نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی دوستی در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی هرمزگان با اشاره به تخصیص ۲۰۰ هکتار زمین جهت توسعه پس‌کرانه گمرک بندرلنگه با هدف انتقال کانتینرهای یخچالی به این بندر، افزود: فاز اول این طرح ۴۰ هکتار است و بسیاری از مواردی که در حوزه بنادر دنبال می‌کنیم با حوزه کشاورزی مرتبط هستند.

قیمت عایق استخر خاکی

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که با هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور داشتیم یک بسته‌ای را برای لایروبی بنادر کوچک استان آماده کردیم چرا که در این حوزه با مشکلاتی روبرو بودیم.

استاندار هرمزگان بیان‌کرد: در دولت سیزدهم اعتبارات بخش کشاورزی هرمزگان رشد ۴۰۰ درصدی داشته است و به جرات می‌توان گفت که این دولت در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام داده است.

وی تصریح کرد: از زمان تشکیل سازمان شیلات در حکومت قاجار تاکنون مراکز جایگزینی ذخایر آبزیان در جنوب کشور وجود نداشته است؛ اما با سفر ریاست جمهوری در آبان ماه سال گذشته به استان دستور ساخت سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان صادر شد که کار آن آغاز شده است.

دوستی ادامه داد: ساخت مراکز بازسازی آبزیان کاری بود که قاجار، پهلوی و حتی دولت‌های بعد از انقلاب نیز در جنوب کشور انجام ندادند، در این مدت از خرمشهر تا سیستان و بلوچستان هیچ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان وجود نداشت اما در دولت سیزدهم این امر محقق شد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان تصریح کرد: برق رسانی به مزارع میگو کاری بود که همه در مورد آن صحبت کردند و کاری را انجام ندادند اما دولت سیزدهم به این امر اهتمام ورزید و یک هزار میلیارد تومان نیز اعتبار برای آن در نظر گرفت که فقط ۱۲۲ میلیارد تومان برای برق‌رسانی به ۶ مزرعه پرورش میگو به ۲ دستگاه متولی پرداخت شده است که از این بین سه مزرعه کارهایش انجام شده و برق رسانیسه مزرعه نیز تا آذرماه تکمیل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان، اظهارداشت: ۳۵۰ هزار تُن مجموع صید و پرورش آبزیان در استان است که ۹۰ درصد آن از محل صید و صیادی و ۱۰ درصد آن از محل تولید است، عمده توان و اعتبار خود را به سمت افزایش سهم تولید آبزیان برده‌ایم.

دوستی، دولت سیزدهم را دولت تصمیم‌های بزرگ برشمرد و تاکید کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در کشور و قطع یارانه‌ای که به تاجران و واردکنندگان داده می‌شد و هدایت آن به سمت تولید از دیگر کارهای مهم دولت سیزدهم بود که نقش بسزایی در افزایش تولید و خودکفایی دارد.

استاندار هرمزگان با اشاره به استقبال کم باغداران استان از طرح نوسازی و اصلاح باغات، مدت زمان رسیدن باغ‌های اصلاح شده به سوددهی و ثمردهی را مسئله اصلی باغداران دانست و گفت: باید با کشاورزان به یک راه حلی جامع در این حوزه برسیم لذا لازم است بخشی از وام نوسازی و اصلاح باغات را به کشاورزان پرداخت کنیم تا بحث معیشت آن‌ها در مدت اصلاح تامین شود ضمن اینکه باید از توان بیمه‌ها نیز بهره گرفت.

وی سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، حل مشکل صادرات دام، پروژه شهر نساجی با هدف پیوند مزیت کشاورزی و مزیت نفتی هرمزگان را از دیگر برنامه‌ها و اقدامات مهم دولت در هرمزگان معرفی کرد و با اشاره به احداث پارک کود و سم گفت: مهندسی جامع پارک کود و سم به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی آن نیز تا پایان سال آغاز می‌شود.

استاندار هرمزگان در پایان این مراسم با همراهی معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز عملیات اجرایی مجتمع مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی نیز شرکت کرد و این پروژه ۵۱۲ واحدی نیز کلنگ زنی شد.

کد خبر 5610854

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری در خصوص پیگیری مصوبات سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال بختیاری،گفت: مصوبات سفر اعضای این کمیسیون در نشست با معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مدیران استانی در کمیسیون کشاورزی، بررسی و برای ابلاغ آماده شد.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: راه‌اندازی مرکز تولید بذر و نشای گیاهان داروئی غرب کشور در چهارمحال و بختیاری، تامین اعتبار لازم برای احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه دارای جواز تاسیس توسط بانک کشاورزی و همچنین اعزام یک گروه کارشناس در هفته آینده برای بررسی برآورد میزان اعتبار و تامین اعتبارات لازم جهت زیرساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای که این استان بسیار به آن نیاز دارد در دستور کار قرار دارد.

لیچینگ

وی با اشاره به توسعه باغات در اراضی شیبدار چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: اختصاص ۱۰ میلیارد تومان در مرحله نخست برای توسعه باغات و بستن قرارداد برای ایجاد یک هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار استان، اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله نخست برای رفع خشکیدگی جنگل‌های بلوط که شش‌گاه‌های زاگرس است از دیگر مصوبات کمیسیون است.

جعفری اضافه کرد: همچنین اجرایی شدن طرح بوم‌سازان زاگرس در چهار محال و بختیاری از جمله مصوبات این نشست بود که به منظور ابلاغ آماده شد.

نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: تأکید بر آبخیزداری با اولویت مناطقی که فرسایش بیشتر و محدودیت منابع آبی دارند به‌منظور تقویت آبخوان‌های استان چهارمحال و بختیاری که وضع بحرانی دارند مورد پیگیری قرار گرفت.

وی توضیح داد: دو برابر شدن اعتبارات آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تا رسیدن به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان، تأکید بر شرکت‌های کشاورزی و خدمات گازرسانی به آن‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای کشت گیاهان داروئی، تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، استانداردسازی مکان فرود بالگرد برای مواقع اضطراری و بحران، تأمین تجهیزات و ادوات اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع، تکمیل شبکه فرعی آبیاری اراضی زیر دست سد‌ها و چشمه‌ها که هنوز انجام نگرفته است از دیگر مصوبات این نشست بود.

جعفری، توسعه کشت و ایجاد زنجیره گیاهان داروئی در چهارمحال و بختیاری، آماده شدن طرح کامل جامع آبرسانی شرب تمامی مردم استان چهارمحال و بختیاری که تا یک ماه آینده اماده خواهد شد، بازسازی، مرمت و احداث ایل‌راه‌های عشایری در استان، در نظر گرفتن تسهیلات ایجاد گلخانه با بهره ۱۵ درصد و مهار روان‌آب‌ها جهت جلوگیری از فرسایش خاک را از دیگر مصوبات این نشست برشمرد.

انتهای پیام/68024

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا مهاجر عصر امروز در دیدار با استاندار گیلان در سالن اجتماعات استانداری با اشاره به ظرفیت باالقوه گیلان در حوزه شالیزاری و زراعت اظهار کرد: استان گیلان بالغ بر ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که تنها نیمی از سال مورد کشت و کار قرار می گیرد و چندماه بدون استفاده باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه در خصوص فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه بخش صیفی در گیلان افزود: گیلان یکی از استان‌های مهم در حوزه محصولات صیفی بوده و در این راستا تصمیمات خوبی در راستای فراهم‌سازی زیرساخت‌های تحقق این مهم، تصمیماتی گرفته شده است.

جلوگیری از تبخیر آب

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با تأکید بر لزوم توجه به افزایش عملکرد در واحد سطح برنج‌کاری در کشور بیان کرد: تسطیح اراضی و زهکشی زیرزمینی آن‌ها از جمله راهکارهایی است که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توان دست‌کم سالانه، دو بار کشت برنج انجام داد.

توسعه زارعت چوب یکی از نیازهای اساسی گیلان است

استاندار گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه توجه به بخش کشاورزی و زراعت در گیلان بسیاری از مشکلات بیکاری را حل می‌کند، اظهار کرد: از وضعیت کنونی کشاورزی در گیلان راضی نیستم زیرا از مزیت این صنعت به‌درستی استفاده‌نشده است.

اسدالله عباسی با اشاره به نقش کشاورزی در توسعه اشتغال و اقتصاد گیلان گفت: سهل‌انگاری در حوزه صادرات ، برند تولیدات کشاورزی استان را تحت تأثیر قرار داده است.

 

وی با تأکید بر بهره‌گیری صحیح از شیوه‌های مدرن کشاورزی ذر گیلان بیان کرد: امروز سهم کشاورزی سنتی در استان قابل‌توجه است از این‌رو باید در جهت ترویج بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن، مکانیزاسیون و مولدسازی برای ارتقاء بهره‌وری اقتصاد کشاورزی، جدی‌تر عمل شود.


نماینده عالی دولت در گیلان یکی از نیازهای استان در افزایش اشتغال و توسعه زراعت چوب عنوان کرد و افزود: زراعت چوب و توانمندی‌های طبیعی استان در این حوزه بسیار زیاد است لذا باید در این زمینه نوآوری داشته و توسعه پایدار زیست‌محیطی را رقم بزنیم.

عباسی با بیان اینکه در بحث کشت گلخانه‌ای باید برنامه‌ریزی‌هایی متناسب با نیازها و ظرفیت استان صورت گیرد، تصریح کرد: باید با توجه به ظرفیت‌های موجود به مقوله آبزی‌پروری، برنج‌کاری و کاشت چای توجه ویژه شود و در همین راستا سرپرست جهاد کشاورزی استان باید با حضور میدانی گزارشی از وضعیت کشاورزی و توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف تهیه کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مشکلات موجود در بخش کشاورزی طی سال­‌های اخیر موجب شده تا سطح درآمد و میزان پس­انداز کشاورزان به شدت کاهش یابد و این بخش مهم اقتصادی با کمبود سرمایه مواجه شود و این امر یکی از موانع مهم در بخش کشاورزی است.

بدون تردید وقتی کشاورز از سرمایه کافی برخوردار نباشد مکانیزه کردن فعالیت و تطابق آن با فناوری نوین جزو اولویت‌­های وی نخواهد بود و این امر تأثیر منفی بر افزایش بهره‌­وری عوامل تولید و هزینه­ برجای خواهد گذاشت.

نیروگاه سیکل ترکیبی

در حالی که به گفته کارشناسان ارائه اعتبارات مناسب می­‌تواند به عنوان یک عامل تقویت شده در جریان توسعه کشاورزی محسوب شود اما دسترسی به منابع و تسهیلات بانکی برای کشاورزان گلستانی محدود است و تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها با کارمزد ۱۱ درصد است، کارمزد بالا در بخش تسهیلات کشاورزی چالش­‌های فراوانی برای بهره­‌برداران این بخش ایجاد کرده تا جایی که خشکسالی بی­‌سابقه در سال گذشته موجب شد تا بسیاری از کشاورزان قادر به بازپرداخت اقساط خود نباشد هر چند تیر ماه سال جاری قانون امهال و بخشودگی جرایم کشاورزان تصویب شد اما هنوز این مصوبه در پیچ و خم اجراست و عملیاتی نشده است.

چند سالی می‌­شود عملکرد مسوولان در بخش حمایت از کشاورزی مورد رضایت کشاورزان نیست و این قشر از عدم حمایت­­‌ها ناراضی و دلسرد هستند در شرایط کنونی با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌­های کشاورزی و سایر هزینه‌­ها، برای ادامه تولید حداقل کاری که مسوولان می‌­توانند انجام دهند ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد پایین است اما به گفته کشاورزان مدت‌هاست که اکثر آنها در مقابل درخواست برای واگذاری تسهیلات بانکی با جمله «منابع نداریم» مواجه می­‌شوند.

*نقدینگی مشکل مهم کشاورزان گلستانی/ تسهیلات با کارمزد ۱۱ درصد حمایت از کشاورز نیست

کشاورز گلستانی یکی از مشکلات مهم در بخش کشاورزی را کمبود نقدینگی دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشاورز برای کاشت محصول و نگهداری از آن باید هزینه‌­هایی از جمله خرید کود و سم را خودش تقبل کند و در این زمینه هیچ حمایتی از کشاورز نمی­‌شود طی دو سال اخیر قیمت کود و سم به شدت افزایش یافته اما درآمد کشاورز نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش چشمگیری نیز داشته است.

علی میری تصریح کرد: کشاورزان برای کشت و کار نیاز به نقدینگی بالایی دارند و اگر تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار نگیرد قادر به فعالیت نخواهند بود با این وجود بیشتر اوقات و در مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات با در بسته مواجه می‌­شویم و مدیران بانکی اذعان می­‌کنند منابع لازم برای واگذاری تسهیلات را ندارند.

وی بیان کرد: کشاورزی مورد ناملایمات فراوانی قرار گرفته و بی­‌اهمیتی به این بخش تأثیرات منفی خود را در سال‌­های آینده بر جای خواهد گذاشت در کشورهای توسعه‌یافته به مسأله امنیت غذایی و بخش کشاورزی اهمیت فراوانی داده می­‌شود اما جای تعجب است چرا در کشور ما که در تحریم به سر می‌­بریم به تولیدات بخش کشاورزی که غذای مردم را تأمین می‌­کنند، اهمیت داده نمی‌­شود؟

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا به منظور حمایت از بخش کشاورزی اعتبارات ارزان‌قیمت به کشاورزان اعطا می‌شود اما در کشور ما تسهیلات با کارمزد ۱۱ درصد است و در صورت تأخیر در پرداخت جرایم سنگینی شامل آن خواهد شد.

میری گفت: کارمزد تسهیلات نسبت به نوساناتی که در بازار محصولات کشاورزی وجود دارد، بسیار بالاست با هزینه­‌های بالا در بخش کشاورزی و از طرفی خشکسالی بسیاری از کشاورزان قادر به پرداخت اقساط وام­‌های خود نیستند.

*پرداخت ۱۸۳ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی در گلستان/ ابلاغ دستورالعمل امهال تسهیلات بانک کشاورزی تا دو هفته آینده

معاون برنامه­‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص وضعیت تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی گفت: تسهیلات در سال جاری از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ شد این تسهیلات یارانه دار بوده و نرخ سود آن کمتر از نرخ سود شورای پول و اعتبار است اما منابع تسهیلاتی دیگر شامل محل رونق تولید با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار بهره­‌برداران قرار می­‌گیرد.

آمنه جمشیدی تصریح کرد: تسهیلات با نرخ ترجیحی از محل بانک کشاورزی برای گلخانه‌­ها نیز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و با توجه به تغییرات نرخ ارز برای نهاده‌­های کشاورزی مقرر شد تا تسهیلات دامدار کارت برای دامداران در نظر گرفته شود و در مرحله اول تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر دامدار با نرخ تسهیلات ۱۱ درصد است و دامداران می‌­توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان­‌ها و ارائه مدارک لازم از تسهیلات دامدار کارت استفاده کنند تا بخشی از نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی ادامه داد: برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ خط ویژه مکانیزاسیون داشتیم که شامل خرید تراکتور، کمباین و ادوات دنباله‌بند است تا به امروز ۱۸۳ میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است تعداد متقاضیانی که برای دریافت این تسهیلات مراجعه کرده­‌اند بیشتر از سهمیه­‌ای هستند که به استان ابلاغ می‌­شود و این امر باعث شده تا براساس اولویت­‌هایی همچون زمین زراعی یا باغی، داشتن گواهینامه ماشین‌آلات و دیگر آیتم­‌ها تسهیلات واگذار و همیشه تعدادی از افراد نتوانند از این تسهیلات بهره­‌مند نشوند.

معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت‌دیده از خشکسالی گفت: با پیگیری‌­های انجام شده مقرر شد تا دو هفته آینده دستورالعمل امهال به بانک­‌های استان ارسال شود و کشاورزانی که دچار خسارت شده‌­اند با تأیید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، فرماندار و مدیر شعب بانکی شهرستان پرداخت تسهیلات به مدت سه سال امهال و اصل و سود و جرایم و کارمزد تسهیلات در سررسید مقرر بخشیده شود.

براساس این گزارش، نقش کشاورزی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بر کسی پوشیده نیست با این وجود کمترین سرمایه‌­گذاری در بخش کشاورز انجام می­‌شود و یکی از موانع مهم در توسعه این بخش نیز نبود سرمایه محسوب می‌­شود اگر کشاورز از تسهیلات مناسب ارزان‌قیمت برخوردار باشد می‌تواند کشاورزی خود را تجهیز کند امری که به دنبال آن افزایش تولید،کاهش هزینه در بخش کشاورزی، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت با این وجود هنوز کشاورزی ما معطل تخصیص اعتبارات است و در صورت عدم حمایت مناسب از این بخش اتفاقات ناگواری در امنیت غدایی کشور پیش‌بینی ­می‌­شود.

انتهای پیام/83017

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حسین شاهینی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارتخانه اعلام کرد؛ متوسط توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور ۳۰ درصد است.

آبیاری تحت فشار

وی به آخرین آمار استان سمنان در خصوص توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در استان سمنان متناسب با آمار کشوری انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برنامه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری همه‌ساله از سوی وزارتخانه مشخص و به‌تناسب آن اعتباری را پیش‌بینی می‌کنند و به استان‌ها اختصاص می‌دهند، افزود: در سال ۱۴۰۰ تاکنون فقط حدود ۱۰ درصد اعتبار مصوب به استان سمنان تخصیص داده‌اند.

شاهینی گفت: تحقق طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مستلزم پیش‌زمینه‌هایی نظیر تأمین اعتبار لازم است که در سال جاری فقط ۱۰ درصد به استان سمنان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در وزارتخانه تخصیص اعتبار ویژه سامانه‌های نوین آبیاری کم است ادامه داد: با این اعتبار اختصاص یافته نمی‌توان برنامه‌های از پیش تعیین شده را اجرایی کرد، البته با توجه به پیگیری‌های انجام شده و مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان امیدواریم تا آخر سال اعتبار خوبی تخصیص بدهند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است، گفت: هدف‌گذاری ما تا پایان سال ۱۴۰۰ توسعه این سامانه به ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان است.

 

تجهیز ۳۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به آبیاری نوین

شاهینی با بیان اینکه با توجه به سطح مجهز شده به سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدای سال تاکنون، حدود ۳۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان مجهز به این سیستم‌های نوین شده‌اند، گفت: ما به دنبال رساندن این عدد به ۴۰ هزار هکتار تا پایان سال هستیم و تلاش می‌کنیم به تعهدمان عمل کنیم که البته مشروط به تأمین اعتبار مورد است.

وی به مانع بزرگ دیگری بر سر راه اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و ادامه داد: پمپاژ ثانویه (تأمین برق پمپاژ) پیش‌زمینه ضروری اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: برنامه‌ای متناسب با سازگاری با کم‌آبی تدوین و در این قالب عددی در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مشخص شده است و بر اساس همان مدیریت لازم انجام می‌شود.

شاهینی ادامه داد: میزان آب برای فعالیت‌های کشاورزی و تولیدات کشاورزی در استان سمنان از سوی شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو اعلام شده است و در پروانه‌های صادر شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای نیز همان میزان آب مصرفی لحاظ می‌شود.

وی اضافه کرد: بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اجرای طرح‌هایی نظیر سامانه‌های نوین آبیاری و انتقال آب با لوله و دیگر مباحث است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: کشاورزان سال‌ها قبل بر اساس حق‌آبه و میزان آبی که در اختیار داشته‌اند، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نظیر احداث باغ‌ها را انجام داده‌اند.

شاهینی عنوان کرد: در شرایط فعلی که استان سمنان با مشکل کم‌آبی مواجه شده و منابع آب زیرزمینی نیز کاهش‌ یافته، این وضع منجر به کاهش منابع آبی در اختیار کشاورزان شده است؛ برای مثال اگر کشاورزی ۵۰ لیتر آب در اختیار داشته، امروز به ۳۰ لیتر کاهش‌ یافت.

وی بیان کرد: با توجه به این شرایط آبی در بخش کشاورزی به توسعه طرح‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت‌فشار نیاز داریم که پیش‌نیاز آن پمپاژ ثانویه است و تا این پیش‌نیاز محقق نشود، ما نمی‌توانیم تعهدات و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده خودمان را در بخش کشاورزی عملی کنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کشاورزی خرده‌مالکی در این استان گفت: شرکت آب منطقه‌ای برای صدور پمپاژ ثانویه می‌گوید باید کشاورزان به‌صورت گروهی و مشترک یک استخر ذخیره آب داشته باشند تا پمپاژ ثانویه به‌صورت مشترک انجام شود و به‌نوعی شرکت آب منطقه‌ای از واگذاری تعداد زیاد پمپاژ به‌صورت فردی خودداری می‌کند.

شاهینی تصریح کرد: این در حالی است که در جامعه خرده‌مالکی کشاورزان شرایط همکاری اشتراکی به دلایل مختلف وجود ندارد که یکی از آن‌ها تفاوت در حق‌آبه یک کشاورز با کشاورز دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشاورزان به‌صورت تجمیعی کار کنند و نسبت به یکپارچه‌سازی اراضی خود اقدام کنند؛ تسهیلات تشویقی ویژه‌ای نیز به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پرویز عبدی مدیر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی استان قزوین صبح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیشگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز این اراضی در نقاط مختلف استان قزوین در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفاظت از اراضی زراعی و باغی انجام شده است.

عایق بندی استخر

وی گفت: در راستای اجرای این قانون، نیروهای یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی با مشاهده تغییر کاربری در حال انجام در زمین های زراعی و باغی، نسبت به تخریب و قلع و قمع بناهای احداثی از جمله دیوارکشی، فنس کشی و نصب اتاقک اقدام می کنند.

مدیر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: با قلع و قمع بناهای تخریب شده که به قصد تغییر کاربری غیرمجاز انجام شده بود، ۸۲.۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان به وضعیت سابق بازگشت.

وی اظهار داشت: در برخی مواقع نیز که تغییر کاربری های غیرمجاز در اراضی کشاورزی انجام شده و تخریب و قلع و قمع آنها از سوی یگان حفاظت ممکن نیست، مراتب به دستگاه قضایی اعلام می شود و پس از صدور رای نسبت به قلع و قمع و تخریب بناها اقدام می شود.

عبدی یادآور شد: هرگونه خرد و قطعه قطعه کردن زمین ها، ساخت اتاقک یا نصب کانکس، دیوارکشی، فنس کشی و ریختن مصالح در اراضی کشاورزی تغییر کاربری غیرمجاز محسوب می شود و مطابق با قانون با افراد متخلف برخورد و سازه های احداثی قلع و قمع و اراضی مربوطه باید به حالت سابق بازگردند.

این مسوول گفت: اراضی کشاورزی در کشور ما محدود هستند و از آنها باید برای حفظ امنیت غذایی به خوبی صیانت کنیم بنابراین تغییر کاربری های غیرمجاز خط قرمز محسوب می شود.

به گزارش فارس، استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام/ع

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدفرید سپری ظهر امروز در هشتمین جلسه طرح جهش تولید که با حضور مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام، مدیر امور شعب بانک ملی، معاون بیمه بانک کشاوزی، رئیس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و معاونین و مدیران سازمان برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون 428 هزار هکتار از اراضی استان در قالب طرح جهش تولید و با حمایت های ستاد فرمان اجرایی امام زیر کشت انواع محصولات زراعی رفته است.

استخر کشاورزی

وی با بیان اینکه تا اکنون 246 هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته است، اذعان کرد: قریب به 209 هزار هکتار از این سطح مزارع طرح جهش تولید بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه تنش‌های آب و هوایی چند سال اخیر و شیوع بیماری‌ها و آفات گیاهی خسارات زیادی را به بخش کشاورزی متحمل کرده است، گفت: کشاورزان استان برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی و حمایت‌های مالی نسبت به بیمه مزارع و باغات خود اقدام کنند.

سپری یادآور شد: سال گذشته 143 هزار هکتار از اراضی استان در قالب طرح جهش تولید بیمه شده بود که بر اساس آخرین برآوردها 105 میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت بیمه محصولات کشاورزی بوده و تاکنون 101 میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

وی با بیان اینکه 999 دستگاه سهمیه جذب ادوات کشاورزی استان کردستان در قالب طرح جهش تولید است، تاکید کرد: باید مراحل پرداخت و خرید این ادوات به سرعت انجام شود و آسانکاری لازم توسط بانک عامل به عمل آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: 505 نفر متقاضی ادوات دنباله‌بند کشاورزی حفاظتی در استان شناسایی شده و به بانک ملی جهت پرداخت تسهیلات و خرید ادوات معرفی شده‌اند.

یوسفی، مدیر امور شعب بانک ملی هم از شروع پرداخت تسهیلات خرید ادوات کشاورزی حفاظتی طرح جهش تولید از امروز خبر داد و تصریح کرد: شرایط و ضوابط پرداخت این تسهیلات به صراحت اعلام شده و با هر گونه کم‌کاری و مانع‌تراشی در این زمینه برخورد خواهیم کرد.

اسماعیل حیدری معاون امور بیمه بانک کشاورزی استان هم از حمایت‌های مالی ستاد فرمان اجرایی امام(ره) از بیمه محصولات کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: با کمک‌های مالی ستاد هزینه پرداختی از سوی زارعان استان کاهش یافته و امیدواریم کشاورزان استقبال خوبی از بیمه محصولات خود به عمل آورند.

انتهای پیام/2330/71

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شهریار قاسمی در جلسه کشت قراردادی گندم در کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مسؤولین کشوری، معاونین و مدیران ستادی و ادارات تابعه برگزار شد، اظهار داشت: کشاورزان استان کرمانشاه استقبال خوبی از کشت قراردادی داشته‌اند و روند عقد قرارداد در حال رشد است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی، امنیت تولید را تضمین می‌کند، گفت: طی سال زراعی ۹۹-۹۸ میزان کل خرید گندم توافقی دوروم در کشور ۸۰ هزار تن بوده و میزان خرید استان کرمانشاه بصورت توافقی ۳۸ هزار و ۹۴۰ تن یعنی ۴۹ درصد از آمار کشوری بوده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: این استان در قالب کشت قراردادی و خرید توافقی گندم دوروم رتبه اول کشور را در ۲ سال گذشته از آن خود کرده است.

وی سطح قرارداد منعقد شده سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در قالب کشت قراردادی ۳۲ هزار و ۷۳۸ هکتار، شامل ۲۹ هزار و ۷۰۰ هکتار قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی و سه هزار و ۳۸ هکتار توسط مدیریت تعاون روستایی اعلام کرد و افزود: این میزان سطح قرارداد نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

عایق استخر

قاسمی تعداد کشاورزان طرف قرارداد کشاورزی قراردادی استان را چهار هزار و ۱۸۵ نفر اعلام کرد و گفت: تلاش داریم با بسیج امکانات سطح زیرکشت قراردادی استان را برای حمایت از کشاورزان و افزایش بستر امنیت تولید ارتقا دهیم و در این راستا الگوی کشت را نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/پ

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، سید جواد ساداتی‌نژاد عصر امروز در نشست بررسی مشکلات کشاورزان شهرستان رودان با اشاره به مصوبات هیات دولت در خصوص جبران خسارات سیل در جنوب کشور اظهار داشت: امهال وام کشاورزان، تکمیل طرح‌های آبخیزداری و کمک‌های بلاعوض به کشاورزان از مهمترین مصوبات این جلسه است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سفر به استان هرمزگان نیز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان مصوبه به حوزه کشاورزی تخصیص خواهد یافت که این نشان‌دهنده نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان استان هرمزگان است.

لایه استخر

وی ادامه داد: هرمزگان دارای پتانسیل بی‌نظیری در حوزه کشاورزی است و با توجه به این ظرفیت‌ها بیش از هزار میلیارد تومان به حوزه زیرساخت‌های کشاورزی استان اختصاص داده شده است و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز جهت کمک به بخش توسعه کشت میوه‌های گرمسیری و نخلیات اختصاص داده شده است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: رودان و میناب بهترین منطقه برای گردشگری کشاورزی هستند و در این راستا تلاش خواهیم کرد این مناطق به‌عنوان قطب گردشگری کشاورزی جنوب به کشور معرفی شوند.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی گوجه فرنگی مناطق جنوب در دستور کار قرار گرفته است و بدنبال ایجاد سایت‌های سیار صنایع تبدیلی در هرمزگان بویژه شهرستان رودان بواسطه نبود صنایع تبدیلی هستیم.

ساداتی‌نژاد گفت: کشاورزیِ قراردادی در منطقه رودان و میناب توسعه خواهد یافت که کشاورز از همان ابتدای از خرید محصول خود اطمینان یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع کاهش قیمت فلفل دلمه رنگی رودان نیز اشاره کرد و افزود: خبرهای خوبی در این زمینه برای گلخانه‌داران در راه است.

وی خاطرنشان ساخت: نحوه برخورد برخی رسانه‌ها با موضوع فلفله رنگی واقعا در شأن کشاورزان زحمت‌کش ما به‌عنوان گردانندگان اول تولید ملی کشور نبود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: موضوع فلفل رنگی به هیچ عنوان فنی نیست و کشاورزان ما کمترین میزان سم و کودهی را دارند چراکه قیمت کودها و سم‌های موجود بالاست و کشاورزان با کمبود کودهی به اراضی خود مواجه‌اند.

ساداتی‌نژاد با تشریح مشکل صادرات فلفل رنگی منطقه به روسیه گفت: عدم ثبت و اجازه استفاده از چهار نوع آفت‌کش مهمترین بحث است که این امر هم در کشور و هم در اتحادیه اروپا انجام شده است.

وی ادامه داد: این امر در قبال محصولات مختلف در دنیا رخ می‌دهد و قطعا این دغدغه به حق کشاورزان به بزودی برطرف خواهد شد.

به گزارش فارس، وزیر جهاد کشاورزی در سفر به شهرستان رودان در نشستی به بررسی مشکلات کشاورزان پرداخت و از یک واحد تولید و بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای و دیوار حفاظتی شهر رودان بازدید کرد.

انتهای پیام/۸۸۰۵۹/ع

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، نوذر منفرد عصر پنجشنبه در نشست مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ بر اساس برآوردهای انجام شد ،۳۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی استان بوشهر دچار خسارت خشکسالی شده است که ۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان میزان اعتبار تعیین شده برای جبران خسارت این میزان محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: این اعتبار تاکنون مصوبه هیأت وزیران نداشته و ابلاغی صورت نگرفته است.

۸۰۰ میلیارد تومان خسارت سامانه بارشی مونسون

استخر ژئوممبران

وی اضافه کرد: همچنین میزان خسارت سامانه بارشی مونسون در مرداد سال جاری در استان بوشهر ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که به وزارت کشور ارسال شده و به مصوبه هیأت دولت نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به خشکسالی‌های ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بیان کرد: مرحله پنجم اعتبارات بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه به میزان ۱۳.۸ میلیارد تومان برای امهال تسهیلات بهره برداران بخش کشاورزی که سررسید ۱۴۰۰ داشتند ابلاغ و جذب شده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس میزان اعتبارات جذب شده از محل اعتبارات بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه در استان بوشهر به ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رسد گفت: این استان رتبه سوم کشور را از نظر جذب اعتبارات نسبت به تخصیص دارد.

منفرد ادامه داد: با توجه به اعلام نیاز بانک‌ها و پی‌گیری‌های انجام شده از سوی مدیریت بحران مبلغ ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز هفته گذشته به استان تخصیص داده شده که بین بانک‌های استان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در رابطه با خسارت خشکسالی با پی گیری های به عمل آمده ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به استان بوشهر ابلاغ شده است.

وی افزود: این تسهیلات بین پنج بانک عامل توسعه و تاکنون ۲۳ درصد آن جذب شده است.

منفرد با اشاره به اینکه از محل اعتبارات ماده ۱۶ و ۱۷ مدیریت بحران ۶.۴ میلیارد تومان اعتبار جذب شده است گفت: این اعتبار در حوزه آب و خاک شامل خرید لوله، احداث مخازن آب و لایروبی قنوات به صورت ۱۰۰ درصد جذب شده است.

کد خبر 5608517

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()