نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، نوذر منفرد عصر پنجشنبه در نشست مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ بر اساس برآوردهای انجام شد ،۳۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی استان بوشهر دچار خسارت خشکسالی شده است که ۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان میزان اعتبار تعیین شده برای جبران خسارت این میزان محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: این اعتبار تاکنون مصوبه هیأت وزیران نداشته و ابلاغی صورت نگرفته است.

۸۰۰ میلیارد تومان خسارت سامانه بارشی مونسون

استخر ژئوممبران

وی اضافه کرد: همچنین میزان خسارت سامانه بارشی مونسون در مرداد سال جاری در استان بوشهر ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که به وزارت کشور ارسال شده و به مصوبه هیأت دولت نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به خشکسالی‌های ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بیان کرد: مرحله پنجم اعتبارات بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه به میزان ۱۳.۸ میلیارد تومان برای امهال تسهیلات بهره برداران بخش کشاورزی که سررسید ۱۴۰۰ داشتند ابلاغ و جذب شده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس میزان اعتبارات جذب شده از محل اعتبارات بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه در استان بوشهر به ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رسد گفت: این استان رتبه سوم کشور را از نظر جذب اعتبارات نسبت به تخصیص دارد.

منفرد ادامه داد: با توجه به اعلام نیاز بانک‌ها و پی‌گیری‌های انجام شده از سوی مدیریت بحران مبلغ ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز هفته گذشته به استان تخصیص داده شده که بین بانک‌های استان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در رابطه با خسارت خشکسالی با پی گیری های به عمل آمده ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به استان بوشهر ابلاغ شده است.

وی افزود: این تسهیلات بین پنج بانک عامل توسعه و تاکنون ۲۳ درصد آن جذب شده است.

منفرد با اشاره به اینکه از محل اعتبارات ماده ۱۶ و ۱۷ مدیریت بحران ۶.۴ میلیارد تومان اعتبار جذب شده است گفت: این اعتبار در حوزه آب و خاک شامل خرید لوله، احداث مخازن آب و لایروبی قنوات به صورت ۱۰۰ درصد جذب شده است.

کد خبر 5608517

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اکبر طیبی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این طرح در ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان اجرا می‌شود، اظهار داشت: یکی از مهم‌تر ین اهداف طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها، افزایش بهره‌وری در واحد سطح است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان افزود: افزایش تولید در دیم‌زار‌ها با استفاده از ادوات و روش‌های نوین کشاورزی همچون اجرای خاک‌ورزی حفاظتی، استفاده از کود‌های بذر مال، ریزمغذی‌ها و رعایت تناوب زراعی غلات و حبوبات قابل دسترسی است که این موارد در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های استان مورد نظر قرار گرفته است.

ورق استخر

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۵۰ هزار تن گندم در سال زراعی پیش رو در استان تولید شود، عنوان کرد: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه اقدامات لازم از ماه گذشته آغاز شده است، اضافه کرد: ۱۸۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به صورت آبی کشت می‌شود که از این میزان بیش از ۱۲۴ هزار هکتار استعداد آبیاری نوین و تحت فشار را دارند.

وی با بیان اینکه بذور گواهی شده به میزان کافی در شرکت‌های بذری استان وجود دارد و کشاورزان می‌توانند از این بذور استفاده کنند، یادآور شد: با توجه به اینکه کیفیت بذر‌های تولیدی بالا است،کشاورزان استقبال خوبی را دارند و نهاده‌های لازم نیز تامین شده و مشکل خاصی نیست.

طیبی افزود : این اراضی زیرکشت شامل محصولات مختلف از جمله گندم، جو، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، نباتات، دانه‌های روغنی مخصوصاً گلرنگ خواهد شد و حمایت‌های ویژه از کشاورزان در بحث بیمه، نهاده‌ها و سایر اقدامات ترویجی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داور داوردان عصر امروز در همایش روز ملی روستا و عشایر و آغاز سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی را رونق دهیم که در همین راستا و راه‌اندازی طرح‌های مختلف، ۷۰۰ شغل جدید در حوزه صنایع تبدیلی و دامپروری طی سال جاری و آتی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: نگاه ما به کشاورزی مطابق منویات مقام معظم رهبری، بر مبنای حمایتی در جهت رفع مطالبات و دغدغه‌های کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین به پروژه‌های در دست افتتاح جهاد کشاورزی شهرستان سرعین اشاره کرد و ادامه داد: شهرستان سرعین قابلیت‌های کشاورزی خاصی دارد که بدون شک در صورت حمایت از سوی مسئولان می‌توان از ظرفیت‌های این شهرستان برای ارتقای حوزه کشاورزی بهره برد و به اقتصادی پایدار دست یافت.

داوردان با بیان اینکه روحیه جهادی و کار تیمی از اولویت‌های جهاد کشاورزی سرعین است به پروژه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: یکی از این پروژه‌ها، مرغ تخم‌گذار شرکت مرغ سبز سالم سرعین با ظرفیت ۷۲ هزار قطعه و با هزینه‌کرد بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان است که اشتغال ۱۲ نفری ایجاد می‌کند و در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پوشش استخر کشاورزی

وی حمایت از سرمایه‌گذاران در جهت رونق تولید و افزایش اشتغال را رسالت سازمان دانست و ادامه داد: طرح پرورش گوسفند با ظرفیت ۲۰۰ راس مولد با هزینه‌کرد ۶ میلیارد و با اشتغال ۱۰ نفر نیز از جمله پروژه‌هایی است که در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین، عنوان کرد: همچنین طرح پرورش مرغ گوشتی شرکت مهسان جوجه در ۳ طبقه برای اولین بار در ایران با ظرفیت ۱۵۰ هزار قطعه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان و با اشتغال ۶۰ نفر در حال احداث است.

داوردان بیان کرد: طرح پرورش مرغ گوشتی ۴۰ هزار قطعه توسط بخش خصوصی با هزینه کرد ۶ میلیارد تومان تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: علاوه بر آن طرح احداث کارخانه خوراک دام و طیور با هزینه ۵۰ میلیارد تومان در حال احداث است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین، بیان کرد: مجموعه پرورش گل رز هلندی با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار شاخه در زمینی به متراژ ۷ هزار متر مربع و با هزینه‌کرد ۱۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم تعدادی دفترچه کشاورزی به صورت نمادین به کشاورزان تحویل و همچنین به زمین‌های کشاورزی سند اعطا شد.

پایان پیام/۳۷۲۷/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مهدی بندئی، رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با روند مکانیزاسیون کشاورزی در این استان اظهار داشت: روند مکانیزاسیون کشاورزی از یک روند بسیار عالی در استان برخوردار است هر چند ما در این چند ماه اخیر نتوانستیم تسهیلات خوبی در این زمینه ارایه بدهیم.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان زنجان به ۲.۲ اسب بخار در هکتار رسیده است، گفت: در این زمینه استان حائز رتبه ششم در کشور است.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون در افزایش بهره وری و تولید مهم است، تصریح کرد: به طور مثال در بحث کشت غلات، با استفاده از دستگاه‌های کشت، دستگاه مورد استفاده کود را در کنار بذر قرار می‌دهد و این روش باعث می‌شود که هم هزینه کمتری را کشاورز متحمل شود و هم در میزان استفاده در اندازه بذر تاثیرگذار است.

ورق ژئوممبران ایرانی

بندئی اضافه کرد: همچنین با افزایش روش‌های مکانیزه می‌توانیم در کاشت، داشت و برداشت از کاهش و کنترل ریزش‌ها با استفاده از کمباین‌های باکیفیت‌تر و همچنین افزایش عملکرد را در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به موانع موجود پیش رو برای افزایش روش‌های مکانیزاسیون کشاورزی ضمن اینکه اخذ تسهیلات بانکی نه تنها در استان بلکه گریبان‌گیر کل کشور است عنوان کرد: عدم تطابق منابع و مصارف در بانک‌ها یکی از موانع پیش رو است که باعث شده است که به صورت قطره چکانی در این زمینه تسهیلات پرداخت کنیم.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: امیدواریم مشکلات در این زمینه حل و همه کشاورزان به دستگاه‌های نوین مکانیزاسیون کشاورزی دسترسی راحتی داشته باشند.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

محمد حسن کیانی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به اینکه ۶۰ هکتار عنابستان در استان داریم که ۵۵ هکتار آن در الیگودرز است، اظهار کرد: عنابستان‌های الیگودرز به صورت خودرو و طبیعی در ۳ منطقه وجود دارد.

وی افزود: با توجه به مزیت‌های عناب توسعه عنابستان را در استان با محوریت الیگودرز در دستور کار داریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری عنابستان‌های موجود یکی از برنامه‌های جدی ما است، عنوان کرد: حفظ عنابستان‌های موجود به عنوان ذخایر ژنتیکی برای ما مهم است، در این راستا شناسایی آفات و بیماری‌های عنابستان الیگودرز با نمونه برداری توسط مرکز تحقیقات و حفظ نباتات در حال انجام است.

برگزاری کلاس‌های ترویجی برای اهالی روستاهایی که عنابستان در آنها قرار دارد از دیگر برنامه‌هایی است که کیانی‌فر مطرح کرد.

وی بیان کرد: در راستای توسعه عنابستان‌ها شناسایی عرصه‌های مستعد کشت عناب با هماهنگی جهاد کشاورزی شهرستان در حال انجام است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه به مزیت عناب لرستان نسبت به دیگر استان‌ها اشاره کرد و گفت: بالا بودن نسبت گوشت به هسته عناب الیگودرز از مزیت‌هایی است که می‌توان مطرح کرد، به طوری که علاوه بر مصرف داخلی شهرهایی مانند اصفهان و تهران نیز متقاضی عناب الیگودرز هستند.

کیانی‌فر عنوان کرد: اما در مجموع عناب با توجه به نیاز آبی کم و مستعد بودن کشت در شرایط دیم و آبی، در آمد بالا و از طرفی خاصیت دارویی یکی از گونه‌هایی است که توسعه آن به طور جدی مد نظر ما است.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

وی گفت: عملکرد عناب در هر هکتار در شرایط آبی حدود ۳ هزار و ۱۲۰ کیلو است ، البته در شرایطی ۴ هزار کیلو هم برداشت شده است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: با توجه به قیمت عناب و تقاضای خوب بازار توسعه آن می‌تواند منبع خوبی برای بهره‌برداران باشد، هر کیلو عناب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

کیانی‌فر خاطر نشان کرد: هدف سازمان ‌جهاد کشاورزی لرستان توسعه باغات با نیاز آبی کم در اراضی کم بازده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل عنابستان‌های الیگودرز نیز اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه عنابستان‌های شهرستان الیگودرز خودرو هستند و به همین دلیل نمی‌توان به راحتی زیر ساخت‌های لازم را طراحی کرد، چالش دیگر با توجه به اینکه عنابستان‌ها چسبیده به روستاها هستند شاهد تردد دام‌ها هستیم.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان وجود فاضلاب و عدم اطلاع و شناخت اهالی از آفات عنابستان‌ها را از دیگر مشکلات عنابستان‌های الیگودرز عنوان کرد.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نادر تقی‌زاده عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با هدف ارتقای کیفیت محصول نهایی و عمل به تکالیف قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی آحاد جامعه و تأمین اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان در تغذیه سالم محصولات کشاورزی و نظارت بر فرآیند تولید تا عرضه و همچنین صادرات محصولات کشاورزی، اخذ کد شناسه QR برای عرضه داخلی و خارجی ۸ محصول کشاورزی شامل ۴ نوع محصول گلخانه‌ای و مزرعه‌ای و ۴ محصول باغی الزام قانونی است.

وی افزود: از تاریخ ۳۰ آبان امسال عرضه محصولات گلخانه‌ای - زراعی شامل فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه‌فرنگی به بازارهای داخلی و خارجی صرفاً با داشتن کد شناسه از سامانه سماک (semak.maj.ir) که در قالب ارتقای سلامت محصولات است، امکان‌پذیر خواهد شد و همچنین برای محصولات باغی سیب درختی، انگور، نخلیات و کیوی و سایر محصولات نیز تا پایان سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ دریافت کد مذکور در سامانه سماک الزامی است.

قیمت ورق پلاستیکی

لزوم دریافت کد شناسه QR از طریق سامانه سماک و سانکا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: از این رو ضروری است کلیه گلخانه‌داران، زارعین و باغداران نسبت به دریافت کد از طریق سامانه سماک و سانکا اقدام کنند تا در زمان برداشت محصول با مشکل روبه‌رو نشده و به سهولت کد دریافتی را روی محصول تولیدی الصاق کنند.

تقی‌زاده با تأکید بر این‌که پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت غذایی در زنجیره تولید محصولات کشاورزی و ارتقای شاخص‌های سلامت با شناسه‌دار کردن این محصولات محقق می‌شود، بیان کرد: در این فرآیند مطابق شیوه‌نامه پایش و ردیابی عوامل خسارت‌زای گیاهی، محصولات مزارع و باغ‌ها از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت‌های فنی گیاه‌پزشکی قرار می‌گیرند.

وی گفت: تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی اعم از آفات و امراض در مراکز تولید مطابق دستورالعمل‌های فنی با نظارت کارشناسان مربوط انجام و در پایان منجر به دریافت کد شناسه QR می‌شود که با این کد شاخص‌های استاندارد محصولات تولیدی مورد رصد و پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

پایان پیام/۳۷۲۷/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از اسکو، اکبر فتحی صبح امروز در جشنواره برداشت پسته در شهرستان اسکو، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و هفته نیروی انتظامی گفت: جشن برداشت محصول، سنت حسنه ای که از دیرباز در میان کشاورزان ما وجود داشته و در ابتدا یا انتهای برداشت محصولات به شکرانه نعمت های الهی برگزار می شود.

وی ادامه داد: قبل از اینکه اصلاح الگوی کشت تدوین شود، به این دلیل که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته بودیم برای خود الزام آور دانستیم که الگویی تعریف کنیم که بتوانیم سهم آب دریاچه ارومیه را بدهیم بنابراین محصولات با نیاز آبی کمتر برای کاشت در این حوضه آبریز تعریف نمودیم که پسته، زعفران و کلزا از جمله این محصولات هستند.

فتحی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها و اصلاح الگوی کشت در دولت سیزدهم، عملکرد این دولت در زمینه انجام اقدامات بنیادین را تحسین کرد و افزود: خوشبختانه روز دوشنبه با حضور معاون اول ریاست جمهوری و بعد از ۱۵ سال مغفول ماندن، الگوی گشت اصلاح شده در این دولت توسط وزیر جهاد کشاورزی تدوین شد و با حضور مسئولین کشوری رونمایی خواهد شد و الگوی کشت هر استان بر اساس ظرفیت های موجود آن مشخص خواهد شد.

وی اهمیت جشنواره برداشت پسته اسکو را به علت واقع شدن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیاز آبی کمتر این محصول دو چندان توصیف کرد و گفت: اقدمات بسیار خوبی در زمینه اصلاح الگوی کشت در شهرستان اسکو انجام شده است که یکی از این اقدامات موثر جایگزینی پسته به جای باغاتی بود که نیاز آبی بیشتری داشتند.

فتحی سطح زیر کشت پسته کشور را ۵۰۰ هزار هکتار عنوان کرد که از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت پسته استان یک هزار و ۴۰۰ هکتار بارور است و مابقی نهال است.

ساخت استخر کشاورزی

وی عملکرد پایین در واحد سطح را یکی از معضلات پسته در کشور دانست و گفت: ما در محصول پسته با آمریکا رقابت می کنیم و این کشور در جایگاه دوم در بازار پسته دنیاست و کشور ترکیه نیز با فاصله زیاد جایگاه سوم این محصول در بازارهای دنیا را دارد.

وی با اشاره به ناکافی بودن افزایش سطح زیرکشت به تنهایی برای حفظ جایگاه نخست پسته در دنیا، گفت: برای اینکه جایگاه برتر خود را حفظ کنیم باید از طریق تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و اجرای اصول مهندسی در باغات عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.

فتحی با اشاره به اراده دولت در خصوص سنددار کردن تمامی اراضی کشاورزی تا پایان دوره فعالیت خود گفت: کشاورزان باید از این فرصت استفاده کنند چرا که دولت و قوه قضائیه دریافت سند را تسهیل نموده و از سازمان امور اراضی می خواهد نهایت همکاری در این زمینه را با کشاورزان داشته باشد.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: دشت قزوین به عنوان یکی از مرغوب ترین دشت‌های کشور با داشتن تنها یک درصد از وسعت کشور، بیش از ۴ درصد محصولات مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

ژئوممبران

اهمیت این دشت به قدری است که حتی برخی از باستان شناسان معتقد هستند تمدن کشاورزی جهان از دشت قزوین آغاز و سپس به شرق و قلب فلات ایران و دیگر نقاط جهان گسترش یافته‌است.

این دشت از دیرباز مورد توجه مسئولان کشور بوده است تا جایی که مقام معظم رهبری در سفر سال ۸۲ خود به استان قزوین بارها بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های دشت قزوین اشاره و خواستار بهره برداری مناسب از آن شده بودند.

همچنین رئیس جمهور نیز در سفر خود به استان قزوین به ویژگی‌های این دشت اشاره و عنوان کرد: «استان قزوین یک قطب کشاورزی است به ویژه دشت قزوین و باید بیشتر به آن توجه شود و نسبت به آن یک کار دانش بنیان و علم پایه صورت گیرد و این مصوبه مهم سفر است و مقام معظم رهبری هم بر آن به عنوان سرمایه استان تاکید کردند».

اما در سال‌های اخیر این دشت پربرکت با مشکل بزرگی به نام کم آبی و فرونشست روبرو شده و با تهدید جدی مواجه است.

ورق ژئوممبران

آبخوان‌ها در حال تمام شدن هستند

استقرار ۱۰ درصد صنایع کشور در این دشت، استقرار صنایع فولادی و آب بر و همچنین کشاورزی غیر اصولی به همراه استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی زمینه کاهش آبخوان‌ها را در این دشت فراهم کرده است.

این در حالی است که حسین اینانلو کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سطح ایستایی آب‌خوان های زیرزمینی در دشت قزوین ۳۲ متر از سطح زمین پایین‌تر بوده است، گفت: در ۲۰ ساله گذشته روند کاهشی بوده و امروز به ۴۷ متر رسیده است.

وی افزود: اگر پایین رفتن سطح آب‌خوان ها در این دشت ادامه پیدا کند به زودی به انتهای آبخوان رسیده و آب نیز در این دشت تمام می‌شود.

عبور از این بحران نیازمند اتخاذ راهکارهای جدید و فوری است تا در یک بازه زمانی کوتاه مدت و همچنین میان مدت دشت قزوین از مرگ نجات پیدا کند.

آب مهم‌ترین بحران پیش روی «دشت قزوین»

ضریب تبدیل آب به درآمد باید افزایش یابد

با آغاز به کار دولت سیزدهم و انتصاب استاندار قزوین، از همان ابتدا مقام عالی دولت در استان اولویت اصلی خود در استان را رفع چالش آب دانست.

اعلایی که معتقد بود باید ضریب تبدیل آب به درآمد در استان را ارتقا دهیم، «بازار آب»» را ایده و راه‌حلی مناسب برای رفع مشکل آب در دشت قزوین دانست.

این ایده یکی از موضوعات چالشی فعالان زیست محیطی، اقتصادی و حتی جامعه شناسان استان است. مسئولین استان در حالی از این طرح را راه حل مناسبی برای عبور از بحران آب می‌دانند که نیازمند است زوایای آن به طور کامل بررسی شود.

مسئولیت پذیری جامعه در قبال آب باید افزایش یابد

تولید کننده ورق ژئوممبران

مرتضی قلیچ عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کمبود آب یک بحران جهانی است و نادیده گرفتن آن موجب از بین رفتن تمدن‌ها خواهد شد، اظهار کرد: باید برای اجرای طرح‌های جدید در حوزه‌های مختلف از جمله آب که با زندگی جاری مردم در ارتباط است پیوست ارزیابی اجتماعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سبک زندگی مردم، نیازهای جامعه و نوع حکمرانی در اجتماع باعث شده تا امروز به دلایل مختلفی افزایش آب در جامعه را باعث شده است.

این جامعه شناس با بیان اینکه باید مردم در جامعه نفع جمعی را به نفع فردی ترجیح دهند، عنوان کرد: طرح‌های پیش رو در حوزه آب باید مردم را با خود همراه کرده و بین مردم و حکمران یک هماهنگی باشد.

در «بازار آب» کشاورز سنتی که در برابر تغییر و اصلاحات مقاومت می‌کند خواهد دید که می‌تواند با اصلاح الگوی کشت، علاوه بر تولید مصرف با صرفه‌جویی آب و خریدوفروش آن در «بازار آب» به سود برسد.

وی رسیدن به الگوی مصرف مناسب آب در بخش کشاورزی را نیازمند تدابیر علمی، تشویقی یا بازدارنده دانست و عنوان کرد: مسئولیت‌پذیری افراد در جامعه مخصوصاً در قبال آب می‌تواند مشکل را حل کند.

تفکر سنتی مانع تغییرات در کشاورزی است

محمد محجوب پژوهشگر حوزه آب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، سیاستگذاری اشتباه باعث غفلت در حوزه آب دانست و اظهار کرد: برخی کشاورزان ارزش منابعی همچون آب‌وخاک را نمی‌دانند و باید تلاش کنیم تا ارزش این منابع برای آنها مشخص شود.

وی یکی از موانع ایجاد طرح‌های جدید در حوزه آب را تفکر سنتی و عدم انعطاف در برابر تغییرات در حوزه کشاورزی دانست.

«بازار آب» ایده‌ای برای کاهش مصرف آب

این پژوهشگر، حوزه آب را اسیر دلالی دانست و ادامه داد: «بازار آب» ایده‌ای است که باعث ایجاد یک محل برای عرضه و تقاضا خواهد شد و بدون شک باعث کاهش مصرف آب می‌شود.

وی با بیان اینکه اب باید از صنعت به کشاورزی منتقل شود، عنوان کرد: راه حل این کار تغییر الگوی کشت و ایجاد ارزش افزوده در کشاورزی و فرایندهای آن است.

مدیر پروژه «بازار آب» تاکید کرد: مکانیسم عرضه و تقاضای «بازار آب» ارزش واقعی آن را برای کشاورز مشخص می‌کند و در این ساختار مصرف صحیح باعث سودآوری برای او نیست خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این ساختار در ازای بهترین میزان محصول در اثر مصرف بهینه آب تشویق شود.

تمرکز «بازار آب» بر روی آب‌های زیرزمینی است

محجوب با اشاره به وضعیت کاهش آب‌های زیرزمینی در دشت قزوین گفت: ۸۰ درصد کشاورزی ما وابسته به آب‌های زیرزمینی بوده و تمرکز تمرکز «بازار آب» نیز بر آب‌های زیرزمینی است.

وی اظهار کرد: در این طرح کشاورز می‌تواند علاوه بر کشاورزی، با مصرف بهینه نه تنها محصول خود را تولید کند بلکه باقیمانده حق آبه و سهم خود از آب کشاورزی را در این بازار به فروش برساند.

مدیر پروژه «بازار آب» افزود: در این ساختار کشاورز سنتی که در برابر تغییر و اصلاحات مقاومت می‌کند خواهد دید که می‌تواند با اصلاح الگوی کشت، علاوه بر تولید مصرف با صرفه‌جویی آب و خریدوفروش آن در «بازار آب» به سود برسد.

برخی کشاورزان ارزش منابعی همچون آب‌وخاک را نمی‌دانند و باید تلاش کنیم تا ارزش این منابع برای آنها مشخص شود

وی تاکید کرد: اگر الگوی کشت تغییر کند و ارزش‌افزوده کشاورزی افزایش‌یافته و از صنعت پیشی گیرد و به صادرات برسد می‌توان از حق‌آبه صنعت برای کشاورزی بهره گرفت.

محجوب بیان کرد: برای جلوگیری از دلالی آب، کشاورزی که در کارت شارژ خود آب اضافه داشته باشد، تنها ۶ ماه فرصت دارد آن را در بازار عرضه کرده و به فروش رساند در غیر این صورت آب ذخیره، باطل خواهد شد و نمی‌تواند آن را در هرزمانی که خواست به فروش رساند.

آب مهم‌ترین بحران پیش روی «دشت قزوین»

«بازار آب» آخرین راه باقی مانده برای حل معضل آب است

مهدی رجحانی معاون عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و وابستگی شدید بسیاری از تولیدات به آب باید به این موضوع توجه داشت که تا زمانی که آب با قیمت واقعی در اختیار مصرف کنندگان خرد و کلان قرار نگیرد موضوعات مربوط به آن جدی گرفته نخواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «بازار آب» آخرین راه باقی مانده برای حل معضل آب است که با راه اندازی آن نظام بهره وری ارزش خود را بازیابی می‌کند.

این مسئول ابراز کرد: «بازار آب» می‌تواند به ارتقا و اعتباربخشی دقیق ارزش آب بیانجامد و نیز هر کسی که حقابه و سند دارد برایش حفظ و در این میان تکلیف آب‌های بی‌صاحب هم تعیین خواهد شد.

اگر یک محصول پر آب به سود دهی نمی‌رسد کشاورزان می‌توانند با کشت محصول استراتژیک چندین برابر گذشته به سود دست پیدا کند.

وی گفت: راه‌اندازی «بازار آب» راندمان سیستم‌های آبیاری را ارتقا می‌دهد چرا که در حال حاضر چون میزان آب‌بها پایین است، دولت هر تسهیلاتی تدوین می‌کند با اقبال کشاورزان مواجه نمی‌شود اما در آن روی سکه، اگر آب ارزش یابد استقبال و رقابت برای برخورداری از تسهیلات دولت توجیه اقتصادی می‌یابد.

این مسئول تاکید کرد: در این بازار کشاورز می‌تواند سیستم آبیاری خود را مکانیزه و بهینه کرده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو سوم از سهم آبش اضافه می‌آید؛ این در حالیست که محصول هم به میزان سابق رشد کرده است.

نظام اداری «بازار آب» تحت کنترل است

رجحانی تبیین کرد: دو سوم آب مازاد کشاورز که محصول ارتقا در بهره‌وری است، امکان عرضه در «بازار آب» را دارد چون افرادی در این بازار حضور دارند که یا هیچ‌گونه سهم و حقابه‌ای ندارند یا میزان آب پاسخگوی نیاز آنها نیست و باید مجدد از بازار حقابه خریداری کنند.

وی با بیان اینکه نظام اداری «بازار آب» تحت کنترل است، اظهار کرد: اتفاق خوب در قانون «بازار آب» این است که اجازه انتقال آب از کشاورزی به کشاورز دیگر وجود دارد. دشت قزوین یکپارچه است، اگر یک محصول پر آب به سود دهی نمی‌رسد کشاورزان می‌توانند با کشت محصول استراتژیک چندین برابر گذشته به سود دست پیدا کند.

این مسئول عنوان کرد: دولت دخالتی در عرضه و تقاضا «بازار آب» ندارد، روزی عرضه آب زیاد است و قیمت‌ها شکسته می‌شود و روزی عرضه کم است و قیمت افزایش خواهد یافت.

رجحانی عنوان کرد: یکی از چالش‌های موجود در حوزه آب برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است از این رو در نظر گرفته شده که به ازای هر معامله‌ای که در «بازار آب» انجام می‌شود ۱۰ درصد سهم آبخوان لحاظ شود که در زمین باقی خواهد ماند.

به نظر می‌رسد ایده «بازار آب» می‌تواند راه حل مناسبی بر مدیریت یک بحران بزرگ باشد. بحران آب سالهاست دشت حاصلخیزی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان دشت با برکت یاد می‌کنند باشد اما باید همه جوانب آن به درستی سنجیده شود.

این ایده که پیش از این در استان‌هایی همچون کرمان انجام شده نیاز به بررسی همه جانبه دارد تا شاهد خطا و ایجاد حاشیه در مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز مردم نباشیم.

کد خبر 5604171

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: در سال‌های اخیر با کاهش بارش‌ها و از بین رفتن منابع خاکی در کشور، دغدغه‌ها در خصوص کشت محصولات کشاورزی افزایش یافته و این امر امنیت غذایی کشور را در معرض خطر قرار داده است.

یکی از سیاست‌ها دولت برای حل این مسأله، «کشت فراسرزمینی» است تا با زراعت محصول در کشورهای همسایه و واردات آن علاوه بر حفظ منابع، نیاز کشور را هم تأمین کند.

رشد روز افزون جمعیت و لزوم دست یابی به خودکفایی در تولید محصولات زراعی و استراتژیک و وضع تحریم‌ها و محدودیت‌های بازرگانی، ضرورت توجه به کشت فراسرزمینی را افزایش داده و باید سازوکارهای مناسبی برای اجرای آن اندیشیده شود.

استان گلستان هم با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر وسعت در زمره استان‌های کشاورزی کشور محسوب شده که در بهترین وضعیت تنها یک پنجم مساحت آن زیر کشت انواع محصولات می‌رود.

هم اکنون هم شرایط آبی گلستان در وضعیت نامطلوب قرار داشته و کمتر از ۱۰ درصد ذخایر سدهای این استان آب دارد لذا باید به سمت استفاده از ظرفیت دیگر کشورها حرکت کند.

در سنوات اخیر کشت فراسرزمینی بارها از سوی مسئولان مطرح شده اما در عمل کار جدی برای آن انجام نشده است.

geogrid

یکی از کشورهای مستعد برای انجام این طرح، «قزاقستان» بوده که هم منابع آبی و خاکی خوبی داشته و هم در سال‌های اخیر روابط سیاسی با این کشور بهبود یافته است؛ امری که علی محمد زنگانه، استاندار گلستان هم در دیدار با سفیر قزاقستان در ایران بر آن تأکید کرد و گفت: تلاش برای توسعه کشت فراسرزمینی و توسعه گردشگری از جمله رویکردهای اصلی گلستان برای تقویت مناسبات با قزاقستان است که در این خصوص از همه ظرفیت‌ها بهره خواهیم برد.

خودکفایی غذایی با اراضی آنسوی مرزها/کشت فراسرزمینی در حد شعار است

برگشت محصول چالش کشت فراسرزمینی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مدیران کشاورزی کشور به دنبال اجرای کشت فراسرزمینی بوده تا از ظرفیت کشورهایی که منابع آبی و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز دارند، استفاده شود.

امیر یوسفی افزود: کشور ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده و با از بین رفتن رودها و استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی ضرورت دارد که به سمت کشت فراسرزمینی حرکت کنیم.

روابط دیپلماتیک در قوام و دوام اجرای کشت فراسرزمینی نقش داردوی بیان کرد: برخی از کشورهای همسایه ایران مانند قزاقستان ظرفیت خوبی برای این طرح داشته که باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها از آن استفاده کرد.

یوسفی اضافه کرد: در وزارت خانه هم جلسات متعددی برگزار و چند کشورهای جدید از جمله کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی برای کشت فراسرزمینی مطرح شده است، کشورهایی همانند رومانی، بلغارستان و صربستان برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند تا در این کشورها سرمایه گذاری انجام شود.

نماینده بخش خصوصی در قرارگاه امنیت غذایی کشور گفت: برخی از محصولات مانند شالی، پنج برابر گندم و پنبه منابع آبی را مصرف می‌کند و علاوه بر آن کشت این محصول تنها در چند استان محدود، ممکن است لذا باید از پتانسیل دیگر کشورها بهره ببریم.

وی افزود: تجربیاتی در آلماتی قزاقستان داشتیم اما یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، برگشت محصول و ترانزیت آن به کشور است در غیر این صورت اجرای این طرح فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

یوسفی بیان کرد: همه جوانب کشت فراسرزمینی با همراهی بخش خصوصی و دولتی باید اندیشیده شده و تصمیم درستی اتخاذ شود تا روند اجرایی آن، دیگران را هم به این سرمایه گذاری تشویق کند.

خودکفایی غذایی با اراضی آنسوی مرزها/کشت فراسرزمینی در حد شعار است

مجهولات کشت فراسرزمینی

رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: در کشت فراسرزمینی آن چیزی که موجب قوام و دوام اجرای این موضوع می‌شود روابط دیپلماتیک بین دول است

علی محمد چوپانی افزود: دولت باید با دیگر کشورهای مستعد کشت فراسرزمینی تفاهم نامه امضا کرده و زمینه حمایت از سرمایه گذار خود در کشور مقابل را فراهم کند.

وی بیان کرد: متأسفانه در این خصوص سطوح دیپلماسی ما ضعیف بوده و نتوانسته‌ایم تفاهم نامه یا پروتکلی را در دیگر کشورها امضا کنیم.

زیرسازی جاده

چوپانی اضافه کرد: حمایت دولت در کشت فراسرزمینی لازم است زیرا اگر به هر دلیلی کشور مقابل، عهد و پیمان خود را بشکند، ویزا ندهد یا امکانات دیگر را فراهم نکند دولت بتواند حامی سرمایه گذار خودش باشد.

وی افزود: همچنین باید امکان برگشت محصول را فراهم کرده ولی این مسائل از مجهولات کشت فراسرزمینی است.

چوپانی عنوان کرد: دولت باید برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز خود به سرمایه گذار تسهیلات ارائه و تجهیزات را مستقر کند.

وی گفت: قزاقستان سرزمین وسیع بوده و همچنین روسیه، استرالیا، کانادا و آفریقا بستر لازم برای این کار را دارند.

چوپانی بیان کرد: با توجه به آنکه کشاورزی در این کشورها در مقیاس بالا توجیه اقتصادی دارد لذا باید تجهیزات و ماشین آلات لازم در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و دولت از آن‌ها حمایت کند اما در این زمینه دستورالعمل مشخصی وجود ندارد.

خودکفایی غذایی با اراضی آنسوی مرزها/کشت فراسرزمینی در حد شعار است

پشتیبانی از سرمایه گذاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کشت فراسرزمینی واحد مستقلی است در وزارت جهاد بوده و دولت فعلی هم گام‌های بلندی را در این حوزه برداشته است.

محمد برزعلی افزود: کشت فراسرزمینی مزایایی زیادی از جمله صدور خدمات فنی و مهندسی از کشور و استان، اشتغال، حفظ ذخایر آبی و غیره دارد.

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌ها در کشت فراسرزمینی کشت ذرت، جو و گندم، سویا و غیره است که می‌تواند به واردات آب مجازی به کشور هم کمک کند.

برزعلی گفت: در گلستان هم به بخش خصوصی اعلام کردیم که می‌توانیم در زمینه هماهنگی با دولت‌ها و سفارت خانه‌ها، اخذ ویزا و مشاوره‌های حقوقی و غیره به آنها کمک کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: همچنین براساس شرایط کشور و نوع اقلیم آن، موارد فنی و مهندسی و پشتیبانی به آنها ارائه شده و نوع ارقام، نحوه کاشت، تحویل ماشین آلات و غیره به آنها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اگر فرد یا افرادی حقیقی و حقوقی در این زمینه به ما مراجعه کنند و بخواهند فعالیتی داشته باشند به آنها در این زمینه کمک خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به خشکسالی‌های گسترده و استمرار تغییرات جوی، کاهش پهنه‌های زراعی و افزایش جمعیت ضرورت دارد موضوع کشت فراسرزمینی به طور ویژه در دستور کار دولت مردان قرار گرفته و با حمایت بخش خصوصی، بخشی از دغدغه‌های حوزه تأمین مواد غذایی کشور برطرف شود.

کد خبر 5605742

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مجید ولدان» افزود: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، محصولی را تولید یا خدمتی را ارائه می‌کنند که منطبق با نیازهای اولویت‌دار بخش کشاورزی نیست و از این رو ما در حال احصای اولویت‌ها و نیازهای فناورانه بخش کشاورزی هستیم و در آینده نزدیک این اولویت‌ها را به طرق مختلف اعلام می‌کنیم.

سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور منطبق با نیازهای واقعی و اولویت‌دار بخش کشاورزی شکل گیرند مورد حمایت پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی قرار خواهند گرفت، ضمن آن که کمتر مشکل بازار را خواهند داشت و چنانچه محصول یا خدمت آنها خارج از اولویت‌های اعلام شده باشد، حمایت نمی‌شوند.

لیچینگ

وی موضوعاتی همچون ارتقای بهره‌وری، صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید بذور ارقام پرمحصول و مقاوم به بیماری‌ها، سموم کم‌خطر و آفتکش‌های بیولوژیک را از اولویت‌ها و نیازهای بخش کشاورزی نام برد.

ولدان با بیان این که هدف از راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع‌طبیعی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و ارتقای توان رقابتی آنها با شرکت‌های سایر بخش‌های اقتصادی است، اظهار داشت: فلسفه وجودی زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، کاهش مخاطرات و تاثیرپذیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از عوامل خطر متأثر بر آنها است.

وی تصریح کرد: بر اساس نرم بین‌المللی، حدود ۸۵ درصد فناوری‌ها و دانش‌های فنی پدید آمده در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی، محکوم به مرگ در دره فناوری هستند و به بازار نمی‌رسند و از این رو، زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند تا به عنوان پلی مطمئن بر روی دره مرگ فناوری عمل کنند و احتمال شکست شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را به حداقل ممکن کاهش دهند.

سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در ۲۸ مرکز رشد کشاورزی زیر چتر پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارند؛ افزود: قرار است حداقل ۱۰ مرکز رشد کشاورزی از مراکز رشد مذکور به دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی ارتقا یابند تا سبد خدمات قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تکمیل‌تر شود.

‌منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()