نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی برومندی صبح سه شنبه در بررسی عملکرد و چالش‌های زیربخش باغبانی، ریل گذاری و ارائه راهکارهای اجرایی برای بهبود و دستیابی به وضعیت مطلوب از مازندران به عنوان پیشانی تولید و اقتصاد کشور ذکر کرد و گفت: امنیت غذایی کشور برعهده جهاد کشاورزی است و باید غذای کافی، سالم و ارزان را تولید کنیم و علاوه براین باید به مازاد تولید برسیم.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، خشکسالی، کمبود شدید آب محدودیت‌های جدی را برای کشور ایجاد کرده است و طی چندسال اخیر حداقل ۱۰ میلیون نفر جمعیت جابجایی در روستاها داشتیم.

وی ادامه داد: در عین حال مناطق شمال غرب کشور که دارای بارندگی‌های مناسب است با پدیده خشکی روبرو هستند و در استان خوزستان که دارای منابع آبی فراوان هستیم بخش زیادی از باغات خشک شده است.

عایق استخر

برومندی با اظهار اینکه در باغبانی کشور به دلیل خرد بودن با مسئله ضایعات روبرو هستیم که می‌تواند غذای چندین میلیون نفر جمعیت را تأمین کند، افزود: برای داشتن باغبانی خوب، مدرن و به روز برپایه دانش نیازمند برنامه تحولی در برنامه باغبانی کشور هستیم و باید سیاست گذاری درست در این راستا رخ دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر درست سیاستگذاری و برنامه گذاری نکنیم با شرایط سخت‌تری روبرو می‌شویم و باید از ظرفیت‌های دولت و بخش خصوصی حمایت و بهره لازم را ببریم.

وی شناسنامه دار شدن باغات را امری مهم توصیف کرد و گفت: این طرح باید در استان‌های مازندران و گیلان برای صادرات محصولات در دستور جدی کار قرار گیرد.

کد خبر 5611493

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها علیرضا نوری کجوریان: مهرماه فصل برداشت نوبرانه های باغی از راه می‌رسد اما هنوز کشاورزان در اندیشه فروش دسترنج اراضی شالیزاری هستند و قصه برنج هنوز تمام نشده، غصه مرکبات شروع می‌شود.

چرخه معیوب بازرگانی و فروش محصولات کشاورزی در مازندران مختص یک یا دو کالا نیست بلکه بیشتر محصولات تولیدی استان با معضل فروش و بازار روبرو است و سیاست‌های حمایتی و مقطعی دولت‌ها نیز در همه سال‌ها راهگشا نبوده است با این حال وعده دولت‌ها همانند چک بی محل است و واسطه‌ها و تاجران دسترنج کشاورزان را زیر قیمت و البته نقد می خرند.

استخر ژئوممبران

فراوانی تولید از یک سو، بدهی به بانک‌ها و طلبکاران از سوی دیگر، گرانی نهاده‌ها و بالا بودن هزینه‌های تولید از سوی دیگر دست به دست هم می‌دهد تا حال و روز کشاورزان و تولیدکنندگان ناخوش باشد، کشاورز نمی‌داند از برکت برنج خرسند باشد یا آنکه از دغدغه فروش نالان.

یک کشاورز روستای شاه کتی دابودشت آمل با بیان اینکه سال قبل کشاورزان برنج را قیمت ۳۰ هزار تومان فروختند، افزود: بعد از آنکه برنج از دست کشاورزان خارج شد قیمت آن به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسید.

حسین مهدوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه در فصل پاییز و فراوانی برنج دلالان وارد عمل می‌شوند و کشاورزان به دلیل آن دارای چک و بدهی هستند، مجبورند برنج را زیر قیمت بفروشند تا بدهی‌ها را تسویه کنند، افزود: دلالان از این فرصت استفاده می‌کنند و با خرید برنج آن انبار می‌کنند.

دولت چک می دهد و دلال نقد/ شالیکار بازنده چرخه معیوب فروش

وی با اظهار اینکه برنج پس از مدتی از دست کشاورز خارج و به دست تاجر و بنکدار می‌افتد، ادامه داد: تاجر و بنکدار برنج را دو تا سه برابر قیمت خرید به فروش می‌رساند و کشاورز دیگر در تعیین آن نقشی ندارد.

تاجر و بنکدار برنج را دو تا سه برابر قیمت خرید به فروش می‌رساند و کشاورز دیگر در تعیین آن نقشی ندارد

این برنجکار مازندرانی واسطه گری را مهمترین مشکل در بازار برنج بیان کرد و گفت: ما تمایل نداریم برنج ما ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، تمایل داریم قیمت آن پایین باشد و در ازای آن قیمت دیگر اقلام از جمله گوشت نیز پایین باشد.

وی با بیان اینکه تعمیر تیلر و ادوات کشاورزی در گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه داشت و اکنون فقط دستمزد و اجرت مکانیک آن یک میلیون تومان است، گفت: هزینه تعمیر یک موتور کشاورزی بیش از شش تا هفت میلیون رسیده است.

مهدوی یادآور شد: هزینه آماده سازی زمین کشاورزی در حال حاضر به ۹ میلیون تومان رسیده در حالی که نرخ یک هکتار آن در گذشته ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

وی با بیان اینکه دستمزد کمباین برای دروی برنج یک کیسه به ازای هر ۲۵ کیسه شالی بود، افزود: در حال حاضر به یک کیسه به ازای هر ۱۹ کیسه رسیده است، همچنین قیمت کود در گذشته چهار هزار تومان بود که اکنون به ۱۰۲ هزار تومان به نرخ دولتی و ۶۰۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است.

در سال جاری بیشتر کشاورزان با حمایت‌های دولت اقدام به کشت انواع برنج پرمحصول کردند و در فصل برداشت و فروش با مشکل روبرو شدند و دولت نیز اقدام به خرید محصول نمی‌کند. یک کشاورز که اقدام به کشت برنج پرمحصول کرده است، قیمت برنج ندا را ۳۵ هزار تومان و فجر را ۵۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: این محصولات با برنج طارم بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارد.

علی اصغری با بیان اینکه کشاورز برای حفظ آبرو و حیثیت مجبور به فروش محصول برای تسویه بدهی‌ها است، گفت: با این حال مشتری برای خرید وجود ندارد و کسی نیست بگوید برنج می‌خواهم.

برنج در شالیکوبی ها انبار شده است

وی افزود: هر روز شالیکوبی داران با کشاورزان تماس می‌گیرند که اقدام به تخلیه و انتقال برنج از انبار کنند و یا اینکه هزینه انبارداری را بپردازند زیرا به دلیل دپوی برنج، کارخانه جایی برای ذخیره ندارد.

دولت چک می دهد و دلال نقد/ شالیکار بازنده چرخه معیوب فروش

وی با عنوان اینکه همه دلخوشی کشاورز فروش محصول با قیمت مناسب است تا از این طریق هزینه‌های عروسی و جهیزیه فرزندانش را تأمین کند، گفت: تأمین یک سری جهیزیه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خرج روی دست می‌گذارد و کشاورز چاره‌ای ندارد زمین خود را بفروشد.

کشاورز دیگری که ۳۷ کیسه شالی را برای تبدیل به برنج به کارخانه شالیکوبی در فریدونکنار آورده است، با اظهار اینکه وضعیت تولید محصول و برداشت خوب بوده است، گفت: به دلیل نبود خریدار هنوز برنج خود را نفروختیم.

محمدی با عنوان اینکه سال گذشته برنج خود را ۳۰ هزار تومان فروختم و بعد نرخ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: این مسئله سبب شده تا امسال احتیاط بیشتری برای فروش داشته باشیم.

واهمه کشاورزان از تکرار تجربه تلخ پارسال

وی گفت: سال قبل محصول برنج کم بود و امسال وضعیت تولید بیشتر است و با این حال شاهد رکود بازار هستیم و از مسئولان انتظار داریم که نرخ برنج را تضمینی و ثابت کنند تا برای کشاورز و مصرف کننده باشد.

وی نرخ ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برنج طارم را منطقی دانست و گفت: به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید، فروش کمتر از این قیمت صرفه اقتصادی ندارد.

محمدی کاهش هزینه‌های کشاورزی را از دیگر درخواست‌های شالیکاران ذکر کرد و گفت: دولت باید نسبت به خرید تضمینی برنج اقدام و برای حمایت از مصرف کننده نیز سوبسید ارائه دهد از سوی دیگر انتظار داریم نرخ هزینه‌های شامل نهاده‌های و غیره کاهش یابد.

برنامه ریزی دولت برای خرید برنج با نرخ عادلانه از مهمترین درخواست و مطالبه کشاورزان و شالیکاران به شمار می‌رود و طرح کشت قراردادی برنج در مرحله خرید و پایان کار به دلیل کمبود اعتبار با مشکل مواجه شده است.

هزینه‌های تولید، برداشت و تبدیل برنج در کارخانه شالیکوبی ها خرج کشاورزان را بیشتر کرده است و شالیکوبی داران نیز مشکلات خاص خود را دارند. مدیر یک کارخانه شالیکوبی در فریدونکنار با بیان اینکه به دلیل عدم فروش محصول کارخانه مملو از برنج شده است و دیگر جایی برای ذخیره نداریم، گفت: مناسب نبودن قیمت برنج سبب شده تا دخل و خرج کشاورزان با هم نخواند.

عبیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه بسیاری از کشاورزان سال قبل با قیمت ۳۰ هزار تومان محصول خود را فروختند، افزود: ترس و واهمه از افزایش برنج سبب نگرانی تولیدکنندگان شده است و با خرج و هزینه‌های بالا، کشاورز رمق و انگیزه‌ای برای فروش ندارند.

لایه استخر

بازار فروش برنج راکد است

وی با بیان اینکه بازار فروش برنج راکد است، گفت، مشتری خوب برای برنج وجود ندارد، به خرید دستگاه‌های مدرن برای شالیکوبی اشاره کرد و گفت: خرید دستگاه‌های مدرن ضایعات برنج را تا ۱۰ درصد کاهش داده است.

دولت چک می دهد و دلال نقد/ شالیکار بازنده چرخه معیوب فروش

روند تولید برنج در مازندران امسال خوب بود و میزان تولید آن نسبت به سال‌های قبل رشد چشمگیری داشته است و به رغم فراوانی تولید، شالیکاران دغدغه فروش و بازرگانی محصول را دارند. حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بازار محصولات کشاورزی تابع عرضه و تقاضا است، گفت: قیمت انواع مختلف برنج نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هرچند وضعیت بازار رونق گذشته را ندارد اما از نظر قیمتی وضعیت مطلوبی دارد به رشد ارقام محلی و پرمحصول اشاره کرد و گفت: تنها راهی که بتوانیم نیاز کشور را تأمین کنیم باید به افزایش عملکرد توجه کنیم و به سمت ارقام پرمحصول برویم که جز سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

تنها راهی که بتوانیم نیاز کشور را تأمین کنیم باید به افزایش عملکرد توجه کنیم و به سمت ارقام پرمحصول برویم

وی توسعه کشت ارقام پرمحصول و ارائه سیاست‌های حمایتی برای تولیدکنندگان را جهت تأمین نیازهای داخلی و خوداتکایی ضروری دانست و گفت: افزایش عملکرد در سطح سبب اقتصادی شدن تولید می‌شود و ضریب تبدیل محصول بالا بود و ضریب شکستگی در کارخانه‌ها بسیار پایین بوده است.

بدهکار بودن کشاورزان به بانک‌ها و طلبکاران از یک سو و واردات برنج در فصل برداشت مشکلات کشاورزان را شدت بخشیده است و از سوی دیگر مصرف کننده در پی برنج ارزان است تا بتواند نیازهایش را تأمین کند.

رکورد بازار برنج و دپوی آن در انبارها و شالیکوبی ها دغدغه هرسال شالیکاران به شمار می‌رود و کشاورزان منتظر سیاست‌های حمایتی دولت برای حذف دلالان و خرید محصولاتشان با نرخ واقعی هستند.

مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار سالانه یک میلیون تن برنج سفید تولید می‌کند که ۴۰ درصد نیاز کشور را شامل می‌شود.

کد خبر 5611211

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عباسی، شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و عدم بارندگی موثر و کاهش بیش از ۷۰ درصدی بارندگی در ماه‌های شهریور و مهر ماه سال جاری نسبت به شرایط نرمال و عدم امکان تهیه بستر مناسب برای کاشت محصولات پائیزه، کشاورزان نسبت به کاشت و آبیاری مزارع خود اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان توضیح داد: بهره‌بردارانی که دارای منابع آب و سیستم‌های آبیاری هستند امکانات آبیاری خود را جمع آوری نکرده و با عنایت به اهمیت تاریخ کاشت در عملکرد در اولین فرصت مناسب اقدام به کاشت و آبیاری مزرعه کنند.

ورق استخر

وی گفت: کشاورزان پس از سبز شدن با توجه به پیش بینی عدم بارندگی در بازه زمانی ۱۵ آبان ماه تا اواخر آذر، نسبت به آبیاری مزارع سبز شده اقدام کنند.

عباسی تاکید کرد: آن دسته از بهره برداران حاشیه جنوبی و نوار میانی استان که امکانات منابع آبی ندارند، با توجه به پیش بینی و داده‌های هواشناسی اعلام شده که در اواخر مهر تا ۱۵ آبان ماه بارندگی مرحله‌ای حدود ۳۰ میلی متر خواهیم داشت که نسبت به کاشت به موقع مزارع اقدام کرده تا از بارندگی‌های مذکور مزارع برخوردار شود.

کد خبر 5611281

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پاییز برای کشاورزان خراسان جنوبی فصل خزان و بی برگی و سرما نیست. پاییز در دیار خاوران زمان رسیدن و برداشت است. برداشت محصولاتی که رنگ قرمزشان در زیر آفتاب کویری درخشان‌تر می‌شود.

انار، عناب و زرشک، پاییز زرد خراسان جنوبی را قرمز گون می‌کند و شادی را به خانه‌های کشاورزان می‌آورد.

پوشش استخر کشاورزی

این بار به بهانه جشنواره زرشک در خراسان جنوبی می‌خواهیم از دانه‌های تُرش و پربرکت زرشک بگوییم. از اینکه مشکلات و پتانسیل‌های ما در بخش تولید و برداشت، فرآوری و بازاریابی این محصول کجا است.

ابتدا از حلقه اول یعنی تولید شروع کرده و پای صحبت یکی از کشاورزان پرتلاش و زرشک کار استان می‌نشینیم.

محمد علی بهارزهی از کشاورزان پرتلاش شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من در سه هکتار زمین کشت زرشک دارم.

نداشتن انبار مشکل مهم زرشک کاران خراسان جنوبی

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه تولید زرشک بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان بحث نداشتن انبار است که نگهداری محصول را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

بهارزهی گفت: به من وعده داده شد که در صورت اخذ مجوز انبار زرشک به شما تسهیلات و وام خواهیم داد ولی در حال حاضر بعد از گذشت دو سال هنوز از وام خبری نیست.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات کشاورزان زرشکار بحث دلالی است چرا که بسیاری از دلالان زرشک ما و نتیجه زخمت یک سال ما را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری می‌کنند و به دو برابر قیمت می‌فروشند.

مشکلات حل نشده زرشک از «تولید تا بازار»/ سود کشاورز در جیب دلالان

سود اصلی به جیب دلالان می‌رود

این کشاورز پر تلاش خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در واقع سود اصلی از تولید زرشک برای دلال است، افزود: به واسطه حجم تولید بالای زرشک همه محصول در داخل استان قابلیت مصرف ندارد و اگر به استان‌های دورتر چون کرمانشاه نیز بفرستیم با هزینه بالای کرایه رو به رو می‌شویم.

بهارزهی یادآور شد: امسال محصول زرشک بسیار خوبی داریم که اگر این موانع از سر راه کشاورز برداشته شود سود دسترنج خود را خواهد دید.

بعد از تولید موضوع فرآوری مطرح است که همواره مسئولان استان نسبت به بی‌توجهی به این موضوع به ویژه در مورد محصولات استراتژیک خراسان جنوبی گلایه دارند.

در سال‌های اخیر در مورد محصول زرشک اقدامات هرچند کوچکی برداشته شده است که نقطه امیدی برای بهبود شرایط است. یکی از قدم‌های قابل توجه در حوزه فرآوری زرشک ساخت دستگاه دان کن زرشک توسط یک جوان مخترع و خوش ذوق خراسان جنوبی است.

گام مهم مخترع جوان برای تسهیل فرآوری زرشک

مجید توکلی راد از جوانان مخترع خراسان جنوبی که دستگاه مکانیزه دان کن زرشک را تولید و به ثبت رسانده است، در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: یکی از عواملی که موجب شد به سمت تولید این دستگاه بروم تقاضای بازار و مشکلات حوزه فرآوری این محصول بود.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در حلقه اول صنایع تبدیلی زرشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: این دستگاه دانه بدون برگ و شاخ و… زرشک تازه را در اختیار افراد قرار می‌دهد که در حقیقت ماده اولیه مربا و لواشک و … زرشک است.

مشکلات حل نشده زرشک از «تولید تا بازار»/ سود کشاورز در جیب دلالان

این جوان مخترع خراسان جنوبی گفت: حجم تولید زرشک در خراسان جنوبی بسیار بالا است و اگر می‌خواهیم این حجم از تولید برای کشاورز و تولید کننده سودآوری داشته باشد صنایع تبدیلی باید جدی گرفته شود.

توکلی‌راد اظهار کرد: من از سال ۹۴ شروع به ساخت نمونه اولیه دستگاه کردم و در نهایت در سال ۹۸ آن را به ثبت رساندم و امیدوارم در مسیر فرآوری این محصول یک قدم مفید برداشته باشم.

قدم‌هایی برای فرآوری به بهانه جشنواره زرشک

همچنین در تاریخ ۱۸ شهریورماه علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند به رسانه‌های گروهی از بهره برداری از کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در روستای گازار در حاشیه جشنواره زرشک خبر داد و گفت: این کارخانه همه مجوزهای لازم شامل سیب سلامت و سایر موارد را دریافت کرده و در زمینه فرآوری دیگر محصولات منطقه شامل زرشک، عناب، زعفران و توت فعالیت خواهد داشت.

محمد رضا لکزایی فرماندار سربیشه نیز در تاریخ ۱۹ شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور فرآوری زرشک، سه کارخانه در بخش درح، مرکزی و مود این شهرستان در حال احداث بوده که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

بعد از فرآوری زرشک نوبت بازاریابی و صادرات است تا این محصول به سوددهی لازم برسد. بخش مهمی که بدون توجه به آن نتیجه زحمات سایر حلقه‌های تولید از برداشت و نگهداری و فرآوری بدون نتیجه باقی خواهد ماند.

احسان بیگی نایب رئیس رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند و مدیرعامل کارخانه ضبط و فرآوری زرشک و از صادرکنندگان زرشک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بزرگترین مشکل در حوزه زرشک بحث بازار فروش، بازار سازی و عدم آشنایی کامل و دقیق مصرف کنندگان با این محصول است.

مشکلات حل نشده زرشک از «تولید تا بازار»/ سود کشاورز در جیب دلالان

نحوه خشک کردن زرشک و تأثیر بر بازار پسندی

فعال اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات در بحث زرشک نحوه خشک زرشک در بین کشاورزان ما است، گفت: در بیشتر مواقع نحوه خشک کردن زرشک به گونه‌ای است که بار میکروبی آن را بالا می‌برد و بر بازار پسندی محصول تأثیر می‌گذارد.

بیگی ادامه داد: افزایش بار میکروبی زرشک حتی در صادرات محصول نیز تأثیر می‌گذارد و گاه موجب برگشت آن می‌شود.

وی درباره راهکارهای رفع این مشکل بیان کرد: ما در شهرک تخصصی زرشک در شهر سربیشه طی سال‌های متمادی در راستای فرآوری با ایجاد سالن‌های مطلوب برای خشک کردن زرشک یک روش علمی را به کار برده‌ایم.

اشاره‌ای به سود سرگردان در بازار زرشک

فعال در حوزه ضبط و فرآوری زرشک در خراسان جنوبی بیان کرد: محصول مهم و استراتژیک زرشک حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول سرگردان را همراه خود دارد که اگر این محصول ساماندهی و فرآوری شود این سود وارد چرخه اقتصادی خراسان جنوبی می‌شود.

بیگی یادآور شد: کمک به واحدهای فرآوری زرشک در خراسان جنوبی از جمله عوامل مهم و تأثیر گذار در رونق بازار این محصول استراتژیک است.

مجتبی شریعتی رئیس کمیته اقتصادی و بازار سازی جشنواره ملی زرشک نیز پیرامون مشکلات حوزه بازاریابی و فروش زرشک در گفتگو با مهر گفت: مسئله اصلی خام فروشی است که هیچ سودی را عاید خراسان جنوبی و زرشک کاران نکرده است.

زرشک خراسان جنوبی برند ندارد

وی ادامه داد: ما به ناچار باید به سمت تولید محصولات جانبی زرشک برویم تا بتوانیم بازار خوبی پیدا کنیم.

شریعتی اظهار کرد: یکی دیگر از چالش‌ها در حوزه بازاریابی برای زرشک این است که برند معتبر و شناخته شده‌ای در سطح ملی برای این محصول مزیت‌دار خراسان جنوبی نداریم

رئیس کمیته اقتصادی و بازار سازی جشنواره ملی زرشک یادآور شد: اگر محصولات غذایی متنوع از زرشک استان ایجاد کنیم بی شک به بازار فروش آن کمک ویژه‌ای خواهیم کرد.

فصل پاییز برای کشاورزان و زرشک کاران خراسان جنوبی فصل خزان نیست فصل برداشت و سودآوری است به شرط آنکه دستشان را بگیریم و با فرآوری برای دسترنجشان بازار فروش خوبی پیدا کنیم.

کد خبر 5607273

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، اگر جنگ روسیه و اوکراین به طور قابل توجهی صادرات غلات اوکراین را کاهش دهد، افزایش قیمت‌ها می‌تواند ناامنی غذایی و انتشار دی اکسید کربن را افزایش دهد، زیرا زمین‌های حاشیه‌ای به سمت تولید محصولات کشاورزی سوق داده می‌شوند.

ورق ژئوممبران ایرانی

این واکنش زنجیره‌ای است که از طریق مدل‌سازی یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی آیووا پیش‌بینی شده است.

«امانی الوبید»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «ما در تلاش هستیم تا تصویر کامل‌تری از هزینه‌های این جنگ برای جهان ارائه دهیم.»

اوکراین که گاهی «سبد نان اروپا» نامیده می‌شود، صادرکننده عمده گندم و ذرت است. قراردادی در ماه ژوئیه با روسیه با هدف اجازه دادن به حمل و نقل غلات اوکراینی منعقد شده است، اما مشخص نیست که چقدر در محدود کردن تأثیر جنگ بر صادرات مؤثر است.

برای این مطالعه، محققان چهار نتیجه بالقوه را بررسی کردند: کاهش ۵۰ درصدی صادرات اوکراین و سه سناریو با فرض عدم صادرات اوکراین در ترکیب با سایر موقعیت‌ها یا واکنش‌های مرتبط، مانند کاهش تولید سوخت زیستی در ایالات متحده و اروپا یا کاهش ۵۰ درصدی در صادرات غلات روسیه.

مدل‌های آنها تخمین می‌زنند که چگونه تغییرات در بازارهای جهانی کشاورزی بر تولید، تجارت، مصرف مواد غذایی و قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، زمانی که قیمت ذرت به دلیل کمبود افزایش می‌یابد، جنگل‌های انبوه برزیل احتمالاً برای کشاورزی از بین می‌روند زیرا انگیزه‌ای برای توسعه تولید وجود دارد.

براساس یک سناریو، هزینه گندم تا ۷.۲ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که افزایش قیمت برای ذرت می‌تواند به ۴.۶ درصد برسد.

الوبید گفت: «این افزایش قیمت‌ها موجب افزایش هزینه‌های مواد غذایی و افزایش نامتناسب گرسنگی در کشورهای فقیرتر آفریقا و خاورمیانه، که به شدت به واردات غلات از اوکراین وابسته هستند، می‌شود.»

طبق این مطالعه، در سطح جهانی، مقدار زمین جدید مورد استفاده برای کشت محصولات زراعی تحت سناریوهای مورد مطالعه از ۱۶.۳ میلیون تا ۴۵ میلیون هکتار متغیر است که باعث افزایش متوسط تخمینی در انتشار کربن بین ۵۲۷ میلیون تا ۱.۶ میلیارد تن دی اکسید کربن می‌شود.

کد خبر 5611227

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، افشین قطبی بعد از ظهر دوشنبه در بازدید از کندوهای زنبور عسل استان بوشهر اظهار داشت: طرح سرشماری کندوهای زنبور عسل پس از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا از ۱۶ مهرماه جاری آغاز شده و تا ۲۸ این ماه ادامه دارد.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

وی اضافه کرد: در این طرح همه زنبورستان‌های موجود در استان بوشهر شامل بومی و مهاجر باید با مراجعه به تعاونی‌های زنبور داری یا مراکز خدمات جهاد کشاورزی منطقه اسکان خود برای ارائه آمار و اطلاعات اقدام کنند.

قطبی با قدردانی از همکاری زنبورداران در اجرای موفق این طرح ادامه داد: در زمان سرشماری، جا به جایی کُلنی‌های زنبور عسل ممنوع است و نباید اقدامی در این زمینه صورت گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: اطلاعات جمع‌آوری شده در این سرشماری برای تجزیه و تحلیل در سامانه مدیریت جامع داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود.

تولید عسل در ۴۰۰ هزار کندو

وی یادآور شد: در این طرح اطلاعات مربوط به تعداد کندوها از جمله مدرن و بومی، میزان تولید عسل و دیگر فرآورده‌های زنبورداران جمع‌آوری و در سامانه جامع کشاورزی ثبت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: هدف از آمارگیری و جمع آوری اطلاعات زنبورستان‌ها برنامه ریزی برای تولید بهتر و بیشتر است.

وی گفت: ۷۰۰ نفر زنبوردار بومی با ۱۱۴ هزار کندو و هزار و ۱۲۰ تن عسل و افزون بر این ۲ هزار زنبوردار مهاجر (بیشتر از استان اصفهان) با ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار کندو و تولید هزار و ۵۰۰ تن عسل که بیشتر عسل درخت کُنار است، به فعالیت در این زمینه مشغول هستند.

کد خبر 5611072

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله سعیدی ظهر دوشنبه در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کشاورزان با تهیه بذر از این مراکز از سلامت بذر و کم بودن درصد آلودگی بذر مطمئن هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری از سال آینده افزود: در این طرح محصول سیب‌زمینی کشاورزان بدون واسطه از تولیدکننده خریداری می‌شود.

سعیدی تصریح کرد: در این طرح مسئولان مراکز فرآوری به‌طور مستقیم با کشاورزان قرارداد می‌بندند و در فصل کشت سیب‌زمینی بذر، کود و سم مورد نیاز کشاورز را تأمین می‌کنند.

قیمت ورق پلاستیکی

وی با اشاره به خرید تضمینی سیب‌زمینی تولیدی در زمان برداشت محصول یادآور شد: این طرح به‌منظور کاهش دست واسطه و دلالان اجرا می‌شود. م

دیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: امسال ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت سیب‌زمینی با پیش‌بینی برداشت ۲۲۰ هزار تن محصول اختصاص یافت.

سعیدی اظهار داشت: ۶۰ درصد سیب‌زمینی تولیدی در چهارمحال و بختیاری در بازار محلی مصرف و بقیه به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عنایتی عصر دوشنبه در همایش روز جهانی غذا به شرایط جهانی در حوزه امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی جزو مؤلفه‌های مهم اقتدار به شمار می‌رود و باید غذای کافی و سالم در اختیار جامعه قرار دهیم.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه غذا استانداردسازی و بهداشت است و باید شرایط دینی و شرعی را در این زمینه رعایت کنیم و این مسئله در دستور کار سیاستمداران و واحدهای تولیدی قرار دارد.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود و از نظر ضریب امنیت غذایی رده بالایی داریم و بخشی از محصولات به کشورهای مختلف صادر می‌شود و مازندران به دلیل شرایط اکولوژیکی وطبیعی جزو استان‌های برتر تولیدات غذایی و کشاورزی محسوب می‌شود.

ساخت استخر کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه بالای ۷.۶ درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان تولید می‌شود، گفت: بیش از هزار و ۲۰۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان وجود دارد که زنجیره ارزش را کامل کرده‌اند.

عنایتی با بیان اینکه مازندران مزیت‌های زیادی در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی دارد، گفت: صنایع غذایی مازندران در کشور و دنیا صاحب نام است و در زمینه زنجیره صنایع گوشت سفید و مرغ نیز جزو نادرترین استان‌های کشور هستیم.

وی برنج مازندران را جزو باکیفیت ترین محصولات دنیا برشمرد و گفت: مازندران در تولید گیاهان دارویی نیز شرایط خوبی دارد و باید بتوانیم محصولات کیفی تولید کنیم از این رو توسعه صنایع تبدیلی و تولیدی در استان ضرورت دارد.

کد خبر 5611067

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر حسن جلیلوند کشت گندم در سطح ۲۷ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: از این میزان سطح زیر کشت ۳ هزار هکتار به گندم آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار به گندم دیم رفته است.

وی پیش بینی کرد: در صورت مناسب بودن شرایط اقلیمی و تأمین منابع آب مطمئنه تا پایان فصل کشت بیش از ۱۵۸ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیرکشت گندم برود.

جلیلوند خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با این میزان سطح زیر کشت بیش از بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول گندم برداشت شود.

وی عمده ارقام کشت گندم آبی در مزارع کشاورزی استان را؛ پیشگام، سیروان و سیوند و ارقام گندم دیم را آذر ۲، باران و هشترود ذکر کرد.

جلیلوند تصریح کرد: بر اساس برنامه ابلاغی بیشترین سطح زیرکشت گندم آبی به شهرستان آبیک و گندم دیم به شهرستان آوج اختصاص دارد.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۱۰ پروژه از جمله جهش تولید در دیمزارها، کشت مکانیزه کشاورزی حفاظتی، انواع کارگاه‌های آموزشی، طرح‌های انتخاب مشارکتی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین کاربرد بهینه کودهای ماکرو و میکرو و… در مزارع گندم آبی و دیم استان در سال زراعی جاری اجرا خواهند شد.

کد خبر 5610887

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله شهبازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف از توسعه کشت گیاهان دارویی استفاده حداکثری از منابع تولید است، عنوان کرد: باید از زمین‌های آیش که رها شده‌اند استفاده بهینه کنیم بدین منظور توسعه کشت گیاهان دارویی در پیش گرفته شد.

قیمت عایق استخر

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند می‌توان از آب سبز برای تولید این محصولات استفاده کنیم که برای کشاورزان نیز افزایش درآمد را در پیش داشته باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: این طرح، یک طرح ملی است با عنوان جهش تولید در دیمزارها تنظیم و تدوین شده است.

شهبازی با بیان اینکه برنامه امسال بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار است، تصریح کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان در سال گذشته بالغ بر ۱۶ هزار هکتار با تولید ۳۳ هزار تن بود که تنها ۲۲ هکتار به صورت کشت قراردادی انجام شد.

کد خبر 5610869

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()