاد کشاورز است؛ به همین دلیل در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال تحقیق بر روی دو محصول ماش و کنجد هستیم که پس از اصلاح بذر آن را جایگزین کشت برنج به روش غرقابی کنیم زیرا این محصولات یک چهارم برنج آب نیاز دارند و درآمدزایی خوبی دارند.

وی تصریح کرد: با کشت قراردادی و دادن اطمینان به کشاورزان در خرید محصول می‌توانیم الگوی کشت را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، الگوی کشت، برنامه ریزی برای کشت محصولات بر حسب همه منابع موجود و به طور ویژه‌تر مقادیر آب در کشور است، حاصل بی برنامگی‌ها و نداشتن الگوی کشت در کشور هدر رفت سالیانه هزاران تن محصول کشاورزان اعم از سیب زمینی، گوجه، پیاز و دیگر محصولات بوده، اتفاقی تلخ و پرتکراری که هنوز هم به طور کامل حل نشده است،

کد خبر 5604151

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا فاطمی امین ظهر شنبه در حاشیه بازدید از یک واحد تولید ریسندگی و بافندگی در شهرک صنعتی علی آبادکتول اظهار کرد: گسترش تعدادی از صنایع تولیدی زمینه حمایت از اقتصاد کشاورزی را فراهم می‌کند و تلاش می‌کنیم از صنایعی که زمینه فرآوری محصولات زراعی می‌شوند به طور ویژه حمایت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خطه گلستان به سبب برخورداری از اقلیم و خاک مناسب برای کشاورزی مناسب است که از آن جمله می‌توان به کشت پنبه اشاره کرد.

وی گفت: پنبه یکی از مزیت‌های این خطه به شمار می‌رود که به دلایل مختلف کشت آن طی دهه‌های گذشته کاهش یافته و نیازمند توجه بیشتر است.

فاطمی امین ادامه داد: استقرار و احداث صنایع مرتبط با فرآوری تولیدات زراعی موجب رشد کشت قراردادی انواع محصولات کشاورزی شده و به پویایی توأمان بخش صنعت و کشور منجر می‌شود.

گفتنی است سیدرضا فاطمی‌امین صبح شنبه از طریق زمینی وارد استان گلستان شد.

استخر کشاورزی

بازدید از یک صنعتی شهرک صنعتی در سرخنکلاته گرگان، بازدید از واحد تولیدی در شهرک صنعتی علی‌آبادکتول، بازدید از معدن زغال سنگ در رامیان بازدید از شهرک صنعتی در کلاله، گنبدکاووس، نشست در استانداری گرگان از جمله برنامه‌های سفر یک روزه فاطمی امین به گلستان است.

کد خبر 5604527

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرآوری زیستی در فرآیند تولید محصولات غذایی و کشاورزی علاوه بر بهبود ویژگی های محصول و کاهش هزینه های تولید در تضمین سلامت محصولات غذایی نیز موثر است.

این کار به روش های مختلفی صورت می گیرد. برخی روش های شیمیایی علاوه بر بازدهی پائین موجب کاهش سلامت محصولات غذایی نیز می شود در حالیکه امروزه راه‌های جایگزین مانند روش های زیستی به سرعت در صنایع غذایی جهان رو به توسعه است. مانند استفاده از بیوکاتالیست ها در فرآیند تولید نان، فرآیندهای استخراج، تصفیه و استریفیکاسیون روغن های خوراکی، تولید محصولات لبنی، استخراج پروتئین و غیره.

علاوه بر این ها، استفاده از فرآوری زیستی در تولید مواد غذایی از بقایای گیاهی و مواد غذایی و بهبود کیفیت مواد غذایی با روش های زیستی نیز مطرح است. کارشناسان معتقدند که فرآوری زیستی در فرآیند تولید محصولات غذایی و کشاورزی هم ویژگی های محصول را بهبود می دهد و تضمینی برای سلامت این محصولات نیز وجود دارد.

بر همین اساس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای ۲۷۰ پروژه به دنبال توسعه فرآوری زیستی در تولید محصولات غذایی و کشاورزی است.

عایق استخر

توسعه تولید روغن تولید محصولات غذایی(۱۰ پروژه) و نوشیدنی های تخمیری(۱۰ پروژه)، توسعه استفاده از کاتالیست های زیستی در تولید نان و نوشیدنی لبنی و غیر لبنی(۱۰ پروژه)، بسته بندی محصولات کشاورزی و غذایی با رویکرد صادراتی(۲۰۰ پروژه)، فرآوری غلات و حبوبات (۲۰ پروژه)، فرآوری گوشت، شیر و لبنیات(۲۰ پروژه) اولویت‌هایی است که با اجرای آنها کیفیت محصولات کشاورزی و در نهایت غذای مصرفی مردم را ارتقا می دهد.

کد خبر 5604325

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی فرزاد در آیین افتتاح ۱۸۰ طرح گلخانه‌ای و کشاورزی، در جمع مدیران حوزه اقتصادی و جهاد کشاورزی استان، گفت: طی سال جاری، استان همدان، در نمایشگاه ملی که به مناسبت روز روستا و عشایر در تهران برگزار شد، با طرح‌های مختلف و درخشانی از جمله خوشه پوشاک و تلقیح زنبور ملکه برای تولید عسل، شرکت کرده است.

وی افزود: حدود ۹۴۰ هکتار گلخانه در استان همدان، در دست احداث است.

استاندار همدان اعلام کرد: باید با اصلاح الگوی کشت، از ذخایر آب استان محافظت کرد.

منبع مهرنیوز

قاسمی فرزاد با بیان اینکه در موضوع کشاورزی هوشمند و مبتنی بر اصول علمی که منجر به کاهش مصرف آب و افزایش تولید می‌شود، مجموعه مدیران استان را مکلف به تعامل و همکاری کامل با کشاورزان کرده‌ایم، ضمن ابراز خرسندی و افتخار به سبب قرار گرفتن استان همدان در بین ۸ استانی که طرح‌های برگزیده در حوزه تولیدات روستایی و کشاورزی داشتند، گفت: ضرورت دارد در این زمینه کار و تلاش مضاعف انجام گیرد.

کد خبر 5604514

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ذبیح‌الله بختیاری سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: تپه خلیل در محل تلاقی دو دشت ذهاب و دشت سرپل‌ذهاب (ذهاب جنوبی)، در میان اراضی کشاورزی روستای زرین جوب واقع شده است.

او تصریح‌کرد: این اثر تاریخی – فرهنگی با وسعت و گستردگی حدود چهار هکتار، امروزه به صورت پشته‌ای کم ارتفاع اما وسیع و گسترده در میان اراضی کشاورزی قرار گرفته که سطح و حاشیه آن توسط کشاورزان منطقه به زیر کشت می‌رود.

این باستان‌شناس افزود: براساس مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری فعالیت میدانی این برنامه آغاز و با انجام ۲۵ روز فعالیت میدانی، ۲۰ گمانه در حاشیه تپه خلیل در محدوده عرصه و حریم اثر ایجاد شد.

بختیاری با اشاره به اینکه گمانه‌های ایجاد شده عمدتاً در فاصله حدود ۵ متر نسبت به آخرین شیب یال تپه و محل پیوستن به اراضی حاشیه‌ای ایجاد شد گفت: به منظور کاوش گمانه‌ها، عوارض و شواهد سطحی و میزان پراکنش قطعات سفال و مواد فرهنگی در حاشیه تپه مد نظر قرار گرفت.

لایه استخر

او اظهار کرد: نتایج حاصل از کاوش تمامی گمانه‌های ایجاد شده، چه در حاشیه تپه و با فاصله از آخرین شیب و همچنین گمانه‌های ایجاد شده در محدوده عرصه ظاهری محوطه منفی بوده و هیچ‌گونه آثار و شواهد معرف لایه فرهنگی برجا را پدیدار نساخت.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی نتایج کاوش گمانه‌ها را بیانگر این موضوع دانست که بقایای آثار فرهنگی بر سطح پشته‌ای طبیعی شکل گرفته و لایه‌های فرهنگی در حاشیه تپه تدام نیافته است و تصریح‌کرد: پس از کاوش انباشت سطحی قابل کشاورزی، در بیشتر گمانه‌ها نهشته رسوبی سیلتی – رسی، حاصل فرایندهای رسوبی طبیعی مشخص شد که فاقد آثار و شواهد فرهنگی است.

او خاطرنشان‌کرد: قطعات سفال و مواد فرهنگی به دست آمده از کاوش گمانه‌ها عمدتاً مربوط به لایه‌های سطحی و قابل کشاورزی و در مواردی در لایه زیر سطحی به صورت آب‌شُست و رسوبی است.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته (سال ۱۳۹۷)، طرح عبور لوله‌های انتقال آب (طرح گرمسیری)، در سطح پشته شمال غربی تپه خلیل اجرا شده و نیمه شمال غربی محوطه توسط ماشین‌آلات تخریب و گودبرداری شده اظهارکرد: بیشتر پراکنش موادفرهنگی و قطعات سفالی قابل مشاهده در سطح محوطه، خصوصاً پشته شمال غربی حاصل دخل و تصرفات صورت گرفته در محوطه و تخریب کامل لایه‌های فرهنگی است.

او گفت: براساس نتایج حاصل از گمانه‌زنی در حاشیه پشته شمال غربی و با توجه به مسیر لوله انتقال آب و همچنین مواد فرهنگی پراکنده بر سطح محوطه، لایه‌های فرهنگی پشته شمال غربی گستردگی چندانی نداشته که در طی اجرای طرح گرمسیری به شدت تخریب شده و کاملاً از بین رفته است.

بختیاری در پایان تصریح‌کرد: براساس مطالعه مواد فرهنگی جمع‌آوری شده از سطح محوطه و حاصل از کاوش گمانه‌ها، لایه‌های فرهنگی تپه خلیل معرف فرهنگ عبید جدید و اوروک با شاخصه سفال‌های نخودی منقوش و کاسه لبه واریخته است.

کد خبر 5604478

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا امام پناهی پیش از ظهر شنبه در جلسه بررسی لایروبی آب بندان ها به جایگاه زراعت برنج به عنوان محصول محوری کشاورزی رشت در سبد درآمدی خانوار و اقتصاد این شهرستان اشاره کرد و گفت: تلاش دستگاه‌ها در کسب آمادگی‌های لازم ضرورت دارد و برای ورود به سال آینده زراعی و بحث تأمین آب مورد نیاز از اصلی‌ترین مؤلفه‌های نیازمند توجه است.

استخر ژئوممبران

فرماندار رشت با بیان این مطلب که بخش عمده‌ای از بارندگی‌ها در فصل غیر زراعی اتفاق افتاده و در صورت عدم ذخیره سازی مناسب و به موقع به صورت هرزآب از دسترس خارج خواهد شد، افزود: حفظ ظرفیت و احیا آب بندان های شهرستان به عنوان سازه‌های کارآمد بومی در مواجهه با بحران محتمل کم آبی در سال‌های پیش رو ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: آب بندان های شهرستان رشت با ظرفیت ذخیره‌سازی حدود ۴۰ میلیون مترمکعبی در صورت بازسازی و لایروبی به موقع قابلیت تأمین ۱۰ درصد از حجم آب مورد نیاز فصول زراعی را دارا هستند.

امام پناهی لایروبی و بازسازی ۸۷ پهنه آب بندان موجود در شهرستان با مساحت حدود ۱۸۳۰ هکتاری را ظرفیتی مناسب برای بهبود روند ذخیره سازی منابع آب کشاورزی عنوان کرد و بر هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌ها برای تسریع در روند صدور مجوزهای قانونی آغاز عملیات لایروبی تأکید کرد.

وی افزود: بازگرداندن ظرفیت کامل آبگیری، به آب بندان ها موجب استفاده بهینه از این سازه‌ها در زنجیره تأمین آب کشاورزی به خصوص در مناطق انتهایی آب خور از سد سفیدرود مانند لشت نشاء و خشکبیجار را فراهم آورده و به عنوان پیش زمینه کسب آمادگی لازم برای ورود به سال زراعی آینده، نقش بسزایی در مدیریت تنش آبی خواهد داشت.

کد خبر 5604477

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()